Svullen rygg
Min häst har blivit svullen i ryggen. Har fått mjuka knölar precis bakom där bossorna på sadeln ligger på honom…..vad kan detta bero på? Hur går jag tillväga med detta?
sitter sadeln bra? är den väl stoppad?

Jag har en wintec isabell. Det är luftbossor som ska fördela trycket själv. Jag har haft sadeln över 1 år och den är utprovad av sadelutrovare. Aldrig haft problem innan.
kanske du ska kolla igen om sadeln fortfarande ligger bra?
hästen kan ju ha musklat om sig eller blivit tjockare/smalare.
jag tror som jen, be någon titta igen, hästar musklas ju om hela tiden, spec när man har en ny ägare/ryttare/sadel..

Ok. ska ringa hon som provade ut sadeln och be henne komma igen då. hjälper det sen då enbart med vila från sadeln? eller behöver vet kolla på det? Ryggen e ju så känslig….
hoppas det blir bra !!
jag skulle låta en massör kolla upp ryggen först och se vad den rekommenderar för träning. men utan sadel och skritta i skogen brukar vara bra.
säger som jen, igen! ingen sadel.
men som du sa, be provaren kolla igen. undvik att ha något som nöter på ryggen.. antar att du inte har täcke nu, men annars hade jag gett dig rådet att se över hur dom sitter på hästen.

Har pratat med utprovaren och jag ska köra dit med Pim på söndag så ska hon kolla hur sadeln ligger Är det inget fel på sadeln så får jag väl kolla vilket nästa steg bli. Konstiga var att svullnadena kom under en natt och han var rejält svullen och ömmade kraftigt….. Kan be vet kolla på torsdag med när han ska vaccinera Pim…
Synd inte kameran funkar så jag hade kunnat fotografera och visat er..
#7 nej jag använder inga täcken nu.
lycka till och hoppas det blir bra igen.