leriga ingångar
till stall, hage, grindar? hur gör ni med det? finner er i det? eller sandar/grusar ? har ni några andra bra tips?
just nu har vi bark vid alla grindar till hagarna, men vet inte hur det kommer se ut senare i höst eftersom jag aldrig varit där på hösten tidigare!

Bark brukar ju bli lera efter ett tag.Beror ju på hur stora bitarna är.
mm vi har rätt stora bitar. men det jag tänkte också.. om man kanske ska satsa på nåt annat ? om det ens finns nåt som stoppar dom där djupa lerpölarna..

Det är ju sand och sedan grus uppepå. Bark är inte bra. Det köpte vi till våra ingångar i hagarna för ca 7 år sedan. Bara för att någon duktig person sa det. Det blev ju bara lera alltihop. Så på våren fick jag leja en traktor som körde bort flera lass av leran.
mm det förmultnar ju..
sand + grus. det ska jag tänka på! vart får man tag på sånt egentligen?

Det ska väl inte du behöva bry dig om. Du är ju inackorderad.
jag vet ;) men bara så man kan styra o ställa lite..
o sen tänkte jag sanda lite utanför våra boxar.

haha, ja det är väl härligt med dessa lerpölar.
Vi har bara ett problem och det är att marken är så hård att vattnet samlas i vattenpölar. Men det blir faktiskt inte lerigt. Bara jäkligt blött.
Inne i hagen vid badkaret, där är det dock blött.
Så där får man väl fundera ut något smart.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
men det är ju bättre det iallafall.. så blir det så djupt så hästarna fastnar. vatten dör man inte av :D

nepp men fasligt obehagligt att bli dygnsur om tassarna varje gång man ska in och ur stallet. ;-)
Audiatur et altera pars
man får ha såna där plasthandskar på fötterna som veterinärer använder när dom stoppar in armen i ko-stjärten. dom är skapligt höga!
#10 hahahahah, jag garvar som fan, asså sry men jag e skit trött xD
/Elin

haha, ja det skulle se ut det. Nu är man väl visserligen ingen skönhet ändå när man är i stallet (ja inte annars heller), men det vete sjutton om jag fick gubben med mig till stallet något mer om jag gick i sådana.
Audiatur et altera pars
hahahaha , men han skulle nog behöva ett par han också om han fått stampa runt i sina gympadojer. då är man inte så pjåkig ändå ;)

haha är det vad du har på tassarna när du är i stallet. Gympadojer? Ajajajaj vad ont när kusen kliver på en. Fast det är klart. Inte alla har en häst med två vänster fötter.
Audiatur et altera pars
hahaha, jag brukar gå barfota jag! åtminstone på somrarna. annars har jag rediga stövlar på mig så det inte läcker in. tänkte mest på din gubbe där, så han får lära sig sin läxa att man måste offra lite av utseendet för att palla med underlaget :D dvs plasthandskar på fötterna..

haha gubben sätter på sig värsa skoter dojjerna han. Så han klarar sig nog. ;-)
Barfota, hur i hela törs du vara barfota.
Audiatur et altera pars
har inte lärt mig livets stora läxa än :D jag rapporterar när jag inte har några tår kvar.

Japp gör det. Och då lider jag med dig. Lovar. Hualigen vad ont det gör.
Jag har dock också gjort så, mendet var innan jag lärde mig själv hur ont det kan göra. ;-)
Audiatur et altera pars
he he he .. jag blev faktist trampad för nåt år sen när jag gick barfota i stallet. men jag har inga smärtgränser så jag har glömt hur det kändes.

ont, jag lovar det gjorde ont. ;-)
Sedan hänger det mycket på hur man blir trampad och vart på foten.
Audiatur et altera pars
rätt över foten i trav. :D
jag har ju små fötter också.. så hon missa ju inte direkt nån del heller :D

haha då gjorde det skitont. hualigen.
Audiatur et altera pars

ni är inte riktigt kloka i huvudet. ni borde sova på nätterna töser! :D
jag vet ionte hur det blir hemma hos mig vid hagen. återkommer i vinter… :D
men annars, asfalt är kanske inte helt fel att ha vid öppningen?
Vi brukar göra så attt vi tippar skottkärrorna efter vi har mockat (har halm) när det är lerigt. Och är någon halmbal dålig så trampar vi ner den vid ingången. I nödfall (hände 1 gång i våras) när halmen inte funkar så har vi en ordentlig sand hög som blev över sen ridhusbygget.;o)

Vi har inte så långt till hagen så vi har grus från stalldörren och fram till grinden. Sen brukar jag lägga ut halm eller spån när det blir alltför lerigt precis innanför grinden…

mitt tips mot leriga ingångar o grindar är följande;
bygg en fyrkant av tretumsbrädor typ 3x3 tums. Fäst ihop ordentligt i hörnorna med hörnbeslag/vinkeljärn, både in o utvändigt. gräv ut ingången så du akn lägga den här ramen platt mot marken. Förankra ramen med någon form av stålspett (typ armeringsjärn man böjt till en hårnål som går ner 1 meter i marken minst.)
när väl den biten är klar så köp hem ett rejält las sand o fyll i mitten av ramen, o grus o litet blandat stenmaterial. Sen blir det inte lerigt där, för ramen håller det på plats o hindrar sanden från att flytta sig. funkar ävne vid vattenkaret i hagen.
fick detta tips från ett stall i ventrala Lund för några år sedan. O hos dom har det tydligen funkat.
Annars har vi ju undermaterialet PAddex, ska tydligen vara jättebra i våta o leriga grushagar… det suger up pvätska o hindrar underlaget från att bli löst o lerigt. På Flyinge har de preparerat flera av rasthagarna med åtskilliga ton paddex.
Vi har gjort så att till ingångarna av hagen har vi lagt halm underst, då det suger upp de fuktiga. Ovanpå det har vi lagt grus…
vi satte åxå in massor av sand..

Som många andra sagt…halm.
Vi grävde ur de områdena som blev mest leriga och fyllde med halm och sand sen massor av grus på…fungerade kanon.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Jag har lagt krossad asfalt vi min ingång till lösdriften, aldrig lerigt och lätt att rengöra.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Kan man int bara cementera rätt och slätt?

Cement spricker gärna vid sträng kyla. och asfalt håller att köra på med lastare när man gödslar ut bädden, det gör inte cementen om det inte är riktigt packat underlag och tjock cement

Joho, bebbe det gör det visst. Man måste bara se till att armera betongen rätt. ;-)
Audiatur et altera pars

Ja naturligtvis, är den armerad så håller den,

haha, var bara tvungen att retas lite ;-)
Audiatur et altera pars

Det fixa du bra fniss

Japp, är ju så dött här så jag lär ju få igång er lite igen ;-)
Audiatur et altera pars

vi är trötta på regnet nu kanske… :D
Regn? Här har det varit sol i två dar :D
Jag klurar på om jag ska göra en ny ingång ett tiotal meter längre bort för att slippa leran… Är för lat för att joxxa med grus och grejer :)

Japp, det är smart slo, skjut problemen framför dig. Leran kommer likförbaskat. hihi
Audiatur et altera pars
Jamen, det är ju bara att flytta den igen då :) Har man bara tillräckligt stor hage så… :D

Som Åsa sa, slo! Efter att ha flyttat den så många ggr så har du snart ingenstans att flytta öppningen det är lerigt överallt. Hur gör du då? hehe
#43 då är det vår ;) Eller så har det torkat upp vid första stället. Sista utvägen blir väl att ta en annan av alla jäkla hagar vi har :D

Torkat upp ja, men så fort det regnar så blir det lerigt. För hästar har ju en förmåga att stå och trampa där dom släpps in och ut så gräset dör. Det blir ju bara lera där.
Nja, det beror ju på om man har dom inne annat än när dom borstas, har jag märkt :)
#46 va? du får nog ta o förklara slo. eller är det bara jag som inte fattar nåt?

Fattar inte heller slo?!
Min häst går ute dygnet runt, året runt. Om man tar in dom på nätterna kan jag tänka mig att dom står och stampar vid ingången…

Jasså du menar så. Nej, mina står ju även sommartid när dom går på bete och väntar.