Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 786 ggr
Thorsson
0

JA!! :D *ridning*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag red igår, och jag red barbacka som jag gjort ända sedan han var ridbar! :) Nu var Emma (hon som har Haifa, sommarhäst hos oss) Hon gav mig tips och hjälpte mig. Jag fick han gå på tygel för första gången sedan innan han fick så för ryggen!! :D:D Gud jag är så himla glad!!!! Jag fick ställa honom askycket med skänklarna hålla ytterttygeln stilla sedan göra små cirkler med tygeln ifrån mig, jag gnugga honom samtigt på halsen med innerhanden, som jag gjorde cirklarna. Det funkade jättebra! :D Han gick ner på tygel och arbetade ett par steg innan han fick långa tyglar och massvis beröm, funkade jättefint i höger varv, så vi gjorde detta ett par ggr, sedan blev det för jobbigt för sedan började han gå i cirklar i vänstervarv så fort vi försökte. Vi när jag fått honom att gå rakt så slutade vi. Nu ska jag bara bygga upp musklerna på honom mer som han tappat. Några tips på det? Vi har en jättebra klättringsbacke med rullgrus så den ska han få klättra i när han fått mer muskler, idag ska vi bara skritta eftersom han var så duktig igår!! :D

Ville bara skriva av mig :)

tezzie
0

Åhh vad kul =)

Grattis, det är en skön känsla :)

*** Kärleken övervinner allt ***

[MalinSvensson]
0

Grattis=) för tips på träning så variera. variera och åter variera, rid på bana, ut i terrängen, klättra, longera, tömkör, skritta ut, konditionsträna. Då stärker du hästen på alla sätt, men gör det med måtta. 1-3 vilodagar i veckan brukar jag säga beroende på hur hårt jag rider, men sen brukar de få ca var tredje vecka lite mer ledigt. Men mina hästar blir så fruktansvärt kinkiga och sura om de inte får gå.

Thorsson
0

#1. Tack så mycket! =D
#2. Tack! :) Och tack så mycket för tipset. Några tips på konditionsträningen? ^^

[MalinSvensson]
0

trava mycket, om du har en runda på 3-5 km med bra underlag så kan du trava den några gånger i veckan. intervallträning är också bra=)

tezzie
0

Lång och långsam träning är super för konditionen, trava längre sträckor men i ett mycket lugnt tempo. Långa skritt-turer varvat med mycket trav :-)

tezzie
0

[MartinaPettersson]
0

Va kul! :)

Lizzan
0

Va kul :)

Thorsson
0

#4-5. Tack så himla mcyket för tipsen, MalinSvensson & Tezzie! :) Och tack så mycket för länken, tezzie! :D

#7-8. :D Ja, de är verkigem superkul! :)