Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: problemhästarhästproblem
Läst 1130 ggr
Scandi
0

skrapar med hovarna

har märkt att eli skrapar med hovarna i betong golvet när han står uppbunden o jag inte är i närheten. Så fort jag kommer fram till honom så slutar han, men eftersom han gör det för att få uppmärksamhet så borde jag väl egentligen inte gå fram till honom när han gör så för då får han ju som han vill eller? :S vilket är bästa sättet att lära honom av med detta?

Scandi
0

ngn annan som har en häst som gör så? eli gjorde det inte i början men så är där en annan unghäst som gör det så han kanske har lärt sig av honom.

davidia
0

mina hästar gör så ibland…..

Loa-bg
0

Hmm… Kommer inte direkt fram till något bra svar. Jag tror ju inte att det hjälper att låta bli att ge honom uppmärksamhet, för han lär nog inte koppla det till att det inte är lönt att stå och dumma sig :/ Kanske gör han det bara ännu värre.

Loa-bg
0

Mina hästar lyssnar ju på mitt "hepp!", då vet dom att dom inte gör något de inte får göra. Kanske ska prova något liknande?

När du hör att han sätter igång säg till honom, sen kan du ju smyga lite, så att han tror att du inte där men att du hör honom, så säger du till igen. Så hade nog jag gjort :)

Han är inte stressad eller så? Tänkte bara på varför han gör så.

steffy
0

vissa hästar på stallet gör oxå så.

lisette
0

det är uppmärksamhet de vill ha när de gör s.

Scandi
0

jo men jag menar blir det inte fel om jag ger honom den uppmärksamheten genom det då? tänkte att han kanske tröttnar..:S o att man kanske går fram o berömmer honom ist  när han står "fint"? han är inte stressad.

Loa-bg
0

Kanske, testa ;) Fast jag är tveksam om han gör det. Han vill väl ha bra uppmärksamhet, inte skäll.

lisette
0

berömma nä han inte gör det är en bra idé tycker jag och ignorera när han skrapar.

Scandi
0

mm ska prova mig fram.. får se om jag oorkar så mkt mer än å snabbt mocka o fixa maten till honom.. haft hemskt ont i magen idag o mått illa..var med på en övning med brandkåren blev då ännu mer illamående o det började tjuta i öronen o alldeles kallsvettig :S

[slo]
0

Har du lite känsla för timing kan du putta på hästen precis när den lyfter hoven, och få honom att tappa balansen en smula :)

gejsa
0

Jag brukar bara skrika till "lägg av". Så slutar dom. För det är ju oftast när man inte står precis bredvid som dom skrapar. När man kanske lämnar sadeln eller så.

jn84
0

Du har väl inte haft honom så länge så det kan ju vara en grej han gör nu när han är lite ny. Dandelion var mästerskrapare när han kom, men nu är det inte lika farligt längre. Men är jag borta från honom för länge (enligt honom) så är han igång igen. Men då ropar jag bara "Öh!" så lägger han av.

Men har inget tips på hur du ska få bort det tyvärr.. Kan inte minnas att jag gjorde nåt speciellt. Han kanske slutar när han inser att du inte kommer att lämna honom där, utan att du alltid kommer tillbaka =)

Sussi
0

Min isis gräver gropar när hon står uppbunden ute och man lämnar henne nån sekund. I stallet likadant.

Går jag efter hennes mat går hon ann som en jordfräsare.
När jag har maten brukar jag vänta tills hon slutar och då först får hon den. Har börjat nyligen med den metoden men kan inte säga att hon är något lugnare fördet, hon vet bara att hon ska stå stilla nån sekund innan hon får den.

Jag har inte orkat bry mig så mycket om det beteende, säger jag nej slutar hon men endast för stunden.

fridak
0

roger har börjat så nu, jag har inte ridit lika ofta och då finns självklart lite samlad energi i kroppen så råkar omvandlas till otålighet. roger vill ha uppmärksamhet men jag tror bästa sättet är att ignorera el hojta till. men jag tror itne det är särskilt smart att gå fram, det är ju vad roger vill att jag ska göra. mend et kanske är annorludna med din pålle

E_hjo
0

Usch! Jag hatar när hästarna gör så!    Generad 
Det är bara en ren jäkla olat ju!
Jag ryter till ordentligt på hästen, man ska inte dalta.

Det är så irriterande, för två hästar i vårat stall gör så och ägarna säger bara med barnslig röst: Men… sluta då… Fy dej…
Sen är det inte mer med det. Jag har bara såååån lust att springa fram och smälla till hästen.
Alltså, jag skulle ju aldrig göra det men man får sån lust ibland…   : D

fridak
0

#16 det är en häst som gör det i boxen i stallet men han blir bara värre om ngn står och skriker på honom, det bästa är att ignorera honom, då slutar han när han märker att ingen bryr sig.

Lyrik
0

Min gubbe skrapar ibland med hovarna när han står i gången. Antingen om han får det tråkigt eller om han är hungrig. Brukar ignorera honom, då slutar han för mesta.

Johanna
0

Plutten gjorde ofta det när han tyckte att jag tog för lång tid på mej… brukade bara säga NEJ! så slutade han..

Eve
0

Pepini var hemsk med det där innan.. Jag brukade gå bakom väggen och gömma mig och bara total ignorera hopnom. När han slutade kom jag fram och berömde hoonm.. nu är det nästan helt borta :)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

PimTheGreat
0

Både Pim och Fontane har gjort så men jag har bara nonchalerat dem och blir det för mkt av det så har jag gjort något så de får direkt obehag just vid tillfället och sen har de slutat…..

Forssen20
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst gör så, hon skrapar sin hov rätt så mkt, så det är ju verkligen inget att uppmuntra. Hon väcker min mor kl. 6 på morgonen då hon vill ha hö O_O ! men vi satte upp gummimattor (hjälpte inte då hon har ardenner skor på fram xD) vi satte upp däck (hjälper!) bara att hon fastnade i snöret till och slog i vattenkoppen på ngt sätt så henens box var rätt så full med vatten när vi upptäckte det (som tur så rinenr det ur ;D) men, vi satte även upp galler (dom får hindre kraftfulla slag då) men, hon fortsatte. När vi sålde min s-ponyn så ställde vi henne i hans box med massa fönster och mkt luft, hon slutade direkt. Aldrig skrapat efter det, kanske bara då hon är välsigt hungrig och uppbunden, men inget i boxen! Väldigt skönt att kunna sova nu :)

-> Där har du henne ;D

Due-Boje
0

min flicka gör alltid så.. så för att spara på skorna och hovarna förbereder jag alltid med att ta fram alla saker jag behöver innan jag ställer ut henne. Då behöver jag inte lämna henne för att hämta sadel, stövlar etc. Hon e så bra på alla andra sätt så att hon skrapar på stallgången bryr jag mig inte så mycket om, bara undviker att lämna henne ensam när hon väl står där :P

[MalinSvensson]
0

Min häst står alltid och springer i luften med ena benet, hon är rastlös och tycker att det tar för lång tid och att hon inte vil stå stilla, hon vill också ha uppmärksamhet, det bästa du kan göra är att ignorera det!

Due-Boje
0

själkvklart kan man ignorera det.. men det sliter både på hästens ben och skor när dom drar hovarna mot marken.. så en längre tid bör man inte lämna en skrapande häst.