ang. säkerhetsvästar
något att tänka på vid köp av säkerhetsväst ?
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=106&a=429884
ganska skrämmande egentligen, precis som dom säger i artikeln tar man ju på sig västen för att vara skyddad, men om den inte funkar är det riktigt illa..
nu bytte jag min klantiga rubrik :P
Haha själv använder jag inte väst alls(A) inge bra.. men ajja xD
kanske inte spelar nån roll om man har en eller inte, om dom inte funkar…
#3 så sant !=) Då slipper jag =D haha
haha, var väl kanske inte riktigt sååååå jag menade ;)

Bäst totalbetyg fick Hansbo Säkerhetsväst och Mark Todd från Top Equestrian Wear. Mest prisvärd är testets billigaste väst från Gekås i Ullared. Sämst säkerhet hade västarna från Horze.se som båda hade stora avvikelser mot standardens krav för tryck- och stötdämpning, den viktigaste aspekten för en ridväst.
INTRESSANT faktiskt!
visst är det! hoppas dom gör något åt det och ändrar dom!
Läste det i YA (Ystads Allehanda) idag, man blir ju lite rädd.
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
Bättre o rida utan ;D
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Har börjat rida utan nu. Får inte skav i onödan!!!

Jag har alltid ridit utan, men ska börja rida med väst nu!
*** Kärleken övervinner allt ***
Jag rider nästan alltid utan, förutom när jag hoppar typ.. Så väldigt sällan.. Vi hade ett test i Corren häromdan, och dom testade 10 västar, varav 5 inte var godkända, och av dom 5 var 3 dom dyraste västarna.. Skriver en sammanfattning ifall någon ska köpa väst inom kort, ni kan ju även se Lisettes inlägg :)
Godkända: Hansbo (Säkerhetsväst Hansbo), Top Equestrian Wear (Mark Todd), Börjes Tingsryd (Ridesafe Protecor), Gekås (Copperfield), Granngården (Double Horse).
Icke godkända: Hööks (CRW Flite), Airowear (Zippa 2001), Hansbo (Top ride panel), Horze (Body Pro), Horze (InCase Riding Vest).
Kan tillägga att Horze's västar fick kommentaren 'Mycket dålig skyddsförmåga', och den ena västen (InCase Riding Vest) är den "kända" mjuka västen med rutor som formar sig efter kroppen..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Patetiskt av Hööks att ta så dyra priser för sina västar om dom nu är icke godkända :O Va och kolla på en ny väst för min är för liten och höll på att smälla av när jag såg priserna!
Jag rider bara med väst när jag hoppar och ibland vid uteritt.
Tror dt är en Top Equestrian Wear jag har på en av västarna, goo :)
Den är alltså rutat hela fram, dragkedja framtill, snörad vid sidorna, och rutat runt axlar , o bak vid nacke, sen neråt är det "ränder" ner. Godkänd klass 3
MVH
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se

Min gamla väst är köpt på Hööks… Alltså inte godkänd?
#14 Samma här. Jag har det när jag hoppar och rider ut alltså ;).
Kommer inte ihåg vad min väst heter faktiskt. Det är obehagligt att så få västar klarade testet :S
jag har en vän som rid utan väst hon skulle bra ta en liten tur för testa en sak (hästen var inte bråkig) kan säga så här hon skada ryggen så illa att hon nu inte kan rida, läkaren sa att hon antagligen aldrig kan rida, värt att tänka på ovasett hur länge man har ridit. Jag fick mig en tanke ställare då så nu har jag en ridväst (bättre beg) som jag rider i. Nu kör jag mest men ja om jag rider tar jag på mig den. (min vän är 31år ridit sen hon var 6år, tävlat mycket osv)

#17 fast jag tror ändå att en väst inger falsk säkerhet. kanske inte alltid som västen hade hjälpt.
Jag åkte av för ca 5 år sen, ridläraren var inte den smartaste utan hade lektion på frusen sand (kockor över hela paddocken) och vi hoppade.. "Min" häst vägrade, jag åkte av och hamnade på rygg.. Jag hade väst men inte hjälpte dt, har fortfarande ont i ryggen ibland.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

#14 o #17 Vart har ni köpt dom?