Hjälptygel?
Jag har en B-ponny som är grym på att hoppa. han är 1,18 cm hög, men hoppar iaf 90 under ryttare. han har gått LB med placering :)
men en sak han alltid har gjort , är att han håller huvudet välldigt högt. ibland blir han busig, och bryter ut, o vissa tränare har sagt att det kan bero på hå¨llningen på hans huvud. han är 13 år, och har blivit mkt vanvårdad, jag började rida honom för ca 6 år sen , och har sedan dess bara ridit med sadel och träns. är det nån idè att börja med en hjälptygel nu ?
Isa Aronsson
www.stallequino.se
berätta gärna om ni använder hjälptygel, vf och när ni började med det :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Jag använder ingen hjälptygel.
Du kanske kan prova martingal när ni hoppar
#2 jo, har funderat på det. vet bara inte , kan det störa honom lr så nu, när han blir lite äldre o aldrig har haft det innan ? :)
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Du kan alltid prova att sätta martingal på honom, den påverkar ju itne emr än om hästen drar upp huvudet för högt, rätt anspännd så ska den inte påverka något alls.
men annars att rida mycekt markarbete över bom med avsaktningar, tex trava mot hinder, sakta av 4 m innan, skritta 4 steg och sen trava över bommen….. så att han lyssnar på dig.
Men martingalen och andra hjälptyglar är bara en snabb lösning, man får bort symptomen. Det är litet som om du skär dig i fingret och sätter plåster på. Men under plåstret kvarstår problemet och du kanske rentav får en infektion som blir ännu värre än om du hade rättat till problemet från början.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#4 tack för tipsen ska testa alltihop ^^
fast jag kunde dock inte rätta till det från bäörjan då det var med nöd o näppe nån fick sitta på honom i grimma o grimskaft överhuvudtaget , man fick inte dra på honm massa överblivna saker xD
Isa Aronsson
www.stallequino.se
slänger han me dhuvudet iza?:O de ha rjag itne märkt alls mkt när jag ridit xD bara liiite:D

När jag köpte min ponny -00, så hade han gått på ridskola i 10 år och var seg i munnen, och jag fick aldrig honom att arbeta i rätt form, och detta varade under flera år. Till jag provade graman och red med i 2 veckor :) Sen dess har jag aldrig haft några problem att rida honom i rätt form :) HELT SUPER!
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#7 men graman kan ju lätt göra att hästen kröker på nacken men inge mer :/
tänker du HOPPA med hjälptygel?
du kan alltid prova att sätta på hästen martingal, andra hjälptyglar som t ex graman och gummisnoddar ska du absolut inte hoppa med. hästen måste kunna se sig för och sträcka ut i ett långt hopp! har du spänt in näsan på hästen då kan du förstöra hoppningen.
om du fortsätter träna på låga höjder och mycket markarbete som någon sa så kommer hästen forhoppningsvis att slappna av. en hjälptygel kan bara förvärra problemet, och du får inte heller tävla på det.
egentligen är det inte bra att bra att använda hjälptyglar i ridningen öht, men det är en annan sak.
lycka till med din häst!

#8 "kan lätt göra så att hästen kröker på nacken"
ja, i vissa fall är det säkert så, men inte i alla, och inte i detta fallet!
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#9. Martingal är också en hjälptygel…
#9 somagt är martingal en hjälptygel och det var väll i det här fallet just martingalen jag täönkte på ;P
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#10 jag menade inte att din häst gör så =) utan endel använder det och tror hästen jobbat rätt bara för att hästen får nacken inspänd
DRESSYR, säger jag.
Det löser det mesta :)
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
jo jag skrev det (om inte så menade jag det), att martingal funkade fint, inget annat. ;)

Jag köpte en martingal till min häst pga att han spärra upp huvudet väldigt högt. Jag testade den så fort jag köpte den, men märkte av min förvåning att den var för lång! han höjde upp huvudet i samma position endå.. och den går inte att korta något mer, den är på det kortaste.
Ursäkta trådkapningen Spiritinthesky, men vad gör man då?

du har inte köpt en för stor strl då?

#16 gör fler hål?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Man gör fler hål i den :) Eller köp en ponny-strl…
Jag har börjat använda martingal på Folly efter 17 år och det funkar kanon :)
*** Kärleken övervinner allt ***

# 17, nej, det är strl full på den .. :/
#18 Det går inte att göra mer hål.. :/
#19, hahaha, jag får kanske köpa en ponny strl åt honom :)

Haha BusSpirit<3 sattsar på att slå med huvudet när man ska luta sig fram o galoppera haha ;) <333 Den var så innan Iza! <333 :P
jo asså ska du tävla får du bara ha martingal som hjälptygel ,,

#20 Jooo, du kan göra fler hål där du fäster den i gjorden =)
*** Kärleken övervinner allt ***

Jag måste bara få försvara gramantygeln efter att ha läst några inlägg. Rider man rätt med gramanen så kan bara hästen gå bra. Det är inte heller farligt att hoppa med den om man vet vad man gör. I hoppningen ska hästen använda ryggen och det gör den med en graman. Det är en otoligt bra hjälptygel. Många hästar knöker på nacken idag och har pga det mycket ryggproblem. jag vet vad jag pratar om av egna erfarenheter. Du som skriver att det är dåligt med hjälptyglar. Kan du utveckla det mer? //Emma