Vilket staket/grind i hagen?
Nu är jag lite nyfiken, vill veta vad ni har för staket runt hagen och om det finns nån speciell anledning (ex rymningsbenägen häst eller så)
Bulan går i en hage med träplankor och eltråd innan för dem. Grinden är 2 eltrådar som man bara hakar loss och öppnar. Inget speciellt alltså. (Se bilden)
På jobb har vi likadana staket, men grindarna är lite annorlunda. Överst har vi en lina med elastisk eltråd (verkligen underskattat!) som man helt enkelt bara drar i för att kunna stänga, och som drar ihop sig när man öppnar och alltså aldrig blir lång, ivägen eller ligger på marken och knäpper. Under det har vi en träplanka man bara för åt ena eller andra sidan för att öppna, och som man för in i en hållare för att stänga. Skitpraktiskt! Dock har en av de rymningsbenägna hästarna kommit på hur man flyttar plankan och kryper under eltråden, så han har fått speciella kilar som man måste fälla upp för att kunna dra i plankan.

Vi har helt enkelt bara eltråd och grindarna är dom vanliga med handtag :]

jag har haft fjädergrinder tidigare, men merry fick ett anfall o sprang igenom dem. nu sitter det vanligt elband för dörren.
funderar faktiskt på att köpa såna elatiska saker.

vi har elband. för det mesta 3 trådar, men endel har bara två trådar. min hage har 2 grindar, den ena med 3 trådar och den andra med 2, vanliga plasthandtag. inga konstigheter =)
grinden vi använder är i bakgrunden på bilden. det ruttna trästaketet som syns är bara rester sen Hanssons tid när han hade hingststation. den ska rivas snart *äntligen*
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Lisette, såna där elastiska band är nog det bästa jag varit med om i hagväg. Superpraktiskt!

glömde ju berätta att vi har elrep i hagen. kommer bygga ny hage av granstolpar och järntråd.

vi har eltrådar, tre rader och översta raden har tre trådar med mellanrum. Fast uppe på sandbacken har översta tråden bara en tråd och så är det trästaket på vissa ställen också. som grindar så har vi grind i två av hagarna med tråd med handtag över. i ponnyhagen är det bara grind och på lösdriften vanliga trådar.
på bilden har ena övre tråden fallit ner lite så det ser ut som två trådar på de två övre raderna.

Vi har trästaket med eltråd innanför. Som grind har vi bara en eltråd med handtag =)
Vi kan bara ha el på mellan 8-16. Elaggreatet stör ut grannens komradio så vi har fått enats om vilka tider vi kan ha el i hagen och han radio, hahaha!
*** Kärleken övervinner allt ***
Haha, lite komiskt det där, tezzie!
Hos Klasse och Putte hade vi trästaket, tre ribbor, på en sida av hagen var det fårnät (vi hann aldrig bygga klart), dörren var en "svängdörr", tänk er en trädgårdsgrind ungefär ^^ Jättepraktiskt :P I bakrunden på bilden ser ni staketet :)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Vi har 'vanligt' staket, impade stolpar med tre linor.

Två eltrådar. Dock bara el i översta, i vissa hagar just nu. ;)
Vissa av grindarna är likadana, bara vanliga eltrådar, andra har sånadär "spiraler" som drar ihop sig när man öppnar. :P Haha jag är så bra på att förklara ;P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
elrep m stolpar…elen på annars rymmer Kelda direkt…hon luktar sig till om man glömt det eller hör klickandet eller ej…

Vi har tre olika typer av staket. Dels har vi ekstolpar med träslanor i några hagar, sen har vi impregnerade trästolpar med impregenrade halvrunda träslanor, till båda dessa hagar har vi järn grindar. Sen har vi impregnerade stolpar med två eltrådar elastiska grindar, de staketen har vi främst i vår och sommar hagarna, men även en av vinterhagarna har eltråd.
Vi har bara vanliga stolpar med eltråd (2 rader) :)
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
vanliga stolpar med vanlig eltråd, har vanliga handtag i öppningen. funkar fint ! :)
Vissa hagar har vi A-staketet! Skit bra tycker jag! Och andra hagarna är trähagar med 2 brädor runt om + 2 trådar men i luddans hage finns det bara 1 över tråd.. för undertråden rev hon ner då hon försökte rymma ;)
3 rader tråd…små pållar;-D

Vanliga staket med 3 eller 2 trådar. I en hage har vi dock ett skitdåligt lågt staket med fårstängsel… :/
I alla hagar förutom en så har vi såna dära stora stålgrindar. Rejäla saker här. ;)

#14 Såna spiraler har vi oxå :-)
Har elrep och elband och änev någon slags ståltråd, beroende på hagar. Mellan 3 och 5 trådar i varje hage. Elen på jämt. Grindarna är elrep av resårmodell. Urpraktiskt då de drar ihop sig som fjädergrindar men inte trasslar sig lika lätt.
En av våra shettisar trasslade in manen i en sån där fjädergrind då elen var på. Han blev livrädd och kunde inte komma loss. Efter det bytte vi alla grindar mot resårgrindar.
Det dröjde länge innan han vågade gå genom grinden om han inte fick gå emellan några andra. Problem alltså när han skulle tas ut ensam.
jag har elstaket som e valdikt praktiskt vora hastar e krubbitare do vi kan inte ha staket gjort av tre och 3 av mina hastar hoppar over staketet och galopperarhem till sin box eller til gran hingstarna eftersom de e ston vi fick 3 fol 2002 3fol 2006 efter de byte vi till el stangsel .efter ett tag sluta de go ivag til granarnas hingstar.det e voran nya hage

Elrep två trådar och vid grinden tre gummitrådar för enkelt kunna ta in och ut hästarna utan att tråden hakar.
man kan ha en son hage som du ser po bilden har en sodan hage har vi okso men dena bild e inte nogon av vora hagar
I hagen Gisza och Jansson går i är det två vanliga eltrådar runt hela hagen och två eltrådar med handtag som grind. Inget speciellt alltså. :) I hagen Silver och hans polare går i är det provisoriskt staket utan el i likadan grind som till G+J´s hage.. :) I ponnyhagen är det tre trådar med el i och likaså tre eltrådar med handtag som grind. :)
jusste, vanliga trästolpar xD
då de redan var upp byggda hagar när jag började hyr mitt stall så är allt ett enda J***a ihop plock, eltråd som är i hop knuten på översta rundan,sen kommer det järn/stål tråd 2 vändor, så allt som allt är de tre "lager" tråd och ruttna stolp ;) Skall göras om till nästa år.. äntligen. den ända hagen som är bra är där hingsten går, vanligt tråd 2 rep o lite el =)
är det tillåtet att ha stål/järn tråd i häst hage? måste inte tråden var sån som brister om hästen skulle fassna??

Tillfälliga plaststolpar vissa hagar trästolp med elstaket

I "vanliga" stallet har vi mellan hagarna impregnerade stolp med fyra eltrådar, två på varje sida för att minimera bitandet på stolpen. På sidorna som är mot vägen finns det bara två eller tre trådar, lite olika.
Elastiska grindar som känns oumbärligt när man väl köpt dem!

Svart A-staket med tre ribbor.
Vi har elrep.
I de största hagarna har vi tre trådar och i den lilla är det två trådar.

#38 man kan linda el tråden runt plasten och dra emellan

bara vanligt eltråd överallt utom i enstaka sommarhagar då det är fårstaket + eltråd innanför beror på att fåren går i de hagarna ibland
#39 Ja det har vart lindat innan, men dom är även lite lata! haha! Så det blir ingen el ändå! Men än så har ingen rymt därifrån så! ;)

#24, 27, 28 Kom ihåg att man inte får lägga ut bilder man hittat på nätet utan att fråga innehavaren av bilderna!

Vi har och har alltid haft franska elbandet. Det är snyggt och starkt och har jättesmarta isolatorer och lösningar på allt. ;)
Har en blandning av elrep, eltråd och elband. I två av tre grindar har vi sådana där elastiska grindar, jättepraktiskt =)
3 eltrådar, med trästaket utanför en bit :)
Vanlig staket med 2 trådar. Runt sommarhagen är det 3 trådar.