Flugmedel
Vad använder du för nåt mot flugorna, insekterna och bomsarna?
Har du samma till alla eller olika för olika insekter?
Vilket är bäst och ungefär hur mycket kostar det?

Sprayar på lite allt möjligt och har samma till alla insekter
* rb86
* vatten/vinäger/vitlök
* ska köpa switch idag
Än så länge är det mest flugor och lite småknott på kvällarna. Men snart kommer bromsen…
Vi använder sedan 10 år tillbaka Flusa till både hästarna och katten. Har även testat Switch som är riktat till häst men det har inte samma effekt samt att man måste använda större mängd (3-4 ggr mer) vilket gör det riktigt dyrt i jämförelse.
Flusa används mot flugor, knott, fästingar och löss. Medlet läggs i en sträng från huvudet till svansen men om man har tänkt rida hästen så ska man hoppa över området där sadeln kommer att ligga. Jag brukar även lägga en mindre sträng medel under magen på hästen vilket gör det ännu effektivare mot insekter. En behandling räcker ca 4 veckor (både Flusa och Switch).
Kostnad Flusa: 250 ml = ca 350 kr eller ca 14 kr/behandling
Kostnad Switch: 250 ml = från ca 340 kr eller ca 48 kr/behandling
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Jag köpte en flaska Absorbine häromveckan, har inte hunnit testa det än :) Hoppas att det funkar för det var rätt dyrt :O
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Absorbine är klart bästa medel som jag någonsin har prövat. Det sitter även kvar på hästen. Allt annat försvinner ju bort efter ca 2 timmar.

Och jag kokar ju eget, det har funkat skitbra på min häst =)
*** Kärleken övervinner allt ***

#5 kan du inte skriva receptet igen? =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Jag kokar eget. Det siter kvar längre tycker jag
Än så länge inget. Har inte hittat något som jag är nöjd med och pållarna tål.

häxbrygd
5 liter vatten
3dl Ättikssprit
3dl Vinäger
3 små Citroner, i skivor
1 hel Vitlök, pressad/hackad/krossad
1 påse Timjan, torkad
1 påse Rosmarin, torkad
1 påse Oregano, torkad
Koka upp i stor kastrull. Låt det sedan sjuda på låg temperatur i ca 30 minuter, rör om då och då.
Låt det svalna och dra 1 dygn.
Sila av och häll upp det på flaskor.
Spraya på hästen.

tack!

Vi använder rb86, luktar hemstkt, men funkar jättebra :)

Köpte absorbine istället för switch idag. Hoppas det fungerar bra

#12# Ja, absorbine är jättebra. Jag lovar! Ser att bromsen sätter sig på kroppen men dom gör inget mer utan flyger iväg igen.
Har prövat olika saker med vitlök etc men ser att efter ett par timmar är det inget att ha. Då kommer dom igen alla flygfän. Dom luktar mest vitlök. Kommer ihåg en sommar när jag prövade. Då kunde vi känna en doft av vitlök till altan från hästarna så man blev mest grillsugen ju. haha

Sådärja, om ca 30 min är min häxbrygd klar =)

#14 Min är klart nu ;)
Gejsa, om man har i barnolja i brygden så fäster det längre på pälsen ;)
min brygd är så här.
1 hel vitlök som krossas
1dl äppelcidervinäger
½dl barn eller rapsolja
1dl färsk citronmeliss
2msk citronsaft (matcitron)
Allt kokas 30 minuter och får sen stå och dra tills dan efter..

#16# Ja, nu behöver jag den inte längre. Mycket bättre med absorbine. Luktar inget heller. :)
Absorbine har jag aldrig prövat.
är det en spray?

En flaska som är färdigutspätt. Ska hålla i 2 veckor. Fast jag sprutar på Fille varannan dag eftersom han har eksem och inte tål något. Han har ännu inte kliat sönder sin man eller svans tack vare den flaskan. Jag börjde med den förra året. Drygt och bra. Har prövat nästan allt pga Fille och detta är klart bäst.

Absorbine är kanonbra. Sen har våran veterinär rekommenderat något som heter Bye on fly, tror jag det var el iaf liknande.
Använder Effols (tror jag det heter). Har inte använt så mkt nu i år men funkade super förra året :)

Nu har jag kokt Tezzies flugmedel klart! =) Ska testa på måndag

#22 Visst luktar det som en äcklig gammal pizza :-)

#23 Luktar skitäckligt!! Klöktes nu på morgonen!! Funkar det verkligen att hästen springer runt och stinker gammal pizza?? =)

Jag säger ju det att hästarna luktar som om vi ska grilla. Man går ju bara och blir hungrig av att känna vitlöksdoften hela tiden.

#25 haha inte tusan blir jag hungrig! snarare tvärt om, det luktar vidrigt! 
vart köper absorbine? Har switch men styggbromsarna kommer nu och jag tycker inte det räcker riktigt:O(

Du kan googla efter det. finns i flera affärer att köpa. Bidermans bl a.
Jo, vitlöken gör mig hungrig iaf. :)

#27 det borde ju din närmsta hästaffär ha!
# jag hittade ngn tysk sida *hehehe*
samt fick träff på hööks men det hette ngt helt annat?
#27 - [http://www.lillhastenistav.se/sommarsida.htm
](http://www.lillhastenistav.se/sommarsida.htm "http://www.lillhastenistav.se/sommarsida.htm")Långt ned. ;)
vitlök och vatten i en sprayflaska fungerar jättebra! eller att ge hästen vitlök!

Har en häst som kliar sig i manen och svansen något så j*vulskt. Är det någon som vet någon bra salva eller medel som motverkar det. Hon går just nu med täcke och flugmedel. Ska börja använda
4 ess nu i veckan….Något mer man kan göra? Hon har inga sår än det har jag lyckats undvika än så länge…. =)
Inget just nu, men måste skaffa…. de blir uppätna!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#31 jahaaa då var det den jag såg på hööks! Tack tack!!
Jag trodde den endast hette absorbine
Absorbine UltraShield använder jag. Och den fungerar kanon!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Egen blandning; Kokar vatten, citrontärningar, timjan, oregano och vitlök :P
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

#33# Har hästen eksem menar du? Köp Horsol som finns på apoteket. Smörj man och svans efter flaskans rekomendationer. Köp också Absorbine och sätt på hästen ca varannan dag. Så kanske din häst inte kliar sig lika mycket. Min gör inte det iaf.

#38 Hur mkt kostar Horsol gejsa? Vad är det för eg?
Nu har jag rört ihop lite eget, hoppas att det funkar nu bara =) Är trött på att slänga ut pengar på sånt som inte funkar eller som ger pållarna utslag…
Recept:
1 msk citronsaft
3 dl Äppelcidervinäger
1.5 dl vatten
2 msk rapsolja
5 g Torkad timjan
2 vitlöksklyftor (krossas lätt)
Detta fick dra över natten och jisses vilken stank! Funderar dock på att blanda i lite gelatin nästa gång, så att det blir lite kräm-aktigt…

Horsol är olja som smörjer huden och den blir len och inte kliar. Kostar 220 kr för en liten flaska men är ju drygt. Verkar fungera mycket bra. Man kan ju ha det på dom flesta hästar som kliar sin man och svans pga mygg och knott. Man behöver ju inte ha allergi.

#41 Så man ska inte ta så mkt då? Men vad är det i den som gör att det inte kliar? Tror min pålle är lite knäpp..han känner inte ens efter OM det kliar, han kliar sej ändå :/

Har ingen aning vad det är. Klart Fille kliar sig men det lindrar. Huden blir mjuk. Tror nog att det hjälper din pålle eftersom det hjälpte min som to m har eksem.

Ok tack ska prova! =) Se om jag hinner in imorn och handla..Horosol + Tezzies mördargegg, det blir säkert jättebra! =)

Är det flest flugor och jobbiga insekter på dagen eller på kvällen?
Än så länge är det inte så mkt insekter här. Mest knott på natten, men då är Lyrik inne.
Har köpt en flaska renons. Ska blanda lite häxbrygd nu i veckan - måste inhandla ingredienser först.
#45 Flugor dagtid, sen kommer myggen och knotten framåt kvällen (runt 17-tiden börjar de väl dyka upp här).
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Vilka är jobbigast för hästarna? För jag funderar över flughuvan. Vill inte att Dandelion har den hela tiden för han blir så väldigt svettig och känns som det är risk att han får skav om den ska sitta på dygnet runt.
Får han skav av den så bör du kolla efter en ny. Och så måste jag fråga vad du har för flughuva om han blir svettig av den? Låter rätt knepigt tycker jag.
Men vad som är jobbigast beror ju helt på. För ögonen är det ju klart flugorna, myggen och knotten biter ju, så de tar andra ställen. Men jag har då aldrig träffat på en häst som haft problem med att ha flughuvan dygnet runt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#49# Mina får också skav att att ha flughuvan på dygnet runt. På natten blir det ronne ute och då blir det fukt i huvan.
#48# Dagtid borde den ha flughuvan isf. Det är ju mot flugor som man har huva. Nattetid behövs inga flughuvor. För det första ser som sämre då och så kan det hända saker såsom att huvan lägger sig på ögat och dom får fel på synen. För hinnan kan gå sönder. Dagtid så kommer ju folk och ser sånt men inte på natten.

Den är från hööks, och är en sån som täcker öronen också.
Han blir svettig i kanterna, där den har mjukt tyg.
Lyrik har nu flughuva på sig om dagarna, när det är sol ute. Annars utan. Får inget skav eller blir svettig av den.
Sedan när han går ute om nätterna, har han den dygnet runt om det inte regnar.
Har 2 huvor. En vanlig huva som inte täcker öronen. En större modell som täcker öronen och nosen.
jag kör med switch plus lite andra medel :P ska koka ihop nån äklig brygd som niu har gett rec på :) men vill ge alla tips om att det går bra att ge hästarna vitlökklyftor i vattnet det hjälper måt mycket (förkyldningar,flugor mm).
Någon som är intresserad av en stor hink med vitlökspulver? Gratis mot avhämtning!
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se

Jag har använt Absorbine i nått år nu och har inte behövt plocla en enda fästing och hästen har klarat sig helt från bett från knott, broms, mygg etc…supermedel helt enkelt och DRYGT då man bara behöver spraya var 14 dag och den inte har varit ihållande regn en dag då kan man behöva förnya skyddet.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Vi använder ett insektsmedel som heter "Sommarspray för häst". Den är bra, kostar ca 109 kr och det är en stor svart flaska som räcker nästan hela sommaren till våra två hästar.
Har även provat att göra egen spray några ggr, men tycker inte att det blir riktigt samma effekt och Razz vill bara äta upp dom sprayerna jag har gjort.. ;)
Switch använder vi nu!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Jag anväder switch och ett flugmedel från lantmännen granngården. fungerar bra men skulle kanske prova att koka ihop något eget, det ska tyndligen fungera bäst. det är det många som säger.

Nu använder jag Swich och coccosfett:)
Josefinejumpforjoy.blogg.se

#59# Cocosfett??? Det lär väl inte hjälpa mot mygg och knott iaf.

#60 Haha, joo, cocosfett :) Vi har märkt skillnad iaf, fick höra att man kunde använda det och provade det för första gången i år. Jag kommer fortsätta med det ^^
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Kokade en omgång häxbrygd så nu ska den bara svallna, så jag kan hälla upp den på flaskor.
Har Renons oxå som jag duttar på honom då och då. Inte så mkt knott ännu.
#61 - Smörjer ni in hästarna med det? :) Över hela kroppen eller bara på vissa ställen? Spännande!

Får man tävla om man använt Absorbine på häst? Står på flaskan att de inte får bli livsmedel iaf

Måste faktiskt tacka dig Geisa för att du övertalade mig att köpa absorbine :-)
Det är oslagbart!!!

#65# Haha jag sa ju det. :)
Vi använder Effols "broms block" eller nått sånt xD funkar urbra. :P

Jag har oxå köpt min första flaska Absorbine. På flaskan står det 30 ml /dag i 2-3 dagar. Har ni bara sprutat på eller hur har ni gjort?

Jag har bara sprutat på, på de ställen som är mest utsatta.

#68# Jag har bara sprutat på hästen men aldrig på huvudet.

Jag har oxå undvikit huvudet, men där har jag ju flugluva så det känns onödigt!

#69 & # 70
Tack då är det bara att spruta på då :)

Puttar upp frågan i inlägg #64
Absorbine tål inte min Lyrik, inte heller Switch, Flusa och RB86. Bara än så länge Renons och Häxbrygden.
Finns det någon annan sorts flugmedel som är snällt mot hästen?

#64 det borde man få ju.
har funderat på det där med absorbine på huvudet. kan man inte ta lite på en svamp och dutta på?

Klart man får tävla om man använder absorbine. Det är ju bara vid slakt som man inte får använda köttet.
Akta ögonen bara. Tycker det är dumt att dutta med svamp. Det blir så koncentrerat också då. Man ska ju helst bara spruta på medlet en bit ifrån.
# 9 tack så jätte mycket!=) ska testa på mitt varblodssto… för hon är jätte utsatt av flugor och bromsar.. har testat lite olika spray men din blandning verkar jätte bra.. tack för receptet:)..