Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2979 ggr
jn84
0

Välkommen Amadeus

Igår for vi iväg med transport till hästen som vi varit och tittat på utanför Enköping. Efter en nogrann veterinärbesiktning (mycket trevlig veterinär) så blev det konstaterat att hästen var frisk och mina systrar skulle få köpa sin första häst.

Skriva papper, paketera hästen och lasta in. Sen for vi hemåt med lille (1,60) Amadeus i transporten.

Väl hemma gick han ut snällt som ett lamm, ställde sig på stallplanen i mörkret och spanade in nya stället. Sen fick han stå i stallgången medan Emma försökte borsta honom ren från all lera och jag fixade iordning hans nya hem.

Han stod blixtstilla hela tiden, njöt av borstningen och verkade inte det minsta stressad eller uppspelt. Sen fick han gå in i boxen, vi åkte och åt middag och kom sen tillbaka och gav hästarna kvällsmaten. Amadeus kunde bara inte låta bli att lukta på Lykka i boxen intill och hon stod mest och skrek åt honom. Men hon tyckte nog det var lite mysigt med en kille i boxen bredvid ;)

Mamma och pappa verkar lite kära dom också. Och pappa har beslutat att namnet Amadeus inte räcker, utan i passet ska det stå "Wolfgang Amadeus Mozart". Inte en särskilt lysande idé enligt mig, men det är inte min häst ^^

Amadeus är hästen jag skrivit om tidigare. Hollänsk import utan några papper eller pass. Att han är ett halvblod tror jag och Jennie inte riktigt på, han ser ut att vara travtränad. Men trots det tog JAG beslutet att vi köper honom ändå. Vi vet att vi har gett alldeles för mycket pengar för vad han är, så en massa onödiga kommentarer om hur fel vi har gjort behövs inte. Få här inne vet de egentliga anledningarna till att vi köpt hästen…

Jag vet att vi aldrig får tillbaka de pengarna vi gett för honom. Men vi har köpt en bästa vän till mina systrar och det ångrar jag aldrig! Snällare häst får man leta efter.

Och tänk på att det sitter två unga (11 och 13 år), överlyckliga, nyblivna hästägare som läser det här. Så endast positiva kommentarer tack!

Bilder kommer när jag hajar hur man får dom från kameran till datorn. Oskyldig

tezzie
0

Grattis :)

Kul att ni äntligen hittade en häst åt dina systrar. Det är svårt att sätta en prislapp på en livskamrat. Hoppas att ni kommer att trivas ihop :)

Hur gammal är han?

Bilder!!!

*** Kärleken övervinner allt ***

jn84
0

Han är runt 10 år.

Tackar!

Hehe, han känns som min häst fast han är deras. Men jag är nog också lite kär Generad

Mycket passande att Börjes-katalogen damp ner i brevlådan igår. Oskyldig

QuickStep
0

Grattis til er och lycka till me nya hästen!!
=)

Idag sitter jag o väntar på min shettis som åker transport från skåne o hem till mig (sthlm) så jag e så nervös!
Kan man längta ihjäl sig??
=)

Alex
0

Grattis vad roligt!

Men måste fråga om man kan ändra namnet själv i passet sådär? Låter lite småknepigt tycker jag…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

[Jennniie]
0

#4 Kan ju svara lite här eftersom jag var med. Det är hans riktiga hela namn, men vardagligen kallas han Amadeus. Lite jobbigt o säga hela varje gång. Hehe :)

fridak
0

#4 hästen hade inget pass, så när man skickar in olika handlingar för pass så borde det gå att "ändra" namnet

Alex
0

#5 Aha okej, då förstår jag :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Alex
0

#6 Men det borde väl inte gå? Hästen borde ju vara registrerad nån annan stans, så att hästen och namnet redan "finns" om man säger så…

Mvh Alex
Värd för Ridsport

bebbe
0

Jag säger grattis till dina systrar, töm nu bara inte pappas plånbok när ni ska köpa alla fina saker som ni ska ha till er pålle Flört

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

jn84
0

#8 Jag har faktiskt inte en aning. Ska kolla upp allt med pass när jag har tid.

Han har ju inga som helst papper. Ska be veterinären söka efter chip när vi tar ut dom för vaccination. Om det inte finns nåt chip så lär det ju vara fritt fram att skriva vilket namn man vill i passet. För då finns det ju absolut ingenting på honom…

lisette
0

#8 har hästen inget pass så är den väl itne registrerad?

grattis töser! och jag vill givetvis se bilder! =) =)

fridak
0

#8 läser du inte riktigt;) jn84 har skrivit om honom i andra trådar att han är utan papper och i #0 i denna tråden:) det lär väl blir som för många hästar/ponnyer utan härstammning och utan papper.  jag tror det krävs köpekontrakt och att en/två personer intygar att hästen tillhör personen, chipmärkning mm. så skickas kopia på köpekontraktet och intygandet av de andra personerna in och så kommre ett pass efter ett tag. har itne hästen några papper så borde man kunna byta namn eftersom hästen iten finns reggad eller listad någonstans och börjar först då existera i listorna.

bell
0

Grattis till häst köpet och lycka till. Ser fram emot bilder :)

Det finns mycket saker i katalogen som man både behöver och som kan vara bra att ha ;)

fridak
0

hur går det med att föra över bilder från kamera till dator?

fridak
0

utdrag från ASVHs hemsida http://www.asvh.se/regist/hastpass.htm

HÄSTAR UTAN PAPPER/HÄSTAR MED ICKE GODKÄND HÄRSTAMNING
Hästar som saknar ursprung registreras med hjälp av ett ifyllt betäckningsbevis (se länk till höger), signalementsbeskrivning och ett veterinärintyg som styrker åldern. Dessutom skall den chipmärkas. För att få härstamningen utskriven i passet måste ett DNA-test göras. Prov måste tas på både modern, fadern och avkomman. Om inget DNA-test görs kommer härstamningen att skrivas som okänd. Kopia av köpekontrakt, kvitto eller liknande måste bifogas för att styrka ägandeförhållandet till hästen. Är du uppfödare till hästen måste du även kunna styrka att du är ägare till både modern och fadern.

Alex
0

Ja jag har ingen koll, jag frågar bara :) Kan ju vara så att han var registrerad innan lagen om pass kom till och de inte fixat nåt bara, eller så, jag vet inte som sagt :P

Men hästens namn står väl på köpekontaktet i alla fall, gjorde det i alla fall på det jag skrev på ;) Och då borde man väl inte kunna skicka in nåt papper om att man äger en "annan" häst? I alla fall en häst med ett annat namn… :P

Men men, jag vet som sagt inte, har bara koll när det gäller islänningar, och där är det väldigt sällan de inte blir reggade nånstans (om det så är i en "sidobilaga"). Är de från Island får de ju bli reggade även om de har helt okänd stam.

Förlåt jn84 för trådkapningen… Generad Kanske borde starta en ny tråd om vi ska fortsätta diskutera det.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

jn84
0

Det gör absolut ingenting! jag har ändå tänkt skapa en tråd och fråga hur man gör med pass och allt.

Nu står hästen på mig eftersom pappa inte var med när vi köpte den. Men om jag "säljer" den till pappa så kan jag ju på det köpekontraktet skriva det namn vi vill ha på hästen?

Vänder man sig till svehäst när man har en okänd häst och vill ha pass? Eller är det till asvh ändå?

gejsa
0

Grattis till dina systrars nya häst. Att den är lugn är ju en förutsättning när dom ska rida eftersom dom är så unga. Iaf den ena.

Ang priset så länge det finns köpare så är ju priset rätt. :) Tycker ni att det är värt det ni gav så är det ju det. Man köper ju inte en häst om man inte tycker det. Så varför skulle vi opponera oss? Vi har inte sett hästen. Det har ni.

Lycka till tjejer!

Yessica
0

Hoppas allting går bra med honom! Låter som en trevlig häst, hoppas jag får träffa honom snart ;).

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

fridak
0

tror du kan göra det via asvh. de hade iaf en grupp för okända hästar och hästar utan godkänd härstamning.

svehäst verkar också ha en sån avdelning…

här är utdraget från svehäst:

**Grundpass - oregistrerad häst - okänd härstamning - okänd uppfödare
**Hästar som har grundpass kan enligt nuvarande regler lösa tävlingslicens.

• Ett konturdiagram skall utfärdas av en SH godkänd ID-kontrollant. (ID-kontrollen får inte utföras av hästägaren).
  • Chipmärkning skall utföras av godkänd chipmärkare eller veterinär. Bifoga chip-
    rapport inklusive streckkod med ansökan.
  • Ett kuvert med tagel från hästen skall bifogas.
  • Åldersintyg. Åldersintyget utfärdas av en veterinär och det skall framgå att det är gjort enligt tänder. 
  • Kopia av köpekvitto skall bifogas, om det inte är uppfödaren som äger hästen.
    På köpekvittot anges uppgift om köpare, säljare, hästens namn och försäljningsdatum (köpesumman behöver ej anges). För egen uppfödning och där kvitto/kontrakt saknas skall ett alternativt ägarintyg skrivas, där skall två
    personer med namn och kontaktuppgifter intyga vem som äger hästen.

Kostnad: 400 kr
               inbetalas i samband med ansökan i annat fall tillkommer porto + postförskottsavgift

Alex
0

#17 Men det måste ju ha stått ett namn på kontraktet du skrev på, när ni köpte honom? Det borde man väl inte kunna ändra bara sådär? :P Eller? Och kan man sälja en häst hur många gånger som helst utan pass? Det är väl ändå lag på att alla hästar ska ha pass nu..? :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Fija
0

Grattis! Glad

fridak
0

#21 importhäst som tappat sina papper någonstans på vägen

Alex
0

#23 Men dåså, har han haft papper kan man ju knappast ändra nåt? Bara fixa nytt…?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

fridak
0

#24 han borde ju haft papper från början men det verkar vara rätt okänt om vart han kommer ifrån. vet man inget om honom och han är utan papper så går det inte att fixa tillbaka det gamla.

Alex
0

Men kan han inte finnas i nåt register i Holland?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Oooh, spännande!! =)

Grattis till hästen, lycka till med allt!!

*väntar med spänning på bilderna* ;)

lisette
0

när jag köpte brago hette han mr bean, vilket jag bytte när jag skulle skicka in för pass.

bebbe
0

Gör så som det står i #20 så blir det rätt, och då kan du döpa hästen till vad du vill. tänk bara på att ta kopior på alla papper du sänder in.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

bubbelbubbel
0

nämen så roligt ! :D grattis flickor !

Alex
0

#28 Jahapp, där ser man :P Då har jag lärt mig nåt nytt idag. ^^ Haha

Mvh Alex
Värd för Ridsport

fridak
0

#28 men mr bean var väl rätt fräckt! kunde kallats för bönan ju;)

lisette
0

#32 stackars häst!!! =) fast när jag ser tillbaka på namnet så inser jag faktiskt att han passat till att heta det. lika ding som mr bean! ;)

lisette
0

hur går det m bilderna jn84 förresten?

LinneaG
0

Håller med #34 :)

fridak
0

det var då en seg kamera;)

thilda-
0

Nån måste ju ha knytit ihop fingrarna o limmat ihop dom så hon inte kan lägga in bilderna xd

jn84
0

Sorry, sambon måste greja det där. Och jag har faktiskt inte hunnit fråga honom heller. Ska försöka ordna i helgen. Kan ta med mobilen imorrn iaf. Då kan ni få se nåt som ska försöka föreställa en häst ;)

Josefinee
0

Han verkar jättessnäll! Va hur cool som helst när jag tog in honom för middagen idag :)

På tala om Lykka så är ju som hon är.. tjuter och har sig.. :P

Maja
0

Bilder? ^^

jn84
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har inte fått in dom från kameran, men här kommer några från mobilen när Emma duschade honom idag :)

Här en bild på Emma med slangen och en lipande Amadeus

jn84
0

Törstig

jn84
0

Och en när han torkar i nya fleecetäcket som mamma köpte Förvånad ;)

jn84
0

Och en i spolspiltan när han har öronen framåt.

Mörkt, men ni kanske ser lite hur han ser ut.

Törs inte visa kroppen på honom så tunn som han är. Hovslagaren tyckte det var märkligt att veterinären inte anmälde förra ägarna för att han är så tunn..

tezzie
0

Kul =)

Är han lika cool och lugn fortfarande?

jn84
0

Jadå :)

Var lite läskigt med vattnet på golvet i spolspiltan först, men sen drog vi slangen överallt på honom utan att han rörde en fena. Tyckte det var mysigt med handduken över huvudet och ögonen när jag torkade honom.

Han släpptes ihop med Lykka, lilla Uno och Emmas förra medryttarhäst Korint idag. Lite spring, någon spark från tjurigt sto och sen mest skrikande. Alla hästar skrek som tokar. Men han kommer nog trivas med sällskap i hagen :)

Maja
0

Skoj att det går så bra!! :) Lycka till i fortsättningen också!! :D

Josefinee
0

#46 Vem går kajsa med nu då?

jn84
0

Kajsa går själv tills hon släpps ihop med någon annan hage.

Yessica
0

Kul att det går så bra! Ja, han var inte så jättestor, såg honom en snabbis när jag skulle hämta påsen i lördags :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

tezzie
0

Hur har det gått med nya hästen jn84?

jn84
0

Hm… ja, det är sällan något går helt felfritt ;)

Tanken var att han skulle hanteras från marken varje dag, tömköras, klättras, longeras, löshoppas, promeneras. Men sen bröt yngsta syrran handleden (samma syrra som bröt armbågen i somras) och det var väl hon som skulle lägga mest tid på hästen. Så nu har äldre syrran allt ansvar, vilket hon inte vill ha. Så nu gör han inte mycket. Har dock lagt på ganska mycket hull, men veterinären påpekade idag han är väldigt tunn… Fortfarande =/

Jag har tömkört honom några gånger och när saker inte går som han vill så ställer han sig på bakbenen.. mindre bra. Men bara man driver fram honom så går han och glömmer bort att bråka ;)

Men imorrn ska Jennie rida honom. Kan återkomma då med hur det går =P

Klasselover
0

#51 - Undrar detsamma :D

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Maja
0

Hoppas allt går bra!! =) Vill se fleeeeeeeeeer bilder ju!! :D

maaaliin
0

Va fin han va :) Lycka till och hoppas allt går bra :) Hoppas de kommer fler bilder!

jn84
0

Puttar upp med två bilder på Amadeus från när han kom, eftersom Lisette påpekade att vi knappt visat några på honom. Verkar vara de enda jag har, men på dem syns det inte hur hemsk han såg ut.

jn84
0

Den andra

lisette
0

nej det är ju alltid svårare att se på en häst med vinterpäls osv.

tezzie
0

Hur ser han ut nu då?

jn84
0

#59 Finns bild i Yessicas tråd. Tror den heter "Betessläpp Amadeus"