Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 368 ggr
gejsa
0

Stödutfordring bl a!

Gick in på Kraffts sida av en slump för att titta på annat. Fastnade förstås på artiklar ang stödutfordring bl a. Ni kan ju läsa själva.

http://www.krafft.nu/hasthalsan.asp

Mandysan
0

Själv så har jag stödutfodrat med kraftfoder sen jag började rida Foxen mer, i slutet av Juli ungefär….

gejsa
0

Jo visst vi också. Även om vi inte ridit har dom fått kraftfoder pga torkan. Jag skrev ju det förut i en annan tråd minns inte i vilken. Men då skrev många att det inte behövdes osv osv. Tyckte det var konstigt eftersom torkan har ju varit i hela Sverige. *ler*

Här är iaf beviset! Nej, nu ska jag gå ner och äta. Min dotter har gjort maten. Bortskämd som man är. he he

[slo]
0

Och vi som fortfarande jobbar på att banta hästarna efter sommarbetet då? :P

Peppe
0

min häst har inte gått ner ett gram trots torkan. han har iof fått liiite hö men inget som borde göra nån större skillnad om det inte fanns någon näring i gräset. fast nu har det ju kommit alldeles nytt färskt gräs efter regnet så då går han väl upp ännu mer

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

Klart att ni har tjocka hästar. Det är ju för att dom äter det dåliga i hagen. Det är ju mest bukfyllnad. Inget som bygger muskler eller håller dom kvar heller för den delen. Inte något för växande hästar heller.

hjullan
0

måste bara påpeka. källan brister eftersom det är krafft (som säljer "stödfodret")

#5. skillnad på bukfyllnad o feta hästar, dvs späcklager.

Lyrik
0

Min häst har gått ner på betet. Han var något överviktig innan han åkte ut till betet, så det är bra att han har gått ner i hull =) Men risken finns att han går ner för MKT i hull, då blir det svårt att få upp honom igen, pga hans ålder.

Eftersom betet är närmaste slut nu och Lyrik ska åka hem först den 3 september, får han och de andra kompisarna (4 st) ca 5 kg hö var varje dag.

Lyrik har fått kraftfoder hela sommaren, även de dagar/veckor han har inte ridits. Får 5 dl havre, 5 dl betfor, ½ dl Miner Blå + hans "pulver". Måste ha något att blanda i "pulvrena" i.

Nu när betet är så dåligt, har jag ökat på lusern till 1 Liter/dag. Han glufsar i sig allting.

tessa
0

mäter du lusern i liter? =) eller menade du kilo? bara nyfiken =)

Lyrik
0

#8 Mäter lusern i liter, även havre, betfor, Miner, foderjäst. Hö i kg Gammal vana. =)

tessa
0

ah ok, undrade bara =) Vad är det för häst du har?

Tessan - nyfiken i en strut ;)

Lyrik
0

# Kbltravare modell grövre, 158 hög, väger nu ca 640 kg. 25 år ung =)

occra
0

Har fjording och tycker att även de klarat sig bra på betet, från att att bli dunderfeta vill säga. Varje vår och sommar lika dant, ständig oro för fång. Brukar ta hem dem när första snön eller ovädret kommer på hösten. Tills dess får de klara sig på det som finns och en liten giva kraft + hö. Mina äter inte det "dåliga" i hagen utan gnager och gnager på favoritställena. Brukar slå och låta nässlorna torka, äter med förtjusning.

gejsa
0

#6# Kan bara påpeka att många hästägare ser inte skillnad i bukfyllnad eller fet. Ser dom en stor mage och tunn rygg så är den fet.

hjullan
0

#13. jo men man kan inte ta det som självklart att det är bukfyllnad bara för att man inte stödfodrar.

kan tillägga att jullan är tjock. men bukfyllnad har hon inte. dock "stödfodrar" jag henne med halm, bark, löv, grenar, ett halvt kilo hö ungefär och mineraler.

[slo]
0

#13 men om hästen har fettvalkar lite här och där och är i princip rund så anser jag att den är fet, inte bukig :P

emsems
0

#9. mäter åxå allt i liter (utom hö). räknar ut vad som behövs, väger en gång och ser hur mycket det blir, tex 0.5 liter havre är typ 0.75 liter… (om jag inte minns fel)… 1 liter krafft, 2 dl soya… haha härligt någon fler gör det!

Lyrik
0

#16 Japp, allting utom hö, halm. Väger först, så jag vet vad varje fodermedel väger.

Havre, betfor, lusern, Krafft Miner blå pellets, foderjäst, linfrö.

Hans "pulver" är det mått i burkarna. Får Tokosel, biotin, kiselgur, flexijoint, bakteriebalans.

Mäter inte upp b-vitaminerna (flytande), brukar bara hälla i en skvätt.