Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 5459 ggr
Nordqvist
1

Containerstall.. Erfarenheter?

Vad har ni för erfarenheter av containerstall?

lisette
0

det enda jag kan känna är väl att det är lite litet?

AusaBausa
0

har haft den tanken innan o skaffa men får för mig att det blir supervarmt där…

Nordqvist
0

Men uteboxar då?

lisette
0

det blir ju kallt i uteboxar, hästen kanske måste ha täcke? men uteboxar hade jag kunnat tänka mig, helt klart!

Nordqvist
0

Så det är att välja mellan "Varmt och trångt" eller "Rymligt och kallt" haha!

tezzie
0

Vad är ett containerstall??

*** Kärleken övervinner allt ***

Nordqvist
0

Ja vad jag har hört så är det en inredd conteiner med dörrar och fönster.. typ en såndär bygg conteiner som byggarbetarna bor i!
Där man kan ha boxar eller spiltor…

wewwa
0

Detta har jag inte hört innan. Är det alltså som vanliga containrar ungefär?

lisette
0

#5 fast det är ju egentligen inte kallt för hästen, utan för människan. :D

Nordqvist
0

#9 hehe ja men det är det ju alltid ändå i vanliga stall oxå! Eller ja inte lika kallt som ute, men ändå kallt! x)

tezzie
1

bild?

AusaBausa
0

http://www.blocket.se/vi/15807016.htm?ca=23_8_s

en sån här men som man kan bygga om lite…

Molla
0

Jag har sett en inredd till salu på blocket för länge sen, och den var söt. Som ett ministall. Den tror jag var inredd med en hästbox och en ponnybox och sen lite plats för voder och prylar. En bra lösning om man har få hästar.

Visst borde man väl kunna ställa upp en sån utan bygglov också, det är ju bra!

tezzie
0

#12 Tack :-)

Nja, inget jag skulle vilja ha iaf!

Erla
0

Containerstall kan va bra litt beroende av klimat ni är i. ner til 10 grad C inga problem, ja faktisk god lösn. Om du svetsar så går det att göra 3 boksar + sal/materielllrum i en 30 fots. Ekstra material och arbetskost ca 15000? kondens kan va problem men praktiske lösning fins

Perfect som utestall  som skydd mot regn etc och fodrplats

olika längder  eks 10, 20 (eller 30) fot vanligast. Priset på begagnat om du köper i trsp firmor GB Malmô SThlm kan va bra om du tar initiativ själv. Tror ni blir nöjd

Nordqvist
0

http://194.25.96.58/lammers/portal/images/zoom/Komplettstallcontainer/thumbs/Stallcontainer_1A.jpg

En väldigt liten bild men det är på en sån! Den enda bilden jag hittade på google! tyvärr vet jag inte hur man länkar för jag har inte fått det förklarat för mg än…

De jag har sett är typ som bygg-conteinrarna som byggubbarna bor i när de bygger! med fönster å allt!

lisette
0

men kan det verkligen bli rätt mått på en sådan???

Nordqvist
0

Det beror väl på måttet på conteiner!?

lisette
0

jo iofs. men om man ska ha riktiga mått så är det ju minst 3 m på ena hållet som gäller. plus att ud ska kunna ta hästen in/ut.

borde väl funka om man gör stallet som ett engelskt. dvs dörrar som öppnas ut i det fria.

annars har jag svårt för att se att det ska vara lagligt.

AusaBausa
0

skulle kunna tänka mig o ha en sån öppen  i hagen bara som regn/solskydd på sommarbetet..

Nordqvist
0

#19 den jag har sett var med spiltor.. Har aldrig sett med box….

Men "engelskt" var det jag hade i tankarna när jag tänkte på c-stall med box!

#20 Ja det är ju en jätte bra lösning!

lisette
0

#21 men med tanke på att man inte får bygga spiltor numera så måste det ju vara box. engelskt hade ju säkert fungerat.

men sen är containrar jättedyrt. tror det blir billigare att göra uteboxar. var bor du?

#20 det har bebbe!

Nordqvist
0

Får man inte? Förvånad
Ja uteboxar verkar mycket smidigare oxå! och där kan man bygga till om man vill det!

lisette
0

nej det är lag på att du numera inte får bygga spiltor. :D spiltor som finns får man använda, men inte nya.

foderspiltor var däremot ok.

Lindbygarden
0

När jag  bodde i Lysekil så var det en tjej som hade ett sånt stall till sina tävlingsponnies. Jätte smart!!

Det var två boxar med två delade engelska dörrar samt ett rum för foder och utrustning..

Nordqvist
0

#24 oki! Vilken bra lag! ;) Jag gillar inte spiltor! hehe!

wewwa
0

Påtal om lagar, jag undrar bara om taggtrådslagen för hästar har slagit in ännu eller är det i årsskiftet?

L1ll4n
0

#27 - "Från 1 december 2005 är det förbjudet att sätta upp taggtrådsstängsel för hästar. Befintliga stängsel får dock användas fram till 31 dec 2009"

Nordqvist
0

Ååh jag "känner" någon som har taggtråd till deras häst.. Som dessutom står ensam nu….. Gråter Och säkert utan färskt vatten oxå som vanligt…
Jag vill anmäla dom.. men kan man det?

tezzie
0

#29 Är det ett nyuppsatt stängsel kan du ju anmäla, annars så är det fortfarande lagligt!

Nordqvist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#30 vet inte hur nytt det är eftersom det eg är en kohage…

lisette
0

jo men det ser du väl på tråden? ser den ny ut eller är den rostig?

Nordqvist
0

Den är ny och stolparna nya.. Men de satt nog förra sommaren oxå..

lisette
0

har de satt staketet för att ha kor bakom så får man ju göra så. men om de satt taggtråden för att stänga in hästar så är det olagligt.

Nordqvist
0

ja de har ju satt det för korna.. men när inte korna står där så står hästen där…

lisette
0

jo men då kommer de nog undan den reglen, än så länge.

malin-nilsson
0

Är det vanligt att ha conteinerstall??

Lyrik
0

#36 Då borde min förra stallägare (bondstallet) åka dit. Hade nytt taggtråd lite här och var runt båda hästhagarna. Även gammal tråd. Runt kohagen var det gammal tråd.Ledsen

#0 Varmt och trångt.

lisette
0

#38 men då åker han ju inte dit. man får ha hästar bakom befintliga taggtrådar tom 091231. men man får däremot inte sätta upp nya trådar med avsikten att stänga in hästarna.

Lyrik
0

#39 Ok. Även om han satte upp ny tråd till hästhagen? Han gjorde det förra sommaren. Nu vet jag ej hur det ser ut där nu. Flyttade därifrån 20/9-07.

Muwrat
0

Containerstall är jättebra! :D där jag rider har de ett som är gjort av en container som lastats på båtar alltså en ganska stor som är uppdelad i 2 boxar med dörrarna utåt det blir varken varmt eller kallt därinne

lisette
0

#40 satte han upp ny t hästhagen så är det olagligt.

Lyrik
0

#42 Japp,enstaka bitar av hästhagarna, de har 2 st.Tur att vi flyttade därifrån…

Deras djurhållning var inte mkt att hurra för. Varken för hästarna eller kalvarna…Förvånad