Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettexteriör
Läst 5453 ggr
linasvovvar
0

Skäck ??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är skäck en dominat färg ? Jag började fundera på vad lilla fölet kommer att få för färg. Mamma är fux och pappa skäck, Vad blir fölis ???

Zahara
0

Beror väl på om han är homozygot eller hur det nu stavas annars är det 50-50 :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

linasvovvar
0

#1 det har jag inte en anning om !? Köpte henne dräktig och säljaren sa att hon va betäckt med en ponny hingst och va på 60 dagar. När va kollade henne va hon på 30 dagar….oj då hade hon gått med en halvblodshingst efter dom trodde hon va dräktig. Invecklat!

Men jag funderade på vilken färg som är starkast fux el skäck

Linda-A
0

har hingsten ett skäckanlag är det 50 % chans att fölet blir skäck. Har han 2 anlag (homozygot) kan det bara bli skäckar. Sen om det blir en röd-, svart- eller brunskäck beror på vilken grundfärg hingsten har

linasvovvar
0

#3 Tack för svaret då vet jag lite mer….

Mille
0

Det beror på vad det är för sorts skäck, det finns både dominanta skäckfärger och recessiva.

Vilken färg har pappan?
Anta att han är dominant skäck, då är det 50% chans att få en skäck om han är heterozygot och 100% chans att få en skäck om han är homozygot.
Är han en recessiv skäck (mindre troligt) måste mamman ha ett likadant skäckanlag för att det ska bli en skäck.

Alex
0

#5 Recessiv skäck existerar inte. Skäckanlaget är dominant, men det betyder inte att alla hästar efter skäckföräldrar blir skäckar. Utan att OM fölet ärver skäckanlaget så blir det skäck. Färgen kan alltså inte ligga dold.

Röd eller svart basfärg får fölet alltid, så det har inget med skäckanlaget att göra. Det är en "påläggsgen" om man säger så. ;) Så beroende på vilken färg hingsten har, vilket jag måste veta för att kunna tala om färgmöjligheterna på fölet. Men 50% chans för att fölet får skäckanlag i alla fall. Är väldigt ovanligt med homozygotskäckar, och hade säljarna vetat att hingsten var det hade de garanterat sagt det. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Hagelberg
0

# 6 Gotlandsruss har endast recesiv skäck eller ventralskäck. Annan typ av skäck är inte godkänd i rasen. Dominatskäck är dorsalskäck, fler typer av skäck finns men jag kan inte det. Skäckanlaget på russ måste komma från båda föräldrarna för att synas och är ett recesivt anlag. Anlaget kan ligga dolt i flera generationer och "poppa upp" helt otippat :)

Mille
0

#6 Hagelberg har rätt, och förutom russ ska det finnas någon mer ras som har den typen av skäck men jag minns inte vilka. Hittar tyvärr inte mina färganteckningar nu. 

Fast du kanske vet något som vi andra inte vet, förklara gärna hur två enfärgade föräldrar kan få ett skäckföl :P

Alex
0

#7 Ahaa, bukskäck? :) Fast det tog jag faktiskt förgivet att det inte handlade om nu, plus att det är väldigt ovanligt. Men jag ursäktar, du har självklart rätt där. ;) Fast säger man bara 'skäck' så handlar det väl i stort sett alltid om ryggskäckgenen. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

#8 Blekmedel Oskyldig Haha nejdå, ni har allt rätt ;) Tänkte dock inte på bukskäckgenen, eftersom jag tog förgivet att det inte var den det handlade om här :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Mille
0

#10 Haha, rackarns, att jag inte tänkt på det… Klart man måste tvätta fölen med via color för att de inte ska tappa färg Oskyldig

Jag skrev ju att det var mindre troligt med en bukskäck, men eftersom jag inte hade en aning om vad det var för ras tog jag med det alternativet också. Nu har jag inte stor koll på skäckar, men det finns väl fall där hästar har fått mer än en skäckgen.

Alex
0

#11 Jodå, det är klart det finns såna fall. Kan säkert vara vanligare bland raser som majoriteten är skäckar i, t.ex tinker. Men ett föl med två heterozygota skäckföräldrar har 75%chans att bli skäck. Men bara 25% chans att få dubbelt skäckanlag och bli homozygot. Så endast 25% av fölen med två heterozygota skäckföräldrar blir homozygota. Och det är ju inte alltför många föl som har två skäckföräldrar heller, om man ser till en ras med stor variation på färgerna, t.ex islandshäst eller shettis.

Vet i alla fall att när det gäller islandshästar finns det ännu inte någon hingst i Sverige som bevisat är homozygotskäck. Och vi har några skäckhingstar kan jag säga :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Mille
0

#12 Nu missförstod du mig lite, jag menare inte homozygot skäck utan en häst som fått två OLIKA skäckanlag, tex. både ett overoanlag/tobianoanlag/ett bukskäcksanlag osv.  

Eftersom "min" ras bara har ett sorts skäckanlag och skäck därmed är mkt ovanligt så har jag aldrig kommit i kontakt med någon sådan häst. Men i en ras som tex. paint där det finns mycket skäck borde det ju kunna hända. Om det nu kan finnas mer än en sorts skäck inom rasen då. Annars borde det ju kunna bli så om man korsar två raser där föräldrarna har skäckanlag.

Alex
0

Jahaa :D Då är jag med!

Men då borde ju avkomman kunna få båda, ja. Dock så är det väl inte alltför stor risk för det.. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bebbe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Pontiac är homozygot.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Marija
0

#15 Gud så snygg!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

bebbe
0

#16 tack, tycker själv att han har för dålig nacke och för mkt underhals, annars är han helt ok.

Peppe
0

Bebbe, jag var inne på din hemsida lite och fölet från 2006, obelix, har du nån nyare bild på honom? Han ser ju isabell ut på bilden, och i så fall så måste antagligen "No Name" va gulsvart. såvida inte Gizmo vandrar runt med lite gulanlag bland alla prickar Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[slo]
0

#14 Painten jag red för ett par år sen har jag för mig var både tobiano och overo… :) Fast han såg mest ut som en fux med vitt huvud, vita fläckar på magen och höga vita strumpor :P

lisette
0

#18 det var ju han som blev sparkad av de andra o inte överlevde.. :( men hon har säkert fler bilder  än den som är där.

Peppe
0

#20 jasså… det har inte jag hängt med på :/

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alex
0

#19 Hur vet ni då att han hade båda anlagen? Låter som en typisk bukskäck tycker jag, men.. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

[slo]
0

#22 Det stod i hans papper har jag för mig :) Iom att de oftast e bra koll på paintstamtavlor i usa så har dom väl lurat ut det den vägen :P

Alex
0

Jo det är klart, om han har en förälder som är homozygotskäck så går det väl att lista ut :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bebbe
0

Peppe, har tyvärr inte några nyare foton på honom eftersom han blev ihjälsparkad samma dag som fotot togs.

denisesalomonsson
0

#25 vad hemskt :'(