Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 6709 ggr
Kjellman
0

Skimmelskäck?

Vet någon hur en skimmelskäck ser ut? :)

Maja
0
Zamwyn
1

Jag trooor hästen på denna bild är en rödskimmelskäck. Här är iaf säkert ett skimmelskäcksto. Aningen ljusare, men också en skimmelskäck finns här.

Maja
1

En skimmelskäck föds som en skäck med en grundfärg (svart-, brun- eller rödskäck), precis som en avblekbar skimmel gör. Sedan så blir de färgade partierna gråa och ljusnar. Så småningom kan hästen se helt vit ut. Man kan dock se på huden att hästen har pigment där skäckfläckarna satt från början. :)

Klasselover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en skimmelskäck. Han är reggad som det iaf.

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Alex
0

En skimmelskäck är en skäck med skimmelanlag. Dvs föds som skäck (svartskäck, rödskäck, brunblackskäck…) men som sen skimlar av med tiden. Kan alltså se ut som en helt vanlig skimmel som vuxen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
0

#5 - Tss.. :P Jag var före! ;)

Peppe
0

#3 jag vet en ponny som blivit helt vit, men precis som du säger så ser man skäck-teckningen när hon blir blöt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Granatapple
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har för mig att Islandshingsten Topar från Ekhamra är skimmelskäck…  jag känner 2 avkommor efter honom och en är skimmelskäck och den andra är avblekbar skimmel.

Idunn skimmelskäck (till höger)

Maja
0

#8 - Hittade en ganska kul bild på en av hans avkommor. Stoet ser ut så här (skimmelskäck, såg tidigare ut så här). Avkomman såg ut så här när han föddes och i höstas såg han ut så här. =)

Ahnna
0

Konstantskimlar med skäckanlag är väl fläckiga hela livet, fast nästan helt vita på sommaren? Typ rödskimmelskäck, svartskimmelskäck etc.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Maja
0

Vet inte hur det fungerar med skäckanlag, men antar att det är samma som för "vanliga" konstantskimmlar.

Alex
0

#10 Ja konstantskimmlar har ju skäckteckningen synlig hela livet eftersom de inte bleks med åren utan växlar mellan årstiderna. Men nu tog jag för givet att det var avblekbart skimmelanlag trådskaparen pratade om… Det är ju två helt olika anlag så. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

stall-harmoni
0

har en skimmelskäck på min sida. harmonis happy boy

Madick
0

En skimmel som har skäckanlag. Svårare är det ju inte .-)