Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 695 ggr
Cilla89a
0

OT jag tror jag vet..

vad jag ska plugga till ;)
först var jag inne på djurskyddsinspektör, och pappa ringde till nån syo, men när han berättade vad man skulle ha för behörighet, då las dem planerna ner.. Matte D, fysik B, kemi B, Biologi B.. Biologi B har jag redan, men Matte D, är helt uteslutit, det går inte..

så, för några veckorsedan fick jag ett brev, hästentreprenör, det låter kul, och utbildningen ligger i vaggeryd, 16 mil härifrån, så det känns bra :) men jag undrar, hur lätt är det att få jobb sen? vem behöver en hästentreprenör? ;)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Johanna
0

vad gör man som en sån? Oskyldig

Maja
0

http://www.studentum.se/Haestentreprenoer_KY_17773.htm

Du kan skicka efter en sådan katalog, längst ned på sidan.

Om du undrar hur det kommer att se ut i framtiden kan du ringa SACO. :)

halludu
0

Villka behörigheter behöver man då??=)

Maja
0

#3 - Står i min länk. :)

bubbelbubbel
0

vaggeryd, välkommen hit säger jag då! :D
men vad jag fattat så är den utbildningen populär, och varför skulle den finnas om folk inte ville gå den ?

Mangis
0

Hästentrepenör är ett annat ord för hästföretagare. Jag har inte läst länken, men om utbildningen lever upp till sitt namn blir du egen företagare sedan och arbetar då inte åt någon. Men den kanske kan användas till annat med.

Cilla89a
0

#6 man kan starta eget, men man kan jobba hos någon också..

fridak
0

vad gör man som hästentreprenör?

wewwa
0

Låter spännande :)

#8 Läs lite längre upp. Man blir nog egenföretagare om jag har förstått rätt. :)

fridak
0

#9 jo men det borde man ju kunna bli genom "vanliga" företag/entreprenörs- utbildningar också….

Mandysan
0

En liten rättelse i Umeå krävs det bara Ma C, är då en "basutbildning" (kommer inte ihåg vad det heter) för att bli hälso-och miljövårdsinspektör. Sedan läser man en påbyggnad alt masterutbildning (finns i Lund och är på två år) och då kan man bli djurskyddsinspektör :) Det är den vanligaste vägen, sen kan man läsa ngn annan grundläggande utbildning i biologi(?) och där efter läsa direkt i Lund.

Jag har kollat upp det för det är vad jag har tänkt att utbilda mig till :)

Cilla89a
0

#11 Men Umeå är alldeles för långt.. Jag tänkte läsa i Sthlm.. Och jag skulle få läsa på komvux i 100 år ;) Jag behöver både fysik A, B. Kemi A, B och massa matte kurser..

Hade jag bara varit lite smartare när jag valde gymnasie och valt natur istället för fattigt hästgymnasie så hade jag nog läst till djurskydd.. Men det enda värdefulla jag har från hästgymnasiet är Biologi B :/

Cilla89a
0

#10 jag tänkte också det.. Att man kunde kalla sig entreprenör med inriktning häst, men det går inte riktigt ;)

det blir nog inte det i alla fall.. man kanske får 2 roliga år, precis som gymnasiet, häst, 3 roliga år, men man blir inte ett skit..

Mangis
0

Jo, men är det värt att ta studielån för två roliga år som du inte har nytta av? Som kanske gör att du inte får studielån hela utbildningen sen om du vill bli något annat?