Tunglös-häst..
Hejsan (;
Det kanske låter lite konstigt men jag satt och tittade på hästannonser på internet när en annons med en tunglös häst dök upp..
Är hästar utan tungor vanligt eller är det sälsynt…? Själv har jag aldrig hört talas om det.

Jag har också sett den annonsen ;P . Låter ju lite konstig ;S Haha ..

#1 Det verkar faktiskt lite konstigt..

Joo, för hästen använder tungan en hel del, elr har jag fel :O :P ?
jag har bara hört mest om svanslösa :'C

#3 Den använder nog tungan en hel del.. Men om man rider med bett kanske hästen skaver sina tänder väldigt mycket?
#4 Vart har du hört talas om det? :O
det är massa tillsalu med ingen svans! :O

#6 Okej :O

herregud.. kan man svälja då??

#8 Det stod att den kunde äta och vara helt normal trots sitt handikap.

ja, annars hade den varit dööö.. men jag skulle aldrig kunna leva utan min tunga. haha

#10 Japps. Ne, inte jag heller. Det hade varit konstigt att inte ha något att hålla på med i munne.
Konstigt :o Finns det ingen länk till den annonsen?
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

#12 Faktiskt inte, men ska försöka kolla upp det.

Fixade länk till annonse, http://www.hastannonser.se/showHorse.aspx?id=158317
Det kan vara så att den har fått tungan skadad eller avbiten.
Jag har varit med om en ridskolehäst som fick sin tunga sönderbiten av spiltgrannen De amputerade en del av tungan, men tyvärr gick det inte bra den här gången utan hästen fick avlivas någon dag senare. Men jag har hört talas om fall där det HAR fungerat.

#15 Ja så kan det ju vara. Ajdå.. Men hur kan den bli sönderbiten av spiltgrannen?

lär ju vara lite svårt att få i sej salt?! opm man inte blandar de i maten.
#16 - det var i alla fall det de trodde hade hänt. Att han kanske hade stått och slickat genom gallret eller nåt och grannen bitit tag, kanske? Jag vet inte, han hade den skadade tungan på morgonen när personalen kom till stallet.

ojoj.. vad läskigt utan tunga.. men den såg ju ut att må bra =)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Stackaren! :(

Men hur fungerar det då? Jamenar, man använder ju tungan när man tuggar. Man lägger ju lixom maten "rätt" med tungan. Det gör väl även hästar förmodar jag!? Hehe :|

#21# Man använder ju t o m tungan när man sväljer. Tungan åker upp i gommen för att liksom skjuta ner maten och det man dricker. Mycket konstigt att den kan äta överhuvudtaget. Att den lever.
Var en häst på min ridskola när jag var liten som fick tungan avskuren, eller iaf en bit av tungan. han går msv dressyr idag.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Jag gissar på att hon inte har blivit av med hela tungan, utan bara större delen, yttre delen liksom?

Ja, det tror jag med. För jag tror inte att en häst kan leva utan en bit av tungan iaf.

Hon har blivit av med ca 10 cm av sin tunga.. De vet inte riktigt hur det har gått till men på något sätt har hon lyckats bita av sig tungan själv.. det är iaf vad vet. tror.
Hon lider inte alls av sitt "handikapp" utan allt fungerar precis som vanligt med henne.. Äter som vanligt och kan ha bett i munnen utan problem. Enda är väl att hon behöver få salt tillsatt i sin mat då saltsten kan bli lite problem.. =)

dojo hur vet du det?

Aha! Bra med svar :)
10cm längt fram är ju inte mkt utav hur lång tungan är på en häst, stör som mest kanske bettet om ens det? Och slickandet då förstås.. Hon får göra sama operation som Gene Simmons så hon kan sträcka tungan lite extra å kanske nå saltstenen ;P

#27 hemlis ;)
#28 hihi.. ja d kanske vore något!
Bettet ska inte heller störas på henne enligt uppgift.

meeeh dojo!

jaja.. ok då!!
På torsdag åker jag och hämtar ner denna damen från tingsryd till ronneby då min väninna ska ha henne på foder ett tag för att se om de passar ihop.. gör de det så köper hon henne! Så hon kommer att gå ihop med lilla Wilma ett tag framöver.. =)

#31 Nämeeeen vad roligt!!! : D

#32 ja det ska bli skoj! Lite mycket som ska hinnas med innan då vi även ska byta stall i veckan.. så vi måste flytta alla mina grejer..och Wilma med såklart!

ah därför du hade inside information. hoppas det går bra då! =)

#31 Vad kul :D Du får väl ta en bild på hennes mun/tunga så vi andra får se hur det ser ut… :)
:)

Stackars häst =S

men Dojo….hur blir det med hingsten ni skulle ha då???

#38 vi drog oss ur.. verkade lite skumt!

#39 oki, på vilket sätt då? *nyfiken i en strut*
ojoj :/ Hur klarar man sig utan tunga??!

#40 vi är ju på jakt efter en häst på foder som hon kan köpa om allt klaffar.. när vi pratde med ägaren först så var han även till salu.. men efter ett tag verkade det mer och mer som att hon inte ville sälja honom.. då kändes det bättre för oss att leta efter en annan.. så inte stackars Nilla kärar ner sig i en häst som hon sedan inte kan få köpa.

#42 oki, då förstår jag. Lycka till med denna damen istället då…. trevligare för er med och kunna ha hästarna i samma hage…

#43 ja denna damen blir nog kanon för alla parter!! =)
Haha min sköthäst en ridskole ponny han ärn en c-ponny på 1.36
han har behövt ta bort tungan då den blev skadad . han kan äta/dricka o allt annat jättebra problemet är bara att han dregglar väldigt mkt.. han står i spilta o grimman sitter fat i en hake men vi har behövt byta ut 100tals av dem hakarna för allt dreggl gör att de rostar sönder >__< så nu har han två grimmor så att man slipper hålla på och böja på de där förbaskade hakarna xD
aja iaf så lever han ett helt normalt liv , han har ingen problem med maten då han kan bli lite för fet på sommaren ;D haha
han kan dock inte ha vanligt bett utan har fått gått med Hackamore de senaste åren [var typ 4-5år sedan han blev tunglös] sen i vintras då han fick börja gå med Pelham ^^,
,,
haha men om man öppnar munnen på han lite försiktigt så kan man se en liten tungstump kavr där n__n
Ang tungan, brukade man inte skära av tungan på människor förr som straff eller nåt? Har för mig det; man skar av tungan hos lögnare och bedragare.
Vet ju inte om det är en myt, men om man hugger händer av tjuvar så..:P i vilket fall så klarade ju dde personerna sig; sväljer och så gör man ju bara med den bakre delen, och den är väl svår att få av…
Jag är glad att min är kvar..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#46 jo det stämmer nog båda sakerna. tungan på lögnare och bedragare och händerna på tjuvar. görs säkert på ställen i världen fortfarande.