Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2187 ggr
Peppe
0

Sko/verka

Hur är era hästar att sko/verka?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Johanna
0

har ju ingen häst nu men kan ta mina 2 gamla.

Plutten var ett monster att sko/verka ;)

o Tassa var jättesnäll

Peppe
0

Båda mina har varit jättesnälla *peppar peppar*. drömhästar att sko enligt min nuvarande hovslagare ^^

Johanna
0

ja, det är inte kul när man har ett litet monster… tror att jag bytte hovslagare 7ggr till plutten, dom blev rädda för han o han utnyttjade det såklart..
Fick sen tag i en superkille,sååå lugn o duktig, gick alltid in o klappade plutten i pannan o pratade en stund innan han själv tog ut han på gången, där han kastade grimmskaftet över manken på han, sa åt "nu är du snäll vet du" o lät han stå lös o plutten stod som en ljus,  , jättekul o se va det!
kunde tyvärr inte ha kvar han när vi flyttade, o det blev då samma sak igen.,

Ahnna
0

Den enda som är lite jobbig just nu är fölisen - men hon har å andra sidan bara blivit verkad en gång, så hon är ursäktad! De övriga är inga problem, och grabben är så luttrad så han lyfter hovarna själv när man ska kratsa eller verka. Himla praktiskt!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Canonball
0

April rör inte en fena :) Supersnäll :)

[chriistina]
0

Holly varken skos eller verkas. Hon sköter hovarna själv, de slits lagom mycket av att bara gå i hagen. De gånger hovslagaren tittar och ev filar lite är hon jätte snäll :)

tezzie
0

Supersnäll, står som ett ljus och lyfter snällt upp alla ben själv :)

*** Kärleken övervinner allt ***

linasvovvar
0

#6 ????? Ingen häst kan väl slita hovarna själv så mycket att det inte behöver verkas ???

Johanna
0

#8 där jag jobbade förut hade dom ett avelsto som faktikst inte behövde verkas på va 2år så hon slet ner fint själv.. hovsl kollade ju på henne o så men behövde inget göra.

hade inte trott på det om jag inte sett det själv… men nu vet jag ju att hon inte behövdes göras nåt på under den tiden jag jobbade där allafall

Cilla89a
0

dem är snälla :) rör inte en fena..

#8 vår granne har inte heller hovslagare till sina 2 shettisar som går på lösdrift och dem hovarna är inte alls långa eller ser konstiga ut på något sätt alls..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

E_hjo
0

Maggan typ somnar.  :)

wewwa
0

Båda är jättelugna och snälla. Razz verkas ordentligt och Chessa behöver mest filas. Har hovslagaren ca var 8:onde vecka.

lisette
0

#8 brago blev inte verkad lika ofta som resten av hästarna.

Alex
0

Sylgja är jättesnäll. Så länge hon har en kompis inne i stallet. Är hon ensam står hon på bakbenen större delen av tiden…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Peppe
0

#8 Peppe skulle klarat sig utan att verkas när han gick barfota om han hade slitit rakt. allt som behövde göras var att fila på ena kanten på framhovarna.

Ledin
0

verkade går barfota, men så har dom mycket bra hovar o ömmar inte annars skulle jag satt på skor.

JoJos
0

studs han sover när när han verkas o skos.. måste man vara vaken ? ^^

thilda-
0

Luddan är dum bak.. och är en riktigt surmärr ;)
Men anledningen till att hon är dum är att hon är äckligt rädd om benen ibland eftersom hon har haft knäledsinflammation förut och det sitter kvar i huvet :P

oliviakarelius
0

Kalita bryr sig inte nånting när hon skos :)

Thorsson
0

Jodå, han är snäll. Står och sover. Fast ibland blir han uttråkad!

[Jennniie]
0

#3 Vad hette den hovslagaren ? Låter precis som min eller jka vår, em_ma , Jn84 o min. Han är super gullig mot hästen osv. O visst bor du i sthlms området? Fast kanske inte när du hade honom ;P HEhe.. Bara en tanke som slog mej ,..,

gejsa
0

#21# Gör han så med Sorro? Låter han stå utan att vara fast i gången?

Johanna
0

#21 Sander heter han

o jo,jag bodde i sthlm då :)

gejsa
0

Bor du inte i Stockholm längre?

Johanna
0

jo, det gör jag, men menade bara att jag bodde i sthlm då jag hade den hovls :)

Lyrik
0

Lyrik är snäll att skos. Trivs dunderbra med nuvarande hovis, andra gillade han inte och blev stressad. Har ett problem-ben, vänsterbak sedan griffelbensfrakturen hb 03, så där vill han inte lyfta så högt och länge. Hjärnspöken säger min hovis…

Skos var 6-7 vecka. Varmskoning med specialringskor, sulor och Hoof Pad fram, så det tar runt 1½-2 timmar varje gång.

fridak
0

rogfer är rätt snäll tills han tröttnar på att stå still. sen tigger han godis hela tiden av den ena(de är två som skor), och tar de framhovarna så vänder han på huvudet och nosar i håret och rumpan på dem.
han tröttnar redan efter en hov oftast så då står han och försöker rycka tillbaka fötterna lite emellanåt.

carrrrrooooo
0

#4 så är min sköthyäst oxå(som snart är min) hon lyfter direkt på hoven när hon ser hovkrafsen:) väldigt bekvämt=)

BeatriceHolmberg
0

Båda två är enormt snälla att verka och sko :) Står stilla och väntar på att det ska bli färdigt!

agnes_S
0

Våra är också snälla, har väl gjort något litet hyss ibland, men annars står de tydligen utan problem (är oftast inte jag som är hemma när hovslagaren kommer, men jag har sällan fått höra om några problem).

Spiritinthesky
0

paddie är absolut INGA problem att sko (: både silver och spirit verkas ju fortfarande, silver vrkar tycka det är lite obehagligt, men hittar aldrig på hyss ändå(: men snart ska han skos för första gåpngen *huija,

Isa Aronsson

www.stallequino.se

denisesalomonsson
0

Hovslagaren sa att han var verkligen supersnäll och duktig ^^

Och så sa tandläkaren att han har ett lungt och stabilt psyke, så lite stolt får man väl vara ;)

Yuriko
0

Alla fyra är hur snälla som helst :) Manne kan ibland tröttna och försöka köra ner hoven i golvet, men annars är alla duktiga. Esmeralda skoddes för första gången för några månader sen, och hon blinkade knappt, uta bara stod där som att hon aldrig gjort något annat!

denisesalomonsson
0

#33 haha, hon kanske aldrig har gjort nåt annat  än ha stått i ett stall och blitt skodd ;) :P

Yuriko
0

#34 Njae, i vanliga fall är det svårt att få henne att stå still i ens tio sekunder :)