borde säkert kunna ha, har träffat flera hästar som aldrig kan koppla av och har mycket svårt att koncentrera sig:P
Vilken lustig fråga, "damp", haha.
Vet faktiskt inte svaret på din fråga.. För mig finns dt ingen bild att hästar kan ha damp, men men.
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Menar du kromosomfel?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
nja det undrar jag stona brukar ju kasta föl det e något fel på endel kastar ju ändå men ofta kan det vara ett fel man itne kan se lr hitta på det döda fölet.
Jag har ingen aning, men har inte hörttalas om det på hästar.

#3 Kromosomfel och damp/adhd är så långt ifrån varandra man kan komma :)
*** Kärleken övervinner allt ***

Jag har hört talas om en sjukdom som heter coler ( stavning) och det va isf vad ni nu kallar damp, en häst med koncentrations svårighetr

#6 Läs och begrunda.
Saxat från NeuroNätets hemsida: "XXY är en genetisk avvikelse men där symtomen kan vara väldigt lika damp-ADD."
Saxat från Svenska Dagbladets hemsida, med rubiken KROMOSOMFEL KAN ORSAKA FALL AV ADHD: "En amerikansk-brittisk forskargrupp har lyckats hitta ett område på kromosom 16, som med allra största säkerhet innehåller en gen för det vanligaste barnpsykiatriska handikappet, ADHD/damp." … "Även om de direkta orsakerna till ADHD inte är kända har ärftlighet länge pekats ut som en viktig komponent. I mellan 50 och 80 procent av alla fall finns ärftliga inslag och jakten på att hitta ADHD-gener är och har varit intensiv. Hittills har ett fåtal gener som styr bildningen och omsättningen av signalsubstansen dopamin i hjärnan kunnat associeras med ADHD, men effekten av dem har varit liten."
Saxat ifrån Föreningen 22q11s hemsida: "CATCH 22 eller 22q11 deletionssyndrom som det också kan kallas innebär ett litet bortfall av 22:a kromosomen. Detta lilla kromosomfel kan bara upptäckas med ett riktat kromosomprov."
Så det är väl knappast så långt ifrån varandra man kan komma?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Om jag börjar med trådens fråga så - inget är väl omöjligt men jag har svårt att tänka mig att det skulle satsas några stora pengar på forskning inom området så det blir nog svårt att få fram ett säkert svar. Om man skulle spekulera så innebär ju DAMP att man har även motoriska svårigheter. Hos människa innebär det t.ex. en klumpig handstil, svårt att träffa bollen vid fotboll, taskig kroppsuppfattning o.dyl. Man kan ha väldigt olika svårigheter och olika grader av svårigheter. Alltså "olika mycket DAMP" för att förklara det enkelt.
Sedan om jag ska lägga mig i debatten mellan Ahnna och Tezzie så kan man ju nästan alltid härleda alla fysiska medfödda fel till DNA/kromosomer eftersom de i sin tur styr alla processer i kroppen. Om det ska kallas kromosomfel kan väl alltid diskuteras - det begreppet kopplar jag själv mer till t.ex. DS eller liknande.