Foderstat ?
Halloj allihopa igen, det var ett tagsen jag var aktiv här inne, men skolan tar mkt tid.
Men iaf, jag får en min häst den 8 juni=D jippi !!=D
Men så behöver jag hjälp med maten, vet att värderna i hösilaget är viktigt, men vet att dom är jätte bra.
Så just nu får han, kraft och betfor, finns det något annat man kan ge i stället för kraft, som innehåller mer protein och mineraler?
Han rids, 6 dagar i veckan. glömde jag säga xD
Om värdena i hösilaget är "jättebra", varför ska du då ge mer proteiner?
Det du generellt alltid kan ge är lusern som är proteinrikt.

Går den inte på bete då?
vad är det för häst elin ? :)
Jo, hästen kmr snart gå ut på bete, men funderar fram till hösten.
Det är en korsnings ponny, Val-99 Heter Silver^^ 146^^Haha^^ Jätte sööööt=D<3
det lät väl trevligt :)
har du ingen bild på han ? :)
Min andra datr har fått virus så har inga bilder kvar(hade över 3000 bilder på den datan) så håller på att lipa ihjäl nu, men när jag får hem hnm så ska jag ta massvis med kort=)

Kolla in på krafft.nu's hemsida och snacka med tjejen som jobbar som foderrådgivare! Hon hjälpte mig med foder till min foderhäst, (hehe) och var väldigt hjälpsam=)
Klart att de är hjälpsamma på Krafft, de vill ju sälja sina produkter!

Instämmer. Det är därför man inte ska prata med folk som jobbar för ett foderföretag, då får man bara tips om deras produkter. Oftast.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Fast Kraffts märke är det inget fel på tycker jag.

Jag föredrar müsli framför pellets då pelletsen sväller så man måste blöta. smidigare med müslin, och salsas är inte dyrare än krafft pellets (vissa sorter är snarare billigare)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jag tycker hippo harmoni är bra :) men blir d nu så att eli ska vila en längre tid så ska han få nåt konvalence foder..typ rehab lr dodson o horrells..
#11 - Det är inget fel på något av de fodermärken som säljs i Sverige, även om jag själv anser att man i sverige bör fodra med foder som är anpassat för den svenska marknaden, vilket oftast innebär att det är svensktillverkat.
Men det är inte helt idealiskt att vända sig till foderföretagens foderrådgivare, eftersom de är partiska i sammahanget.
Själv är jag glad att jag äntligen hittat ett annat foder än Krafft som funkar bra att fodra med, eftersom jag tycker att just Krafft har blivit lite stora i korken och betydligt dyrare än andra jämförbara alternativ. Jag betalar t.ex bara hälften /kg lusern för den sort jag köper nu.
#14 Vilken sorts lusern? Ger Lyrik K lusernstrå, men den börjar bli lite väl dyr - 225 kr säcken. Lyrik gör av med en säck i månaden…
Jag ger Kvarnbyfoders (melassfria) lusernpellets, 110 kr för 30 kg där jag handlar…
#16 Ok. Lusernpellets ratar han direkt. Köpte förrut Edel Lusern som kostar ungefär samma som Kvarnby (tror det är samma värden oxå). Det dög att äta i 2 veckor, 1 liter torrt blandat i lusernstrået. Men sen inte mer. Blött rör han inte alls. Är en kräsen, gammel herre.
Så han får väl fortsätta äta sitt älskade, dyra K Lusernstrå…

#14# Självklart kan det finnas billigare märken att köpa. Men jag trivs med Krafft och det finns att köpa i dom flesta affärer i min stad. Man vet iaf vad man betalar för.
#18 - ja, man vet vad man betalar för…
En attans massa stora annonser, sponsring och marknadsföring. Och en krona/kg extra för varumärket.
Men krafft är så himlans dyrt ! haha vilken smålänning jag är xD. Men funderade på något som har ungefär samma värde fast är billigare. Bara så ni vet har han JÄTTE lätt att gå upp i vikt xD haha

#19# Jag har aldrig känt att jag betalar extra för att köpa krafft. Jag vet vad jag får och det fungerar.

#9 fast det beror ju lite på värdena på grovfodret. vi behövde inte ge ngt annat än mineraler förra året… då tjänade de inte mer än mineralerna på mig.

#20 Salsa tycker jag är bra som sagt http://www.harmonyhorses.se/salsa%20innehall.htm
Jag ger havrefria müslin som är den dyraste, 7 kr/kg. Basmixen kostar 5 kr/kg här. har priser på de andra oxå men orkar inte leta fram nu. på länken kan du se näringsinnehållet
#23 den havrefria lät bra, men är dt billigare än krafft?

#24 krafft groov 90 kostade 6.9 kr/ kg när jag slutade använda den… men priserna varierar ju lite i landet. fördelen med müsli är som jag skrev innan, att man inte behöver blöta den =)
den havrefria kostar som sagt 7 kr/kg här, och är den dyraste salsa-sorten.