Täcken?
Behöver hästen egentligen sitt täcke? det är ju allmänt känt att hästen får ryggproblem, och att den naturliga pälssättningen rubbas. är det verkligen värt det. och kom inte med nåt fjolleri att "min häst tävlas" eller "min häst har tunn hud" etc etc. här finns både araber och tävlingshästar som går utan täcke året runt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
ryggproblem ? det har jag inte hört förut. berätta mer!

Jo jag tror att med vår nutids avel av sporthästar så har vi ändrat våra behov även hos hästen.
Och visst är det så att ibland täckas hästen som en fördel för sin ägare, men jag hävdar inte att det är fel eftersom vi skapar behoven hos vår vän hästen.
Vi har hästen för vår skull den har inte oss för sin.
-Visst kan många hästar klara sig mkt väl utan och visst är det tråkigt att se unghästar påbyllsade utan förmåga att röra sig fritt..
-Men jag hoppas och önskar att denna debatt inte ebbar ut till en sådan om att "alla" hästar visst klarar sig utan täcke för det finns ingen bevisning att så är fallet i dagens hästsportavel.
Vänligen/Linda Med och utan täcke på sina hästar för hästens skull..och min egen,.

täcken är mest för hästägarens bekvämlighet ja, precis som uppstallning. visst är det smidigt att ha hästen väntande i en box när vi vill rida dom.

Jag tror (vet) många hästar klarar sig exemplariskt utan täcke men defenitivt inte alla.
Jag har täcke på min häst av anledningen att han fryser. Skulle vilja ha honom på fri tillgång på mat ute så han håller värmen bättren men har testat det och av det blir han sjuk, fick fång sist…
Ja du peppe, jag ska ge dig precis det du inte vill ha. jag vill ha rakad häst pga att den inte ska vara så svettig efter ritt. pga detta så MÅSTE den ha täcke för att inte frysa. nu vet jag att alla som vill ha nartulig hästhållning kommer gå i taket, men det får ni göra om ni vill isf.
här i norrland är det typ -30 grader, ofta! och med rakad häst så blir det täcke både inne och ute. hon skulle nog snarare få ont i ryggen om hon var utan täcke.

Håller med Ems ang kylan, det är ofta och länge det är riktigt kallt här uppe, dock bor jag inte lika långt uppe som Ems men däremot bor jag invid fjällen och 30 grader är ingen ovanlighet…
jag har en egen liten teori om det här, att det är samma sak som när hästen står installad och får ändra temperaturen drastiskt från minus till plus. och att det kan vara svårt att veta just vilket täcke man ska ha för att anpassa skillnaden och att byta / ta av precis i rätt stund när man kommer in. som jag vet att många hästar får stå ett bra tag med utetäcket inne innan det tas av.. vilket jag tycker är synd.. för inte låter man sin unge ha overallen på sig två timmar efter att den kommit in när den varit ute o lekt i snön. :D :D
men sen har jag ett jättebra exempel på en häst som inte kan gå utan täcke, för att den gått med dubbla alla sina vintrar (tidig höst, sen vår) så oavsett om man bestämmer sig för att låta han odla päls en vinter, så gör han verkligen inte det. inte ett dugg! så han måste ha täcke (täcken) resten av sitt liv.

#3 Eller de som vill ha mockningslöst, och skolöst för att det underlättar plånboken.
Jag menar inte att det är så i ditt fall men tyvärr vet jag med fakta att med den trenden har det blivit billigare att hålla häst= fler som inte borde skaffar sig häst.
Vänligen/Linda (har alltid unghästarna på lösdrift samt oskodda..)
oh no linda. inte menar du väl att folk som låter sina hästar gå barfota o utan täcken ev. lösdrift gör det för att det är billigare?
shit vilket påhopp isåfall. låt oss hoppas att jag misstolkat nu..

Nej men det var så jag förstod att du skulle tolka det.
-Vad jag menade /menar är att många som ig inte skulle ha häst hakar på i ovetskap att skaffa sig häst och utan ligghall (= lösdrift i vissas ögon), oskodd= Aldrig någon verkning i mångas ögon) Otäckad= kanske på någon häst som skulle behöva det..
Osv.
Det är det jag ser väldigt ofta här i Vallentuna.
okej. hehe. jag förstod nästan att jag missuppfatta. tack för din förklaring och håller med dig förresten!
#3 Varför är täcken för bekvämlighet? Jag hade täcke på ponnyn i vintras och det var asknöligt, ska testa utan i år och se om det går.
#7, så har vi det iaf tack och lov inte. jag tar in ca 5 hästar när jag tar in, då tar jag in dem en och en, och tar direkt av täcket. men en gång var det någon som tog in flera hästar samtidigt, och hade glömt ta av tova täcket, så hon stod i vintertäcke + innetäcke hela natten, men det är väldigt ovanligt, och då blev jag rätt förbannad..
#13. mm förstår det , skulle jag också blivit! kommer ihåg för ett antal år sen när jag hade mina isisar, så va det kollektivstall och då fick alla ta av sina egna hästars täcken vilket resulterade i att de som va där på morgonen inte tog av utetäckena och de hästarna stod o svettades hela natten… o sen ut igen, i täcket som de fortfarande hade på sig.
#7 gulligt att just du tar upp en liknelse med barn :P
Jag tycker att om hästen klarar att gå utan täcke så är det bra, men om man skapar behov av det på ett eller annat sätt så ska man tillgodose det (avel, rakning, osv…)

jag har varit med om de omvända att dom "andra" i stallet mitt satt på min häst ett innertäcke när han skulle ut, synd va att ja jobbade så min häst gick med de halva dagen. Kan tillägas att den dagen så snöade det vilket gjorde att jag hade en väldig blöt och kall häst.
#15. he he. det är mitt hemliga vapen ;) snorungar ;);) det ligger folk varmt om hjärtat har jag märkt! bra sagt förövrigt.
Jo jag har också förstått det, men inte riktigt kommit på att man kan använda det mot andra ;) Hehehe :P
he he he.. lär av mig. livet är för kort för egna misstag ;););) då går meddelandet in direkt :D
Så du peppe tycker att när man har en hel klippt häst så ska den gå utan täcke??
/Elin
Jag har inget täcke på Casper hur kallt det än är ute. Han fyser inte. Även om det är över -30 grader eller snöar eller regnar massor. Å han får gå ut ett tag hur dåligt väder det än är ute. Annars bli han typ galen å jätte olycklig. Det är bättre att släppa ut han ett tag (några timmar) å han får märka själv att det inte var så skönt ute idag.
Det värsta jag har varit med om när det gäller täcken är en tjej i mitt förra stall.
Såhär såg hennes täckes schema vintertid ut:
Under 5 grader: Regntäcke och gröna innetäcke
Under 0 grader:Tjocka Vintertäcke
Under -5 grader:Tjocka Vintertäcke och Gröna innetäcke
Under -10grader: Båda vintertäckena å gröna innetäcke
Under -15grader:Båda vintertäckena å båda innetäckena
Under-20garder: "Hästens namn" stannar inne idag!
Helt sjukt! Stackars häst fick värmeutslag…
Täckenas andasfunktion osv kan ju inte funka när man använder dom sådär….
haha ja det var lite överdrivet!

#5 Håller med dej. Jag klipper min häst också av den anledningen att han klarar träningarna och ridningen bättre när det är kallare. Han blir inte lika blöt i pälsen när han är klippt som han hade blivit om han inte var klippt. Så därför använder jag täcke, och tänker inte sluta med det, Det är bara på vintern, hösten jag använder det. Sen finns det du hästar som klarar kyla bättre än andra det får man ha i otanken.
det är lika illa att släppa ut en klippt häst utan täcke som att ta in en med päls o låta den ha täcket kvar.

Hi hi nu börjas det alltid till hösten kommer dessa frågor.
Jag har täcken på mitt halvblod/fullblod 21 år. För om det regnar eller snöar så får han vädligt ont i ryggen. Ja, han får faktist det. När man tar med fingrarna utefter ryggen så sjunker han ihop då. Då har han frusit ute.
Min fjording har bara täcke vid regn eller snö. Eller om det är typ -20 grader ute. Annars inget. Men hon är inte klippt heller.
Fille islänningen har bara täcke om det är nederbörd. Pga att han har stått i kallstall så hans blöta långa päls torkade inte till morgonen. Ville inte få svamp i pälsen precis.
Min sorro (halvblod på 3 år i år) Har också haft täcken vid nederbörd endast. Så mina två unghästar har det så lite som möjligt.
Så täcka eller inte beror mer på om hästen behöver det eller inte. Är inte lat eller så precis. Vi tänker på hästens bästa.
humm börjar bli snurrig nu, så jag vet inte om jag la fram det på ett bra sätt.. hoppas ni förstår hur jag menar i mitt förra inlägg ändå. alltså för kallt - för varmt = lika illa
Än en gång behöver man nog tänka igenom och inte låta alla hästar vara lika. Dom flesta hästar klarar sig bra både orakade och utan täcke, där tror jag att det är marknadskrafter som styr. Man ser alla kataloger och så med fina snygga täcken och det blir ett konstlat behov. En häst som lever ett normalt liv och rids någon timme om dagen behöver inte om den är frisk täcke.
Hästen som tävlar och är högpresterande den behöver täcke och skor och hela baletten. Kanske är det så att den valiga motionsryttaren vill vara som dom stora ryttaren och till och med tror att hästen går hårt även om det är lätta arbetspass det är frågan om.
Jag tillhör gruppen som rider 1-1½ timma om dagen och har friska sunda hästar och dom behöver inte täcken eller skor. Jag håller med Linda om att många väljer alternativ bara för att det är biligare, då är man fel ute, lika fel ute som när den friska promenad hästen behandlas som dom stora tävlingshästarna. Vi måste lyssna på våra hästar och inte på några egoistiska behov för att få friska och sunda hästar.
#21 Jag tycker det ofta är T.ex. -5 grader på våren när man släpper ut hästen på morgonen och sen kan det bli + 5 till + 10 grader framemot tolvsnåret, ska stallägaren gå ut och byta täcken då?
Min gamling har täcke på sig ute höst, vinter och vår. Har innetäcke när det blir kallt.
Han har täcke därför han är en fryslort, är gammal och stel, har reumatism, han blir klippt och för jag vill slippa borsta lera i timmar, varken bra för mig eller honom.
Har ridtäcke om vintern eller när det regnar mkt. Rider mest utan sadel, då är han naken.

jag har aldrig påstått att en helrakad häst ska gå utan täcke. men man kan ju klippa dom lite halvt. min häst gick med denna klippningen hela vintern utan täcke. man behöver ju inte klippa mer än så om man inte är på baryard-nivå.
poängen är att på tok för många hästar har täcke och skor idag. som någon sa här tidigare så tror jag oxå att många vill vara som baryard och dom och därför klipper sina hästar m.m
och att ha lösdrift och barfota betyder inte att man är lat eller snål. man måste likförbaskat mocka ligghallen varje dag, och då läggs det till att man måste klafsa i all snö och lera för att ta sig dit och sen dra kärran igenom det. det blir ännu jobbigare än stall. och barfota är inte heller alltid så billigt som alla tror.
#29 har bara 2 saker att säga om förra inlägget. först tycker jag att en häst som är klippt som din absolut ska ha täcke. (men det är ju din häst och du bestämmer så klart själv), sedan å är det inte pga att jag vill vara baryard som jag hel-rakar tova. med en sådan klippning som du har är hon genomsvettig efter 1,5 timmars hoppträning inomhus i värmd manege. det funkar inte alltid så att alla som har en mer "tävlingsinriktad" hästhllning vill göra allt bara för baryard gör så, utan kanske för att det är mer praktiskt? har det inte slagit dig?
Håller helt klart med dig ems! Absolut! Vi e helt inne på samma spår!
/Elin

Hade min också klippt som du peppe det kallas täckesklippning. För att man eg inte ska behöva ha täcke på fast dom är klippta.Men min fjording stod t o m och skakade en dag när det hade kommit snöblask när jag inte hade varit hemma. Då bestämde jag mig att skulle hon vara klippt så är det täcke på. Kan tala om att jag har inte fri tillgång till hö eller hösilage i hagarna. Har man det kan det ju vara så att dom äter sig lite mer varma.

Har aldrig haft täcke ute på mina hästar. Sedan har jag väl lagt på ett flistäcke eller något liknande om det har varit blött o kallt ute. Och de har mått bra utav det. Men det är med hästar som med oss människor. Vissa fryser lätt o andra inte. Och är de klippta så kanske de behöver sitt täcke oavsett ras. Jag går ju inte ut i t-shirt mitt i vintern. Hö i hagen har jag alltid på vintern för att de inte skall kyla ner sig. Alla gör olika o tycker olika det går inte att komma ifrån o visst fjantar vissa sig mer med att täcka hästen så fort det är tio grader ute. Nåja som sagt det är bara att konstatera att det är som det är o vi är som vi är.=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Kunde inte sagt det bättre själv Edda!:)
hittade en bra sida: http://www.austur.org/klippning.htm
#32, har aldrig hört att det varken kallas täckesklippning eller att man ska kunna vara utan täcke. på idn ovan heter det filtklippning, och det är för att det ser ut som en filt på hästen.
enligt idan ovan ska alla klippningar ha täcke på hästen, utom ev. spårklippning.

#35# Förr hette sajten Marengo vet inte vad det heter nu? Men där kallas det täckesklippning. En sorts klippning så man slipper ha täcken på fast ändå vara kortklippt just där svetten är som värst.
Men som jag skrev så frös min fjording t o m av att ha så utan täcke. Spelar inte så stor roll vad klippningen heter tycker jag. *ler*
Jag hel klipper Nisse om vintrarna och så har hon vintertäcke om vintrarna. Och det anser jag som helt rätt eftersom jag tränar i princip varje dag/rider ut.
/Elin
#36, nej absolut, men har aldrig hört det förr bara..

min häst frös inte. han har fri tillgång till halm/hö/grenar så han har alltid saker att pyssla med.
det har gjorts forskningar på när hästen börjar frysa. dom tog ett halvblod och testade gränserna. dom rakade av hästen ALL päls, öron också, gav fri tillgång till hö. hästen började frysa först vid -30 grader. men då var det ingen nederbörd samt obetydlig vind. betänk då en häst med filtklippning som har hö och endast -20 grader. visst klarar dom det aldeles utmärkt.

#39 det där hade varit skoj att läsa.
#39 beror ju åxå på vilken häst det är, dessutom kunde jag inte ha fri tillgång på mat till min häst, då hon var överviktig och fick hållas på en strikt diet

#39# Kan du länka till denna forskning?

nope, det stod i en tidning för 1 år sedan som jag hittade i en bokhylla på en gård i skåne när vi var där och hälsade på hos några kusiner. lite svårt att fixa fram den då.

Inte så mycket att bry sig om då då. Eftersom man inte kan läsa det själv. *ler*
vill gärna läsa det själv och vilka som har gjort forskningen. 
Kan ju vara riktiga amatörer som inte vet ett dugg.

du får väl tro vad du vill. jag kommer varken ihåg vilka det var eller vad tidningen hette. men kan försäkra dig om att det inte var AANHCP, strasser eller någon annan liknande
jag tror, att det varken finns rätt eller fel, använd sunt förnuft.
…men vad vet jag..

#45# Snacka om omoget svar. Vad har det med täcken att göra?
Det är väl inte så konstigt att man vill läsa från själva källan i stället från bara dig. För det låter lite konstigt ärligt talat.
Jag vet att värmen höjs när hästen äter men det låter ändå lite för osannolikt.
klart du vet bubbel, du vet lika bra som alla andra här inne! =)
jag har min filosofi, man ser på hästen om den behöver täke eller inte. vissa gör det inte, men i överlag så tror jag många behöver det. men det beror ju såklart på många faktorer så som om dom har mat, hur kallt det är, blåsigt/nederbörd, hur hästen är rakad, i hullet m.m

jag började med täcke för min skull, för att hästen inte skullle vara skitig eller blöt när jag tog in henne.. men nu 8år senare får hon ont i ryggen när det är kallt om hon inte hhar dubbla vintertäcken

#47 och du tycker att du svarar moget??
du är ju helt emot barfotaröreslerna så jag upplyste dig bara om att det inte var någon av dem. så har du lite mer att gå på.

Vad har det med det här att göra? Att låta hästen få gå barfota. Har redan skrivit min ståndpunkt i detta. Vi kan inte tycka samma det måste väl ändå du också fatta.
Jag har sett detta på nära håll. Och det fungerade inte. Därmed sätter jag punkt igen ang barfotahästar.

dom gör mycket forskningar om allt möjligt, och än en gång kan jag tala om för dig att jag bara upplyste dig om att ingen av dem har gjort denna forskning. hade jag sagt att det var AANHCP så hade du förmodligen sagt att det var struntprat.

Vilka dom?????
Här är en länk som jag tycker är bra Agria
Snälla #50 52 och #51 53måste ni träta om skor, för vissa funkar det att ha barfotahästar och för andra funkar det inte, det är ju så att det inte bara sitter i fötterna. Ska man ha hästen barfota får man ofta ändra allt och är man inte bered till det så mår hästen bättre med skor.
Jag hoppas ingen ser ner på mig för att mina hästar är barfota och mina hästar mår bra av det.
bra länk diamant!

#54# Nej då, diamant. Vi ska inte tjafsa om skor eller inte. Har redan satt punkt för min del.
Håller helt med dig. *ler*

#54# Nej då, diamant. Vi ska inte tjafsa om skor eller inte. Har redan satt punkt för min del.

Oj då. modemet låste sig. sorry.
kan vara åska i luften.

Ja täckes prat. Inte konstigt att det dyker upp nu. Men ändå, vi har ju haft sommar. Många täckar sina hästar då med.
Jag kör på att jag kollar individen. I mitt stall används det täcken på en och inte på en annan. Så vad, den ena kan vara ute i -20 grader och hon bryr sig inte medans den andra skulle frysa. Men jag går inte iskallt efter grader utan hur det är ute. En dag när det blåser kallt kan det vara kyligare för hästen än en vindstilla kall dag. Hoppas ni förstår hur jag menar. Hur som helst, här avgör individen och dagens väder.
Men visst jag har en uppsjö av täcken till båda, det kan ju behövas :-)
Om inte annat så finns det i alla fall. Så kan ingen säga att jag inte täckar för att jag är snål.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Nu hoppar jag in här i tråden lite hastigt och lustigt.. vad tror ni om spårklippning då? som man kunde läsa om i länken här här ovan någonstans?? Är det en fiffig klippning om hästen mest rids ute och inte särskilt hårt eller är det en "dum kompromiss"?
Har hört att min yrla får en vinterpäls som en newfoundlandshund!! Ni som inte vet hur denna ras ser ut, kan ju försöka se en lurvig, smått långhårig hund framför er. - typ s:t bernhardshund =)
Första året hon gick okippt utan täcke, fick hon ingen vidare vinterpäls men förra året blev hon enligt ägarna rejält påpälsad! Det innebär ju att hon säkert klarar en rejäl kyla fint med sådan päls.. men frågan är hur det fungerar i praktiken när man vill rida dagligen?? Därför som jag kom tänka på spårklippning.
Kan tillägga att hon kommer att stå i ett "kallluftsstall" som jag kallar det, sådant stall som håller en mer jämn/lägre temperatur som utomhus, om ni förstår..
Mvh Tessan - som varken vet ut eller in med täcke och klippning 
Peppe, det är ganska intressant att så fort du får mothugg här så börjar du skriva om AANHCP, har det inte gått in än att allas världar inte kretsar runt det?

#62 Jaaaa…. =/
#61, haha ja tova var åxå långhårig när jag köpte henne. men en nästan 2 timmars klippning senare så var hon som en ny häst igen! =)
givetvis kan du klippa spårklippning. testa dig fram! blir hon fortfarande svettig kan du ju klippa mera! synd att det inte var bilder på alla klippningar!
hittade en med några iaf!
Jag tävlar ju i princip året runt, ofta när det är över 20 minus ute får hästarna stå i utestall=tält. Då kan dom ha hur mycket täcken som hälst på sej. Men fryuser gör dom ju inte.. Täcken har alla mina hästar utan dom på lösdriften… Då ja tycker det e rätt viktig, eftersom jag klipper mina hästar!
#27. helt sjukt bra sagt, kan bara hålla med!
som jag gick in på tidigare.. det kan ju inte vara helt lätt att veta exakt när man ska byta / till vilket täcke/ vid vilken temperaturskillnad.
är det egentligen nån här som räknat ut på nåt vänster hur många gram foder man måste ändra vid t.ex. 10 graders skillnad?
dvs har ni nån aning om HUR frusna era hästar är vid en viss temperatur (exempel nollgradigt) och hur tjockt täcke ni borde ha på då? OCH när temperaturen sjunkit till -10 , hur kan ni veta hur mkt tjockare täcke hästen ska ha på sig då?
det verkar rätt rimligt i min tjocka skalle att många hästar går antingen för varma eller för kalla vissa perioder, bara för att man själv hittat på ett schema som matchar alla de nyinköpta täckena!

Visst är det så hjullan. Man kan inte stå och byta täcke efter gradantal.
Men jag har ett rätt så normalt täcke på min Gobban. Inte tjockt utan att det håller för blåst och nederbörd. Och blir det riktigt kallt så får dom mer hö och även halm ibland bara för att dom ska tugga och hålla värmen bättre. Men det är ju inte så ofta att vi har så kallt längre här i Sverige. Vad hade vi som mest i vintras? -15 grader knappt.
brabra gejsa. precis så jag menade.
tycker att det börjar bli skapligt svårt folk gör det för sig själva o sina hästar.. som i själva verket inte är så bra som de tror. jag menar.. gör man såna schemor, vad grundar man det på egentligen? precis som med foderstater så måste man ju veta hästens grundbehov o sen anpassa hela grejen efter inte enbart temperatur utan även blåst/vind nederbörd osvosvosv. hur ska man kunna göra det?
ett hederligt vintertäcke ev. regntäcke funkar alldeles utmärkt för de allra kallaste /blötaste dagarna. temperaturskillnaderna fixar man inte med olika täcken utan med extra grovfoder, så reglerar hästen det bäst själv!

Mina har fri tillgång på hö så det finns inga problem på den biten i alla fall. Men sedan är det ytters sällan jag täckar någon av dem. Varmblodet täckas vid skitväder som skydd liksom. Ett vintertäcke om det är extremt kallt.
Men visst kan kanske hända att hon frysigt någon gång utan att jag märkt det eller svettas. Fast om hästen svettats borde jag märkt det tycker jag.
Men säker kan man aldrig vara. Det är dock inget jag märkt av.
Audiatur et altera pars

Hade inte min gamling visat att han fick ont i ryggen vid blåst och regn så hade han inte heller haft täcke på sig. För ärligt talat är det ett skit att ta hand om blöta täcken och hänga upp dom leriga och blöta i sadelkammaren. Ett jobb att sätta på dom på morgonen också. Nu kom visst latheten fram. *fniss'

haha så säger folk att man täckar av lathet. *fniss*
Audiatur et altera pars
#69. nu menade jag inte på det sättet att hästen fryser eller svettats om man gör som du gör. utan för de fanatiska som byter täcke stup i kvarten med 15 olika täcken, "för hästens bästa". det är inte nödvändigt, speciellt inte om man inte har räknat ut på det viset som jag skrev tidigare.. för det är ju nästan omöjligt.

Ja, det är ju helt fel. Men å ena sidan så står nog just dom som säger så inackorderade. *ler* För att dom ska slippa borsta bort leran när hästen har rullat sig utan täcket.

Fast förstå vad skönt som häst att få rulla sig i värsta lerpölen de kan hitta i hela hagen. Den glädjen lär ju grusas en del om täcket tar emot ;-)
hjullan, jag tog inte åt mig. Mer det att jag tror att ibland kan hästar göra det ena eller det andra utan att vi vet. Trotts att man gör så gott man kan.
Annars tycker jag det är lika hemskt att se en häst som svettas i fjorton lager täcke som en häst som fryser.
Inget av det mår de bra av.
Audiatur et altera pars

Hi hi Åsa det var just det hjullan också menade ju. Dom sista raderna av det du skrev nyss.
hahahahahahaha

*Asg* Sömsig Åsa, ska kanske inte gravera glas i natt utan vila framför tvn. ;-)
Men jag fick ju bjussa på ett skratt och det var väl inte illa. hihi
Audiatur et altera pars

Nej, det var inte illa för att komma från dig. *fniss* nej nu SKA jag sova……klick och godnatt

natti natti gejsa. syns i morgon igen. ;-)
Audiatur et altera pars
o gejsa märker att jag ändrat igen när hon dyker upp imårn!

haha, ja får se vad hon säger om det. ;-)
Audiatur et altera pars
ja jag undrar faktist om gejsas historia kan knäcka din.. tvivlar starkt..

Vad då säger? Ändrat vad? Har inte gått än. he he

Fast min historia verkar det bara vara du som får se. För den måste jag ta bort. För den skär sig rätt rejält med tanle på hur tråden är utformad nu.
Audiatur et altera pars
hahahhhhhha

så har du ändrat och grejat så jag knappt vet vad jag gör längre eller i vilken tråd jag är.
Men här pratade vi visst täcken va?
Audiatur et altera pars
haha aah kanske? täcken va är det? jag minns inget längre. men nu lär gejsa lära sig en redig läxa att så fort hon sticker så missar hon den bästa biten :P

Ha ha ni skriver så fingrarna glöder märker jag. Jag har inte gått än ju. he he

haha, du smyger dig kvar. Sicken fuling. är du inte snäll så sätter vi täcke på dig. ;-)
Audiatur et altera pars

Ni verkar ju bara skriva och skriva utan att läsa. Jag är här nuuuuuu. läs för sjutton. men ska sova nu. gjorde en ny tråd nyss om en björn i stockholm burr.
du ska ingenstans gejsa ;) snart är det morgon ändå.. ovärt o gå o lägga sig nån timme bara!

Joho vi läser ju visst det. Vi har ju till och med svarat i björntråden för lääänge sedan. hihi
Tror du är för trött för att inse att vi nu har fyra trådar som hänger ihop. ;-)
Audiatur et altera pars

ha ha jag kommer att sova länge……………………………………….
mmm .. gejsa hänger inte med i svängarna. daaaaaags o vaakna nuu gejsa.. du missar ju allt! hur kan du ha det på ditt samvete ? ;)

hehe. Hon kommer i alla fall bara attsitta och ruska på huvudet åt oss. Så då får hon huvudvärk och måste gå och lägga sig igen. Så med andra ord får vi inte se gejsa förns i över morgon.
Audiatur et altera pars
bäst o bädda ner o natta gejsa nu alltså! jag väntar ju besök.. hon måste ha krafter för att stå ut med mig live..

haha då får du låta henne sova en vecka först. Du verkar ju ha mer energi än en dopad idrottare ,-)
Audiatur et altera pars
hon har haft hela sommarn på sig att ladda :P hon skyller alltid på vädret ;)

haha, ja det kan ju vara väldigt lokalt det där med vädret vet du. hihi
Audiatur et altera pars
haha jovisst, men vi har samma väder hon o jag :D

Men det kan ju vara lokalt dåligt där, bara som ursäkt hihi
Audiatur et altera pars
he he.. vi får väl se om hon vågar sig ut.
oj vilket snack i slutet ;) bortser från det.
fortsätter med täckesfrågan. precis som vissa säger, det är svårt att veta exakt vad hstarna tycker, men alla försöker ju så gott dom kan att tillgodose deras behov och göra det så bra som möjligt för dem. jag tycker inte nödvändigtvis att utan täcken är bättre än med täcken, nästan tvärtom, men som sagt så har vi ju helt andra grader här än där. brukar väl ligga runt -20 till -35 någonting. så då är det ju skillnad.

-35 grader! Var bor du någonstans?
#104 Bi bor 2 timmar söder om stockholm. Vi hade så kallt flera gånger i vintras… Fast vi har det lite extrem då de ofta överskrider 40+ på sommaren…

Vad jag vet så blir det inte så kallt som -35 grader hos oss. Jag bor 12 mil från Stockholm. - 35 grader har vi nog inte haft så länge jag har levt iaf. Men däremot uppåt norrland. Det var ems jag frågade.
jag bor i umeå. inte alls ovanligt med så kallt.. vet till och med att det var -40 en gång…
haha vi bor verkligen i kylan vi här uppe… NORDPOLEN! =)

Ja, där uppe vet jag att det kan bli jäkligt kallt. Men inte hos oss.
tur för er!!
jobbigt när näshåren fryser, bilarna inte startar och man måste ha flera lager kläder på sig… långisar, byxor, täckbyxor, mössa, halsduk, dubbla vantar m.m… *hutter*

- 40 är det inte så ofta här nere. Men å andra sidan blåser det nästan alltid på Skånes nordvästsida- så det pinar rätt så bra i skinnet här också ibland

Usch ja! Vill inte ha så kallt. Men däremot ca halvmeter snö som är mjuk. Tänk att få galoppera i snön. Det är tyst och kallt och vitt överallt. Härligt!
haha gejsa, det låter härligt, tyvärr bli rdet ju rätt snabbt skare, och då går det inte, men så länge det är upuder så är det underbart.. red ut en gång på en häst och hon stoppade alltid huvudet ner i snön när hon gick så man såg aldrig huvudet, bara öronen stack upp… snö upp till maken, superbra träning!

Ja, visst är det härligt! Det är det bästa på hela vintern ju. Bättre än sommaren tycker jag.

håller me gejsa snö är härligt.. håller samtidigt me ems de är rätt jobbigt när de är så kallt man får ha så jäkla mykke kläder för o klara sej ute..o tårna är värst spelar ingen roll hur bra strumpor man har så blir dom iskalla endå när de är typ -20/25
o till frågan:) endel hästar behöver täcken om dom tex har problem m eryggen får inte blir aklla eller så..men sköthäst har när de är typ kallare än -20-25 så brukar ägarn sätta på täcke eller om de snöar eller regnar måste hon ha för hon får typ ont i ryggne eller nå sånt om hon går o är blöt o blir kall på ryggen sa äägarn …. annars brukar dom gå utan täcken förde mesta o dom har fritillgång på hö..oo hon brukar ha jätte fin vinterpälsden e så mujk o fin men sen när våren kommer är den inte så mysig när man har me hälften hem fast i byxor o tröjja:P

Min isis har aldrig täcke på sig, inte ens vid -30 grader som det kan ibland bli här. Hon har sån päls så hon klarar sig. När det är riktigt kallt brukar jag sätta ett täcke på finnen fast ärligt så tror jag att hon sku klara sig bra utan. Sätter bara för säkerhetens skull liksom.
De har fri tillgågn till mat också så de håller värmen den vägen med.

#105 haha nu tror jag du överdriver en aning. vi har sveriges värmerekord genom tiderna här hos oss, 38 grader.
#116 Okejj! MEn kom hit å se får du se… På våran baksida har vi en termometer i skuggan av en markis. Mitt på dagarna kan den lätt stå på 45. JA vet inte hur de blir så. Men den är inte trasig…
#117, kanske kommer den i solen?

#117# Den värms upp från väggen. Väggen får antagligen sol först och sedan finns värmen kvar där fast du ser att det är skugga. Då blir det varmare. En termometer ska eg inte sitta på en vägg utan vara fri.

Jag håller med många av er här och som sagt skrivit själv här.
Men är det inte dags att vi alla här gör som vi vill det tycker jag låter bäst. Vi som vill använda täcken i tid och otid, efter träning, ja när vi vill. Ska vi inte få göra det. Såg att det var någon skrev att hon/han använder täcke bara för att skona sin häst rygg när det var kallt och regnade, min pålle är lika känslig.
Vi har ju alla olika hästindivider som behöver olika saker.
Kan vi inte alla dra ett streck över denna fråga som tyvärr återkommer varje höst.
Vill bara tillägga att det är min personliga åsikt om vad jag tycker.

sorry det blev dubbelt

Men det är väl ingen som har försökt att få någon att sluta med täcken här eller så. Ser inte att vi är särskilt oense här faktist. Sedan pratade vi ju om annat i slutet här om värmerekord bl a. 
Vi diskuterar och berättar hur vi gör med våra hästar. Precis som man ska göra i ett forum.
#119 Ja så kan de va! HAr du nån teori för hur de kan vara på vintern, när det blir så fruktansvärt varmT?

Vad blir varmt på vintern? Om du menar att termometern inte visar så kallt som det är? Isf kan det ju vara så att termometern hänger precis vid fönstret. Och fönstret kan vara dåligt isolerat att det pyser ut varm luft på termometern.
#124 Nej alltså. De blir lätt 35- hos oss oxå…

Ni kanske bor i en svacka det kan ju vara kallare pga det. Eller om ni bor bredvid en stor sjö. När isen har lagt sig så brukar det ofta vara kallare att bo vid sjön. Eller ingen sol just där ni bor tex. Finns många teorier att det är kallt på just ett ställe.

vi ligger som i en dal, rätt avstånd till havet osv vilket resulterar i sveriges varmaste och ibland kallaste ort.

Ja du ser peppe min teori stämde. Fast jag svarade eg jumpingqueen. 

ja men jag va bara tvungen att tala om det ifall nån kanske har missat att jag bor där 

Men du skrev ju inte var du bor!!! Eller har du det hm ser inget.

skriver det inte rakt ut. det är ju ett litet samhälle, inte som eskilstuna.

Jo, men då vet ju vi ju iaf inte var du bor. Svackor och sjö/hav finns det ju på många ställen i Sverige.

suck…hoppas verkligen inte det är några äckelgubbar som läser detta nu…
jag bor i Målilla, nära hultsfred (kanske hört om festivalen)

Hi,hi jasså bor du där! Ja, då vet vi var din brevlåda bor.
Men du behöver nog inte vara orolig för äckelgubbar. Dom är säkert inte hästintresserade. Och inte orkar dom sitta här och läsa bara för att få en adress till någon ung flicka. 
OJ! vilken lååång tråd det här var 
min arab har aldrig varit täckt förräns i vintras eftersom han hade ont i sin rygg då. i vinter vet jag inte riktigt hur jag ska göra med täcken på honom, men är det riktigt oväder så åker det nog på….
men den "lille" kommer vi nog att täcka hela vintern eftersom han behöver sin energi till sitt hull istället för att lägga det på att hålla värmen. han har alltid varit täckt innan.

nu kom jag på en ny fråga att diskutera
om vi nu tar ett osannolikt exempel, att jag skulle får för mig att jag vill ha min häst täckad i vinter. är det bästa ur hästens synvinkel att låta den sätta full päls först och sen klippa honom helt förutom huvud, ben ryggplatta. eller att täcka honom direkt på våren. jag tyckerd det verkar bättre att vänta till den har satt päls
#127 Vi bor inte vid en sjö. Vi bor vid östgötaslätten. Där blir de kallt å varmt lätt… Så lite rätt har du allt;)
#137 Vi låter våra hästar sätta päls nu, för att sedan klippa dom frammåt september (egentligen senare, men innesäsongen börjar så tidigt) Å därefter täckar vi dom. Finns ju vissa år de är undantag, när de inte hunnit sätta så mkt päls, då blir det så fult. Om hästen håller på att sätta/fälla vinterpäls å man klipper det, blir de glanslösa å gråtonade…