Borsta svansen.
Kan man borsta hästens svans varje dag. Finns det någon annledning till att inte göra det förutom att den tunnas ut?
Min kompis sa att de inte kan smälla flugor lika lätt om den är borstad, stämmer de?
Tacksam för svar 

Haha så mycket tappar dom väl inte på svansen så dom inte kan smälla flugorna med svansen. Bara för att man borstar varje dag. Klart man kan borsta svansen.

Okej :) Jag har en till fråga. Jag ska kanske skaffa en unghäst eller en 4-5 åring. när jag får hem den och den är i full kondis kan man rida den som en vanlig häst eller ska man ta de lite lungnare?
Du borde låta den bli "hemmastadd" vänta någon dag innan du börjar träna den..
Jag brukar spraya svansen me pälsglans, foxfire tycker jag är bra. sen kan man ta en piggborste och dra igenom svansen med. Då trasslar den inte i hop sig så mkt. :P

Spraya in svansen med glansspray är jätte bra (var eller varannan dag), men dra inte igenom med en piggborste! Den är till för att ta bort lera på kroppen med, därav att den är väldigt grov och effektiv. Har sett flera svansar som det knappt är någonting kvar av pg a att den är sönderborstad av piggborstar =(

Jag håller med #4, utom att jag föredrar en mjuk "rotviska" som jag inte tycker sliter lika mycket. Fast jag har inga vetenskapliga belägg för det…
Vad gäller unghästen så tycker jag också att den kan behöva bli hemmastadd - men att man kan rida den i skritt med sällskap ett par veckor. Unghästar behöver vila, men ingen häst mår bra av att stå helt en längre tid. Bättre då med skrittmotion om den inte går i en rejäl hage där den kan röra sig mycket.

#6 rotviskor använder jag också :), men väldigt lite varje gång.
Jag använder piggborstar till man o svans då det inte sliter på mina hästar. Är noga med att spruta på pälsglans, sjöbogårdens, som reder ut tovorna innan jag drar med borsten, vilket också gör att det fastnar inte hälften så mycket på borsten som det gör utan pälsglans.
Märks inte överhuvudtaget på mina att jag använder piggborsten.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Stella har för mycket svans för att en piggborste ska kunna användas utan att slita sönder den. Och det vill jag att hon ska behålla… Håller helt med Jenah här.
Ja det är ju olika, hade jag inte haft sjöbogårdens pälsglans som reder ut manarna o svansarna så pass bra innan jag behöver dra med borsten så hade jag ju inte använt piggborsten.
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Kitty har det också, och det är jätte skönt att den är så fin efter 20år i livet! :)

Jag använder pälsglans och använder sen en hård rotborste…
http://taralom.blogg.se - Min blogg
Jag använder inte pälsglans så ofta och så använder jag en man- och svansborste, en typ av rotborste fast mjukare.
Jag skulle aldrig använda piggborste annat än till lera på kroppen. Har sett hästar vars manar och svansar inte är speciellt vackra efter för mkt piggborstning.

jag har pälsglans och sen borstar jag med rotviska. med piggborste skulle halva manen försvinna även om jag skulle ha i hela flaskan med glansspray.
använder piggborsten till lera på kroppen precis som #13.
jag använder en hund karda till man o svans funkar jätte bra o sliter inte bort massa hår, samt pälsglans :D
Jag använder piggborste till Wildas man och svans. Hennes tagel är extremt tjockt och extremt långt. Inga rotborstar hjälper där inte… Jag borstar försiktigt med piggborste varje dag och reder ut tovor ordentligt 1 gång i veckan, då använder jag vanlig hårborste, mankam och sax…
Sax för att jag ibland måste klippa (ytterst lite) upp vissa tovor i manen. Låter brutalt, men det syns absolut ingenting i hennes man när man rett ut den just för att den är onormalt lång och tjock ;)
Svansen är jag försiktigare med, den är inte lika extrem :p
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag använder lite pälsglans för att inte slita ut svansen, och en hårborste med hårda tunna piggar, en hund borste går oxå jätte bra, gärna glest mellan piggarna. Förr använde jag aldrig pälsglans och nästan alltid piggborste, men nu skulle jag aldrig sätta en piggborste i svans eller man, pälsglans är speciellt bra till hästar med "korkskruvs lockar" i svansen.

Oj, vad många det är som använder pälsglans. Ni vet väl att det inte är bra att sätta på det högst upp på svansroten när det är sol ute?! Det är starkt och bränns om huden är känslig.
Jag använder knappt aldrig pälsglans. Bara när hästen är väldigt tovig. Annars tar jag piggborsten. Den är bra i alla väder. :) Mina hästar tappar inte hår så det blir kalt någonsin.

#18 pälsglans gör ju även så mindre skit fastnar i man och svans. Bränner det verkligen i solen? de flesta pälsglans är ju till för hela kroppen. Min häst skulle aldrig klara av att bli borstad med piggborste i man och svans varje dag, då försvinner ca 10 hårstrå var gång och tillslut är det väldigt tunnt även om det inte är kalt.
Jag använder i stort sett bara en vanlig "människohårborste" till mina hästars manar och svansar. Jag tycker det fungerar jättebra och inte sliter det nämnvärt heller.

#19# Ja, något händer iaf om man sätter på det när det är sol. Både Gobban och även Sorro när jag var där sist hade sår där och hade kliat bort massor.