Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 2658 ggr
Peppe
0

Dyrt hö

Ja i år slår gubben till ordentligt! Han har höjd höpriset till 2.5 kr/kg! och allt vi får då är en koanalys på endast MJ och smrp. dessutom tar han extra för att köra ut höet nu, vilket han gjort gratis innan. kunde det inte räcka med det ena, varför slå till med båda? vi får betala 4000 kr för höet i år, skulle betalat 3000 i vanliga fall.

Det värsta är att vi inte har nån annan att vända oss till, han har monopol på höpriset här. om man inte vill ha dammigt och mögligt hö med dåliga värden.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

bubbelbubbel
0

jag tror att han helt enkelt är tvungen, med det vädret som varit blir det nog inte lätt för bönderna skulle jag tro…

gejsa
0

Fy fasiken vad dyrt. Vet inte hur mycket min bonde går upp i pris i år. Förra året betalade jag 2 kr/kg och analyserade själv.

micheles
0

Jag som hoppades på ett bra hö år. Min gubbe sa att sämre än förra året kan de knappast bli, men ack !

Får se vad han tar när jag ska hämta i sep

Peppe
0

#1 nej vi vet att han har hö…. och han vet att vi är beroende av hans hö

lisette
0

men ni måste ju kunna beställa ifrån andra ställen?

VeNyRa
0

vi betalar 3.50kr/kg.

Lorita
0

jag räknar också med att mitt hö kommer att gå upp, dels är dieseln dyrare och sen också plasten eftersom jag har inplastat hö. Även det att min åker inte ser ut att lämna lika mycket som förra året drar ju också upp priset Gråter

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Peppe
0

#5 nej vi har ju inte det… om man inte vill riskera att få hem ett par ton dammigt hö

Peppe
0

Vi testade för övrigt att köpa ett billigare hö ett år, vilket gav resultatet allergisk bronkit på Peppe. den niten gör vi aldrig om

schvung
0

Ett stall som jag stod i tog 5 kr/kg hö.

jeanette
0

Spelar väl ingen roll att det är koanalys då värdena inte skiljer nämvärt till häst. Mineralanalys kan man göra själv om man vill.

Peppe
0

#11 jag vet. men en mineralanalys kostar det också, man tycker ju att han kunde ha en fullgod analys till det priset.

lisette
0

#8 man kan beställa hö bland annat från dalarna.

wewwa
0

Förra året betalade vi 2,25 kr/kg, det fanns billigare hö, men det var inte så fint, så vi betalar hellre lite mer. I år har vi fått betala 2,50 kr/kg.

Peppe
0

#13 och DET skulle vara billigare? Förvånad vi har över 30 mil till dalarna

schvung
0

Tillägger till #10:

Det var ingen analys med i höet för 5 kronor/kilot. Förmodligen var värdena USLA. Vi flyttade snabbt iväg från det stallet.

Ledin
0

måste ni köpa höet redan eftersom det kommer mera regn o där med blir det mera hö så kan ju priset gå ner.  det kostar ju inte mycket fick jag reda på att göra en analys på höet tror det var under 300kr så det kommer jag göra för att kunna räkna ut bättre vad dom sak äta i höst-vinter-vår tycker att det där priset va himmla dyrt så sug på karamellen å låt gubben vänta tills ni vet hur andras hö blir :) han kan ju gå ner i pris om ni har tur.

Peppe
0

#17 han behöver inte gå ner, alla är som gamar efter hans hö eftersom det är så fint. några i stallet fick betala 2.25kr/kg nu i våras när de behövde lite extra hö. det var alltså hö från 2007…. så ner i pris går han inte på en månad…

lisette
0

#15 jag vet inte, men det tåls att kolla upp faktiskt. kolla på hästnets hömarknad! jag tycker inte ni ska binda upp er på en bonde - det finns gott om dom!

bonde
0

Vi körde in vårat hö för 2 veckor sedan. En uppköpare har erbjudit oss 2,20/kg, han säljer det för 3,80 (+moms). Vi ska dock inte sälja, utan använda det själva.

Jag tror inte man ska vänta för länge med att tinga hö i år. Många har bytt ut vallen mot spannmål. 1:a skörden blev mycket mindre än normalt och vi vet ännu inte hur nästkommande skörd blir, om det blir nån. Priser på 2,50-3kr/kg är nog vad man får räkna med.

Ledin
0

oj är det så dyrt med hö? givetvis så ska höet vara bra annars kan det ju kvitta.

Peppe
0

#19 jag vågar inte chansa…. som sagt, Peppe blev sjuk när vi testade någon annans hö. detta hö är torkat med fläkt inomhus, och jag har nog aldrig stött på en dammig bal under de här åren

Silenos
0

Jag har svårt att få tag i hö alls. De flesta bönderna häromkring gör hösilage i storbal, det kan inte jag köpa då jag bara har ponnyer. De hinner inte äta upp balen innan den blir dålig.

Så, jag är glad om jag får tag i hö. 2-2,5 kr/kg + moms kostar dte häromkring.