klöverensilage
har en fråga… kan man fodra sin vuxna häst med ensilage som är hälften klöver och hälften vall?
det sägs ju att klöver e ko mat men funkar det till hästen med?
Osäker, men eftersom dt används till kor bör dt va väldigt massa protein, så för ponny:sar med en tendes till fång skulle jag int gett dt. Men häst har jag ingen anning. (En chansning bara xD)
Klöver är farligt för islandshästar. Hur andra hästar klarar det vet jag inte.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Klöwer innehåller mkt proteiner som #1 skriver och är inte särskilt bra för fånghästar/ponnyer. Dock skulle jag inte våga chansa på att ge för mkt klöwer till någon häst.

Tror att det nog är för starkt för hästen.
Ohh va jag kan ^^ haha
#3 - klöver är proteinrikt ja. Men det är inte proteiner som utlöser fång, utan kolhydrater. Klöver-ensilage kan visst fungera till fånghästar.
Mina hästar har haft fri tillgång till ensilage med stort klöverinslag de senaste två vintrarna, har mått jättebra på det.
#6 Jo, jag vet att det inte är proteinet som utlöser fången. Jag har skrivit en text om det här nånstans för ett bra tag sedan.
Men jag tycker inte att det verkar vettigt att ge det om jag tänker på vår shettis som har haft fång hos tidigare ägare.
jag har gett det till hästar o ponnys inga problem alls. Detta år gav jag dok inte det. Men i år räknar det blir mera av den varan so jag kommer att ge inte inte massor men ja helften iaf.

okidoki tack för era svar det är ju dax att boka ensilage om man vill ha till vintern och fick erbjudande om klöver.

Jag läser i hästböcker, hittade nåt som egentligen inte har med din fråga att göra men som jag tyckte var lite intressant ändå;
Hö med klöverinslag innehåller mycket vitaminer, protein och mineraler passar för unghästar och avelshästar. Särskilt vid uppfödning är klöver i höet bra för det finns bra med kalcium i det och lusern jämfört med vanligt gräshö. (Som timotej.)
Lite fakta iaf=)
värt o putta upp bra info där :) *putt*

om det inte är protein som utlöser fång så borde väl klöverhö/-silage vara bättre till fånghästar, eftersom man inte behöver ge kraftfoder?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag har alltid trott att man aldrig ska ge fånghästar något hösilage överhuvudtaget. Och är det rödklöver eller vitklöver som är värst för ponnyer? Kommer inte ihåg detta. Men man ska ju aldrig låta dom få gå och beta där det finns mycket klöver så någon fara måste det ju vara iaf.
Jag skulle aldrig ge min häst klöverensilage iaf.
Är det inte alsikeklövern som är värst? Har för mig det.

Hur ser den ut då? Är så dålig på sånt där.

Det är väl den jag kallar för rödklöver.

Förr trodde man det var protein som var boven vid fång, idag är man mer inne på att det är sockret som är boven. Fång kan man mer likna vid vår diabetas, övervikt är också en bov i det hela.
Klöver hö innehåller en hel del näring och det kan vara bra om man ger halm också till hästen om den är lättgödd. Det är bra för en häst att få tugga länge (minst 16 timmar) under en dag annars kan den få andra problem som med magen