Hemskt =(
Jag har alltid haft ett starkt intresse för späckhuggare (som är det vackraste djuret som existerar enligt mig) och Keiko ("Rädda Willy") ligger mig varmt om hjärtat, blev väldigt ledsen när nyheten om hans död kom i december 2003.
Något av hemskaste jag läst handlar om späckhuggaren Lolita http://www.miamiseaprison.com/lolita.htm
Det har även gjorts en prisbelönad dokumentär om Lolita och trailern finns att se här http://www.slavetoentertainment.com/LolitaTrailer1.mov

Åh, vad jag vill se hela dokumentären! Jag gillar, precis som du, späckhuggare. Vet inte riktigt vad är som gör det, men jag har alltid gillat de.
Hehe, mina föräldrar pikar mig alltid för att jag en gång när jag va yngre ville ge mina sista pengar jag hade till att "adoptera" en späckhuggare. Inte mitt fel att jag är lättlurad och älskar de fina varelserna.
Nej gud vad synd det är om späckhuggarna, delfinerna och de andra vatten varelserna som tvingas leva på det viset. Jag menar ta Lolita som ett t ex, ska verkligen ett liv se ut så för ett viltdjur? Det är ju bara så fel.

oooh jag älskar späckhuggare. har alltid varit en dröm att bada med späckhuggare och delfiner. vill åka till island för att bla åka på späckhuggarsafari…
jag tycker öht synd om djur som får bo i bur. som fåglar, kaniner, marsvin, hamstrar osv…
#2 Späckhuggare och andra stora valar i fångenskap tycker jag definitivt synd eftersom de måste ha massor av vatten att röra sig i, något som de sällan verkar få.
Delfiner tror jag däremot att man kan hålla på ett sätt så att delfinerna trivs och jag tycker det är bra i allmänhet att det finns individer på djurparker som kan fungera som ambassadörer för sin art (men då ska anläggningarna hålla mycket hög standar och tillräckligt stora ytor)
Viltfångst är jag helt emot, såvida det inte finns speciella omständigheter runt det (tex om det ändå ska skjutas av ett antal djur (tex järv) i ett visst område, så att de fångas iställets för skjuts)

#4 och hur ofta så hålls de i anläggningar av mkt hög standard och stora ytor? nästan aldrig..
#5 Jag tycker ju att Kolmården har bra anläggningar….. och om vi pratar om djurparker i allmänhet så är ju Nordens Ark ett bra exempel på fina anläggningar (inte säkert att man får se djuren, dock…)
EDIT: Glömde att säga att späckhuggarhållningen är fel också, eftersom de sällan har så många valar som det finns i en naturlig flock

#6 ok, jag har aldrig varit på kolmården/nordens ark. men däremot på skånes djurpark där jag tycker det är hemskt hur bland annat sälarna hålls. de borde ha större sjö att röra sig i.

Fy vad hemskt det är! :(
Lite sent å skriva nu kanske :P Men någon som vet om hon flyttats till en större plats eller blivit fri?