Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1264 ggr
mazze
0

Olyckor!

Har du el någon du känner varit med om en kör-/ridolycka?

En tjej som skulle hjälpa en kille att för första gången rida sin häst slutade med ambulansfärd. Hästen stegrade och slog över, hamnade rakt på tjejen. Detta hände i söndags, tjejen är fortf kvar på sjukhus. Är glad att jag inte var där och såg detta…

jumpingqueen
0

Ja ja har varit me om massor. Men gillar inte sjukhus, så ja åker sällan dit…

ThereseW
0

Jag har åkt på att par hjärnskakningar p.g.a. ridolyckor. Läskigt att vara medvetslös ett tag, men det var inte så farligt ändå..

Hemskt när dom slår över sådär. Jag ha många ggr varit rädd att detta ska hända mig & Stenen när han är på det trixiga humöret…

mazze
0

Hon hade inget val, opererades igår. Men jag åker inte heller dit i första taget.

jumpingqueen
0

Bara i sommar tror ja att ja har slagit över en tre-fyra gånger på åtvå olika hästar. Båda gångerna har ja klarat mej galant… Men har bara i sommar skaffat mej två hjärnskakningar oxå..

mazze
0

Det är ju inget bra men det är sånt som händer. Det är ju inga maskiner man leker med. Nu hade den här tjejen tur i oturen kanske. Hon spräckte bäckenet, svanskotan av och någon förvriden kota i ryggen men det låter inte som hon har blivit lam iaf.

jumpingqueen
0

#5 Ja, hoppas hon inte blir det i alla fall!! Stödjer henne:D

mazze
0

#6 Vad snällt! Hon skulle tävla i helgen, hon är lite ledsen över det. Men jag hoppas att det bara blir bra med henne, hon är bara 17år.

Therese_Melberg
0

Jag har varit med om två allvarligare olyckor, en när jag gick omkull i ett krondike med min ponny, men då skadades "bara" hästen. Det värste jag varit med om var när jag kom under Flisan när hon stegrade och slog runt. Jag fick hjärnskakning och minns inte vad som hände men enligt mina föräldrar gick det till så här:

Jag och mina föräldrar skulle ut på en kort ridtur, Jag red Flisan och de körde Savannah. Det hade regnat hela dagen så det var ganska halkigt på grusvägarna. De körde först med Vannah och jag skrittade efter på långa tyglar med Flisan. Vi kom upp bredvid kohagen. Mamma ville trava men jag sa att jag inte ville utmana ödet, Flisan hade tidigare varit rädd för korna, hon skrittade nu lugnt förbi men jag vågade inte riskera att trava ifall korna skulle komma efter och Flisan skulle bli rädd. Det är så långt jag minns. Enligt mamma skrittade vi vidare. Korna var i andra änden av hagen och allt verkade lugnt och stilla. Flisan gick och halvsov efter Vannah och jag diskuterade något med mamma. Vi skrittade kanske 10 meter till. Då helt utan förvarning reste sig Flisan på bakbenen, tappade balansen, satte sig på rumpan och tippade sedan snett bakåt. Som tur var föll hon inte rakt bakåt så hon landade över mitt ben istället för över mig. Flisan reste sig och började beta i vägkanten helt lugnt. Jag reste mig också och borstade av byxorna. Mamma frågade om jag mådde bra och jag svarde att jag var okej.  Jag fångade in Flisan och hoppade upp på henne igen. Mamma gick bredvid och ledde henne för säkerhets skull och pappa körde Vannah. Vi fortsatte bortåt men efter några minuter började jag gråta, frågade vad som hade hänt och om jag hade svimmat för jag mindes inget… Mamma berättade att jag gått omkull med Flisan, men jag fattade inte vad hon sa, jag bara fortsatte gråta och säga att jag måste ha svimmat för jag mindes inget.

Mina föräldrar förstod att jag måste ha fått hjärnskakning eller blivit chockad så jag fick hoppa av hästen och åka efter Savannah hem. Väl hemma slängde de över hästarna till min skräckslagna lillasyster, berättade att jag gått omkull och antagligen hade hjärnskakning och åkte in till akuten med mig. Väl där fick vi träffa en läkare. Vid det tillfället mindes jag ingenting av sommaren, inte vilken månad det var, vad jag gjort under sommaren, vart vi skulle på semester eller nånting… De konstaterade att jag trots minnesförlusten inte hade någon allvarligare hjärnskakning. Jag fick lägga mig och vila en stund och efter en halvtimme började minnet komma tillbaka igen. Nu minns jag allt utom några minuter innan jag gick omkull och timmarna innan jag "vaknade upp"  i vilorummet på akuten..

mazze
0

Usch, det var inget trevligt. Jag har inte varit med om några direkta olyckor. det värsta var nog när jag o min första valack gick omkull i en slänt och ahn råkade kliva mig rakt över bröstet när han skulle upp. Men han fick ju panik när han kände att det inte var normalt under fötterna så han kastade sig undan. Det gjorde ont, men hoppade upp igen o fortsatte ridturen. Det gjorde mest ont när jag skrattade då, men men..

Första gången jag åkte av Bus var när vi galopperade för första gången. Galopp nr 1 gick jättebra, galopp nr 2 brallade hon på och jag blev hängandes på sida, men var tvungen att släppa när jag inte orkade mer. For då i marken på en nysladdad grusväg, inte skönt. Kunde knappt resa mig på flera dagar efteråt.

gejsa
0

#9# Vad otäckt! Var det möjligtvis araben som nyss kom till ert stall?

Min häst Gobban har ju också ställt sig upp och vi har ramlat baklänges båda två. Men som tur var så gjorde vi inte illa oss. Utan jag hoppade upp på honom direkt. Det var när han inte ville gå från stallet i början.

Sedan har jag kommit under min Gejsa i galoppen när hon rejsade och hoppade åt sidan. Då trampade hon mig på ryggen. Men jag reste mig upp utan en skåma. Men jag hade ont i huvudet i några dagar minns jag.

bubbelbubbel
0

har berättat om det innan nån gång, dock var det inte mig det handlade om.
en gammal pojkväns plastsyster åkte ut till stallet, red runt i kanske något paddock liknande, hästen gör något, hon ramlar av och slår i huvudet, dör tyvärr senare på sjukhuset…
mer vet jag inte, eftersom jag bara fått det berättat, men läskigt värre..

ThereseW
0

#11 hua, så hemskt!

Wiemona
0

Råkade ut för en otrevlig olycka på min gamla medryttarhäst. Red på asfalterad väg som gick in i samhället där stallet låg. Skrittade lugnt, bilar passerade utan problem. Plötsligt, när vi har bilar precis bakom och mötande så tar han ett jätteskutt IN mot mittlinjen. Jag "stannar" så klart kvar i "luften" vid ytterlinjen innan jag rejält slår i asfalten. Lyckades på något konstigt vis hålla fast i tyglarna. Rycket som blir av tyglarna när jag landar i backen är tillräckligt för att dra omkull hästen! Så där ligger vi på varsin vägbana och sprattlar och försöker komma upp medans bilarna stockar sig från båda håll. Jag kom upp före och kunde hålla kvar hästen när han kom upp. Jag minns hur gnistrorna slog om hans skor när han försökte komma upp…Det gick i alla fall bra den gången, vi blev inte påkörda och vi klarade oss undan med blåmärken, skrapningar och öm höft.

lisette
0

hihi jag kan berätta om en rolig olycka..

jag red brago (min gamla sköthäst) vid klättringen (en stor håla de grävt där man klättrade). där fanns en ridbana med. galopperade honom och sa "vad som än händer så älskar jag dig brago" (8-9 år gammal). precis när jag sa det så kastar han sig åt sidan och jag flög av (en shettis på 107 cm) han sprang hela vägen hem över åkrarna, jag stukade ett finger och så var sagan slut.

emsems
0

oj, hur många vill du höra??

• jag red min häst ute i skogen, kom på att vi skulle hoppa lite terränghinder, det gick fort och jag proade, vilket för henne betyder pallnit, vilket det blev och jag flög. resulterade i wiplash.
  • en vän red ut på hennes unghäst, den tvärvänge och hon gled av på sidan, ingen fara tänkte hon, men under kvällen blev det sämre och hon får på akuten.. dom sa att hon var en led från att bli förlamad, då hon stelopererades och fick ligga ner flera mån.
  • en annan vän red en busig ponny i skogen, den bockade och hon åkte av, svimmade och fick hjärnskakning.
  • en tjej skulle hoppa, hästen stannade och hon flög in i hinderstödet. tyvärr var en skolla ute och hon fick den rakt in i benet, djupt och stort, man såg hur skinner vällde upp och att det var fett och muskler.. fick sy masssssssor.
  • en tjej skulle hoppa och hon ramlade av, fastnade i stigbygel och släpades efter hästen i full galopp och hästen försökte sparka bort henne, det gick bra, men mycket omtumlad!
  • en tjej skulle ta in hästen från hagen, den försökte slita sig och hon ramlade, den trampade henne i handen med brodden. på ovansidan av handen blev det ett stort broddhål.

oj, jag kan verkligen räkna upp hur många som helst… gisses, vad gör vi eg med dessa stora hästar?

Heda
0

Jag har väl inte heller vart med om nån "stor"olycka dirket.

Har fått en rejäl hjärnskakning en gång då min häst kastade av mig för han blev rädd för något.

Och en annan grej som hände som gjorde att jag knappt kunde ta in hästarna från hagen igen.

Det var vinter och kolsvart ute.Jag brukade hjälpa min kompis att ta in hennes häst också(liknade en adenner)

Jag roppade på hästarna och dem kom snällt,jag gick in i hagen satte fast grimskaften på båda två,sen vet jag inte hur jag tänkte men jag öppnade stängslet åt min häst håll,jag höll alltså linan framför honom,självklart gick han rakt in i den och fick ström i sig,han knappt blinka så låg jag plöttsligt på marken i geggan(såg ut som ett lermonster)..jag kände hur dem båda flög över mej,dem snudda mej knappt.helt otroligt där ligger jag mit i allt och dem hoppar över mig,läskigt som fan,men endå rätt tufft=)

Slutet gott,allting gott,eller vart de fel nu?*hehe*

Wiemona
0

Jag är livrädd för att ramla av och fastna i stigbygeln. Håller på att rida in min häst nu och funderar seriöst på att köpa hööks fula säkerhetsstigbyglar där foten hindras från att glida fram av någon "ställning" eller vad man ska säga

jumpingqueen
0

#17 Ja tror ja fastnat i stigbygeln 2 eller tre gånger. Ja har haft säkerhetsstigbyglar av alla de slag, men inga verkar funka på mej:P

mazze
0

Gejsa, ja det var det!

gejsa
0

#19# Jag anade det. Hur mår tjejen nu då? Inga foton på hästen?

Sussi
0

Lite syningar i huvudet, en sprucken lårmuskel, hjärnskakningar och annant smått och gott har man fått under sina hästider.

Nu låter jag extremt vaner men när de hänt har jag oftast varit skiträdd.

E_hjo
0

Min mamma har råkat ut för ett antal olyckor på hennes nordsvensk. Slutade med sjukhus varenda gång… Bruten arm, krossad tå, svår knäskada, stor spricka i käken m.m.m.m. ojojoj

hjullan
0

oj oj . olyckor.. tror inte jag orkar rabbla varenda historia men här kommer några skador vid ridolyckor där jag varit med.

mamma trillade av en arab o skadade två ryggkotor och några diskar. en kompis trillade av sin travare och fick också skador på ryggkotorna, jag trillade av och fick hjärnskakning och låg inlagd ett tag, jag trillade av tre ggr på rad o slog i huvet varje gång slutade med att jag inte kunde resa mig upp längre, jag flög in i ridhusväggen vid gymkhana, trillade av på hopplektion i lerpöl och fick hela hindret över mig, red tandem o båda jag o syrran trilla av, hoppa upp i hagen på två hästar o båda trillade av i taggbuskarna, blev sparkad på knät av "betforhästen", trampad av en häst i trav när jag gick barfota i stallet, fått ett antal elstötar av stängslet (oftast självförvållat), en häst galopperade o glömde stanna gled rätt in i stängslet drog skiten med sig o hamna upp o ner i diket låg där nån timme med el i sig, syrran har gått omkull med olika hästar ett antal ggr bl.a betforhästen.. nee nu orkar ni nog inte läsa längre om ni ens kommit så här långt. :D det va en del ..

[Theriss]
0

Jag har inte råkat ut för så mycket själv, men har hört en del hemska saker på ridskolan. Var tex en tjej som föll av och fick fixera nacken. Hon gick med en ställning från axlarna över huvudet i flera månader.

I min förra ridgrupp var det en kille som föll av och bröt handleden.

Själv var jag nära att få en maffig nordsvensk brukshäst över mig en gång, hästen började plötsligt backa och hamnade på hasorna och jag föll bakåt ner på marken och trodde hästen skulle följa efter, men som tur var gjorde den inte det… 
Lika stor tur hade jag inte när jag hoppade en gång, fick hela hästen över mig efter att den halkat i landningen. Men jag fick inga skador, blev bara chockad.
Och lite andra avtrillningar som har gjort lite ont för stunden eller några dagar efteråt. Ja förutom när jag slog ena benet i en bom, jag måste ha fått en spricka för det tog väääldigt lång tid på sig att inte göra ont mer… borde ha gått till doktorn kanske.. Fundersam

Emmelie
0

jag har inte råkat ut för ngt mer än ett brutet nyckelben.. tack och lov, sen har jag inte vittnat till ngra större skador heller..

mazze
0

#20 Hon är kvar på sjukan än. Vet inte exakt hur det är med henne men det gör nog ont både fysiskt o psykiskt.

Har bilder på honom, ska bara be om lov först…

Mandysan
0

Jag har ett stort ärr i ansiktet efter en hästolycka förra året. (red inte men iaf)…

mazze
0

#27 Vad hände då?

Mandysan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#28 Hehe ja bestämde mig typ för att göra en stört dykning på en hästs hov ;) Samma kväll som syrrans häst skulle komma oxå. Jag fick åka in (det blev typ världens jack, för jag skar upp det på sömmen som stack ut) så fick jag 12 bedövningsprutor i pannan och 9 stygn blev det. Titta över mitt vänstra öga på bilden så syns det lite svagt…

gejsa
0

#26# Ok!

hjullan
0

jag har också ett är över ( halva ) pannan. fast det va morsans katt som jogga över mig på natten för typ sju åtta år sen.

Sussi
0

Har också ett ärr mitt i pannan när jag ramla och slog huvudet i berget. Fick sys även då.

Så har jag ett ärr över ena ögat som jag fick när jag flög in i hindret, det syddes också.

rammlade också ur bilen mitt i stan än gång med huvudet före, tydligen hade jag glömt att stänga dörren, gissa om mamma fick en chock, fick sys igen.

JA och så var det den gången jag flög av gungan, å sys igen.

Sist men inte minst var när finnhästen sprang över mig och brodden borra in  i mitt ben, åter och sys.

Allt hade inte riktigt med hästar och göra men kan någon slå antalet syningar?Flört

mazze
0

Inte jag iaf. Är bara sydd i bakhuvudet efter att ha ramlat in i ett bord för ett antal år sedan.

Tigrou
0

Skulle rida in en häst som stegrade sig och jag åkte baklänges av när jag låg på rygg så backade hästen och trampade mig över hela kroppen. Jag reste mig upp och började springa runt och skrika "något har gått sönder inuti! " Mycket riktigt det visade sig vara en krafftig leverblödning som turligt var inkapslad, samt en revbensfraktur som gjorde ont länge.

Sedan har det blivit endel små skador, hjärnskakning, kindbensfraktur, ett ledband i knät som blivit uttänjt men lite får man räkna med…

Anna
0

Min f.d klasskompis flög av en shettis och krossade hela armbågen på ridskolan en gång. (detta pga att hästen framför börjat skena, och shettisen då blivit rädd och slängt sig åt sidan.)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se