Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 692 ggr
NinaToy
0

Huden spruckit.

Hejsan! :)

Min D-ponny hade för en tids sen mugg, behandlade det med virkon och det var snabbt borta. Men nu har han fått nånting som inte liknar mugg utan är jättesprickor i huden vid karlederna (alla 4:a). Huden är stenhård och det ser ut som en slags av uttorkning? Kan gräs framkalla sånt här eller kan virkon torka ut? Behandlar det nu med mjukgörande salva.

hjullan
0

har ingen aning om hur virkon fungerar. men kan mkt väl tänka mig att den är uttorkande eftersom mugg ser ut som det gör. va tråkigt att din häst drabbats , vissa har ju lättare för det!

jumpingqueen
0

Prova Idomin eller helosan.. dom är bra! Annars kan du prova Hydrakortison, det funkar bra på känsliga hästar.. Men det är 10 eller 14 dagars karens på det , tills man får tävla igen…

Emmelie
0

Finns ju mycket mjukgörande salvor på apoteket, parfymfria och sånt hitta en som är fet och återfuktande.. där kan du samtidigt få hjälp och rådgivning, dem har säkert bra förslag!

NinaToy
0

Nu har lite försvunnit men han tkr det kliar så han försöker klia själv + sparkar han som tusan med alla 4, är rädd att han sparkar sig själv!

Emmelie
0

kolla om det finns (det borde finnas) sa´lvor mot klåda.. inte eksem salvor då men det skall finnas såna som lugnar huden och minskar på klådan. Prata med ngn som kan ge förslag för jag kan inte namnen på ngra just nu..