Inverkan på martingal?
Hur fungarer en martingal ? asså vad hjälper den med? och villka hästar brukar man försöka ha en sådan på??
vet bara att vi har en häst på ridskolan som går western. hon har en martingal när man hoppar henne .
Jag tror martingallen bara håller ner huvudet" så den inte ska slå upp huvudet när man t.ex. hoppar. Förlåt för en dålig föklaring xD. Så alltså använder man den på hästar som slår med huvet^^
#1 okok dt förklarar lite iaf ^^,
#1 det stämmer eftersom tyglarna dras nedåt. När man rider engelsk så ska man hålla händerna ovanför manken så då drar man ju upp huvvet (brukar rida en känslig häst som det blir så på) Fast jag brukar sätta ner händerna då istället för att använda hjälpmedel. fast det är ju westernstuk på det, ser nog inte så snyggt ut om man ex. ska träna/tävla
Egentligen är det ganska ologiskt att man ska hålla upp händerna, men å andra sidan är logiken inte lika viktigt som att det ska se fint ut i engelsk ridning, i mina ögon iaf.

Martingal använder man för att hästen inte ska dra huvudet alltför högt upp. Hästar som slänger upp huvudet kan ju göra det av många olika anledningar, många heta hästar gör så för att slippa undan bettets inverkan och kunna rusa utan att ryttaren kan stoppa den.
Tyvärr så har alltför många hästar det för att ryttaren inte klarar av hästen fullt ut, ryttaren är för hårdhänt, stressar sin häst eller för att hästen inte trivs med bettet (ofta pga. fel bettval till just den hästen).
För övrigt är martingal ett bra hjälpmedel då de inte påverkar hästen förrän huvudet kommer lite väl högt upp. På en del hästar använder man det i början när man rider dom tills man ridit dom så pass länge att häst och ryttare är samspelta och hästen har sin lydnad. Man kan ha martingal om ifall att hästen skulle slänga upp huvudet oväntat också, hästen behöver ju inte slänga med huvudet hela tiden för att man ska använda martingal.
#3 Om man ska ha händerna nedanför manken får man ju sitta hukad, så sitter väl ingen? Sen kan man ju diskutera om hur högt man ska händerna, men det beror ju helt på vad det är för häst man rider och vilket ridsätt just den hästen behöver :)
Min förklaring av martingalens inverkan blir att den hindrar hästen från att slänga/höja huvudet för högt. Men jag hoppas inte att man använder martingalen för att dra ner huvudet. Hästen ska kunna gå i vanlig form utan att martingalen påverkar eller drar ner hästen.
#3 Den bilden jag får upp av din förklaring om hur westernryttare håller händerna är att westernryttaren sitter med krökt rygg för att ha händerna på låren eller liknande. Förstår om du inte menar riktigt så, men i min bild av western har man händerna i höjd med höfterna (ungefär) och inte nedanför manken.
När jag tänker på ett ekipage vars ryttaren har händerna nedanför manken får jag bilden av att man vill "såga" eller "dra" ner hästen för att inte använda hjälptyglar. Nä, nu är jag knappt på ämnet, tankarna vandrar så lätt iväg. ;)
#4 och #5 ni har missförstått mig mycket, men det är svårt att förklara. (är inte så duktig på det med förklaringar) och jag skrev aldrig nedanför manken (eller så gjorde jag det utan att jag tänkte på det) fast ni kanske misstolkade det. grejen är ju den att jag rider western som jag lärt mig av både lärare och hästen jag riders ägare och jag har rätt så raka armar och händerna brett isär och det funkar kanon på den här hästen, för när hon lugnar ner sig går hon fint på enhandsfattning. jag sitter alltid rak i ryggen (hoppas jag iaf ;) )
Man ska väl hålla handen (i engelsk ridning), ca 1 handsbredd över manken, så att det bildas en rak linje, från armbågen till bettet i hästens mun? :)
#6 Okej. Nej, du skrev inte nedanför manken, men jag tolkade det nog lite så för att du skrev att i vanliga fall håller man händerna ovanför manken, men du sätter ner dom.
Dåligt läst av mig igår. ;)
Jag rider oxå lite western och på vanligt tränsbett rider jag med händerna i höjd och bredd med höfterna, då en instruktör sa det. Men på stångbettet använder jag enhandsfattningen. :)
#7 Det stämmer nog. Jag går inte efter exakta mått, men 1 handsbredd låter normalt. :)
Jag rider western och jobbar ofta med händerna vid låren/höfterna, det är mkt lättare att jobba med och lättare att få hästen i form..
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
En av mina hästar stannar ibland tvärt, asså riktigt tvärnitar när det är något hon ska titta på, även i galoppen, så jag har martingal på henne för annars slår hon upp huvet i ansiktet på mig.
#8 Nej, det är ju olika på olika hästar var man behöver ha handen men ett cirka mått, för då får man en rak linje som jag beskrev ovan. =)
#11 Ja, det låter helt normalt och bra iaf :)

Martingalen är till för att skydda ryttarens näsa… Om tygelns linje blir bruten när hästen håller huvudet uppåt i normalt läge är den för kort.