Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2979 ggr
sweet_candy_
0

Sår. Tips?

Min kompis häst har ett sår på nosryggen, ganska långt ner. vet inte hur han fick det från början.men det kan varit en spark, eller något. jaja. nu är det så att flugorna har ätit på det(han har salva mot flugorna på det) + att han kliar upp det hela tiden. så det läker aldrig. det blir bara värre ock värre=/ Någon som har nån idé om vad vi kan göra åt det? Så snabba svar som möjligt tack!:D

emsems
0

kanske kan ni lägga på något slags plåster? var ju lite långt ner för att flugpannband ska hjälpa..

sweet_candy_
0

ja, har också funderat på det. men vadå för plåster?:S det går ju inte med vanligt "människoplåster" direkt:P och han kliar ju ocskå/=

gejsa
0

Är det skav från grimman eller. Får inte upp någon bild.

emsems
0

oj nu är jag dålig på sånt här.. men jag skulle nog testa ta kompress (heter det så? liknar dom här små tusarna man får av tandläkaren när man dragit ut tänder), och så tejpa på med bra tejp.. ta en sväng till apoteket och se vad dom skulle rekomendera, dom hittar säkert något bra! viktigast är ju iaf att se till att tvätta med vatten varje dag.

Wiemona
0

Kan man i sätta ett "fett" lammullsskydd i nosgrimman samt justera grimman så att den går lite längre ner. Då täcks ju såret från flugorna, förutsatt att det inte är geggigt innan o torkar in i lammullen

Diamant
0

Det finns sår spray att spraya på, det blir som en hinna över såret.

Faxlin
0

Ja såret satt ju lite avigt. Men det såg inte så stort ut på bilden. Men kliar han upp såret är ju frågan om han låter det vara om man lägger om något. Så han inte klar bort det också.
Men som sagt var, daglig tvättning och så sårspray kan vara något att testa. Sedan får man kanske sätta på en sådan där hel flughuva som skyddar även nere där såret är.
Ja det är väl vad jag kan komma på nu i alla fall.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Terrierlina
0

Köp plåster-spray på apoteket.
Plåster som man sprayar direkt på såret!

sweet_candy_
0

#3 nej, dom har inte grimma i hagen, och flygskyddet sitter ju högre upp, så det kan det inte häller vara:S

#4 Okej, men han kliar nog av det är det värsta=/ annars en bra ide..

#6 Menar du sånt där lila? isåfall har vi provat det. tyvärr.

#7 ska se om jag hittar en närmare bild. så man ser bättre. men saken är den, att han är svullen runt om hela såret också.

#8 men det försvinner väl om han kliar? eller?:S

här ser man lite. kommer en till bild…….

emsems
0

kolla med apoteket som sagt, dom har sääkert någon bra lösning på det hela! annars så tror jag nog att det kommer växa bort av sig själv om ni bara rengör det

Diamant
0

#9 Sårplast finns på odal.

sweet_candy_
0

haha, bilden ser lite rolig ut, men jag skulle fläta hans lugg, och så tog han borsten jag höll mellan benen:P

sweet_candy_
0

#11 sårplast? hur funkar det? ska kolla imorgon:)

vi gör rent med vatten varje dag. ofta två gånger om dagen.

Diamant
0

Som ett plåster som du sprayar över såret och som håller borta flugor.

sweet_candy_
0

okej. ska titta.,

Terrierlina
0

Alla plåster försvinner väl om man kliar…. speciellt där… trodde bara att du ville hålla borta flugorna…

Faxlin
0

Jag tycker det ser ut att vara ett sår som en veterinär skulle behöva titta på. Men det är alltid svårt att stå och inte ha sett såret irl.

Audiatur et altera pars

Diamant
0

#16 nej inte riktigt det är lite desinficerande och klådstillande men det är klart att såret behöver rengöras minst två gånger om dagen också men att hålla borta flugor är viktigt då dom lägger ägg i sår och då kan det bli riktigt inflammerat. Tyckte det såg snyggt ut för att vara nu (rötmånad) och så stort

gejsa
0

Nu har jag hjärnsläpp men det där vita som jag har skrivit om förut som man ska sätta på hästars sår tocasyl heter det väl va? Rätta mig om jag har fel. Det måste en vet skriva ut men det stelnar på sår så att flugor inte kan äta upp det. Det rekomenderas. Kan fortfarande inte se någon bild.

Faxlin
0

Mysko att du inte ser bilderna gejsa. Jag ser dem. ;-)

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Jo då, jag har fått fram dom. Men just då gick mitt modem sakta. Då tar det år att ta fram dom och det går sakta allting. Så då klickar jag bort det.  Det är inte alla som har bredband som du vet. Flört

Faxlin
0

haha, nej just ja. Det finns fortfarande de stackare som lever kvar på medeltiden. ;-)

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Visst! Din retsticka där.

Faxlin
0

mohahaha, japp I´m back!!!

Audiatur et altera pars

lisette
0

#21 det är därför det är så bra när bilderna är 60-150 kb.. tar inte så lång tid att "få upp" dom…

davidia
0

när min häst fick ett sår på sidan av näsan så ringde jag till veterinären som skrev ut en jätte bra salva,kommer inte ihåg vad den heter.flugorna var på såret hela tiden så tillslut så var såret 3*3 cm stort……

lisette
0

socatyl var det säkert @nn@

davidia
0

en orange tub vet jag bara att det är.

gejsa
0

#27# Ja, just det socatyl. Jag skrev ju tocasyl. he he det såg du inte lisette. *fniss*

lisette
0

#29 ska jag vara ärlig har jag itne läst igenom alla trådar ordentligt… :D

gejsa
0

Nej, jag förstår det. du sitter väl på jobbet va?

lisette
0

#31 ja nu gör jag, men jag ska köra hem… vi har ju en personaldata som vi kan använda, trots att jag sitter framför en dator hela dan kan jag ine använda den… :(

gejsa
0

Ok förstår. Kör försiktigt hem. vi hörs.

zimba92
0

Väteparoxid är jättebra när man har fått sår antingen på sin häst eller sej själv. Det börja bubbla och fräsa, men det tar död på alla bakterier och läker jättefint. Det finns att köpa på apoteket. Testa det vet ja.

gejsa
0

Jo, men flugorna äter ju upp såret dagtid. Det är socatyl som gäller här. Ring vet och be honom ringa in det på ditt närmaste apotek.

davidia
0

jag fick fuciderm av veterinären.hittade tuben:)

tessa
0

#34: Ouch, det måste göra ont?? även om det är bra.. =)

zimba92
0

#37 Nä, väteperoxid gör inte ont. Det svinder inte heller. Det blir bara lite kallt på sårstället.

gejsa
0

#38# Fast det är ju bara för att ta bort ev bakterier om det börjar bli var och så. Men det skyddar ju inte för flugorna.

lisette
0

tessa, tidigare brukade piercerna rekomendera väteperoxid när man skulle tvätta hålet, men det blir otroligt fula hål av det… :S

zimba92
0

#39 Mot flugor hjälper det inte men då kan man använda skillingaryds salva runt såret, inte i eller lila spray som har viss flugmotstånd.

#40 Det skriver att väteparoxid skulle ge fula hål, stämmer inte jag har använd det med framgång på mina hundar, hästar och katterna. Idag syns inget var såret har varit, finns inga bulor efter såret eller saknad av päls. Utan dom ser precis likadana ut som innan såret kom till. Har även användt det till mina barn som har fått sår efter ha slagit sej och inte heööer här har det blivit fula hål efter såret.