Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2853 ggr
SHV-Pysen
0

Duallygrimma?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja testa en duallygrimma till shettisen, men jag vet inte så mkt om den. Har bara läst det som Monty Roberts (Uppfinnaren av grimman för er som inte vet) sagt om den och lite om vad andra skrivit och det låter bra, för det mesta.

Jag skulle vilja höra från er som har lite erfarenheter av denna grimma, om det är någon här som har det.

Jag skulle vilja veta bla.:

• Hur pass bra har grimman funkat för er?
  • Storleken: Den finns bara i S, M och L så den kanske är för stor för en shettis, även fast min kan ha strl ponny på vissa grimmor. Ngn som vet nått om det? 
  • Den kostar 500 så jag vet inte om det är värt att lägga ner dem pengarna på en grimma till en häst jag inte äger… Har hört att det finns billiga kopior från typ frankrike, elr?
  • Kan man göra en egen på något vis? Skulle gärna vilja göra det i så fall!

Lyssnar gärna på andras kommentarer om grimman också, vad ni tkr även om ni inte har egna erfarenheter!

Tack på förhand!

Strumpan
0

Varför ska man använda en sån grimma istället för en vanlig ??*nyfiken*

Mvh Jenny

Spiritinthesky
0

ååh, vill också veta om den här :D

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Miii4
0

Vi har en här hemma, dock ej använd ännu, köpte den av Ann som är Monty Roberts instruktör.
Den är ponny, man kan spänna in dom ganska så mycket. Annars är det bara att höra av sig till henne, så kan dom säkert fixa fram ännu mindre, tror det fanns i Danmark!

http://www.equustc.se/ är länken till hennes hemsida.

JoJos
0

jag har haft en sån, tyckte den funka bra,fast igentligen måste jag säga att den har samma efekt som en valig repgrimma.. men visst funkar de lite bättre bara man vet hur man ska använda den!!

Strumpan
0

Ingen som kan förklara?

Mvh Jenny

SHV-Pysen
0

#1 och #2 om ni söker på "dually grimma" på google så kan ni säkert läsa om den. Vitsen med den är iaf att flytta trycket som hamnar i nacken på hästen när man drar i grimmskaftet till nosryggen istället, och så blir det bara ett milt tryck. den går också att använda (och rekomenderas) till tömkörning, ridning m.m då hästen tydligen skall svara bra på detta huvudlag. Men som sagt, detta är vad jag har läst, så jag kan inte intyga att det stämmer.  det får ni fråga de som har såna här.

#3 tack, jättebra, ska kolla där och höra av mig till henne ev.!

#4 Jo, jag har hört att många säger att repgrimma, kapsoner och sådant ska ha samma effekt, men om man drar lite i skaftet på en repgrimma så hamnar väl fortfarande trycket i nacken och det är väl det som man vill undvika?

JoJos
1

jo de e sant kapson vet jag inte om jag vill lägga i den kategorin men alla ser vi olika. trycket på duallysen ligger juh precis som du säger enbart äver nosryggen o ingen annanstans, vet man hur man använder den är den toppen..

Repgrimman ger visserligen oxå som du säger tryck vid nacken men de fördelar sig jämt runt huvet..

vad är du ute efter med en dually? vad är "problemet" med din häst?

SHV-Pysen
0

ja, dels så är han svårlastad, och så kan han vara bråkig ibland när han blir ledd, vilket man helst inte vill ha ute i trafik och med nybörjare på ryggen och så vill jag ha något bra bettlöst eftersom han blir så stum i munnen om man använder bett hela tiden. Jag har tänkt och försökt byta bett, men jag har sådana problem med det och det kan kosta så mkt om man inte hittar rätt, å så är det ju inte min egen häst. Går han bettlöst mestadels funkar han jättebra på nuvarande bett när det väl används (vilket kommer bli vid körning)

SHV-Pysen
0

glömde tillägga att man inte kan jobba honom på dessa vis med repgrimma

JoJos
0

oki ja men då är det juh bara prova o se om det blir bättre med en dually. hade gärna lånat ut min om den inte var förstor ;P