Hästar vs. vildsvin?
När jag och Lykka skulle ut på konditionspass i förrgår träffade vi på två stora kolosser, vildsvin alltså. Jag vände oh gick hem direkt, så det blev inget konditionspass, utan en runda på ca 1 timme.
Är vildsvin nattdjur? (det var sent på kvällen vi var ute) Har hört att de attackerar hästar om de har ungar eller känner sig hotade, hur snabba är dem, kan man springa ifrån dem med häst?
/Livrädd

Ja dom kan vara ute på natten. Oftast i skymningen…. Dom kan vara rätt så snabba och springa fort rakt fram men sen är dom inte så bra på att göra snabba svängar.
Har dom ungar och dom känner sig hotade och du hamnar mellan dom och mamman så, ja då attackerar hon hästen och dig.
Men oftast är dom mer rädda för dig än vad du är för dom.
Skönt att höra :).. så det är massor av svängar som gäller, haha

jo det stämmer som #1 skriver. Men det är även farligt att möte älgar när man är ute och rider i skymning, dom attacker hästar om man kommer för nära. Jag har hört att älgar drar sej till hästar varför vet jag inte. Så jag försöker att undvuka att rida när det är skymning.

Vildsvin är nattdjur, ja. Dom ligger och trycker på dagen. Letar mat på natten. Men är väldigt skygga. Fy, och möta ett på hästryggen. Vi har ju fått massor hit med. Bävar för att träffa dom live sas.

jag brukar prata högt eller sjunga om jag tycker det är obehagligt i skogen… det är ett bra tips för djuren flyr hals över huvud… :D

#5 Det gör jag också, och när det är jakt så ha jag en jacka på mej som har en stark färg så man syns.

Jakt? Har du ingen annanstans att rida när det är jakt? Det är ju livsfarligt. I skogen finns ett antal träd kulor kan slå i och ändra riktning av. Av erfarenhet vet jag att jägarlag och ryttare inte alltid går så bra ihop, och det finns många jägare ute i skogarna som inte borde få hålla i ett vapen. T.ex varje år när det är älgjakt så blir folk och hundar skjutna, både i skogen och i jaktstugorna… Har hört om en travhäst med sulky som sköts ett år under älgjakt. Har själv tagit jägarexamen en gång och följer ibland med på jakt med min sambo. Jag rekommenderar ingen att rida där jakt pågår!!!

#7 Jo jag vet det, men ibland måste man ut på grusvägarna som angränsar till skogen för att a sej till en kompis som man ska rida och träna ihop med. Detta var mer vanligt där jag bodde innan. Nu har jag tillgång till ridbana och kan även åka till ridhus. SÅ nu slipper jag göra det som ja gjorde innan.

När det är jakt så är dom ju överallt där vi brukar rida. Står även på våra grusvägar där vi rider. Så för oss är det kört att vänta hela vintern som det är jakt. Då måste vi ut iaf. Men vi brukar prata högt och ha reflexvästar på oss då. Ibland brukar dom be oss att inte rida ut en speciell dag för att dom ska jaga. Men då brukar jag svara att våra hästar kan ju inte stå hela vintern pga deras jakt. Vi bor här lika mycket som dom och har samma rätt att vistas i skogen som dom. Sedan gillar jag inte att dom skjuter våra fina älgar och rådjur heller så…. dom kan skjuta vildsvinen bara. *ler*
Första veckan på jakten brukar vi stanna hemma i stallet. För dom är lite skjutglada här hemma. Det kommer ett jaktlag från Södertälje som hyr mark av en stor bonde. Dom skjuter lite hej vilt ibland.

Det är det jag menar Gejsa. Ni har båda rätt till skogen, men vad hjälper det om kulorna visslar runt öronen på er? Det jag försöker säga är att om det händer något så kvittar det hur mycket rätt du har och hur mycket skadestånd du får- blir du allvarligt skadad är det en klen tröst. Som jag sagt på någon annan tråd- man har bara ett liv. Var rädd om er och var försiktiga när det är jakttider och ringrostiga jägare dyker upp igen

Jo då vi är försiktiga. Tycker det är väldigt obehagligt att rida när dom jagar. Så vi brukar ta andra vägar. Men det är inte kul. För bästa ridvägen är dom på. Sedan kan det ju komma upp en livrädd älg eller så också. Det behöver ju inte bara vara kulor som kommer vinande. 

#3 Ja, både älgar och vildsvin kan vara extremt farliga att möta om dom har ungar. Så håll er undan då…..
Att en älg skulle attackera bara för att man kommer för nära vet jag inte. Har aldrig hört det innan men det kan vara sant. Men dom gör det garanterat om dom har ungar..

när jag och calippo såg en älg för ngn månad sen blev den rädd för oss o fortsatte in i skogen.
Jag har träffat på både älgar och vildsvin på ridturer, vildsvin väldigt ofta, varje gång jag rider en viss väg.. Fast de är innanför stängsel, så de är rätt ofarliga. Men fy, vad söta ungarna är..!
Älgar har jag också stött på ett antal gånger, men så länge man sitter kvar på hästen ska det inte vara någon fara, för då känner de bara lukten av hästen, och den ser de inte som något hot. Hoppar man däremot av, så döljs ens egen lukt inte av hästen längre, och risk för attack blir större. Men så länge man inte hamnar mellan en ko och hennes kalv så kan man vara lugn, så länge man sitter på. :)
Har nästan ridit på en ung älgtjur en gång, jag och en kompis var ute och red och där stog han mitt i vägen… Vi testade att närma oss lite försiktigt, men han stog bara och tittade på oss. Så satte vi av i tölt mot honom, och då flyttade han på sig, ungefär två steg, stog med frambenen i diket men bakkroppen kvar på vägen..
Fast när vi var några meter ifrån och tjoade och höll på så gick han faktiskt ner i skogen. Men han stog precis i skogskanten och tittade nyfiket på oss när vi red förbi. Av storlek och beteende att döma, så var det troligtvis en ungtjur som lämnat mamma för inte allt för länge sen, och troligtvis inte stött på så mycket hästar i sitt liv. :P
Varg har vi en del här också, men det har jag än så länge lyckats undvika. Men har en kompis som var ute och red, och inte långt ifrån stallet hörse hon hur det brakade i skogen och ut och över vägen framför henne kom det en älgko med kalv i full fart, med en "stor gå hund" efter…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Här pågår vildsvinsjakt året om, så vi kan inte undvika jägarna :/

Men dom får inte skjuta på våren väl? När dom har börjat att få ungar.
De får ungar året om här för att de lägger ut massa specialgrejer åt dem tydligen (har jag fått förklarat för mig, vet ej om det stämmer).. Jägaren jag träffade på igår sa att det var tillåtet året om, för att det är så in i h***** mycket av dem..

Fast vad jag har hört så får dom ju inte skjuta honan. För gör dom det så dör ju ungarna. Det är ju inte lätt att se vem som är honan ibland om det står 30-40 st och äter tillsammans.
Har kolla jakttider nu där står:
Sugga som åtföljs av smågrisar är fredad året om.
Årsunge får jagas 1 juli till den 30 juni. Så dom får tydligen skjutas året om.
Men hur sjutton ser dom om det är mamman eller inte?! 
Hos oss gjorde dom uppehåll i ca två månader för att dom hade ungar som låg kvar i boet/grytet eller vad det nu heter, sa dom. Då är det banne mig inte lätt att veta det heller. 
Jaadu, kan man fråga sig :P Storlek? Läte?

Fast jag tycker ju att dom inte har något i skogen att göra dessa vildsvin. Dom blir ju bara fler och fler.
Håller med…
Värd för Ridsport
Ett vildsvin springer 60 km/h så då får du ha en ganska snabb häst för att komma undan… Men de är som sagt mer rädda än aggresiva.

#22# Hur menar du det ska gå till. Dom är ju tjocka och mörka och går omkring endast i skymmning och mörker. Det är väldigt svårt och även farligt att skjuta vildsvin.
#24 Hmm sant, så långt tänkte inte jag. Är bara van vid att se dem i dagsljus, och då syns det ju.. Så det blev ju genast mer komplicerat.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Visst är det kompicerat när man ska skjuta vildsvin. Det är därför som det inte är så många jägare som ens vågar skjuta vildsvin.
För man kan ju inte skjuta hej vilt hur som helst heller. En bra jägare skjuter endast om den är helt säker. Är den inte säker så låter den hellre viltet springa därifrån levande. Och ett skjutet vildsvin som är skadat är inte att leka med. burr!

Min mamma jagar vildsvin, hon har skjutit flera stycken och jag har varit med när hon skjöt ett. Vildsvin är lovliga året om. Men i allafall här är de vuxna fredade någongång mellan februari och april. Då är bara årsgrisar lovliga och dom är inte alltid så små.. kan väga upp till 50kg levande. Är inte så rädd för vildsvinen dom är nog räddare för mig.. Men mellan sugga och kultingar vill jag inte vara, inte heller en skadskjuten. Men de attackar ju bara om dom blir trängda. Men de hör så bra och har superbra näsa så de håller sig nog undan.