Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 832 ggr
emeliekarlssoonn
0

Dumma bilförare!

När vi var ute och red idag med barnen på ridlägret så hittade vi en stig som gick genom en ungskog och sen ut på vägen vi skulle ta hem (en grusväg). När ridlärare (som red först) och sen typ 2-3 barn precis hade kommit över vägen kommer det två lite mindre minibussar från nått måleri. Ridläraren gör STOPP-tecknet och bilarna saktar ner men dom stannar inte! Hon ropade till dom som satt i bilarna (med nervevade rutor) att dom inte var riktigt kloka i huvudet eftersom dom inte stannade och visste att det var små barn som skulle rida över vägen. Som svar fick hon ett "Och?"  sen åkte dom vidare.

Har man inte som förare en skyldighet att stanna när någon gör stopptecknet? Eller iallafall ta hänsyn till att vi hade barn med oss som dessutom var på väg över vägen? Jag tycker det är sjukt iallafall. Skriv vad ni tycker.

fridak
0

man är väl skyldig att ta hänsyn men skyldig att stanna är man väl bara för polis och någon annan typ av väggubbe/gumma? Men visa hänsyn ska man göra iaf, och de borde väl ha stannat ändå.

emeliekarlssoonn
0

#1  precis det jag menar. hade det varit jag och mina kompisar som red ut på vårat ridläger hade det ju "kvittat" eftersom vi är äldre och mer uppmärksamma på vad som händer i trafik och så. men eftersom det nu gällde små barn som inte har koll på varken sig själva eller ponnyerna borde dom ha stannat. visserligen körde dom inte speciellt fort, men ändå..

nannan
0

Tyvärr tänker inte alla så, men det kan vara tvärtom också, att de egentligen inte får lov att rida på ett visst ställe och bönder/boende blir arga när det inte följs.

Tråkigt, men tur att det gick bra.

Jag kan passa på att meddela att alla förare inte är idioter. Skrittade ut på mitt smått hysteriska sto för någon dag sedan, och mitt på en smal landsväg, en 70-väg möter jag en lastbil med släp. Jippie, liksom.. Säd på båda sidorna, och bonden blir hysterisk om vi råkar gå ut i den, så jag tog ett djupt andetag och fortsatte framåt.

Döm om min förvåning, när lastbilen stannar, stänger av motorn, låter mig rida förbi tryggt och säkert, och dessutom låter mig komma en bit bort, innan han startar motron igen! EN ELOGE TILL HONOM! I normala fall kan de vara gulliga att stanna, men drar järnet så fort man kommit förbi..

emeliekarlssoonn
0

#3  Om alla lastbilsförare var så shyssta! Mötte en lastbil när jag och en kompis var ute och red. Hade ingen aning om hur min häst skulle reagera eftersom han inte tycker om motorljud. Personbilar går bra, men inte traktorer. Och inte heller lastbilar.
 Föraren hade väll kört halvvägs förbi när Silver börjar steppa omkring bara väntade på att han skulle ramla omkull. Var ett litet dike till höger som jag styrde ner i. Väl nere stog han still och lastbilen kunde åka förbi.
 Tur var väll att min kompis var med, hade jag varit själv hade jag väll blivit avslängd och fått gått dom sista kilometrarna hem.