Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1698 ggr
tessa
0

pad?

Vad tycker ni om att använda pad för "stötdämpning" och liknande?Onödigt? bra? osv..

Givetvis är detta individuellt beroende på häst, sadel, ryttare osv, men överlag - vad tycker ni?

Sedan finns det ju massor av modeller - sådana som verkar mest baktill, gelpad, teddypad som ligger under hela sadeln osv..

Mvh Tessan

Wiemona
0

Jag kommer nog att köpa en tunnare gelpad när jag väl börjar rida på min unghäst

emsems
0

tja, om den fyller någon funktion, så varför inte… men bäst är ju såklart att hitta en sadel som sitter perfekt.

tessa
0

#2: - fast hur ofta sitter en sadel perfekt.. =) men jag förstår nog hur du menar.

- men då tänker jag att det ändå kunde vara bra med en pad som stötdämpning, skona hästens rygg.. men det är kanske överdrivet?

gejsa
0

Jag har aldrig använt pad iaf.

emsems
0

#3, tja det beror ju på hur mycket man kan lägga ut på sadel.. men om du nte kan lägga ut så mycket pengar så är väl en pad bättre än  inget. se bara till att det inte blir förtrångt i sadeln.. om jag var du kulle jag nog helst köpa en gelpad isf.

tessa
0

ja alltså, jag är hittills nöjd med den sadel vi har, fick bara en tanke att en pad skulle göra det lite mer komfortabelt för tösens rygg.. tänker också på detta med att sadeln inte får bli för trång pga. en pad, vill ju att hon ska kunna muskla sig..

emsems
0

känner du ingen som har en pad så du får låna och testa hur den sitter… sitter sadeln bra så finns ju ingen anledning att ta till en pad… men som sagt en gelpad är ju rätt tunn och ändå hyfsat billig.

lisette
0

jag har en teddypad på oskar för att sadlen ska komma högre upp samt en gelpad på calippo.

Sussi
0

Har också funderat på det här med paddar och fast sadeln sitter bra så tycker jag ändå att en padd skulle göra det skönare för hästens rygg, eller är det bara jag som fånar?

Hur som helst så köpte jag en pad idag åt isisen för att sadeln inte ska ligga an direkt på ryggen eftersom hennes ryggmuskulatur inte är den bästa ännu. Men vi jobbar på det.

Thea
0

Inte padd för att förändra sadelns läge på ryggen, dvs höja sadeln bak el fram. Då ligger sadeln illa och man får göra något åt det.

Padd, typ fårskinn, anser jag är ok OM den är utprovad tillsammans med sadeln. Har man en sadel som passar och slänger under en fårskinnspadd blir sadeln trängre och ligger därmed sämre på hästryggen.

Jag har en fårskinnspadd under min sadel. Den är utprovad tillsammans med sadeln. Enl sadelutprovaren bör min häst ha en fårskinnpadd under sina sadlar då hon har ett enormt engagemang med rygg och bakben. Det påverkar alla sadlar negativt, även om sadeln är helt i fas med hästens rygg. Padden dämpar dessa rörelser och gör att sadeln ligger bättre!

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

emsems
0

är faktiskt inte så jättehaj på paddar heller men jag står nog fast vid att en bra sadel är a och o. men en lite bra padd kan ju inte skada.. så länge inte sadeln blir för trång som sagt.

lisette
0

#10 o man gör inte ngt åt det om man använder en padd för att höja den? hmm

tessa
0

jo jag förstår att en padd inte alltid är utav godo… var på hööks idag och ville klämma på gelpaden de har för cirkum 400 spänn… tänkte passa på att köpa den om den kändes bra, i och med att jag hade 30 procent på valfri vara fram till imorgon.. men - alltid ett MEN på hööks Skrikandes den var givetvis slut i butiken och denna gång även på lagret i Borås - och kommer inte in förrän i september.. med föredräde för postorder. grr… men jag fyller år nästa torsdag så wett antal andra roliga hästgrejer står på önskelistan =)

Peppe
0

jag använde padd på min förr sadel för att den skulle komma aningen högre upp och sen för att det är förbaskat snyggt med en fårskinnspadd…

på den nya sadeln har jag inte orkat sätta på padd än, men den åker nog på inför KMet på söndag.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~