Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 989 ggr
gejsa
0

Ett föl har mist sin mamma!

Jag fick ett massmejl nyss på min mobil att ett föl på 6 veckor har mist sin mamma. Ägaren söker en amma. Någon som känner till om någon har mist sitt föl. Hör isf av er till mig så får ni numret till ägaren.

bubbelbubbel
0

usch då. hoppas dom får tag i en amma snart!

hände ett par vänner till min pappa för nån vecka sen också, mamman dog under fölningen, var ett himla hallå med radio och allt men dom fick tag i en mamma till fölingen. :)

Yessica
0

Näe vad tråkigt :( Hoppas dom hittar en amma fort! Stackars liiiten!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

AnnaLundin
0

har ni kollat på www.asvt.se under rubriken Ammajouren?

Det bästa är en amma, det näst bästa en fostermamma som inte kan ge di men i övrigt vara en mamma åt fölet. Det går att föda upp föl på ersättning även om det är kostsamt.

Jag har en del erfarenhet av detta som jag gärna delar med mig av - hojta till i så fall!

AusaBausa
0

vad var det för ras på hästen…? har ju shettissto m föl i år kaanske kunde hjälpt till hon har mkt mjölk o har gett di t dubbla föl förr!

gejsa
0

Jag känner dom inte alls fick ett mejl att jag skulle skicka det vidare. Det står inte vad det är för häst heller. Får man sätta ut numret till henne här tror ni? Det är ett mobilnr.

AusaBausa
0

vet var hästen stod heller?

gejsa
0

jo jag kollade på eniro det står Brastad var det nu ligger.

Bobby
0

Jag har också fått det sms-et. Tror att det är blekinge…

Tyvärr tror inte jag på att hitta en amma… Har själv haft ett sto som dog och vi hittade en amma… Fölungen blev knäpp som vuxen!

AnnaLundin
0

#8 - skälet till att föl som förlorar sina mödrar blir knäppa som vuxna är att de blir alltför präglade på människor. Det måste vara en häst som uppfostrar dem så att de lär sig att bete sig som en häst.

Jag har fött upp 3 föl som förlorat sin mamma vid olika åldrar (4 dagar, 6 veckor och 3½ månad) och ingen av dem har något avvikande beteende.

AusaBausa
0

enligt eniro ligger det norr om göteborg

Bobby
0

#9 Vår fölunge fick en ny mamma, men hon var inte snäll mot fölet. Fölungen fick äta inget annat!

AnnaLundin
0

#11 - men den fick lära sig hästbeteende av en häst. Föl tål att bli rätt hårt fostrade…. Hellre det än att de inte blir fostrade alls, för DET brukar resultera i odräktig hästar i vuxen ålder.