Tömkörningsbilder!
Ursäkta mina ständiga bildbomber, men jag kan inte få nog av min kamera och min vackra häst.
Igår tömkörde jag Lillan och Thereseee fotade.. Här kommer ytterligare en bildbomb! Kommentera mycket gärna (:
Fina bilder !!=) Underbar häst=)
Tack!

Snygga benskydd, var har du köpt dom?
Din häst måste komma upp med ryggen mer och jobba ärligt genom kroppen. Ser inte ut som att hon gör det på bilderna?
Söt häst.
Varför tömkör du med gummiband?
Schvung - På Guro i Kungsängen är de köpta.. Hon har haft fång och får inte överanströngas.. Meningen är att hon ska få röra på sig lite men ändå jobba lite.
Bobby - för att hon ska komma ner, slappna av och jobba lite bättre.

#6 Okej, hmm… tillägger att hästen kan förmodligen jobba i någorlunda bra form utan att överansträngas!
Schvung - hon har ju stått i en månad och dessutom är hon nästan precis inriden och det där med form är alldeles nytt för henne.. Dessutom är jag lite nybörjare på tömkörning. Jag har inte hållt på med det så jättemycket, har precis börjat komma underfun med det.. Man måste ju lära sig krypa innan man kan gå, så att säga..

Hon ser jätte fin ut Eve!!
Linnea - Tack, du måste ju komma och hälsa på snart!

Jag tycker ni är jätteduktiga
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Ursäkta att jag kapar lite - men vad är "gummiband"?

#18 "Halsförlängare" Förövrigt tycker jag hon är fin Eve, ite lätt om hon inte blivit tömkörd innan =)

Du klatchar väl inte med tömmen på baken på hästen?
Då rycker du henne i munnen - skaffa en körpisk istället.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Ahnna - va? :S Menar du första bilden? Jag lägger upp tömmen på rumpan på henne. för att den har åkt ner. Nej. jag klatchar inte henne med tömmen.. skulle aldrig falla mig in.
Sofia Genne - www.teamsl.blogg.se
sofiaG - Ja., hon fullkomligt älskar att blir tömkörd
#23 Härligt med posetiva hästar!
Hur gammal är hon?
MVH

jättefin!
det är så himla kul att tömmköra när man väl får kläm på det! :)

#19 Hmr… Ser ingen hjälptygel på bilden 

#21 Okej, bra! Man vet aldrig… 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
sofiag - hon är 10 år (:
johanna - ja, verkligen (:
#28 okej =)
MVH

jag vill också kunna tömköra!!! :P tror d hade varit bra för eli.. kan vi inte ha ngn serie/artikel om d här på ridsport, hur man går tillväga? Såg fint ut men är gummiband så bra? finns d inga bättre alternativ?

#30 jo de finns bättre…
hör med din ridklubb om ni inte kan ta dit en tränare. vi hade hit han som utbildar hästarna på Flyinge förra sommaren, jättekul att lära sig på riktigt =D
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Då hade vi även föreläsning om hästens kropp och vad som händer när man gör si och så
Scandi Jo, det är jättekul oh Lillan älskar det (: Jag tycker att snodd är bra, men det finns säkert mycmet att välja på..
Tömkör hästen gör man då man vill lära den komandona. Dvs. man kör den rakt fram på väger t.ex. och tränar den att ta styrning och gå på rak spår och inte vigla. Kunna stanna och lyssna på rösten. Alltså något man gör för att träna innan man sätter för vagn eller börjar rida hästen.
Tömlongering är när man longerar hästan på volt men istället för longerllna använder tömmar så man kan få hästen att jobba i form utan inspänningstyglar. På Spanska ridskolan kallas detta för rörelser på lång tygel, vilket jag i och för sig tycker är lite missvisande. Vid tömlongering kan man lära hästen samling av högre grad. Piaff, passage och skolor över marken.
vädligt söt häst, och på vissa bilder var hon verkligen lik min systers häst :O speciellt över huvudet! :) sitter på jobbet tyvärr, annars hade jag kunnat slängt med en bild så du fått sett. kan kanske komma med en sen? :)
och vad jag vet är det väl bra att tömköra även på rakt spår, och inte bara på volt?

#34 här kallar vi det "arbete på lång töm" istället för tömlongering… men tömkörning är enklare att skriva =)
#34 - Jag förstår inte riktigt vart du vill komma?
#35 - ja, gör gärna det (: Självklart tömkör jag inte bara på volt (: Är din systers häst också varmblod?
hehe, nej men det jag menade var inte till dig eve, utan till #7 som ifrågasatte varför du inte tömkörde på volt.. vad jag har lärt mig är det bra att variera, att även gå ut på rakt spår ibland också.. :)
nej det är inget varmblod :p men dock har vi ingen stam, eller något alls, han är köpt av en hästhandlare i skåne, han kommer från italien eller danmark, förmodligen danmark.. så, någon typ av ridhäst :p hehe, slänger in en bild när jag kommer hem ;)
förlåt eve, att det inte kommer några bilder :s nu har vår dator helt kört ihop sig så kommer inte in på den alls :(
#38 Jag kallar det att tömköra hästen när du gör det på volt eller rakt spår. Självklart ska man vaiera och beroende på vad man vill ha ut av just det träningstillfället. Vår ponny tömkörs 1 dag i veckan av en utbildad tjej. Hon har utbildat honom helt åt min 8-åriga dotter. Han tömkörs alltid utan inspänningstyglar.
Ser jättefint ut :)

#40 ligger tömmarna på backen?
#38 - jaså :P
#42 Hon använder 2 longerlinor. De ligger på backen.