Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 5024 ggr
Scandi
0

Hittar ingen sadel som ligger bra

Vad är det för fel när sadlen ser ut att ligga bra n'r man lägger på den men sedan n'r man spä'nner den så lyfter den i bakändan och som hamnar i bakvikt?? Varenda sadel jag har provat blir så..:S Har provat en mängd olika o de flesta gör samma..

fridak
0

testat sadlar med v-gjords-system? där bakre sadelgjordsstroppen fäster på två ställen.

fridak
0

men hur kan den lyfta bktill och samtidigt hamna i bakvikt? den hamnar väl i framvikt om den lyfter bak?

Scandi
0

kan inte komma på om jag har gjort det..några speciela märken som brukar ha det?

Scandi
0

när jag sitter i den kommer den ju i bakvikt eller vad man ska säg o trycker bak

oliviakarelius
0

Himla konstigt :o Vad är de för sadel modell du provar hopp , dressyr , allround ?

fridak
0

tror de flesta nyare sadlar har det men är inte säker…jag tycker det låter som bommen är förböjd och därför höjs sadeln baktill när du spänner men faller tillbaka och hamnar istället i bakvikt när du sitter i den. Men jag har inte så stor koll egentligen, försöker bara tänka logiskt. Ska på sadelinpassningsföreläsning den 19 maj och förhoppningsvis lära mig lite då:)

fridak
0

det är nog mest(bara?) dressyrsadlar som har v-stroppar…

Scandi
0

jag har provat sadlar med rak bom, albion, france pr., HdR o kieffer..även provat en prestige som är lite böjdare o den gör samma sak..:S men kieffern har nog suttit bäst men inte helt bra..

oliviakarelius
0

Vad jag vet så är de bara dressyr sadlar som har v-stroppar och de har nog alla dressyr sadlar tror jag (:

Scandi
0

provat dressyrsadlar

fridak
0

vilka stroppar använder du till sadelgjorden, för det brukar ju finnas 3 stroppar och man använder bara två till gjorden.

Scandi
0

bakre o främre bruar jag nog ta

oliviakarelius
0

Till dressyr sadlar med v- stroppar finns de bara två stýcken !

fridak
0

har du några bilder när sadeln ligger på hästen?

Scandi
0

kieffeerna jag provat har nog bara haft två tror jag

fridak
0

kan du lägga upp bilder, eller har du bilder upplagda någonstans?

Scandi
0

nä d har jag tyvär inte.. kameran funkade inte när jag hade hemma sadlarna.  Ingen annan som haft samma problem?

oliviakarelius
0

#17 Har inte samma problem men har ett annat stort problem ! Min ponny har så stora bogblad och sen så har hon ingen manke alls så de är jätte svårt att hitta sadel till henne och vi håller på och letar efter en dressyr sadel nu :/

Vad är din häst för ras ?

fridak
0

har du läst igenom agrias "sadelinpassningsguide"? Där tar de upp lite som man kan fundera på. Ditt fall verkar så konstigt, för hade den legat i bakvikt hela tiden så hade det kanske varit att den varit för smal och tvärtom om den legat i framvikt då. men att den skiftar låter som den är för böjd och därför kan "gunga" fram och tillbaka…

Scandi
0

han har dessutom kort rygg och så får den inte ligga an på "armbågen"/bogbladen. Det är en vbl travare.

Scandi
0

jag har nog formulerat mig lite luddigt..:P menar att dem sadlarna som lyfter där bak alltså sedan hamnar i bakvikt när jag rider och sedan finns det ju dem sadlarna som har legat i bakvikt när jag redan har lagt dem på honom bla francen.

fridak
0

#20 det är jättesvårt! har det likadant och än så länge har jag en bomlös. tog hem massor av sadlar men alla var för böjda och när jag sa det så sa säljaren att sadlar med rundbossor ska inte ligga an hela vägen…det var bara att sadeln släppte ryggen halvvägs…

Scandi
0

skitsvårt.. sen så har de bara sadel provning på måndagar..o jag kan inte på måndagar :( inte nu innan skolan slutat. o jag behöver en sadel nu!

fridak
0

#21 ok, men de sadlar som ligger i bakvikt med en gång är troligtvis för smala i bomvidden, då kommer de ju inte ner framtill. men frågan är varför de andra sadlarna beter som de gör - först lägger sig i framvikt(bakdelen lyfter) och sedan ändrar till bakvikt när du sitter i dem. Säker på att de sadlarna som gjort så inte varit lite lite lite böjdare än de som ligger i bakvikt från början?

fridak
0

har du tittat sadellistan på buke? där har en person skrivit vad hon tycker om olika märken.

Scandi
0

hmm nä jag vet inte…kommer inte ihåg nu. Nä var kan man hitta den?

Ahnna
0

Ring en sadelutprovare! Det är det enda du kan göra om du har provat olika modeller och ingen passar. Det kanske kostar några kronor extra, men vad gör det när hästen får en sadel som passar? Glad

Du vet säkert redan att sadlar som inte passar är direkt skadliga, och om den lyfter i bak och/eller hamnar i bakvikt så passar den definitivt inte. Då måste du skaffa en ny som är utprovad enligt hästens förutsättningar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

fridak
0

hoppas länken fungerar

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=824571&highlight=sadellistan

hon som startat tråden och räknas som sadelguru på buke skulle nog tipsa om albion k2 till eli

Scandi
0

ska försöka ringa så att de kan komma ut..men hon är svår att få fatt i.

fridak
0

som alla hästfolk då;) massörer, ET,hovslagare osv

fridak
0

globus ska väl ha rätt breda och raka sadlar? en annan sadel som är rak är knights hawk, men det är en syntetsadel. den komemr med normalvid bom så går det att byta koppjärnen sen.

Scandi
0

har provat globus ezperansa den låg väldigt mkt ovanpå o högt..

fridak
0

vilken bomvidd prövade du?

Scandi
0

kommer inte ihåg alls men jag gillade inte att den var så tjock eller vad man ska säg

Scandi
0

kommer inte ihåg alls men jag gillade inte att den var så tjock eller vad man ska säg

fridak
0

bred midja eller tjocka bossor?

fridak
0

morris & nolan tycker jag är bra sadlar, och de ska ha rätt vida sadlar men det kan vara svårt att få tag på vida begagnat.

Scandi
0

tjocka bossor. m & n har jag provat, den var för rak tror jag. det ska finnas ngn sadel man kan special beställa jnust efter sin egen häst, som kostar runt 5000 men kan inte komma på vad dem heter som gör sadlarna..:S ngn här som vet?

fridak
0

kan det vara jensen-sadlarna du menar? fast de ligger i en annan prisklass…

Scandi
0

hm ingen aning.. de sadlarna skulle kosta 5000 tydligen

fridak
0

låter väldigt billigt för en skräddarsydd sadel… jensens billigaste låg på dryga 8000

Scandi
0

ska iväg på sadelprovning kl18!!! Men har ej bestämt vilken typ av sadel jag vill ha :S vill ju satsa på dressyren  och träna det men samtdigt kommer jag att rida ut mkt o rida mkt över bommar då eli inte är riden så länge. svårt val…!!!

[Jennniie]
0

Ska du "bara" rida över lite bommar och inte har tänkt satsa på några högre höjder så funkar det ju att rida över dem med en dressyr sadeln. Är väl om du ska börja på lite höder som det kanske inte är så smidigt, men lite bommar på marken funkar alldeles utmärkt m en dressyrsadel, tycker iaf jag.

Scandi
0

varit på provningen nu..kom precis ifrån stallet.. kändes skit. kunde lika gärna kastat pengarna i sjön……..

lisette
0

jasså varför känner du så?

Scandi
0

tyckte dem var otrevliga..:S o de hittade bara typ 2sadlar. två stubbben siegfried.. en gammal ful för 4500 o en för 7400 o båda behövdes stoppas om vilket går på 1500.. jag vet inte med d kändes liksom inte bra.

fridak
0

omstoppning får man nästan räkna med när man köper begagnat eftersom sadeln är formad efter tidigare häst. Om du kommer ihåg modellen med vidd och sitsstorlek så letar du efter likadan sadel på nätet:)

Scandi
0

d konstiga är att jag fick hem en både 30a och 31a behöver ludd under bägge tydligen..

Scandi
0

provade sadlarna både igår och idag.. 30an är för vid!! Den ligger nästan an på manken o tätt tätt men sedan vid magen är där jätte mkt luft i mellan eller hur man ska säg.. blir ännu mer luft konstigt nog med ludd under??!!! Hur kan man då skicka hem en 31a om den med bomvid 30 är för vid????????

fridak
0

var blir det luft? Har du möjlighet att ta bilder på dem?

NathalieN
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så är de för min häst också.. Jag har väl provat ca: 20 sadlar elr nått på han.. :/ och han har rak rygg också så det är svårt att hitta sadlar, för bossorna MÅSTE vara HELT RAKA! annars ligger den inte an på hela ryggen.. Och det är KenTaur som passar bäst och henri de rivel. Men även Thorowgood T6 & T4.. Så nästa vecka kmr sadelinprovaren och vi ska passa in en sadel igen.. och denna gången kmr vi nog att köpa en.. :D:D:D

Scandi
0

ja kanske imon.. asså om man står framifrån, så vid magen ungefär?

fridak
0

då låter det som att den är för smal…

Scandi
0

ja men ska d va så vid då vid magen?? d är stort mellanrum, samma med 31an.

Scandi
0

kan d bero på att stoppningen inte är som den ska?

fridak
0

jag tycker det låter som att sadeln inte kommer ner riktigt, och då ligger inte "nederdelen" av sadeln an riktigt heller.

Scandi
0

ja men jag tyckte ändå att den låg väldigt nära manken :S men kan ta foto imon. Men underligt att det blir samma sak med 31an o den ligger inte bra på honom på ryggen.

fridak
0

kan ju vara att sadeln har för dålig mankfrihet för hästen?

Scandi
0

hm ja jag vet inte..konstigt att jag får dem utprovade då ju:( konstigt att jag inte är nöjd??! Ska be att få hem en helt ny o prova så jag ser hur stoppningen är + att jag ska ha alla mått som dem tog ut!

Scandi
0

provred 30am igår, med ludd för att att se hur den satt.. den hade inte tryck något på ryggen men på manken hade den tryckt.. så jag ska lämna sadlarna idag o höra vad för sadel jag egentligen ska ha! Dena klämmer på manken och storleken större gör d på också ryggen!! :S

Scandi
0

här kommer bilder på sadlarna.. först ut är den med bomvid 30..

Scandi
0

en när bild..

Scandi
0

från sidan

Scandi
0

bakifrån

Scandi
0

visar manken

Scandi
0

från sidan

Scandi
0

från sidan om man har udd under

Scandi
0

stubben 31an

Scandi
0

närbild

Scandi
0

från sidan

Scandi
0

visar uppefrån manken

Scandi
0

manken från sidan

Scandi
0

från sidan när jag späänt sadelgjorden

Scandi
0

bakifrån,spändsadelgjord..

oliviakarelius
0

ingen av dom såg ut att passa tycker jag iaf !

Scandi
0

nä men hur ska en sadel egentligen se ut som sitter bra? Jag tycker att de ligger bra på ryggen vad jag kan se men d blir nädå inte riktigt bra..

oliviakarelius
0

asså vi har en super bra sadel utprovare som kommer hem till oss och provar massa sadlar sen försöker hon värkligen leta den sadeln som verkligen passar !

Zabbio
0

Provat bomlös?

Finns ju bomlösa i hoppmodell också, likaväl som dressyrmodell. Ser ut som vanliga sadlar.

Vill varna för bomlösa som liknar soffkuddar, specielt/åtminstånde billigare varianter. Min erfarenhet är att de glider lätt och inte fördelar trycket särskilt väl.  Och se till att även de bomlösa passar i vidd etc, men bomlösa brukar vara lite enklare att passa in.

Startrekk espaniola är den bästa sadel jag provat, bomlös men av spansk modell. 

Bara ett tips. Du kan ju alltid kolla begagnatmarknaden och kanske få chans att provrida en bomlös av rätt modell, om du är osäker.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Scandi
0

oki jag behöver en sadel som hjälper mig med stöd till min sits d¨jag har en väldigt dålig.. Men har provat en stubben romanus nu som verkar ok :)

Zabbio
0

Startrekk espaniola har gjort underverk för min sits iaf. :P

Tja..det och att den här ridningen är logisk för mig, till skillnad från den vanliga dressyren när mina ridlärare försökte förklara.

Scandi
0

ok vad är det för nån da?

fridak
0

jag tycker de verkar vara lite för böjda och för smala. de här lägger sig väl också i framvikt när du spänner gjorden? såg ut så på bilden där man ser bossorna bakifrån.

Zabbio
0

Googa:P Spansk skolsadel, bomlös. Fast man får väl inte tävla dressyr i den, och den är inte idealisk för hoppning. (Det går på lägre höjder). Och den måste passa hästen även om den är bomlös.

Scandi
0

bara 31an gör det men inte den andra. De mätte ju  ut bomvidden på honom o då skulle han ha dem vidderna typ. Men fick hem en county härom dagen o lyfter i bakändan, fick även hem en stubben romanus som är bomvidd 32 som jag tycker ligger rätt så hyffsat (men vad vet jag) , även en zaldi men den låg inte heller bra på ryggen. Hur är dem i bommen i förhållandevis till stubben??

sophiia
0

ta ut en sadel provare.

Scandi
0

du har nog inte läst ordentligt för jag har varit hos en sadelprovare och fått hem dessa……

Scandi
0

vad säger alla andra sadel proffs här ? ska ev få enm ny grattis sadelprovning eftersom jag inte var njöd.. men jag vill deffinitift inte ha samma som provade ut sist!

fridak
0

ny sadelprovning med annan människa

Scandi
0

putt

Scandi
0

puttar upp till mandysan

Scandi
0

putt

Mandysan
0

Det är faktiskt helt normalt att de lyfter sådär med spänd sadlegjord utan tyngd i sadeln. Spec Stübben har sina stroppar ganska långt fram vilket förstärker det.

Jag skulle prova att rida i 31:an med ett vitt schabrak under och sen fotografera avtrycken…

Scandi
0

klämde frma + bak båda två..men dem behöves ju stoppa om så kanske den omstoppad hade blivit bra.. men d e svårt att lita på.

Mandysan
0

#93 Hm, har du provat ngn Prestige? Tror på att en silver star skulle ev kunna funka. Annars Piab, Passier eller Devocoux…

Scandi
0

har köpt sadel idag!

fridak
0

vad blev det för sadel?

Scandi
0

fick provat ut en wintec cair dressyr. Provade först hopp men denna låg an mycket bättre. Låg an hela vägen på ryggen  o såg ut att va perfekt när jag tänker på hur dem andra ha legat.

Mandysan
0

#97 *Nyfiken* är den begagnad eller ny? Vilken bomvidd?

Scandi
0

den är helt ny! men fick ge 5990 för den (dyrt?) o sen köpte jag speciella stigläder så där bara är ett band, stibyglar o sadelgjord  och plus moms blev det ca 7000:-! tror det var svart o det räknas som medium. Men d är fruktansvärt stor skillnad på hopp o dressyr sadlen! Har dessutom 30dagasr öppet köp.

Mandysan
0

#99 För en i 500 serien skulle jag tycka att det vore dyrt. Men men, med öppet köp och hela köret kanske det är värt :) Och håller med dig, det är verkligen skillnad på hopp och dressyr…

Scandi
0

mm speciellt när man kollar runt på nätet.. men men. får prova att rida i den o se hur den är men den verkar bra!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.