Sprungit efter hästen i regnet..
Ja, nu sitter jag här vid datorn, nyligen hemkommen från stallet. Det var långt ifrån den bästa dagen någonsin där. 
Åkte dit i lite duggregn, det ser jag inga som helst problem med.. Så hämtar jag dotterhäst ur hagen, slänger in henne i sin box och fixar till henne. Jag öppnar boxdörren för att gå och hämta en borste, stor och tjock som hon är så tränger hon sig på mig och jag ryter till och försöker få henne att stå kvar i sin box.. Men icke då. Hon tränger sig rakt på mig och traskar ut på gården utan grimma, helt fri (dock med mig hängandes vid sidan). Jag lyckas på något sätt få in henne i stallet igen, stänger dörren efter mig och leder in henne i boxen igen.
På med sadel och träns. Hon totalvägrar att gå ensam, men jag tänkte bara ta ett lugnt pass i skritt i en hage som ligger precis bredvid hennes kompisar. Njae, det gick inte så bra.. Stod mest på två ben, bockade och sparkade med ena benet.
Tillbaka in i stallet efter att jag hade kämpat med henne 30-40 minuter och fått henne att röra på sig litegrann i alla fall. Det började nämligen regna allt mer vid den här tiden. Tar av sadel, träns och borstar lite snabbt. Sedan så öppnar jag boxdörren för att ta på grimman. Vad gör *censur*-hästen då? Jo, hon tränger sig på mig IGEN och börjar gå ut ur stallet. Eller gå och gå. Hon travade de 3-4 meterna med mig hängandes i manen - fam till dörren. Sedan inser jag att jag skulle klämma ihjäl mig om jag hängde kvar. Ingången är inte tillräckligt stor för en överviktig häst och en människa.
Jag ger mig dock inte. Jag håller kvar i manen och kommer ut strax efter henne. Då börjar hon galoppera (observera då att jag inte hade hunnit få på henne grimman så hon galopperar fri) med mig springandes bredvid. Hon ökade (NU kan hon minsann galoppera fort, med ryttare på ryggen går det långsamt!) och jag insåg att jag skulle gå omkull om jag inte släppte henne. Så hon flyger iväg. Jag skriker efter henne "STANNA! STANNA! HOOOOOOOOO! STAAAAANNA!" ("Ho" är stanna på isländska, hur det stavas vet jag dock inte, låter som jultomten ^^) och springer som en galning efter henne, men säg den människa som kan springa ikapp en häst i full galopp..
Nu är det kanske bara 150 meter till hagen, men tack och lov så springer hon rakt in i en annan hage = hon är fast. Det läskiga är att det är en väg (inte så trafikerad tack och lov) mellan stallet och hagen. Jag stänger hagen efter mig, går fram till henne som låter mig ta på henne grimmar utan problem. Jag leder henne ut ur hagen. Regnet fortsätter att ramla ner från himlen. Tittar åt höger, vänster, höger. Ingen bil. Lyssnar - ingen bil. Sakta och lugnande leder jag henne ut ur hagen. Då kommer den *censur*-glassbilen och kör som en galning.
Hästen ställer sig på två ben och sliter det blöta grimskaftet ur mina händer, galopperar iväg upp för en backe. Jag skriker efter henne och springer efter henne. Regnet öser ner. Vad skulle en normal människa som körde fort göra? Jo, han skulle stanna. Och visst stannar bilen, mycket riktigt. Men inte för att hjälpa mig, nej, han stannar för att köra sin Hemglass-melodi och sälja glass till huset i närheten! Tittade efter mig gjorde han, men inte kom han och hjälpte, eller ens frågade hur det gick!
Hästen var hysterisk och hade alltså sprungit iväg med grimma och grimskaft flygande efter sig.. Jag sprang efter och hon hade tack och lov stannat utanför hagen (som även fortsätter upp för backen). Jag kunde fånga in henne och släppa ut henne i hagen när jag kom tillbaka till ingången.
Hemglassgubben tittade på mig och sen så körde han iväg.
Mm, mitt "äventyr" resulterade även i att jag knappt kunde gå, utan jag skakade som aldrig förr, låg på tok för lågt i blodsocker (diabetiker) och darrandes stapplade mig tillbaka till stallet.
Har man inte ens en tanke på att stanna och se så att allt var bra med mig om man ser att hästen sliter sig när man kör förbi som en galning? 
Gaaaaaaaaaah, jag är sååååååå arg!
Men det är väl för bövelen inte företaget Hemglass fel att din häst rymmer ur boxen och inte vill bli fångad? Och en enskild chaufför som är totalt okunnig om hästar kanske inte alls förstod varken att du ville ha hjälp eller vad han skulle kunna hjälpa till med.
Tankeläsning är det inte så många som är bra på, det brukar funka bättre att stoppa bilar och tala om för föraren att man vill ha hjälp eller i alla fall att de står stilla tills man passerat med hästen.
Jag förstår att du är arg, men rikta gärna ilskan åt rätt håll - den som inte har lärt hästen att låta bli att springa över folk i boxdörren, t.ex…
Jag sade aldrig att det är Hemglass fel att hon stack ut ur boxen. Hon är väldigt "gå-påig" (eller vad man nu ska säga) av sig och jag har inte mycket att sätta emot när en stor häst bara går på mig, jag gjorde så gott jag kunde. Jag blev bara så arg över att han bara tittade på mig och inte gjorde någonting annat än att sätta sig i bilen och köra. Han såg ju att hästen slet sig när han körde förbi för då ledde jag henne i grimma och grimskaft.
#2 - har man ingen hästkunskap så förstår man inte nödvändigtvis att det är problem…. Så det känns liksom alldeles fel med rubriken "jag hatar hemglass" i den här tråden. 

Jag tycker att Hemglass gott kan få sig lite skäll. Man kör inte snabbt förbi hästar, och ser man att en häst sliter sig så slår man INTE på signalen.
Men shit vilken dag Maja, nästan som min (men den tar jag inte här). Ingen av er som gjort sig illa hoppas jag? Kankse dags att träna lite vett och etikett med dotterhäst ;) Men bukar hon vara så här?
*** Kärleken övervinner allt ***
Då byter vi då. ;)
#4 - Mjo, det är ju inte första gången bilar kör förbi utan att sakta ner när hästen blir panikslagen. Jag var ute med min kompis för ett antal veckor sedan när en traktor ökade så fort han såg att hästen blev rädd. Slutade med att hennes häst stegrade sig och drog iväg med henne. Traktorföraren fortsatte att öka hastigheten och körde förbi en vettskrämd häst..
Njae, hon var okej efteråt. Hittade inga fel. Jag fick lite ont i händerna efter att grimskaftet hade dragits ur mina händer, samt att jag var lite skakig. Blev ju riktigt rädd.. :/
Hmm, hon har väl ingen vidare uppfostran, men jag jobbar på det. Tror att regnet kan ha spelat in, det öste ner med jämna mellanrum, samt att stallet ligger nära Arlanda och flygplanen kör fram och tillbaka över oss..
Nä, nu får Alex komma hit och lära hästen lite. ;)
#4 - det är fortfarande inte "Hemglass" som har gjort något fel, det är en enskild chaufför, precis lika mycket privatperson som du, jag och alla andra!
#7 - Fast de har ju inte så många goda glassar heller.. ;)

Men när en chaufför beter sig illa så tar jag kontakt med bolaget han kör för. Det har hänt både en och två gånger. Han är ute i Hemglass namn och skall föra sig efter detta. Privatperson är han när han slutar sitt arbete.
Är du privatperson på ditt jobb? Det är inte jag iaf!
*** Kärleken övervinner allt ***
#9 - jag är privatperson i mitt arbete såtillvida att jag själv är ansvarig för hur jag beter mig på vägen, som chaufför… (ja, jag jobbar då och då som lastbilschaffis)
Men det är bra att hans arbetsgivare får veta om han beter sig illa i trafiken.
oj oj oj då maja, tur att slutade bra iaf, även om jag ser senariot framför mig att glassbilen välter och det ligger glass överallt :P
#11 - Gratis glass!
Hihi, är lite stolt över att jag lyckades springa bredvid henne i galopp typ 20 meter. ;)

#10 nu är det iofs lite skillnad på att vara chaufför för hemglass och sälja direkt till personer än att köra lastbil som du gör. du träffar väl aldrig på ngn som handlar direkt av dig?
tycker helt klart att maja ska ringa hemglass och klaga på chauffören. visst att han kanske inte är en hästmänniska, men lite vett får man ha. och definitivt när man kör en bil för så välkänt varumärke!!
maja, känns som om hästen behöver träna lite?;)
#13 - det ingen som helst skillnad i det personliga ansvaret för hur man beter sig i trafiken om du kör taxi, hemglass eller 24-meters timmerbil.

nej det är väl klart det inte är. man har ju alltid ett ansvar. men kör man en firmabil så anser jag att man ska köra ÄNNU bättre än vad du gör i din egen bil. för då är du firmans ansikte utåt!!!
hur tänker du själv när du ser en firmabil där föraren kör som en idiot. hade du velat anlita dem? jag gör det då inte ivf.
#0 Jag tycker att det var dåligt gjort av den som körde glassbilen och skulle ringt dit och gett ett klagomål.
Min "hästdag" har inte heller varit på topp. Min häst har inte varit speciellt rädd för moppar innan.
Men idag skulle vi gå förbi ett moppegäng som bor i området och brukar köra vettigt och en av killarna tar en moppe/cross som är hårt trimmad och låter extremt högt och kör förbi i full fart.. Killen skrattade, men sen bleknade det leendet när han såg att det var vi och vet att han ska komma hit och sälja morgontidningen i morgon. Då ska jag fråga hur pass smart det var på en skala.
Det gick bra med Chessa, hon tittade och trippade mest.
Som tezzie skrev så anser jag inte att man är privatperson när man är på jobbet, utan efter arbetstid och man ska alltid vara ordentlig i trafiken, speciellt om man möter djur det borde de flesta veta om. När jag tog förarbevis för moppen för 1½ snart 2 år sedan hade dom en speciell genomgång om hur man beter sig när man möter djur i trafiken.
#13 - Jotack, dels därför jag var ute igår. :P Ska försöka få in lite vett i skallen på hästen. Hon var utlånad på foder hos en tjej som var rädd för henne och lät henne ta över totalt så hon tror fortfarande att hon bestämmer, tyvärr.. Så det är en del att jobba med, det jobbiga är att hon är hur fin som helst mot ägaren, men andra människor kan hon vara hur jobbig som helst mot.
#16 - Ja, det där med en genomgång om hur man är i trafiken mot djur är ju bra, har för mig att det finns för bilar också? :)

Förstår mkt väll hur arg du är! Min förra medryttar häst vart rädd för en älg och skenade med mig efter en väg ( kan tillägga att jag red barbacka) och det kom crossförare, buss, lastbil och vanliga bilar och ingen saktade ner! Utan dom körde i full fart förbi och skrämde honom ännu mer. Den värsta va f*n buss chaffören han körde upp jämsides med hästen och skrattade åt mig! :O Ångra att jag inte han ta regg nr på bussen men hade fult upp att försöka få stopp på hästen och hålla mig kvar.

Det är verklingen skillnad på folk och folk överallt. Vår hemglassbilschaufför frågade mig om hästarna blir rädda för hans signal om han inte skulle använda den när han kom till min gård. Jag sa att så länge dom var i hagen och han inte såg någon komma ridandes så kunde han tuta för att vänja dom om inte annat.
Klart att alla ska ta hänsyn i trafiken oavsett vad man kör. Men en del vet tydligen inte att det oftast är den som kör fordonet som är skyldig ifall det händer något med hästen.

Oj stackare! Vilken dag! Och dumma glassbilsförare! Jag tycker som flera andra här att du kan ringa till hemglass, och säga vad som hänt, och att dom kanske ska prata med sina chafförer hur dom ska bete sig vid hästar/djur :) Då kanske det kan bli bättring. Eller?
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#19 vilken snäll glassbilschaffis! :D Sånna får det ju gärna finnas flera av!
Ha en bra dag!

Ojojoj då…min första tanke var"HAHAHAHAH" lät lite roligt när du sprang (galopperade) efter henne med ett mantag..har själv gjort det i tidigare liv och vet att det går fasligt fort, duktigt gjort! =)
Sen anser jag att man behöver inte vara varken hästmänniska eller djurmänniska för att veta att djur är oberäkneliga och man kan ALDRIG veta hur dom reagerar. En häst blir aldrig 100 % trafiksäker hur många gånger den än går förbi "Sture Svenssons" lastbilar…så för mej var det ren dumhet att inte sakta ner när man ser en häst eller djur vid vägen…
Hmm… men alla människor är inte vana vid djur och man kan inte förvänta sig att alla vet hur att köra när det är hästar vid vägen.
Jag har tom varit med om att polisen har tutat när de kommit för de vill göra oss uppmärksamma på att de "var där"
Däremot kan man informera om det om ngn kör oförsiktigt..
Dock blir jag arg då jag råkat ut för snorvalpar som har både tutat och gjort värsta däckskiken mm när man ridit på vägen..

#23 ööhm? Smart tänkt av polisen ;D haha eller inte
Ha en bra dag!