OT: Mat på midsommar?
Vad ska ni äta idag på midsommar? =)
Jag käkar ngt lätt till lunch. Sen ikväll ska jag och min pojkvän laga ungsbakade rotfrukter, sallad, Bearnaisessås, morotsbiffar till mig och kött till han :) Sen blir det massor med jordgubbar!
/Elin

Ungsbakade rotfrukter låter jättegott. Hur gör ni?
Nypotatis, sill, kall skinka (på burk, mumma)… det vanliga. Också den måltid som man längtar mest till på året.
till "lunch" åt vi potatis, gräddfil, gräslök, korv och köttbullar och senare ikväll ska vi grilla flintastek och ha klyftpotatis och tzatsiki till :D *MUMS*

jag åt potatis, gräddfil, gräslök och bröd.
de andra åt samma som mig plus vildsvin och lite matjessill.
Grillat kött, potatissallad och lite sallad/grönsaker till. Till efterrätt jordgubbstårta.. :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Grillspett & potatisgratäng ^^
Först sill, potatis och ägghalvor. Till huvudrätt var det grillad flintastek med färskpotatis och sås, sedan jordgubbar, grädde och glass! =)
hm, jag åt ett par nypotatisar med lite smör och lite sallad igår hos mor, och en skå med jordgubbar efter det.
sen åt jag stekta nudlar med kyckling inatt, haha, han inte laga mat innan vi skulle iväg på kvällen, så det fick bli när vi kom hem :)
Nypotatis, matjesill,gräddfil, löksill,senapssill, ägg o gräslöksblandning… =midsommarmat:-P köttbullar stod också på bordet för de som ej äter sill…
sen blev det jordgubbar, mjölkgrädde o socker och glass
sen senare blev det kaffe och tårta(den från buffetidningen, god men klöddig o göra)
Nypotatis? Heter det inte färskpotatis? :P
jag har då alltid sagt nypotatis…:)
Haha, i affärerna här omkring står det "Färskpotatis, Sverige, XX kr/kg", står det Nypotatis hos er? :P
Jag åt en varm macka till midsommar mat x P
det är ni som är konstiga maja, det heter nypotatis :P
Nää, färskpotatis heter det :D
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
nähäääääääää :P
#15 - Go Anna! ;)
Vi åt först sill med kokt potatis till "förrätt" sen grillade vi lite, en åt lax, två stycken fläskkött och jag kyckling. Till det åt vi fransk potatissallad, tzatsiki och grillade grönsaker. Champinjoner, scharlottenlök och majs. Baugette hade vi oxå.
Till efterrätt gjorde vi en rabarberpaj m vaniljsås.
O sen åt vi även massa godis, chips och drack lite snaps o vin.
Blev även några runder med kubb. Laget jag va med i lyckades vinna en gång av 4a bara.. hum .. haha :D
nypotatis såklart!!!!!!!!!! ;-P

säger med nypotatis :P
här i byn säger dem tom nypärer…;-P

Färskpotatis heter det.

Längre upp i landet säger man kanske färskpotatis och neråt i landet säger man nypotatis. :)
Man kan nog säga vilket som..
#23, men jag och attlid bor ju nästan på samma breddgrad :P
äh, då säger jag som mamma och lisette istället, pootaaatiis.
Japp det kan man…
Jag fick ingen mat….. :S jag jobba 14.30-20.30 inom vården, o killens familj festade loss järnet i hans mammas trädgård. När jag kom hem fanns det bara gräslök och sill, samt nypotatis kvar…. Men som tur var hade hans mamma gömt undan några köttbullar (hemgjorda) i frysen…. så de tinade jag, åt med stor aptit, medan jag hotfullt såg på aqlla som närmade sig min tallrik….. Sedan blev det emr alkohol än mat…. men det är ju för at tjag är vuxen o över 18 ;)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#24, ääh ;) skitsamma ^^ Man säger som man själv tycker då så blir det inget tjafs :P
Vi hade nypotatis, sill (min 8 sorter), lax, ål, makrill, gräslök och gräddfil.
Och sen blev det jordgubbar, glass och grädde till efterrätt.
Alla här hemma (med vissa undantag) älskar fisk av alla de slag så det blir det alltid massor av här :D
Grillspett, kall skinka, sill m. gräslök och grädde, och våran alldeles egna färskpotatis :D Och vi SKA ha egen potatis på midsommar, om vi så får gräva upp hela landet ^^
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
#27, ja, potatis som potatis lixom, nypotatis eller *harkel* färskpotatis är ändå bara små och jobbiga..:P
Men kom igen gott folk - färskpotatis heter det! ;)
Nej då, gott folk! det heter NYPOTATIS ;-P

Säger inte ni potäter där nere i Skåne?
naej, pärer…;-P
Jag säger färskpotatis, men visst finns det lika många som säger nypotatis.. :P

all potatis är väl färsk ;) Men all potatis är inte ny, det är endast midsommarpotatisen =) NYPOTATIS!!! :D
Är potatisen som är importerad från Spanien färsk? :P

Inte rutten iaf :P

jag säger nypotatis men det står färskpotatis i affärerna.
på midsommarafton åt jag grönsaksstavar med fetaostdipp, sen en pasta med citron mm och till efterrätt vit chokladmousse med jordgubbar.

hela jokkmokk har ätit potatis, för nu finns de inte en enda potatis att köpa! alla är slut, överallt.
#33 Det är här i Skaraborg man säger potäter ;)
Här blev det färskpotatis, grillad lax, kräftsill, tunnbrödsrullar och grillspett….