Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 788 ggr
lisette
0

säkerhet i hagen?

hur har ni det i era hagar? läste denna artiklen och fick en tankeställare. i hagen finns nämligen likadana vajrar. där en är skyddad och den andra är inte. tror jag ska ringa sydkraft och se vad som säger, om de kan sätta upp ett skydd…

gejsa
0

Har inga sådana i mina hagar. Tack och lov!

lisette
0

vet att hästarna förra året stod och kliade arslet mot vajern, men det har inte mina gjort detta året. det är ju faktiskt farligt. hade inte tänkt på det innan!

gejsa
0

Hi hi ja dom hade ju kunnat skära sig i skinkan ju. Skämt åsido dom är ruskiga ifall dom får panik och springer in i dom.

zimba92
0

Håller med dej Lisette. Ta ring och hör vad dom säger och tala om det sen för oss här. Lycka till.Glad

lisette
0

får ut och kolla på stolpen vad det står vem som äger den. tror tom det är en telefonstolpe…

zimba92
0

#5 Okay. Men ett litet staket om den skulle nog inte skada, så att hästarna inte skadar sej.

SarahPeace
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

usch ,… vi har en hage (skogshage som vi har tagit bort träna) , så det har växt upp gräs … rätt så mkt stubbar o sten .. men vi har tagit bort alla stenar vi kan själv o sånt … ..

Molly är så "smidig" o lyfter högt på benna hahaa (kortet är ifrån idag , ) hihi

lisette
0

#6 eftersom det inte är min hage kan  jag inte göra hur jag vill… tyvärr.

[slo]
0

Egentligen anser väl inte jag att det är elbolagets skyldighet, vi som hästägare har väl ett ansvar att se till så hästarna inte kan skada sig på något? Om det nu innebär att ringa ett elbolag och säga till så är det ok, men som dom i artikeln gör, skyller allt på Fortum, det är ju bara löjligt!

bebbe
0

Håller med Slo, det är varje hästägares sak att se efter att det inte finns något skadligt i hagen, när dessa stolpar sattes upp var det kanske skog eller åker där i stället för betesmark, och även om det finns skyddshylsor på vajern så kan dessa kana upp och ner när en häst står och kliar sig, och även då kan skador uppstå, en enkel åtgärd är att inhägna med några elstolpar och band, det behöver inte vara kopplat till elagregat.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Zigge-3
0

Bra sagt Bebbe! Det ÄR faktiskt vi hästägare som har ansvaret Men det tänker man faktiskt inte alltid på!

lisette
0

du har rätt bebbe (ja du med slo). jag ringde sydkraft idag. de skulle åka ut och se vad de kunde göra. men jag tror ändå jag ska försöka hägna in det på ngt sätt…. det har ju inte hänt ngt så länge som grannen haft hästar men med min (o)tur så…

lisette
0

idag har det varit snubbar här och satt på skydd på vajrarna ivf…

gejsa
0

Oj det var snabba ryck.

lisette
0

ja verkligen, blev jätteförvånad när de ringde mig och var i byn. jag hade precis stannat släpet utanför huset och skulle lasta ur när de ringde.

zimba92
0

va skönt för dej lisette. nu slipper du den oron i alla fall. Glad

Zizou_
0

Heej ! Lorden och Sofi känner jag lorden är en mycket fin häst! Jag är så ledsen för det som har häntLedsen  Ja vi har då inte det i våra hagar ! Och jag tycker att dom ska sätta på Skydd och det är dom skyldiga till men men! Vet inte hur det är med honom nu men vår väl reda på det iaf! Kram kram/Zizou

lisette
0

nu imorse såg jag däremot att de kliat sönder skydden… tror jag måste ta och hägna in där på ngt bra sätt så de inte kommer åt vajrarna… *suck*

#17 hur ser hästen ut nu på benet då?

[slo]
0

#17 jag tror faktiskt inte att dom har den minsta skyldighet alls att sätta skydd på dom grejerna, men jag är inte helt säker. Däremot tycker jag du som hästägare är skyldig att se till så dina hästar har det så bra som möjligt.

lisette
0

#19 jag tror nästan att de måste göra det slo, är inte säker, men det är deras skyldighet att se till att det inte händer olyckor…

[slo]
0

Då tror vi varsinn sak :P Kunde inte du passat på och frågat när du ändå hade dom ute :D

lisette
0

jo det kunde jag ju ha gjort…. :D

Zizou_
0

Sorgligt nog är lorden död:'( Han såg inte så bra ut  på benet så dom bästämde sig för att avliva honom:/ men det va ju bättre för honom! Nu vet ni det iaf!

gejsa
0

#23# Men vad sorgligt! Stackaren.

lisette
0

#23 usch vad tråkigt…

Zizou_
0

mm jag vet! Men det va ju bättre för honom! Han hade ju så ont! och så! men nu är han ju i trappalandaGråter Men vi minns honom!

PimTheGreat
0

Sån tur är finns det inga sådana stolpar i vår hage, inte som jag sett iaf….ska kolla när jag är i stallet idag. Jag tror inte heller elbolagen eller vem det nu är som har stolparna, har skyldighet att sätta skydd på vajrarna. De är ju vi själva som väljer var vi sätter upp våra hagar,sen att de kanske ställer upp och sätter skydd om vi ber dem det är ju inte omöjligt, men jag tror inte att de har någon skyldighet till det…

gejsa
0

Men när man läser artikeln så verkade det ju som om hästen var rätt så bra allra redan.

Sehvrin
0

#27 (mfl) Jag skulle tro att det är elbolagens skyldighet att sätta på skydd, det är ju inte bara i hagar djur kan skada sig på vajrarna, utan även vilda djur. Även häst-/hagägare har en skylldighet när det gäller att skylta ut hagar. Och det är ju att sätta ut "varning för elstaket" om man har elstaket mot en allmän väg.

Men jag menar inte att hästägaren inte har nåt ansvar öht, utan det är viktigt att se vilka skadefaktorer som finns i hagen och göra så gott man kan för att minska dem (utan att gå till överdrift)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus