Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 2095 ggr
LinneaG
0

Turridning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var jag och Sandra på turridning med islandshästar.

Det var väldigt skoj att prova på tölten. Och vilka ridvägar!! oj oj oj!!
Hur fina som helst! Bara grus och sand vägar och massvis med stigar.

Lite bilder blev det, men inte så många..

LinneaG
0

Den jag red..

LinneaG
0

Den sandra red..

LinneaG
0

den ja red igen..

LinneaG
0

stannade och fikade efter en timme…

LinneaG
0

Sandra ville va med på kort =)

LinneaG
0

och efteråt rullade de lite..

LinneaG
0

….

gejsa
0

Vad skojigt ni verkar ha haft då. Har också tänkt göra det flera ggr. Har sedan tänkt att jag inte vill betala en massa på en annans häst. Eftersom jag har 4 egna. Vad kostade det i Stockholm att rida?

Vad jobbigt för hästen som måste ha täcken på sig även dagtid vid ridning. Tänk om dom hade det här eksemmedlet. Hade hästen mycket sår under man och så?

Sussi
0

Ser mysigt ut! 

Varför hade de täcken på sig under ridturen? Det måste ha varit varmt och obekvämt för hästarna.

#2 Aah, lilla pyret, har skabbat sin lugg. De sku behöva lite eksemsalva.

gejsa
0

Ha, ha jag var före sussi. *ler*

LinneaG
0

Den hästen jag red hade inget täcke, han hade fin man och svans, men alla de andra hade täcken för att de va så känsliga mot insektsbett.

Vi betalade 390kr för 2h + fika.

Visst känns det dyrt att betala när man har egna, men eftersom jag aldrig ridit islänning tidigare och sen ridvägarna så var det värt det!!

gejsa
0

Ja, då kostar det ung som här hemma då. Minns att jag ringde och frågade en gång iaf.

Ja, då hade dom behövt detta medel. Tänk om alla som har känsliga hästar hade detta medel. Halleluja!

Sussi
0

#10 jepp, int förmår man tävla mot dig, blir en hastig tvåaFlört

Usch så svettigt det måste ha blivit för hästarna under täcket. Tycker nog att man helst ska rida utan, speciellt under en lång ridtur, det finns ju alltid något spray man kan läga på istället. Men om det fick inte ni bestämma förstår jag.

Hur tyckte du det va att rida en isis? Töltade ni, kanske inte om det var första gångenFundersam

LinneaG
0

Tycker det va kul! Töltade o galopperade. Väldigt lugna o sansade gångarter. Lätta att följa med i..

Sussi
0

Vad roligt! Kanske det blir fler gånger då. Visst är tölten härlig!

gejsa
0

#13# Ha, ha tror att jag snart ska sluta skriva här. Det verkar som om alla tycker att jag är här jämt. Flört

Nej, jag menade det. Täcke när man rider är väl åt dom där riktigt dåliga hästarna. Att dom inte fick bestämma det förstår ju även jag. Men fråga kan man ju få göra. Om dom såg sår tex men fick inget svar om det.

hjullan
0

gejsa. menar du asphult eller alfari då? på asphult tar de 200 spänn för två timmars tror jag. har praoat där så jag red ju gratis. :P

gejsa
0

200 kr var väl för en timma va? Med två timmar och en fika var det ung 350 eller 400 kr det kostade.

Asphult är det vid kjularakan? Vad heter hon Bitten eller så? Eller är det i Hällberga?

hjullan
0

jaha.. nu blir jag osäker . :D britten jaa. det är asphult :D kan mkt väl stämma att det va för en timme.

hur länge red ni byebyesandy ?

gejsa
0

Brittens första islänning har jag köpt av henne. Mm börjar undra om inte jag har sagt det när ni var här?!

dom red som jag sa 2 timmar plus en fika. Det tog dom med ung. För hade dom tagit 200 hade jag ridit. Tycker att det är för mycket med nästan 400. Vet att hon inte svarade när jag ringde. Hon låg på sjukhuset. Hade skadat sig i ridning eller något sånt. Det var ung 3 år sedan. Jobbade du där då?

hjullan
0

jahaja! ingen aning.. nu funkar inte min hjärna längre..  men det va säkert fem år sen iallafall så det kanske var billigare då! :P

gejsa
0

Det var det säkert. *ler*

Sandra
0

Det blev ju en del bilder Linnea! Min häst, han hade dreadlocks i pannluggen… iof hade han det på manen också. Men jag såg inga sår nånstans. Bara alldeles på tok för ihoptovade man o svans. Det verkade lite väl varmt i de där täckena ja… men vad kan vi göra åt det? Det är ju hennes hästar o hon förklarade att de inte tålde insektsbetten.

SarahPeace
0

Jätte finna bilder! isladnshästar är så jäkla mysiga , förut innan ja hadde häst så var ja både på ridlääger o turridningar me issisar :P , om dom inte var så dyr o dom mästa har problem me exem o sånt skit så hadde jag nog köpt en hahaa ; D

Var själv på turrridning igår i två timmar igår.  red på en nordsvensk ; D , (vi var tre stycken med, min kompis och hon som äger gården ja) …, det var jätte kul ,men det hadde varit MKT roliga om ja fick en mjukare sadel *ajajaaj* ,Sadeln kom ifrån "milletär tiden" så ni kan nog kanske tänkare hur det känndes HAHAA.  inge så speciellt vägar , såg nästan ut som hemma :P , men hästen var skit snäll : ) (ni hör nog hela historien i  min dagbok:P) ,

Ja betalde 100 kr (vi skulle igentligen  rida en timme men det var två iaf:P) , ja skulle INTE betala mer en 100 kr för att rida på en hååååårrrrrdd sadel , hihiihih , men ridturen var underbar iaf, :]

Hipstercia
0

Vad är det för eksemmedel du har gejsa? Något du kokat ihop själv? Glad

//nyfikenienstrut

gejsa
0

#25# Nej då jag kokar inte ihop något det lovar jag. Köper det alldeles själv. Får inte ens rabatt fast jag fixar kunder. Fast det bryr jag mig inte om eftersom jag vet att många hästar blir hjälpta av det.

Du kan ju kolla tråden "heder till gejsa!"

Maja
0

Hmm.. Jag har ridit islänningar i måååånga år men jag har ALDRIG sett några som rids med täcke! :/ Det blir ju jättejobbig för hästarna i denna värme, och då svettas de mer = drar till sig mer insekter.. Men det var kul att ni uppskattade islänningarna!! De är underbara!! :) Vad heter det stället ni red på? Har de någon hemseida?

gejsa
0

Håller med dig Juve ang täckena. Tycker det var mycket märkligt faktist. Har frågat dom ifall dom såg mycket sår men har inte fått svar på det än. För har hästen väldigt mycket sår så kan det ju vara därför. Det blir flugor i såret bl a. Men är det normalt eksem så borde dom kunna vara utan täcken vid ridning.

Maja
0

Ja, precis, täcket skaver nog när hästen har en sadel liggande på täcket, och speciellt "mag-plattan" (haha.. eller hur man nu ska förklara, jaja, ni med täcken vet vad jag menar!! ;)) lär ju skava ganska rejält (om de red med den..). Såren kan bli infekterade och det kan ju leda till värre saker.. :/ Oavsett om det är "normalt" eksem eller "värre än normalt" så bör man inte ha täcke, engligt mig!! Menmen.. Man kan inte göra så mycket åt det.. Men det var i all fall kul att de bägge uppskattade islänningarna!! :)

LinneaG
0

vad jag såg var det ingen häst som hade några sår eller eksem.
Och under täckena hade de en filt/schabrak som var under täcket och sadeln. sedan va ju sadelgjorden under magplattan…

Maja
0

Hmm.. Låter ännu konstigare om ingen av hästarna hade sår.. Eksem måste de ha haft eftersom de hade täcken!! ;) Men när vi har turridningar med eksemhästar så har de aldrig täckena på sig, även om man stannar i skogen och fikar. Då har vi istället med oss insekts-spray som vi sprayar på.. Det är mycket enklare och skönare för hästen!!

lisette
0

#27-29 det är inte riktiga rid exem täcken då? det borde ju med finnas…

tycker iofs det är bättre av ägaren att ha på täckena än att hästarna lider av knotten.

Maja
0

Joo.. Jag vet ju att det finns täcken som används vid ridning, men jag har aldrig sett eksemtäcken vid ridning.. Dessutom så beror det ju på hur allergiska hästarna är, hur mycket knott/bromsar de har etc. Men som sagt under mina 8-9 år som islandsryttare så har jag aldrig sett eksemtäcken under längre ritter, bara vid skritturer till från sommarhagen och då alltså barbacka.. Sprayen är ett bättre alt. enligt mig..

gejsa
0

Det där var ju vanliga eksemtäcken. Sedan är väl inte knotten framme dagtid?

lisette
0

det är väl klart knotten är framme dagtid. eller vad räknar du som knott?

är jag ute o rider så har vi en massa bromsar och de där gråa avlånga sakerna efter oss + mygg…

lisette
0

www.hhhh.se hit vill jag

gejsa
0

Knotten är bara framme vid kvällen innan solen går ner och tidigt på morgonen.

gejsa
0

Knotten är bara framme vid kvällen innan solen går ner och tidigt på morgonen.

gejsa
0

Knotten är bara framme vid kvällen innan solen går ner och tidigt på morgonen. Vad j

gejsa
0

Knotten är bara framme vid kvällen innan solen går ner och tidigt på morgonen. Vad jag vet iaf.

gejsa
0

Oj vad dubbelt det blev. modemet hakade upp sig. sorry

lisette
0

hihi jag har förstått nu efter fyra inlägg… men det kan nog stämma iofs. brukar ju rida senare på kvällen för att det itne ska vara så varmt :D

gejsa
0

Bra! Jag tänkte ju oftare jag skrev desto mer fattade du. *ler* Dom är ju släkt med myggen och dom är inte framme vid dagsljus och sol.

Alex
0

Fina bilder. :)

Har hästarna såna problem med eksemen finns det ju täcken med bara hals och skydd för svansroten, som sitter ihop med en rem som går längs ryggraden. Men då slipper man ju värmen, och blir inget skav av sadeln eftersom den ändå inte ligger på ryggaraden. Men det skyddar mankam och svansrot, som ju ofta är värst drabbat.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Sandra
0

Hemsidan till stallet är: www.ojansislandshastar.com

Det ligger utanför Bro ut mot Ådo o Lindormsnäs.