Behöver verkligen hjälp!
Hej på er.
Jag har alltid varit mer av en "hopptjej", vilket har resulterat i alldeles för lite dressyr för mig och min häst.
Då min häst inte har gjort "riktiga" dressyrövningar så skulle jag behöva ha hjälp till grunden. Jag vet nämligen inte hur jag ska börja dressyren, om det jag gör är för svårt osv. Eftersom att jag också har ridit alldeles för lite dressyr under de senaste åren, så kommer jag inte ihåg så mycket från förut.
Jag skulle verkligen uppskatta om någon tog sig tiden att försöka hjälpa mig! Behöver ni veta mer för att kunna hjälpa mig, så tveka inte att fråga!

Ta hjälp av en tränare. Om du har svaga dressyrkunskaper så kan ingen hjälpa dig över ett forum. Du måste ha någon bredvid dig när du rider, som kan säga hur du ska göra och vad du ska ändra på.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
ja ta hjälp av en tränare ska man lyckas som hoppryttare o häst så bör man jobba med dressyren med.
Tycker som de andra, vid en sådan situation är ett forum inget lämpligt ställe att be om hjälp. De måste ske på plats med kunniga personer som kan hjälpa dig. Försök hitta en instruktör som är villig att hjälpa dig någon gång i veckan ett tag framöver. Du kan också läsa böckerna ridlära & ta tyglarna av bo tibblin, där står många kloka ord! Lycka Till!

Håller med som alla andra att skaffa lärare vore bra, sök på internet och läs böcker om dressyrövningar. Vet att det finns gott om dem men ändå så är en bra instruktör guld värt. Hon/han kan hjälpa med dig inom ridningen och säga om du gör rätt. Endast under några få lektioner så gör man underverk med rätt tränare:)
Hej, ja det är klart att jag ska skaffa hjälp av tränare. :) Tänkte bara om någon visste några övningar som gör att hästen arbetar riktigt osv.
Det är även klart att jag tränar på dressyren, eftersom att det som sagt krävs för att hoppa. Men nu tänkte jag försöka rikta in mig lite mer på dressyren och letade bara efter tips på vad jag ska tänka på och så. :)

träna mycket på tempoväxlingar, volter o andra lösgörande lite lättare arbeten som är till en bra början. En övnning som jag har hafft mycket använding av är att man går på ett fyrkantspår. Helst inte för stort så har man stor ridbana så räcker det att gå på halva. PÅ hörnen ser man till att hästen går i samlad trav och verkligen ställer sig. För att få bättre ställning så kan man lägga en volt i varje hörn och du ska se det yttersta på ögat o näsborren. Tänk på att ha en mycket stadig ytterhand och led med innerhanden. PÅ långsidan rakställer du hästen o ökar traven. Inte farten utan steget.
Så småning om när det verklugen funkar i trav så kan man göra den i galopp. Denna övning och volter har jag hafft mycket hjälp av. Sen när hästen och ryttaren har kommit en bit framåt så är skänkelviknigar en bra träning:)
Supersnällt :D Tack!

#6 Fast om man inte alls har kunskaperna för hur man samlar en häst så är det omöjligt att genomföra dina övningar på ett bra sätt. (Det är bra övningar, inget snack om saken, men de funkar inte om hästen inte är samlad och har styrkan att trava och galoppera på små volter.) Även om man kan få hästen att gå på volterna med ställning i övre delen av halsen så är det inte detsamma som att samla den och ställa igenom hästen.
Tycker att TS ska ta hjälp av en tränare innan dressyrövningarna inleds hemmavid. Det är bättre att låta bli tills vidare än att börja med arbete på volt med en häst som inte är samlad och en ryttare som inte riktigt har koll på läget. Menar inte att vara provokativ, utan har bara läst innantill i #0 och dragit slutsatsen att TS själv inte är säker på sina dressyrkunskaper.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#8 JO det är iof snat men enligt inlägget låter det som om ryttaren hade ridit lite dressyr:)
Har inga problem med att få hästen att arbeta osv, men att rida på till exempel en 8-volt helatiden kommer ju tillslut inte ge något, det jag vill är att få varierande övningar och hjälp till vad man kan göra.
Till exempel om någon skulle skriva "att gå slalom mellan koner gör hästen tjock" (inte för att hästen blir tjock, men ni kanske förstår ändå?).
Dessutom så kommer jag att rida privatlektioner, för visst vill jag kunna lite mer inom dressyren osv. Jag är ju inte direkt en dressyr-ryttare, men jag kan ju dressyrövningar också.