Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3107 ggr
Colan
0

Problem med unghäst

hej!

min unghäst har jättesvårt att lägga på sig. han är en 2 årig hingst som har påbörjat inkörningen för ca en vecka sedan innan det fick han ingen speciell träning men håller sig alltid i rörelse i hagen. man ser revbenen utansvårighet

han får ca 3 kg lympos unghäst/avel + 1,5 kg lusern + 2 dl fölnäring (pulver som man blandar med vatten och ger till föl som inte kan dia eller undernärda unghästar) + 2 dl betfor + fri tillgång på hö och vitaminer. detta får han morgon och kväll men han tar sig ändå inte.

stam:

e: Richfield (flyinge hingst)

u: Ornabergas cassandra

ue: Swift (f.d. flyinge hingst)

varför blir det så här och vad kan jag göra?

Mixie
0

Är han avmaskad? Växer kanske väldigt mycket just nu, min häst som nu är tre år hade också svårt att lägga på sig förra våren/sommaren då hon växte en hel del, och det brukar va ännu svårare med större hästar..

//Mickan

Bobby
0

Om du inte har tänkt att visa honom kanske du skulle kastrera honom?

Mandysan
0

Har du analys på höet?

chik
0

Jag tror på avmaskning.O så måste man tänka på att det har varit dåligt väder hela vinten..Han har väl fri tillgång till Hö, för det är inte många som har något bete att tala om.Sen bör han nog stå inne på natten så du ser att han får i sig Hö..Lena

Lena.P är jag i verkliga livet.

Ledin
0

en mager unghingst är rätt vanligt i den åldern ser dom inte alls snygga ut, hur är det med ston å sont? det bästa är att ha dom helt skilda från ston eftersom dom får annars dille på pullorna :) sen fritillgång på höet ger man för mycket av energi så springar han mera, så det bästa är att ge hö en massa hö med :)

Colan
0

# 1: ja han är avmaskad mot alla sorters mask och parasiter.

# 2: ska antagligen kastreras till hösten p.g.a. hingstfassoner.

# 3: ja. men kan inga värden i huvudet. men det är fint kvalitets hö. märkter ingen skildnad mot när han gick på hösliage när han var liten.

# 4: han har alltid ståt inne på nätterna och har fritillgång till hö.

# 5: vi har 4 ston som han alldrig har fått gå tillsammans med och de går en bit ifrån honom.

Tusen
0

#6 Att det finns ston innom hörhåll (lukthåll också kanske) kan räcka för att han inte är tillräckligt lugn för att kunna tillgodogöra sig maten. Hingstar har dessutom en förmåga att springa sig magra i hagen.

Armsteel
0

Gör ett träckprov för att kolla om han har mask. Min kompis häst hade samma problem och det visade sig att hästen hade mask. det var lättbehandlat. mask drabbar ju oftast yngre  och äldre hästar. om han nu inte har mask, prova att ge honom lite korn. 2-3 liter eller något sånt beroende på hur stor han är.

lycka till!! Glad

Annette
0

Skicka honom på hingsbete över sommaren.

Shelthea
0

http://www.krafft.nu/default.asp?menuItem=8

Läs fråga 7, kanske hjälper dig lite=)

AnnaLundin
0

Det är inte helt ovanligt att unghästar och ffa då unghingstar faller ur medan de växer, utan att det behöver vara mask inblandat. (träckprov ger svar på maskfrågan)

Först så undrar jag varför du tillsätter fölnäring?? Jag kan inte se anledningen till det.

Sen ser det ut som att det är väldigt mycket proteiner och ja, det är bra. Men det behöver balanseras upp med mer energi för att utnyttjas på bästa sätt.

Hade det varit min häst så hade jag räknat om foderstaten och tillsatt mer energi, kanske i form av ett energikoncentrerat foder t.ex "Derby" från Kvarnbyfoder - som jag själv haft mkt bra effekt av.
Jag hade gett det 2-3 veckor och om det inte blivit bättre på den tiden så hade jag kollat upp hästen med blodprov.

Colan
0

# 7 : det kan nog stämma. han står aldrig stilla när han är ute i hagen. men vad kan man göra åt det?

#11: jag tillsätter fölnäring eftersom att vår hovslagare som driver en uppfödning av halvblod sa det. hans hingstar hade samma problem och fölnäringen hjälpte för honom. jag har fått hjälp av en på Lympos för att räkna ut foderstaten på honom.

Colan
0

# 10: mm… tack så mycket :D

Cilla89a
0

Har du ingen bild på honom? Är lite käär i Richfield :D

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Colan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#14: här kommer en bild.

Lindbygarden
0

nu ser ju inte jag på den bilden om hans revben syns tydligt men jag tycker att han ser normal ut för sin ålder?

Colan
0

#16: nej just på den bilden syns det inte.. men när han rör sig ser man dem utan problem