Skithöet del 2
Fick äntligen svaret på analysen på stallets hö igår eftermiddagen.
Som väntat var det pissvärden.
Protein 19.1
Energi 2.74
Kvot 2.83
Fullt med mögelsporer…
Så nu får Lyrik mera lusern och kornkross. Har gått ner i hull på den vecka jag var bortrest, tunnat ur i flankerna.
Letar stall som en galning.

Är det bara höet som är fel i ditt nuvarande stall ??? iaf kan du väl själv köpa hem bra hö !?
Lycka till iaf

#0 Kan du inte köpa eget hö? Det är ju enormt dumt att ge hö med mögel :O Synd att du bor så långt bort för vi ska sälja 3 rundbalar med hö..
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#1 Nä, mer än så.
Lyrik hostar pga höet och den dåliga luften i stallet. Ingen ventilation i stallet. Det ingår fri mängd hö, men det får de ej. Inget på morgonen eller lunchen, bara på kvällen. Nu är det bara Lyrik och "stallägarens" häst kvar, 2 har flyttat. Hon skiter i att fylla på vattnet i hagen, det får jag göra.
Den svåra kolik som Lyrik fick i januari (höll på att förlora honom) beror på stor del av det dåliga höet, dåligt med vatten, dålig hage.
Betet räcker inte, kanske till hennes fetknopp, men inte till min svårfödda gamling. Måste stödfodra honom med lusern och kraftfoder hela sommaren, om vi blir kvar där.
Hon missköter sin häst, stallet och kaniner, även stallkatten.
Får inte ens köpa in eget hö.

Jag förstår inte ens hur man kan få så dåligt hö. Det var ju rätt så bra sommar förra sommaren för höet. Iaf hos oss. Vi fick ju kanonvärden. Dom måste ha väntat jättelänge med att slå det.
Är det mycket grovt?
#2 Får ej tyvärr.
Hade stallplats jag kunde flytta till i april, OM jag fixade hö. Men fick inte tag på något.
#4 Olika kvaliter på höet. Vissa grova, andra fina.
Bonden jag stod hos innan hade samma värden. Oxå mögel…
Han får nu drygt 1 kg lusernhack, 1 liter havre, 1 liter kornkross, 5 dl betfor torrvikt, 5 dl vetekli + fritt hö inne.

#3 Va jobbigt !!! Du kan inte släppa honom på bete någonstans istället och ta nya friska tag med ny stallplats till hösten ?

Mögel har nog dom flesta som har småbalar. Vi har ju så varma vintrar med regn som blir fukt på höet och så regninga höstar.
För att vara lite mer säker så måste man ha halm över och ev salta också. Elller göra som jag, köpa storbal torrt hö, inplastat.

Ger man hästar hö som är fullt med mögelsporer?
*** Kärleken övervinner allt ***

Nej, det ska man ju självklart inte göra.
#7 Får betala full hyra i det här stallet även om vi inte är här. + hyra för bete. Om jag inte säger upp stallplatsen nu. Eftersom han behöver ha stödfoder under hela sommaren + UFO-dräkten eller regntäcke (känslig herre), måste det vara bra bussförbindelser till betet. Och han behöver sova inne då och då, även på betet.
Vill hellre flytta från stallet direkt och inte behöva komma tillbaka.
Lyrik trivs visserligen i stallet. Stor box där han kan ligga ner och sova (behöver det för sina dåliga kotor), lång utevistelse (bra för hans hosta) och litet vindskydd i hagen. Men hans hälsa mår skit.
#9 Vad gör man om man inte får tag på något bra hö? Har letat som sagt. Blir svindyrt med lusernhack, kostar här 225 kr säcken. Nu äter han 1 kg om dagen.
Bete finns det ej, inte vid detta stall.

Byta stall? det verkar ju bara vara skit iallafall (har inte läst något positivt om det)… Det måste ju finnas bättre stall i uppsala-trakten?
Hur många liter är förresten 1 kg lucernhack?

Visst finns det hö att köpa. Man kan sätta ut en annons. Min bonde har kvar till försäljning det är ju synd att du bor så pass långt bort.

Usch, vad jobbigt.. Har du själv provat annonsera?
#13 Letar ju som en galning.
1 kg lusernhack är 6 liter packade lite drygt.
#14 Har letat efter hö, men inte hittat något. Vill ha analys, helst kvot 7.
#15 Vet ej om jag vågar. Pucko till stallägaren kan se det… Hon har själv satt in en annons på Buke, skrattretande…

Jag tycker inte att du ska bry dig om ifall hon ser att du söker både hö och stallplats. Eftersom hon inte sköter det hon lovat. säger hon något så säger du bara att din häst blir dålig av höet och du inte trivs där bara.
#17 Det är inte bara höet som han är dålig av, även stall-luften. Sen även magen…
De vet inte om att jag har skickat höet på analys. De kan inget om analys, foder, mögel eller hästvård alls.
Blenda har ätit Edel häst och kornkross nu hela tiden (skulle egentligen inte behöva något k-foder alls, rids ej och är rejält överviktig). Nu är edeln slut sedan 1 mån, kornet snart med. Katten är smal, så man känner alla ben, men ska bantas.

om hästen nu mår så dåligt i sitt nuvarande stall är det din skyldighet som djurägare att flytta honom!
du kan hålla på att pytsa fram o tillbaks med maten, men grovfoder, hagar, vatten och luften är enormt viktig. funkar inte det så funkar ju inget annat.
annonsera, för hästen skull. strunta i stallägaren. du har INGA som helst förpliktelser mot henne annat än att betala stallhyran en gång i månaden.

#16 Men släng ut en annons om stallplats eller hö. Jag skulle aldrig ge min häst mögelhö även om det ingick i hyran. Jag skulle köpa eget och ge av. Sen kan du sätta ut en annons om bete, även om det kostar så blir det billigare än att stå och pytsa på med diverse kraftfoder + att hästen får bra luft och kommer att må bättre!

En fråga bara…. Vart finns del 1 att läsa?
#20 Åker dit 2 gg om dagen när jag har morgon för att beta honom. Ska lägga ut annons.
Jag själv mår dåligt pga min sjukdom, har dessutom inflammation i knäet så jag går på kryckor.
Trodde att man kunde lita på min kompis och pappa. Men icke. Han har inte fått rätt mängd foder eller skötsel, så det är sista gg jag har "barnvakt".!
#21 Förra året. Stod då i ett stall (bondstallet).
Jagh tycker att du ska ta och flytta Lyrik till ett annat stall, precis som de andra föreslår.
Och om det föreligger något så kallat "kontraktsbrott" så tror jag att du har ditt på det torra ändå, djurskydd säger att det ska vara tillräcklig ventilation, fodret ska vara duglig tsom hästfoder.
Anmäl till djurskydd att höet som hästarna får är undermåligt, och att din häst blir jättesjuk av det. För om din stallägare inte kan förse hästarna emd dugligt foder och du dessutom betalar för det, då är det stallägaren som begår kontraktsbrott. D ubetalar för en viss mängd och för att maten ska vara tjänlig till ditt djur.
Stå på dig, flytta lyrik, det är inte hela världen om hon bitchar och tjaffsar, tvivlar på att stallägren vill ha upp ett kontraktsbrott till rätten eftersom det kostar denne en massa pengar precis som det skulle kostadig en massa…. det är litet chickenrace….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#23 Letar stall som sagt.
Morsan i familjen är jurist…
Jag och mina kompisar tycker att jag/vi ska anmäla henne till djurskyddet. Men jag står ju där, än så länge.
Har varit borta 17-24/5. Pappa och min kompis Anna har varit barnvakter. I sön kväll stod det över hela tavlan i stallet, gnäll över att det råkade ligga hår (från Lyrik) i gången och utanför stallet. Anna hade borstat Lyrik i gången, avhårat honom lite. Det hade blåst in i stallet mm. Småbarn!!
Gnäller över minsta lilla. Fick utskällning en dag när jag borstade på Lyrik på stallplan, lös häst (han brukar få beta lös där varje dag). Det är livsfarligt att göra det på lös häst, sa hon.
#24 även du står i stallet så kan du anmäla, för det är din häst, o du bryr dig om hans hälsa. Skulle stallägaren bli sur över detta o låta det gå ut över hästen så är det ju regelrätt djurmisshandel/djurplågeri och det vill hon säkert inte få på sitt samvete.
*håller tummarna för dig*
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

precis som dom andra säger, är det dags att lämna stallet.
du kan nite ställa upp i något privatstall någon annanstans? hoppas det löser sig. :/
//Wizy
Jag skulle inte peta på sånt dåligt hö. Hur måga hästar finns det i stallet o finns det andra inhyrningar kan man dela på transportkostnaden på höet köp ensilage är oxå ett tips. Våran sommar här va kass så det blev ensilage på alla (4 hövangnar hö resten vart hösilage o ensilage) sen är det a-o att det ska vara bra ventilation i hela stallet. Sen anonserar inte alla att dom har hö-foder utan man kan själv ta kontakt med en bonde som ofta i sin tur känner en himmla massa lokalabönder :) där med får man bra o billigt foder.
#25 Letar ju stall som galning. Men det verkar svårt att hitta BRA stall i Uppsala…
#26 Står i ett privatstall.
#27 Bara jag och hon, alltså 2 hästar. Hösilage går ej eftersom Lyrik ej tål det. Får ej ta eget foder.
Nu i augusti kommer det en till häst. Undrar vilken stackars sate hon har lurat nu?

#28 vartifrån kommer den nya stackaren då? för då borde det finnas ledig stallplats någon annanstans som du kan ta;)

på stallplatser.se finns två ev. intressanta stall i uppsala. eller båda låg en bit utanför, det ena 5 mil och det andra 3,5 mil utanför.

Sätt ut en egen annons tycker jag!!

www.stallsurmulen.se har annons på hastnet om ledig stallplats
#30 Hittar de ej. Men de ligger för lång bort.

#33ok, det stod även något om att de fick nyttja grannstallets ridbana, så hur är grannstallet? Tar de inackorderingar och är det hyffsat?
#35 Mötte de bara då och då, vid ridturer mm. Snobbiga med fiina hästar…
Man får ej rida över deras stallplan för att komma till ridbanan (kommunens, de har anlagt en väg dit oxå.) mm Kallas för Glada Gnägget, men ibland Sura Gnägget…
De har inackorderingar. Men allt sköts kollektivt.
Lyrik, tänk på vad du säger om folk.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#37 Har inte nämnt någon vid namn.
Nej, men det behöver man inte göra för att du ska vara tydlig med vem du menar.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tittade runt lite och hittade en del stallplatser runt Uppsala:
På Gullögla hade jag medryttarhäst förra året, jättemysigt stall. 800/månad. Ligger en bit utanför Bälinge.
Åt Skuttunge-hållet finns Bemersberg, som också hade några lediga platser, 1400-1800/månad.
Tror att även Sandbyholm, Björklinge, hade lediga platser. 1000/månad i kallhyra.
Samt en annons:http://www.bukefalos.com/r/showentry.php?e=28341&catid=searchresults&searchid=400201
#40 Sista har hösilage. Så det går bort.

#41 Kan han inte äta hösilage?
#41 Kan du inte köpa in eget hö då?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#42 Nej, för då pajar magen helt.
Bemersberg går oxå bort, hösilage. Tål ej heller torv.
Måste ha spån och vanligt, hederligt hö.
#43 Får ej köpa eget. Inte i detta stall iaf.

#44 Aj då, ok
#44 Nej men i ett annat stall. Har väldigt svårt att tro att så många stallägare tvingar inackorderingarna till att ta av just deras… Klart du måste få köpa hö om du inte kan ge din häst hösilage.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Hur många stall har har han stått i? Har alla varit dåliga? Han kanske vill ha lugn och ro snart, han är ju ändå 27 år!
#46 I förra stallet fick man välja mellan hö och hösilage eller båda. Sa till både när jag tittade på stallet och när vi kom, att han INTE får äta hösilage, inte ens en smula. Men ändå gav stallägarna honom hösilage = dålig mage.
#47 För många, alla dåliga.
Trodde att detta stall skulle vara bra, men det är det ju inte.
Han verkar inte bry sig om att flytta runt iaf. Är lugn och cool jämt. Inga problem med nya hästar, fast han har hög rang. Han struntar bara in i hagen utan att bry sig om de andra hästarna.
En fråga: Varför vågar du inte annonsera om stallplats? Jag menar; vad skulle hon i ditt nuvarande stall kunna göra?
#41 - Om nu sista går bort så kanske någon av de andra fungerar?

Då har du ju bara ett alternativ kvar. Sätta ut egen annons, skriva ut vilka krav du har och hoppas på svar.
Fast visst måste man väl få köpa eget spån och hö om man vill det? Har svårt att tro att stallägaren tvingar på någon torv eller silage, fast det kan ju bli lite dyrare men å andra sidan så kanske det måste få bli det om hästen ska få må bra!
#49 Det är flera av de stallen som har hösilage, tyvärr.
Ska sätta ut annons. Måste bara må bättre först.

#51 Men man kan ju alltid förklara läget för stallägaren när man ringer, att hästen inte tål hösilage och höra om det är okej att köpa eget hö istället!
#52 Ska ju ringa, måste må bättre först! Mår skit pga stallet, jobbet och min sjukdom!

det måste ju finnas ställen där man bara betalar kallhyra o sedan själv får fixa resten.
#54 Dåligt med sådana stall här omkring.
Betalar 2000 kr i mån i detta stall. Då ingår det bara hö. Det var fri mängd från början, helt plötsligt blev det begränsat till 10 kg/dag. Då flyttade 2 st eftersom de tyckte att dels att 10 kg är för lite, dels att det är så mkt pass per vecka mm.
Lyrik äter 11 kg nu, 14-16 kg på höst/vinter. Mindre än så kan han ej få, då pajar magen.
Har nu fodring varje dag. Det är bara jag som fyller på vattnet i hagen, hon gör det inte. Slänga ner hö från skulle får jag göra, hon gör det inte heller.

2000 ? :O
De var mycket för ett " skit stall "
#55 Men hitta ett nytt stall, kolla vad som ingår, om du får köpa in eget hö (om det är hösilage där) och är det lugnt så se till att det skrivs ett kontrakt. Hur mycket du ska betala och vad som ska ingå i den hyran.
Sen om det är ett system där alla gör i ordning maten till sin egen häst (t.ex IKEA-kassar med hö i) så kan ju ingen ge honom hösilage istället, eller hur? För då har han ju höet klart och i ordning utanför boxen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Hm, det är ju helt galet att man inte får köpa hö själv? :O Visserligen kan jag förstå strö, alla kanske inte vill att man blandar olika sorter i gödselstacken..
Håller tummarna att du snart hittar ett stall som passar er båda :)
Lyrik, jag hoppas att du hittar ett nytt stall snart!! Synd att Sala är lite långt bort, skulle ev. kunna fixa stallplats åt dig i ett BRA stall där…
Krya på dig stumpan!
Kram Amanda
vf får du inte köpa eget hö till honom ? :( lycka till med allt (.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Varför göra analys på höet nu när det är bete ute?? Det blir ju ändå nytt hö till hösten?

#60 läs tråden, hon får inte köpa eget hö..
#61 antagligen så räcker inte betet!
#57 I ett stall (surmulen) hade alla hästar IKEA-kassar till alla mål, morgon, middag och kväll. Ändå fick Lyrik hösilage av stallägaren. Hade eget hö då.
Fick även hösilage av bonden, fast jag sa åt dem flera gånger.
#59 Tack. Har idag blivit av med min "kompis". Mår skit!
#60 Får som sagt inte köpa eget hö.
#61 De går ej på bete ännu, går i vinterhagen, med enbart lite gräs. Betet i "sommarhagen" kommer ej att räcka hela sommaren, inte ens nu när de är bara 2.
Tog analys nu eftersom han har gått ner så mkt.
Lusernet kan du höja betydligt..Det klassas som grovfoder, se dock över balansen och magen om det är hack med melass..
#64 Har höjt till drygt 1 kg om dagen, lusernhack (Kraffts). Han får 6 liter om dagen i sin lusernkrubba till kvällen. Innan fick han 5 liter. Får fritt med hö inne, 2 fulla hönät som han får äta så mkt han vill av, får väl i 10-11 kg. Äter bara lite av höet ute, de ska ha 2 kg var på morgonen. Men tjejen lägger inte ut något, bara jag…
#63 Varför fick han hösilage av dem då?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#66 Därför bägge sa att ALLA hästar tål hösilage. Ena sa att det var skitsnack, fast jag hade vetintyg. Han hade/har själv en häst som ej tål hösilage pga problemmage.
*kramar om*
#68 Tack. Är nu helt kompislös, så jag mår ännu sämre. Enda glädjen jag har kvar i livet är Lyrik.
#67 Men vaddå, vad tjänade de på att ge honom hösilage när du ändå hade gjort i ordning hö åt honom? Det fattar jag inte riktigt…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Redigt folk finns det tyvärr gott om..
70 Vet som sagt ej varför.
Jag köpte in eget hö, fick betala fullhyra ändå. Gjorde iordning 3 hönät till morgon, middag och kväll. Ändå fick han hösilage av stallägaren. Även när han gick i sjukhagen (gick där tyvärr mkt). Räcker med att någon hade ställt sin häst där på em när Lyrik var inne och gett sin häst hösilage, de strån som var kvar när Lyrik kommer ut dit på morgonen, att han ska få diarré. Hade ut vet var och varann vecka pga dålig mage. Mkt pengar och oro har gått åt pga det.
Bonden gav honom hösilage- han sa att Lyrik älskar det och tigger hösilage av dem. Men om Lyrik aldrig hade fått något hösilage av dem från dag 1, hade han aldrig tiggt om det. Lyrik gillar hösilage ja, men inte hans mage. Då pajar den helt.
#72 Men du måste ju ha frågat om det, eller?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#74 Jo, det gjorde jag. Men de sket fullständigt i det.
Därför vill jag stå i ett stall med enbart hö. Så att han kan "råka" få i sig hösilage på något sätt.

En liten sak som slog mig nu…. När kollade du hans tänder senast?
Han blev kollad av Ultunaveterinärena i samband med koliken i januari. Han har slitna tänder, men inget som behövdes åtgärdas då. Så veterinären räknade bort tänderna som orsak till koliken. Som antagligen var en svår förstoppning. Ska kollas igen i höst. Han är ju gammal, så man ska inte raspa i onödan.
Fick svar även på träckprovet igår (Madick hjälpte mig). Är ren i år igen, så jag slipper avmaska honom nu, antagligen inte i höst heller. Tar nytt prov då. Avmaskningsmedel tål han EJ, så det är skönt att han slipper det.
Nu har han rundat på sig. Är lagom över revben och mage. Fattas liite i flankerna.
Får nu fritt hö inne (äter ibland mkt, ibland lite, mellan 3-8 kg per natt, 3 liter lusernhack (ratar mer), 1 liter havre, 1 liter kornkross, 5 dl betfor torrvikt, 5 dl vetekli, 2 dl soja, 1 dl bryggerijäst, ½ dl b-vitaminpellets, 75 g miner grön (den enda sorten som passar herrn), 2 mått flexijoint, 1 mått kiselgur, ½ mått profeed, ½ dl nypon, ½ dl timjan. Tokosel 1 gg/veckan.
Går på dagbete nu, halvdag. Ska om någon dag gå heldag på betet. Är inget kraftigt bete, lär nog inte räcka för att hålla hull på Lyrik. Så jag räknar med att få stödfodra hela sommaren - OM vi blir kvar i sommar i detta stall…
#77 du säger att han går på fritt hö inne, och jag hoppas då att det inte är det mögliga höet du ger honom? du påstår ju att han är så känslig, och javisst jag tror dig. det är din häst du känner honom bäst, men då borde du väl inte ge honom dåligt foder?
och som det låter, så är nog vilket stall som helst bättre än det du står i nu. jag hade flyttat min häst DIREKT! och jag hade aldrig gett min häst mögligt hö varesig det ingick eller inte.
och varför inte annonsera om stallplats och hö? vad ska stallägaren göra? hon kan väl egentligen inte bestämma vad du ger din häst för hö? vill hon mata sin/sina hästar med det så, varsågod. jag hade aldrig gjort det!
stå på dig, och gör det som är bäst för din gamla häst istället!
#78 Har letar rätt på balar med bättre hö av det som finns på skullen som han får av. Stallägaren ger sin av skithöet.
Det är inte lätt att flytta när det finns dåligt med BRA stall i Uppsala. Är de bra, så har de hösilage och halm. Hösilage och halm tål han ej, inte heller torv. Så han måste ha ett stall med hö och spån. Gärna lång utvistelse i BRA hagar.
Övervägt lösdrift?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#79 Det kan väl inte bara finnas dåliga stall i Uppsala? Och man måste ju kunna få köpa & använda spån istället även om det ingår torv/halm. Eget hö måste man oxå kunna få ordna till sin häst… Det är ju såklart en kostnadsfråga, men om hästen mår dåligt så har du kanske inget val??
Lösdrift måste ju vara ett jättebra förslag?
#80 Lösdrift är uteslutet. Aldrig att Lyrik ska bo på lösdrift, inte i hans ålder. Dessutom behöver han ha sin box att sova i.
#82 - Har han inte gått på det innan? Vi hade hästar upp i 25-26-års åldern som stortrivdes på lösdriften, de har ju ett skydd att gå in i och sova om de vill.
#83 Aldrig. Har bara bott i box. Tycker inte ens om att sova ute på sommaren. Max 1 mån tycker han, sen vill han in.
#81 Kostnad är inga problem. Betalar ju nu 2000 kr i mån, då ingår bara höet. Sen tillkommer spån, lusern, kraftfoder och tillskotten. Hamnar på runt 3000 kr i mån, något mindre sen när de går ute om nätterna (inget spån då). Sen har han specialskor som går på runt 1200 kr per skoning var 6-7 vecka.

Då tar alla mina tips slut tyvärr, det verkar omöjligt att hjälpa dig hitta en lösning!
Lycka till med ditt sökande!

Lösdrift är bra för gamlingar med stela leder (man KAN ju ha täcke på lösdriftshästar). men säger som tezzie, det verkar omöjligt att hitta en lösning. och lycka till =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#85 Letar stall. Något stall måste ju finnas i Uppsala som är BRA.
#87 - Du fick ju tips i #40, många fina stall. Trots att de har hösilage som du inte vill ha kan du ju alltd ringa och fråga om du kan köpa ditt eget.
Varför kan han inte ha halm?
Håller med förgående talare, borde man iaf inte kolla med de stallen som har lediga stallplatser om du kan få ha eget foder? Det är väl värt ett försök iaf, det verkar ju inte som det kan bli värre än vad det är nu iaf!
#88 Hostar av halm. Måste stå på spån och äta hö.
Jag har hört med dem. De vill INTE ha hö i sitt stall, enbart derat hösilage. Inte ens om jag köpte in eget.
du tar ju inte åt dig av något tips, varför skriva den här tråden när du iaf är så negativ? i mina öron låter det som att du gett upp och inte tänker göra något åt saken? som det låter så är vilket stall som helst bättre än det han står i nu
#91 Tar åt mig av tips. Är inte negativ. Jag har haft Lyrik i 12 år snart, så jag borde veta hur han ska skötas och fodras för att må bra. Jag tänker göra något åt saken, letar stall hela tiden. Finns tyvärr gott om dåliga stall i Uppsala.
#84 Men på lösdrift behöver han inte sova ute. Finns ligghall, som blir som en box. Bara mycket större och delad med kompisar.
#90 Har du ringt och pratat med alla de stall du fått som förslag, och ingen av dem lät dig köpa in eget hö? Låter väldigt skumt tycker jag… Antar då att du inte räknar med att få avdrag på stallhyran, för det lär du knappast få, utan den extrakostnaden är ju något du kommer få leva med.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#Han gillar ju inte ens sova ute om sommaren. Vill in efter en mån max.
Har "råkat" stå i ett stall där det var lösdrift (de informerade ej om det när jag var och tittade). Då fick de stå ute dygnet runt i vinterhagen, med lera upp till knäna och små givor med hö. Ingen ligghall i hagen. Han magrade av rejält den hösten, innan vi fick tag på stallplats i nov. Fick ha dubbla täcken på sig dygnet runt eftersom han frös så och blev mager. Så jag vet att lösdrift är inget alternativ för honom.
#93 Japp, inget eget hö. Sen låg flera av stallen långt bort med dåligt med bussförbindelser. Har tyvärr inget körkort, och jag kan ej ta det pga min sjukdom.
Men han behöver ju inte sova ute om det finns ligghall. Och det SKA det göra på en lösdrift. Bara för att du vart på en dålig lösdrift betyder inte det att alla är såna.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#95 jag tror hon menar att han vill sova i en egen box.. i ligghall är det ju bara de ranghöga som får ligga ner, och när dem ranglåga väl kan ligga kan dem ju inte slappna av på samma sätt som i en box, hästarna kan ju komma och jaga bort dem m.m.
det är likadant med Japp som är gammal, han vill också in och sova på natten, även ibland sommartid, han lägger sig ytterst sällan ner utomhus, medans jag har sett han i princip varje morgon ligga ner i sin box..
fast det beror ju på mycket hur dem är uppvuxna med, Japp har ju bott i en box hela sitt liv..

Folly har aldrig legat ner i en hage så länge jag har känt hästen men med nya kamrater (nytt stall) där hon trivs mycket bra så ligger hon ner ofta.
Varför kan han inte stå på torv? Jag trodde att det var bra mot hästar som var känsliga och hade hosta?
#96 Han är ranghög, blev valack först när han var 14-15 år.
#97 Enligt vet på Ultuna som gjorde endoskopin (de var ute 2 gg) är spån eller papper bäst för honom. EJ torv eller halm, det dammar. Torv är ej heller bra för hovarna.
Han sover inne om nättera, även nu när de är bara 2.
Har han stått på box hela sitt liv (förutom den där dåliga "lösdriften")?
#99 Japp, alltid box. Ända sedan han var föl.
Blev vanvård och misskött mellan 3-9 år. Då bodde han ensam i ett skjul hos en fyllegubbe.
#98 Fast spån dammar ju mer än torv, och hö mer än hösilage. Så det förstår jag inte?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

hösilaget tål han väl inte för magens skull.
däremot borde en torvbädd vara rätt okej, men det beror ju på hur mkt hästen trampar runt också.

Varför är torv dåligt för hovarna?

Jag som inte är så extremt insatt i alla fodertillskott osv har ännu en liten fråga :-)
Detta får han nu om jag har förstått det hela rätt: Får nu fritt hö inne (äter ibland mkt, ibland lite, mellan 3-8 kg per natt, 3 liter lusernhack (ratar mer), 1 liter havre, 1 liter kornkross, 5 dl betfor torrvikt, 5 dl vetekli, 2 dl soja, 1 dl bryggerijäst, ½ dl b-vitaminpellets, 75 g miner grön (den enda sorten som passar herrn), 2 mått flexijoint, 1 mått kiselgur, ½ mått profeed, ½ dl nypon, ½ dl timjan. Tokosel 1 gg/veckan.
Varför så många sorter? Vad fyller alla för funktion? Lucern, hö, havre, korn och betfor fattar jag, men resten??
Det måste bli svindyrt att pytsa på med alla dessa tillskott och olika foder… Funkar inte tex groov el müsli som är kompletta foder?

en "lösdrift" utan ligghall är ingen lösdrift och ska därför inte kallas det.
ingen kan hålla uppsikt på hästen dygent runt, hur kan ni veta att era hästar inte ligger ner när ni inte är där? dom sover ju mycket korta stunder (typ 10 min eller nåt), lätt att missa. speciellt när man inte har nåt spån som avslöjar dom genom att fastna i pälsen 

oj vad glad jag är över att jag har Eget stall och eget hö, skulle inte kunna sova om nätterna om jag trodde att Tarek fick dålig mat i sitt stall…
Hoppas verkligen att det löser sej för er.. Kram
#98 Torv är det mest skonsamma för hovarna att stå på.

Har aldrig någonsin hört att trov skulle vara dåligt för hovarna, det blev jag nyfiken på? på vilket sätt skulle det vara dåligt för hovarna?
#104 Tål ej pellets för magens skull, så Krafft Groov, Grund mm går bort. Müsli äter han inte, är en kräsen herre.
Blir ej så dyrt med alla tillskott, inte mer än för andra hästar. Räknar att lusern, kraftfoder och tillskott går på drygt 800-1000 kr på vintern, lägre på sommaren när han ej står på full giva.
Flexijoint - leder. Nypon - leder och hovar. Kiselgur - hovar. Biotin - hovar. På Lyrik blir det större effekt på att ge både kiselgur, biotin och nypon, hans hovar är fina nu.
Profeed - magen. B-vitaminpellets - b-vitaminer för päls och mage. Tokosel - selentillskott. Bryggerijäst - b-vitaminer och bra för mage. Soja - proteintillskott, men det får han ej nu när de går på dagbete. Timjan - för hosta. Miner - minereraler
#98, 101, 102, 103, 107, 108 Inte dammfritt spån som jag köper.
Torv är inte dammfritt. Enligt Ultuna är torv det sämsta att ha som strö till en hosthäst, näst efter halm.
Min gamla tant, Skyan, tålde inte heller torv. Hon var oxå hosthäst, men värre än Lyrik.
Torv är inte bra för hovarna, enligt Ultunahovisarna mm.
Jag har redan sagt en antal gg att han EJ TÅL hösilage! Magen pajar direkt av EN tugga hösilage.

Har du räknat på hans foderstat? Tänkte nu när du gjort analys på hans hö…
#105 De kallade det inte lösdrift, utan stall. Nybyggd stalldel med stora boxar + äldre stalldel med boxar. Ändå var det aldrig någon häst inne om nätterna. Utan alla stod ute i sina vinterhagar med lera över kotorna, inget vindskydd eller ligghall. Små givor av hö.
Den hage där Lyrik stod, förutom en fjording och en bruksnordis, var lika stor som en liten ridbana. Helt öppen, inget skydd alls. De sa att de hade skydd, i form av en liten jordhög…
Stallet var för kallblod endast. 1200 kr i mån för nsv och fjording. 1000 kr i mån för islänningar. Ingick box, hö och halm. Islandshästen räknas väl inte som kbl?
De flesta som stod där då hade islänning. Sen hade gårdens ägare ett par isisar oxå. Praktiskt med detta stall, bara komma ut någon gång då och då för att rida…
Ett par hade 2 isisar ihop. De kom enbart på helgen. Då var de ute och vrålred i flera timmar, hästarna dröp om svett. Ena hade ont i ryggen pga att ryttaren var för tung och lång. 2,10 karl på en liten c-ponnyisis…
Jag ser varje dag när jag kommer till stallet att min häst har sovit under natten. Hans svans är alltid full med spån/hö. Piss/skitfläckar på pyjamasen eller låret. Ibland även skitfläckar på huvudet, då han brukar använda en skithög som huvudkudde…
Syns även spår i boxen att han har legat ner och sovit + den platta skithögen.

isisar är kbl :)
#111 Nä. Nu känns det som ingen idé eftersom de går på dagbete. Från midsommar ungefär dygnet runt.
#113 När jag gick på Jällaskolan (visserligen för måånga år sedan) räknades inte isisar som kbl. Utan ponny

#114 Tänkte mer på att du skulle räkna för att se vad han har stått på för foderstat hela vintern. Eftersom du gjort en foderanalys så måste du ju vara intresserad av det, annars är det väl onödigt att göra en analys?

#114 Är intresserad av foderstater, fick lära mig lite på Jälla, men det var måånga år sedan. Tycker att Freefarm inte räknar så bra, iaf inte om man har en svårfödd gamling.
Tog ju analys på höet i förra stallet. De hade ungefär samma värden. Bonden som hade/har stallet sa att det var ett superhö.
#116 Jo, jag vet vilka som räknas dit.

#110 om nu torv skulle vara så farligt till hästar. varför är det då det som alla rekommenderar till hosthästar?
Kom aldrig och säg att en islandshäst är en ponny, då blir man för evigt hatad av alla islänningar som finns. ;)

har googlat lite nu.
spån torkar ut hovarna mer än vad torv gör pga terpentinet i spånen.

Vart bor du?
Mvh Sigrid
#110 Nej, torv är inte dammfritt. Inte spån heller. Skillnaden? Torv har större dammpartiklar, som fastnar i flimmerhåren och aldrig kommer ner i lungorna på hästen. Spåndammet är så fint att det går direkt ner i lungorna. Det säger ju sig självt hur bra det är med damm i lungorna för en hosthäst…
Angående hovar så är torv fuktigare, vilket ju borde göra att hovarna inte torkas ut lika lätt. Sen om hästen har lätt för att få hovbölder kan torv vara lite negativt har jag hört, då det packar sig mer i hoven.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Hade inget för mig så har kollat runt lite efter stallplatser runt Uppsala (om du fortfarande är intresserad?)
Stall utanför Knivsta med bussförbindelser och hö. Dock halm, men man kan kanske få köpa in eget spån? kanske för långt också? Vet ej.
Stall utanför Bälinge står inget om foder/spån/bussförbindelse, men hey, det är en stallplats, men kan ju alltid höra av sig!
Vet dock inte hur färska dessa annonser är!
Hittade även några fina stall en bit utanför Uppsala, dock förmodligen för långt. Men som sagt, hade inget bättre för mig; By stall, Stall ii Fröslunda, Mindre specifik annons, Ett till stall, karlsa gård
Stall Skörby stall med hö, buss stannar nära stallet. Långt?
Stall utanför Enköping Förmodligen för långt, men de hade fri tillgång på både hö och spån :)
ha, det är kul att leta annonser :D Förmodligen kommer inge hälfen an dessa stall gå igenom dina behov, men ändå :)
#118 Min gamla tant hostade av torv, hon var hosthäst. Hon fick oxå utslag över hela kroppen av torven, fick byta tillbaks till spånet direkt.
Det är Ultuna som rek. spån eller papper till honom, EJ halm eller torv.
#119 De på Jällaskolan kallade islänningarna för ponny. Inte jag.
#120 Beror väl på vilken sorts spån man har. Jag har dammfritt, är dyrare än den vanliga spånet.
Jag prakteriserade på Akademistallet för måånga år sedan. De hade torv i spiltorna. Då fastnade alltid torvdamm överallt, långt in i min näsa.

#124 Får du köpa in eget spån till stallet men inte hö?
#125 Hö ingår i hyran, men inte strö. Du får köpa in det själv, och välja vilken sort du vill ha. Hade halm tills hostan kom, så jag har 1100 kg uppe på skullen som jag inte blir av med.

#126 Vad vill du ha för det? Är det havrehalm? (heter det så?
) Jag och Jennie brukar ge våra hästar halm som extra tilltugg på vintern och är alltid intresserade av att komma över halm billigt :)

#127# Ska hästen äta av det är det nog bäst att köpa årets halm. Det är garanterat både mögligt och dammigt till hösten annars.

#128 Tänkte faktiskt på det när jag skrev, men var naiv och trodde det skulle hålla sig längre ;)
Då får vi väl leta vidare till hösten då.
#127 Korn och vetehalm. Är inte dammigt. 1 kr/kg, billigare om du tar allt.
#128 Jag har haft fjolårshalm som inte har varit dammigt och mögligt. Även fjolårshö som inte varit dammigt och mögligt. Alla småbalar är inte dåliga som detta hö är. Var tyvärr dåligt redan när det kom…

Även om det inte är dammigt (så det inte syns) är det alltid bättre att ta årets halm eftersom dom ska äta av det. Inte skita på det. Man ska inte vara snål när det gäller hästar. Det kan bli öderstigert i längden.
Har du kollat upp alla stall i #123?
#131 Det duger som "lakan" men inte som foder.
#132 Har legat helt däckad hela veckan.
#124 Torvdammet fastnar i näsan ja. Kommer med andra ord inte ner i lunogrna…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#135# Jag undrar om du har skött någon riktigt sjuk häst som inte tål damm? För min Gobban reagerade ju också på torv när han var som värst.
Jag tror nog att Lyrik känner sin häst bättre än du. Dom flesta i den här tråden klankar ner på Lyrik hela tiden tycker jag. Inte alls snällt.
#136 Jag klankar inte ner, ifrågasätter bara. Tycker dessutom inte jag får några vidare svar på alla frågor…
Men jo, jag har vart med om hästar som hostat grönt slem bl.a. Var riktigt illa när hästen stod på spån. Om hon åt hö eller hösilage kommer jag inte ihåg, men ett byte till torv (och hösilage) gjorde att hostan försvann näst intill helt. Och nej, det är inte enda hästen jag varit med om som blivit bättre av torv.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#137# Det är inte bara du som klankar ner dom flesta här som skriver ifrågasätter henne. Och jag vet att hon är väldigt ledsen för det.
Ja, min gobban hade grönt slem och han kunde inte ens gå in i stallet när det var som värst. Och stå på torv gick def inte alls.
#136 tack. Du förstår mig iaf.
Vi blir 4 i höst i stallet. Kommer en hblvalack och en c-ponny i augusti.

Du har de inte lätt, nu när ni bli fler kanake ni kan ställa krav på stallägaren? risken är väll att ni blir stående utan stallplats.
#140 Jag får hoppas det. Men de vet ju inte hur dåligt höet är. Hblvalacken är svårfödd, hans ägare räknar oxå foderstat. Så jag kan ju hoppas att hon säger till om analys på höet.
Betet är dåligt, lär inte räcka hela sommaren. Lyrik stödfodrar jag varje dag med lusern, korn, havre, betfor och vetekli.

#141# Du får prata med dom nya direkt och säga att det var jättedåligt i vintras. Ni kan kanske leta upp något annat ställe tillsammans och köpa ett bättre hö?! 3 mot 1 går inte vet du. *fniss*
#138 Ja, jag ifrågasätter eftersom hon ratar alla stall som har hösilage bara för att hon inte får köpa in hö där hon står nu. Har väldigt svårt för folk som bara klagar utan att försöka göra något åt det. Och är det så hemskt som hon påstår så kan det väl knappast bli värre någon annanstans? Så jag ser inte vad hon förlorar på att flytta om jag ska vara ärlig…
Sen så finns det väl olika sorters torv också, precis som det finns olika sorters spån. Jag vet inte vad ni använt, eller hur ni har skött det. Sånt spelar ju självklart också in… Och andra omständigheter. Behöver ju inte bara bero på ströet…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#143# Hon ratar ju andra stall för att hon inte får köpa hem torrt hö på dom ställena. Dom har inte plats för torrt hö oftast. Och med dagens väder så blir ju torrt hö mögligt fort pga regn hela vintern. Dom kanske inte vågar lägga in det i sina logar med risk att Lyrik vill få ut erstättnig till förstört hö. Inte vet jag.
Jag hade helt vanlig torv inköpt på Granngården. Inget konstigt alls alltså.
#144 Hon ratade dem ju innan hon visste om hon fick köpa eget eller inte.
Och torvet från Granngården är inte jag något fan av direkt kan jag ju säga…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#145# Hon känner nog till dom flesta stall så hon behöver kanske inte ringa då. Sedan har hon inte körkort så dom som är för långt bort går ju bort.
Ja, det är det enda torv som jag kan få tag i iaf. Och eftersom det säljs där så ska det väl iaf vara bra för hästar. Som då är friska i lungorna.
#146 Kanske. Men jag tycker det finns mycket bättre torv. Och beställa hem kan man väl göra utan större problem oavsett vart man bor eller?
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Om man inte vet något bättre är det kanske svårt att beställa hem. Eller hur?
Jag vet en gubbe som säljer torv och åker runt med sin lastbil och levererar. Och han har precis likadant torv som gg har.
Men du kan ju länka dit där det finns bättre torv så kanske lyrik kan köpa därifrån och pröva om hon måste ha det någon gång?
http://www.lokaldelen.se/ld/foretag/profil.do?companyID=878937&name=null
Hults Torvströ har vi. Vet dock inte hur långt de kör ut, men bra är det i alla fall!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#142 Japp, ska vara på dem direkt. Ena verkade iaf kunna lite om foderstater, men det vet man inte förrän de kommer till stallet. Hon sa att hon fick mata sin hbl med massor av mat - K Protein, K Grund och massor annat.
#145 Jag har ringt runt eller mailat till de flesta av stallen. Ingen ännu får man ha eget hö. Letar ff, men det är inte lätt att hitta stall om man inte har körkort. Dessutom är jag jättesjuk och har knappt ork att åka ut till stallet, än mindre ringa runt på stall och åka och titta. Ska leta igen, så fort jag mår bättre.
Torv vill jag inte ha. Jag litar mer på 3 Ultunaveterinärer än er här. jag tror att de kan bättre om hosthästar än vad du kan. Lyrik får ej ha halm eller torv, ska stå på papper eller spån. Har spån nu som är dammfritt.

#150 Bara för att man matar sin häst med en massa foder så betyder väl inte det att man kan räkna ut foderstater??
Jag personligen tycker att en människa som är duktig att beräkna får med så lite sorter som möjligt. Det måste väl vara det optimala? Att bara pytsa på utan att räkna på en ordentlig foderstat är för mig vansinne….
Men jag kanske missuppfattade ditt inlägg? :)

#151 jag ställer mig bredvid dej igen =)

Jag har oxå pytsat på, för att jag egentligen gillar att pysta och greja. Men dels så blev det dyrt och det är ju fruktansvärt onödigt om det inte behövs.

#151 med tanke på hennes hö värden, är hon nog tvugnen att pytsa en hel del..
hade jag haft dem värdena till min gammla ponny hade jag fått ge minst lika mycket..
sen alla pulverna och det, antagligen så behöver Lyrik det, jag kan inte tänka mig att hon ger Lyrik det i onödan, för dte kostar säkert en hel del..
Helt seriöst till alla.. Jag brukar inte lägga mig i.. Men jag tycker det har gått för långt! ALLA ifrågasätter henne, och trycker ner henne! Varför? Ni vet ju inte ett smack om hästen.. Jag tror hon gör allt för att Lyrik ska må så bra som möjligt..

#154# Och jag ställer mig bredvid dig. Det är helt sjukt vad många det är som försöker trycka ner henne. Nu vet jag att hon mår dåligt av detta också eftersom vi mejlar rätt mycket privat. Det är ju t o m sajtvärdar/medarbetare eller vad det nu kallas, här som tjaffsar på henne. Ni om några borde väl visa hur man inte gör?! :(

#155 man har väl rätt att ifrågasätta? folk tipsar, men inget verkar bra nog.

Ifrågasätta bara Lyrik menar du i hennes tråd? Tycker du att det är ok? När hon skriver att hon blir ledsen?
En liten fråga, ingen av er som märkt att hon skriver mindre och mindre här? Kan ni gissa varför.

#157 givetvis är det inte ok.

#154 Jag har ALDRIG skrivit att det är Lyrik som pytsar… Hon skrev själv: Ena verkade iaf kunna lite om foderstater, men det vet man inte förrän de kommer till stallet. Hon sa att hon fick mata sin hbl med massor av mat - K Protein, K Grund och massor annat.
Det är detta jag har kommenterat!!!
Gejsa: Jag anser inte att jag tjafsar eller vad du vill kalla det! Visa gärna ett inlägg här där jag tjafsr/bråkar eller trycker ner Lyrik är du snäll!!

#159# När man läser ditt inlägg så skriver du ju direkt till lyrik ang att pytsa mycket. För det gör ju hon. Det är ju många som lägger sig i och frågar varför hon ger det och det. Det är ju upp till henne vad hon ger och varför. Så man kan ju bara få det till att det är till henne du skrev precis som även cilla89a fick det till.
Men läser du många inlägg så ifrågasätter dom flesta henne hit och dit med olika frågor. Och hon mår inte bra har hon mejlat. Därför la jag mig i. För jag tycker synd om henne.

Återigen hänvisar jag till lyriks inlägg "Ena verkade iaf kunna lite om foderstater, men det vet man inte förrän de kommer till stallet. Hon sa att hon fick mata sin hbl med massor av mat"
Jag ifrågasätter inte hennes foderstater för fem öre. I #104 frågar jag vad alla sorter fyller för funktion, det fick jag svar på i #105. Vad jag frågar om är att om man ger hästen en massa mat, innebär det då att man kan foderstater?
Jag kan det inte själv ska jag säga, inte speciellt bra iaf, men jag anlitar hjälp efter att jag har fått min analys och utgår från den! Varför annars göra en analys?
I ditt inlägg #155 skriver du: Det är ju t o m sajtvärdar/medarbetare eller vad det nu kallas, här som tjaffsar på henne. Ni om några borde väl visa hur man inte gör?! :(
Därav ifrågasätter jag dig Gejsa i inlägg #159 och ber dig visa vart jag tjafsat på henne.
Jag har förstått att Lyrik inte mår bra och det är fruktansvärt tråkigt. Hon kan pm'a nån av oss så låser vi tråden om hon känner sig påhoppad på något sätt!

#156 Jo, visst kan man ifrågasätta på ett skjysst sätt! Men detta är inte skjysst alls!
Det ska väl inte vara så svårt att förstå att han bara kan stå på spån och äta hö? Sen sitter andra och predikar om att torv är bättre, att hösilage är bättre.. Är det någon här som känner hästen Lyrik bättre än hans ägare?
Och visst, jag kan också tycka att hon är kräsen med stall, men det kanske är svårare att hitta ett bra stall än vad vi tror?
Jag kan förstå varför hon inte får köpa hö själv, många stallägare vill inte blanda grovfoder.. Många vill inte blanda olika strö i gödselstacken.. Dessutom har hon inte körkort, och måste kunna ta bussen..
Jag kan förstå att det är svårt att hitta ett bra stall, med dem förutsättningarna hon har..

#161# Det är fler än du som skrivit i denna tråd och jag orkar inte sitta och läsa om den för att svara på dina frågor. Var ser du att jag skriver tex att det är du som tjaffsar? Du är inte ensam Medarbetare som skrivit här heller. Hela tråden känns som en tjaffstråd om man säger så. Du får läsa den själv så ser du hur dom flesta inte verkar tro på vad hon säger. Varken med torv eller hö och/eller annat. Och varför frågar du bara mig och inte cilla89a också? Hon skrev ju nämligen att ALLA trycker ner henne här?
Svarar flera nu:
Och för att hon tex kan svara det och det stallet går bort är ju för att hon ringt så många stall redan. Hon har ju stått i ett annat stall som inte heller var bra och då också ringde många stall. Så hon känner ju till dom flesta stallen i närheten. Hon har ju ägt Lyrik i 12 år så då har hon ju hunnit höra hur stallen är också. Jag tex känner ju till hur stallen är runtomkring i stan för att jag har häst man behöver inte ens ha stått där för att få veta lite om olika stall. Hon har inte heller körkort eller bil så det måste gå bussar dit osv. Det är mycket som ska stämma för henne om hon ska kunna flytta igen med sin häst. Därför ser det ut som hon inte bryr vad folk försöker hjälpa henne med bl a.
Vi får väl se om hon kommer ut och skriver något. Det var några dagar sedan vi mejlade nu. Vet inte alls vad hon tycker och tänker. Hon kanske blir arg på mig med för att jag lägger mig i. Inte vet jag.

Ursäkta att det tog sådan tid att svara. Ser nu att cilla också svarat. Jag har mycket problem med internet just nu. Det kommer några minuter sedan är det borta i timmar nästan.
#164 Tack Gejsa och Cilla89a. Ni är iaf snälla mot mig och gammelman.Mår som sagt skit, och inte blir det bättre av läsa alla påhopp här.
Ska troligen titta på stall i morgon. Spån eller halm, hö eller hösilage. Men det är en utebox… Vilket ej funkar för mina dåliga leder. Sen var det väldig hög hyra för det lilla som ingick.
#161 Hon sa själv att hon kunde foderstater =)
Lyriks alla tillskott och pulver kostar INTE så mkt. Spån, lusern, korn, havre, betfor, vetekli, bryggerijäst, miner, bioglucomin, nypon, kiselgur, profeed, timjan och morötter har gått på 800-1000 kr den här vintern. Köper storsäck så blir det billigare.