Jag har inte en aning, men om min häst fick i sig det skulle jag ringa veterinär och fråga vad jag bör göra.
Sen beror det väl lite på mängden… Skulle han hinna äta en tugga så skulle jag inte göra annat än hålla honom under uppsikt de närmsta timmarna. Men blev det mer så skulle jag rådfråga vet.

Äter en häst befor som inte är blötlagd leder det till förstoppning i foderstrupen, det märker man på att hästen gör rörelser med huvudet och halsen som påminner om kräkningsförsök. (Ta självklart bort allt foder å att hästen inte äter något mer!) Efter det kan hästen börja hosta, och foderblandad saliv kan rinna ur näsan. Hästen börjar svettas och blir "deppig". Tillkalla veterinär om det inte gett efter sig inom en timme.
Detta har jag skrivit av ur Hästen som hobby, i samband med pelletter och foderförstoppning, men foderförstoppning kan även ske vid utfodring av ej blötlagd betfor. Hoppas du är nöjd med svaret, kram=)

Min syster, den klanten, glömde stänga Schess boxdörr ordentligt, så när jag gick ut på morgonen, stod Schess och åt ur betfor säcken :O Som tur är, ade han nog precis kommit på att dörren vart öppen, för dte var inte så mkt som var borta..
Men jag kastade ut han i hagen bara, fick ingen frukost.. Men han klarade sig bra :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

tar det stopp i strupen så ös i hästen vatten. fram med en pet-flaska t ex och håll upp huvudet och försök hälla i hästen vatten och massera halsen
Hade en travare i stallet för 2 år sedan som fick foderstrupsförstoppning typ 3 ggr i månaden… så det var liksom "jaha, då var det dax igen". välrigt otäckt, hästen blev ju rädd och kastade sig fram och tillbaka, men vi fick in bra rutiner på att få loss det iaf. men självklart ringde vi vet. varje gång, men dom brukade inte hinna komma ut. det var dock inte torr betfor som orsakade utan kunde vara lite allt möjligt. (sockerbitar, havre, osv)
En annan ponny i stallet satte en äppelskrutt i halsen som inte gick att få loss. veterinären fick köra ner en slang för att få loss den. sprutade blod i hela boxen
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
min kompis häst blev matad m torr betfor(av barnen) o hon höll på o stryka med! Det var på sekunden att de hann ner t helsingborg m henne…hon var drottningen i hagen så bara hon fick äta som tur var…
hade fastnat massor m betfor i strupen o hon fick inte luft, vet. kom ut men fick itne bort det m sina verktyg utan de fick åka t sjukhuset…de plockade bort det mesta o sen även nästa dag hade de fått ta bort mer…hon hade haft skum ur näsan… o slängt m huvudet o haft sig. Sen hade de fått ge henne antibiotika pga risken för lunginflamamtion o så.
Fy om hon strukit med o dottern fått veta att hon orskat det!Hrm!

#5# Oj, vilken tur att hon klarade sig.
Vet en häst som blev matad med torr betfor av ägarens dotter. Men han klarade sig. Ägaren såg det, men hon bara skrattade och tyckte det var roligt att dottern matade hästen… =(
allt hänger på mängden, men ajg har vart med om en häst som åt en hink betfor som inte var klar än det ledde till att hon satte det i halsen. så hon kunde inte andas. Himmla tur att jag råka se och att en annan kunde ta en slang o hälla i vatten så hästen hosta ut det. Vi fick masera å sånt ursh va otäckt. Ring vetrinären, jag tror inte man ska ge vatten iaf då sväller det i magen utan man ska någ ta bort vattenhink/stänga av vattenkoppen. Men ringa vetrinären när man gjort detta med vatten iaf.