Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridtravare
Läst 3887 ggr
SarahPeace
0

vad kan din ridtravare? :)

Precis . Vad kan din ridtravare ?, Tex vad kan den i dressyr(tex olika rörelse, går fint på tygeln osv) , Hoppning (tex hur högt den har hoppat), kan den galopp?  lägg gärna in lite fakta om den , som ålder och sånt ,kanske bild ? : P ( :  , skulle va kul o läsa :D,

so Tell me about your "ride trotting horse " hihi  : )

Thinka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Han kan absolut inget än, inte ens stop. Vi miljötränar.

Han är fem…

Ida_79
0

Vilken fin pålle du har Thinka!!  hahahha min kan inte heller ngt istort sett,har med börjat miljö träna… Min häst tänker*Va måste jag gå bakom dej???* *

reddie
0

Reddie kan väl inget speciellt. Vi tränar inte så mycket men ska försöka ta tag i ridningen på lite mer allvar frammöver. Han kan fram och bakdelsvändning, galoppskänkel.

Öppna/sluta och skänkelvikning är han en hejare på - fast tyvär inte på mitt kommando utan då han är lite vresig

AusaBausa
0

min ridtravare är 15 år och kan skänkelvikning, framdelsvändning,bakdelsvändning, rygga, tömköras, galoppfattning,går på tygel ngt så när bra, hoppar väl metern i skogen, banhinder 90cm.(har ej provat högre där).

Snuttan2
0

Hon är ju inte min nu :p Men som de flesta säkert lagt märke till gillar jag att prata om travhästen som jag är väldigt engagerad i.

Nu rids hon bara rakt fram ute i skritt och trav, lite lättare arbete i skritt ute rakt fram även, eftersom hon är skadad. Men när hon vari i hyffsad form tex föra vintern så vad hon nog musklad och välskolad att orka bära sig en del både i skritt och trav, gjorde sidvärts i skritt och trav, skolor i både skritt och trav + öppnor i högergaloppen. Kunde galoppera i båda galopperna, men var inte riktigt stark nog att korta sig och bibehålla tretaken, högergaloppen var lite starkare än vänster och där kunde hon runda sig och få hyffsat med luft i galoppen istället för att ha rätt plan eller sluttande galopp :p

Jag har inga ridbilder med mig på, utan bara ägaren och de vet jag inte hon vill att jag ska lägga ut…

fridak
0

roger är inte min men jag vet ju avd han kan eftersom det är jag som ridit honom mest. det han kunde innan jag tog "hem" honom var väl gas,broms och höger,vänster. nu kan han lite mer, han kan galopperna, båda två, men har väldigt jobbigt med högergaloppen och har jobbigt med högervarv över huvudtaget. han har fått mer muskler och mindre mage;) har tyvärr lärt sig tigga, men han gör det på ett fint sätt iaf(står och nickar med huvudet). han är lite väl lättlärd för mig kanske, så fort jag byter sittben så vill han gärna byta varv, iaf om vi är typ mitt i paddocken. han kan skänkelvikningar någorlunda år båda håll också. men men, han har mest gått i hage i hela sitt liv, är åtta år i år och varit hos mig i 5 månader.

E_hjo
0

Maggan kan
1.gallopfattning
2.öppna å sluta
3.fram å bakdelsvändning
4.gå på tygeln
5.hoppar allt som kommer framför henne =)

Hon är ett 15 årigt sto. Gått på banan ganska länge.

Mangis
0

Mangis har en rörelsestörning, men kan annars "det mesta" när hon är i kondition: så-gott-som-tretaktig galopp, skänkelvikning, öppna och sluta i alla gångarter, förvänd galopp och enkla byten. Tävlat 100 med placeringar (vann KM 2005) och hoppat 130 i kombination flera ggr (bara sluthindret och det är jobbigt). Löshoppad 140. Mangis är 18 om en månad, och högdräktig med Spender S, fölar i maj om allt går väl.

Fler bilder och länkar till gamla videofilmer finns på hemsidan.

jen
0

vi håller på att lär våran pålle fortfarande. men han kan galoppfattning (båda varven förståss)

och vi har lärt honom att rygga, halvhalter och håller nu på att tränar bakdelsvändning som han förstår jättebra från marken, och börjar förstå även från ryggen.

hoppat har han tidigare gjort 90cm, men min dotter har hoppat ca 40-50cm ungefär.

han är 7år gammal och inkörd, men aldrig startad. och sedan tränad för monteridningen men han var för "lat"

Milli
0

Mirre kan väl inte så mkt, mest för att vi inte kommit igång med våran träning… Hon kan gå på tygel, men då måste hon va ordentligt uppvärmd, efter ett pass med "dressyr" brukar hon gå fint på tygeln. Annars är hon väldigt lyhörd, och hon kan nog komma en bit om träningen kommer igång. Hon har hoppat 90 cm ( 70 med mej) men eftersom hon tar sånna hopp över hindrena och är lite rädd för dom så brukar jag inte hoppa henne så mkt…

Hon är 6 år i år, har aldrig gått på travet, utan endast vart ridhäst. Så hon kan ju galopp :)

edit: tyvärr har jag ingen ny bild, men hon har gått upp mer i vikt efter den här bilden.

steffy
0

fina varmblod det finns ute i vårt avlånga landSkrattande

AusaBausa
0

glömde skriva att "ludde" aldrig gått på travet! alltså tävlats. Tränades för det men knäna höll inte för det. Skulle användas för avel men var steril kastrerades o blev då ridhäst, till min lycka! Född i Säffle, bott i Uppsala, Tollarp(skåne) o sist till mig i Tosteberga(också Skåne)

DojoKelder
0

Min 4-åring har jag precis börjat att trava lite smått. Så hon kan inget direkt. Aldrig startad men tränad.

10-åringen har mest gått i hagen innan hon kom till mig.. va riden något och tydligen i alla 3 gångarterna.. Har nu börjat om med henne och har precis börjat skrittas igång. Har startat en del.

tessa
0

#8: Vad är det för slags rörelsestörning din Mangis har? *nyfiken*

tessa
0

Min travartös är utbildad ca LA i dressyr. Dock är hon inte i konditition för att utföra allt som detta innebär, inte heller för att fixa galoppen så bra som vi önskar men blir hon bara skadefri och hel igen, så ska vi "på´t" igen! =) Yrla är väldigt lyhörd och följsam, känslig för alla hjälper, inte minst vikt och röst. Otroligt samarbetsvillig som alltid gör sitt bästa. - Kan inte tänka mig någon bättre pålla för mig =)

Hoppning vet jag inte då vi hoppat väldigt lite men Yrla har löshoppat två gånger, 110 cm som högst med kapacitet för mer. Kikar ni in på vår hemsida så ser ni att hon kan hoppa med mig som hösäck på också, min fina prinsessa =)

Hoppning

Filmer/ridning 

SarahPeace
0

Jadu, Molly är 8 år . ja har haft henne i snart 2 år . dock så har hon fått vila mkt förut pga  hon har varit sjuk.

men de hon kan nu är skänkelvikning,öppna o sluta, fram o bakdelsvädning och sånnt, och öven galopp (  : ,men hon går inte i form riktigt i galloopp ennu  ( : , Hon har lätt att komma neri form o jobba, väldig lät faktiskt : ) , , Molly är fruktansvärt lyhörd haha,  de är ju bra (: , och så älskar hon beröm, hon verkar kunna lära sig allt bara att hon får beröm ( : ihih , hon är min lilla käämppee <3

Sussi
0

Min kan galoppskänkel, haha. Ja sen kan hon också faktiskt skänkelvikning.

vi har försökt hoppa men jag tror inte hon förstår iden, hon glor lite fult på det minimala hindret och så ramar hon det och undrar varför matte ställer sånt skräp ivägen.

Naturhinder hoppar hon dock bra och högt.

Carolrita
0

Min märr har inte ridits på nästan 1 år nu pga ryggonda o problem med ena bakkota. Numera dräktig (med en travhingst, alltså ska jag ha denna avkomma till trav).
Men innan det red jag henne en hel del, hoppade några stockar i skogen osv.
Hon har en fin galopp, den är taktig o inte så "guppig". Väldigt känslig, med andra ord!
Men hon är väldigt rolig o rida, nu när fölet är utploppat funderar jag på att börja rida henne igen o kanske se vad hon går för.
Kanske sadla om till western? Det visar sig.

Rio Rita heter märren Flört

Ida_79
0

#3 Är inte våra hästar ganska så lika i ansiktet? Fin häst du har:)

Mangis
0

#14 Hon sätter hö bak utanför sig, men vänster bak spårar. Har hittills inte hittat ngn orsak trots diskusiioner med veterinärer, equiterapeuter, massörer… Bahandlad av kiropraktor. Hon verkar inte störas av det egentligen då hon är pigg och glad, men folk är rätt bra på att ge mig dåligt samvete.

reddie
0

#19, ja, visst är han fin Glad Lite lik var dom faktiskt.

Berrabus
0

berra blir 13 år i maj.

han kan grunder i dressyr, nh. givetvis köras oxå.

han har just nu problem med ryggen så nu tömkör vi och tränar nh förfullt. fast nu får vi ta det lugnt för det är bara is våren har kommit.Ledsen

linnrisedal
0

Min travera är 9 år, hon han ingenting xD Inte ens att galopera. men jag tycker om henne för de!

emmm
0

Tilia är 10 år och kan lite av varje, öppna boxdörren, krypa ut ur hagen m.m Räcka ut tungan

Nevars, passar på att träna henne lite extra nu när lillasyster är i Thailand i 2 veckor. Hon kan alla gångarter, både snabbt och samlat. Hon har lättare för vänster galopp så det tränar vi på. Hon kan skänkelvikning, öppna o sluta, vet inte om hon kunnat framdelsvändningar tidigare med det tränar vi på nu. Samlingen är nog inte den bästa, hon böjer på halsen snyggt men det är inte det samma som samling… ;)

Hoppar allt! Så ärlig att det står härliga till, syster tränar på 1.10 just nu. Jag vågar mig bara upp till 80-90 cm. 

Hon har startats 5 ggr och blivit riden i 3 år.

emmm
0

Era hästar är verkligen fina!

tessa
0

Tråkigt Mangis att folk ger dig dåligt samvete, så borde det inte vara. Du har säkert gjort vad du kunnat och är hästen pigg och glad, så ska man kanske vara nöjd med det.. är det lite typiskt travare tror du att ha sådana här problem, i och med att de är avlade för trav och vi har valt att rida dem? Bara en tanke, tycker ridtravare är underbara =)

Tarek
0

Min lilla Tarek blir 10 nu i Juni. Han går i form i alla gångarter, öppna, sluta, fram och bakdelsvändning… Hoppning äälskar han. har själv dock bara hoppat 90cm med han (är ganska feg) men han har kap. för mer. Tarek är dock inte inkörd något som jag skulle vilja prova. Han är väldigt lättlärd och gör allt som man ber han om. Just nu provar jag lite enkla western grejjer och det verkar han tycka är as ball *ler*… Go Tarek Skrattande

Mangis
0

#26 Ja, det är man rätt bra på att ge sig själv annars. Jag tror säkert att det kan ställa till det att avel och syfte är olika. Kanske alldeles särskilt i de fall hästen faktiskt även tränats och tävlats i trav…

Fanny.H
0

Min pappas ena travare tävlar i hoppning. Vet inte riktigt hur högt han hoppar, runt 1m kanske. Han kan gå på tygeln jättefint, skänkelvikning och snart sitter passagen som "handen i handsken." Flört

Fanny.H
0

Han heter Ramfo förresten och tävlar fortfarande i trav.

Zavannah
0

Min är inriden i början av jan ,så hon kan än så länge bara , skritt ,trav, halt ,lite undan för skänkeln än så länge. Men vi jobbar sakta men säkert framåt.

Beundy
0

Min Scandal är 25 år. Han kan öppna/sluta men inte jag :P. Han kan galoppsänkeln, skänkelvikning. Helt enkelt grunden i dressyr. Han har hoppat och tävlat 1.20 (inte med mig, det var innan jag fick honom.) Jag har hoppat 60.

Ledin
0

Min travis har vart ridhäst på heltid sen hon vart 4-5år så hon kan skänkelvikningar, gå i rättform, går på tygeln i alla gångarter. Rättgaloppfattnign korta å länga trav o galop ja dressyren sitter där den ska så att säga. Rör sig jätte bra lyfter bra på bakbenen. Hoppningen tja hoppar lite då å då 110 har vi väll hoppat några hinder men det är inte riktit min grejj. Löshoppat 130 hon hoppar rätt så långt det e väll det ända minuset jag kan komma på¨. Mjuk å fin i rörelser å mjuk imunen.

JoJos
0

Studs har precis fyllt 5 o kan grunderna,fatta galopp skänkeln,skänkelvikning,öppna,sluta. har inga direkt nya bilder,men ska fixa de =) finns lite äldre bilder på min sida *

Eve
0

Lykka är 7 år gammal, kallblodstravare. Kan skänkelvikningar, öppna, sluta, fram- och bakdelsvändningar osv. jättebra galopp. Passagen har hon naturligt, ska öva in den på kommando när den konditionen och musklerna finns :). hoppar 120 utan problem. Har ett jättefint övertramp som gör at hon jobbar i en perfekt form när man rider henne rätt.

Fler bilder och info här

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

ew
0

Har en 5 åring som ja har haft i lite mer än ett halvår, hon kunde inget då, mer än skritt å trav, och stanna i ca 3 sek:P Nu galopperar hon fint, har hoppat 90cm och flyttar sig för skänkeln o.s.v och viktigast av allt för mej: hon har fått muskler och hull! Fast hon gillar fortfarande inte vattenFlört

Ninja
0

Den hittills mest travridna Wille kan gå i rätt form - åtminstone kortare stunder tills han tröttnar. ;)
Han kan även skänkelvikning, framdelsvändning och med lite jobb även bakdelsvändning.
Hoppa kan han, men jag har aldrig hoppat några nämvärda höjder med honom. Galoppskänkeln behövs det jobbas mer på när man är på ridbanan, för han har inte lärt sig tidigare att man kan springa fortare än trav där. :P

Han är, trots att han inte är utbildad, den mest känsliga och lyhörda häst jag ridit. Med undantag av en väns tävlingsponny.. därför lyssnar han direkt och flyttar sig för skänkeln trots att han inte har lärt sig nåt tidigare.
Nu ska han dock utbildas och tränas ordenligt, så hur mycket mer vi lär oss återstår att se. :)

swedensess
0

min sköt häst dick hon är jätte ducktig i både hoppning och dressyr hon har tävlat upp till 110cm och dressyr vet jag inte :P men hon kan gå på tyger (väldit lätt) öppna sluta och lite annat :D jag har inte hoppat så högt med henne för att vi inte har några hinder stöd^^" men vi har tagit några små skutt efter det hadde varit storm då det låg lite träd i vägen ( vi hadde kollat så det gick att rida där innan) det var skit kul :D

SofiaR
0

den jag red i sommras kunde, sidvärtes rörelser, galoppombyten osv :D

casandra
0

Brian & jag tränar på, "för tillfället" kan han bak & framdelsvändningar, skänkelvikning, rygga, galoppfattning, och även lite öppna & sluta - dock får man ju jobba för det.

Har hoppat en hel terrängbana med honom och det gillade han skarpt, trots att han är en riktig fegis, hehe. Den banan var iallafall med hinder på höjder mellan 50 cm - 1 m? På ett ungefär.

Löshoppat har vi inte gjort så mycket, dock när vi gjorde det så hoppade han 1 m. Tömköra går jättebra, däremot inte longera, det har vi svårt för.

Att hoppas under sadel är jättekul tycker han, och vi har hittills hoppat 120 cm, vilket han klarade ruggigt lätt (blev både förvånad och stolt). Dock kommer det nog ta ett tag innan han kommer "få plats" att hoppa en högre bana i en paddock/ridhus. Då han går lite för fort och tar ut väldigt väldigt mycket. Men det kommer! :)

haneki
0

Tomppa är 8 år. Blivit riden i lite över ett år.
Han kan gå i rättform, rygga, skänkelvikning i trav och skritt, bak-ochframdelsvändningar, galopp, förvänd galopp och enkla byten.

Han är ingen stjärna i hoppning men vår rekord är 70cm. Ibland hoppar han riktigt fint och i bland ser han ut som… vet inte vad. Räcka ut tungan Men i vinter har vi en hopptränare så de ska nog börja funka!

fridak
0

löshoppade lille roger i tisdags, har inga bilder, var ensam så jag hade nästan fullt upp i paddocken ändå. satte upp ett räcke och en oxer. oxern blev högre och bredare vilket roger tyckte var jobbigt och hoppade hellre vid sidan av där jag ställt upp dunkar. byggde uppdunkarna högre än hindret men han tyckte det var bättre iaf och hoppade nog 1,20-1,30 iaf. ändade oxern till en minitrippelbarr för att få se lite längre språng till. han hade aldrig hoppat en trippelbarr innan så det var lite läskigt så därför hoppar man högt högt med minst 50 cm luft emellan. så räknar mna in luften så blev det hopp på 1,10-1,20. var jättestolt över de små skutten, uppsutten blir det nog bara 70. vi kanske kommer upp på 80 ngn gång…

Mulla
0

Min Putte kan en hel del i dressyr men inte lika mycket inom hoppning då jag inte är så intresserad..

I dressyr: Skänkelvikning, öppna, sluta, fram och bakdelsvändning, arbetstrav, förlängda steg i trav, galoppfattningarna, galoppen sitter ganska bra nu, han går i en stadig form i alla gångarter… Han är såå duktig min lilla pärla.. Det är ännu roligare att jag utbildat honom i stort sätt helt själv..

I Hoppning: Har ínte hoppat så mycket som sagt men har hoppat 110cm med honom. Han är väldigt försiktig av sej och rädd om sej själv.. Väldigt rusig av sej och med tanke på att han är 183cm hög och jag inte är större än 168cm så har jag inte så mycket att säga till om. Så jag hoppar aldrig ensam..

Kunde tyvärr inte lägga in nån bild för datorn är lånad men det finns bilder på länken "min första tävling med min travare" där är Putte…

Lindbygarden
0

#28 ja det är ju det yttre benet som hon sätter utanför eller hur?? Alltså det benet som är det yttre på banan.. Såg den rörelsen på din dressyrfilm bara att den är liten liten i jämförelse med hur det ser ut i hööögt tempo på banan…

Vet inte om det går att göra så mkt åt det..

[piraten90]
0

Fick hem min för en och en halv vecka sen. Så jag har inte gjort så mkt än.

Men kan kan gå stanna och svänga. Har gått över bommar oxå.

Primee
0

Min valack är utbildad LB/LA (ligger lite emellan) i dressyren, de dagar han känner för det :) Vissa dagar känner han bara för att busa o då "leker" han att han tex. inte kan trava, utan galopperar toksakta… Han har lite sånna små idéer för sig ^^,  Han går naturligt i en stabil korrekt form i alla gångarterna (som är rena o harmoniska), kan fram-/bakdelsvänd., skänkelvikn. i skritt o trav-påbörjat i galopp, galoppombyten i vart tredje, något steg vartannat, jaa lite sånt ;)

Hoppar har vi bara gjort ett fåtal gånger, som högst 50cm. Men vi har faktiskt ställt upp i en stilhoppning på 20 cm ;P

jonasjo
0

Våran Kallblodstravare har lärt sig gansk fort…har inte varit riden så länge men kan framoch bakdelsvänd, galoppsk. skänkelv. och hoppa har kan han också..och han tycker det är jättekul med allt, och han springer på travet fortfarande Glad

Ellen95
0

Om frejlina bara vill kan hon rygga,skänkelvikning,gå på tygeln och lite mera saker. Frejlina är 19.

Moalina är fyra år vi har prövat göra lite skänkelvikningar med hon det är hon jätte duktig på. Rygga kan hon och är väldigt bra på halter:)

reddie
0

kompletterar #3 - han har lärt sig att hoppa nu

Emmahpemma
0

jag har ingen riden travare nu, men den jag hade, Lajen, gick LB dressyr o hoppade 110cm banor.

Sen kunde han öppna boxdörren, klä av sej stalltäcket-inte ETT spänne öppet, men täcket var av.. Skrattande

sen var han van vid det mesta, red överallt, typ mitt genom universitetsområdet under pågående lunchrusning o renoveringar. Han kördes, tolkades efter, gick knattelektioner, stretchade när han tiggde godis Räcka ut tungan

Lajen blev på dagen 19½ år gammal. Han fick vandra vidare hösten 2005, då han hade problem med luftvägarna samt att han pajade en has i hagen…

Lajen har jag haft såååå mycket kul med, han var verkligen en perfekt förstahäst! Glad

Obbobskiiii
0

Har haft Obbe i två ½ år nu. Han galopp, skänkelvikning, rygga, framdel-bakdelsvändning. Han är lite rolig för att han kan båda galopperna (upptäckte jag förra veckan) men han bytar galopperna lite som han vill och man märker inte det för han har sån jämn galopp. Känner han för att va lite snäll så har han börjat gå rätt galopp på rätt volt xD Har börjat träna dressyr med phelambett nu så äntligen fattar han att han ska böja o samla sig, utan att bråka.

Hoppning älskar han. Han har tävlat 1 m med mig och tävlat 90 med sin förra ägare. Har löshoppats 1,15. Och då flög han över hindret. Jag gjorde ingenting, bara stod o kolla på xD Han kan ett litet roligt trick och det är att lägga huvudet på sne på kommando. Han kan både höger o vänster. Vi tränade även lite western i sommras :)

Vill bara säga till er alla andra att i har underbart fina hästar :D

thilda-
0

Dags att uppdatera kanske nu..

Jag har haft Säby's Ludmila "luddan" i 4år nu.

Detta kan hon just nu:
Skänkel vikning
Hö, Vänster galopp.
Hoppar 110cm
Öppnor och slutor
Gå i form

Håller på att träna:
Galoppbyten
Framdels/bakdels vändning

åsså var de nå mer xd men jag kommer inte på

pocca
0

till #51: MIN FINA OBBOBSKI <3333333 (haha min MIN xD)

[piraten90]
0

Skrev här för ett tag sen. Nu har jag haft min häst i ca två måander. Nu kan han bakdelsvändning, hoppa (70cm) och lite mera grunder i dressyren!

VeNyRa
0

har ridit monsun i 5 år nu men han har ridits lite längre men han kan flytta för båda skänklarna, gå i form galopp ombyten någotsånär och springa fort som tusan såklart ;-), hoppar allt man säger till honom men jag har "bara" vågat hoppa 1,20.

nikkiizen
0

Min älskling går medelsvår dressyr, fast just nu kan han inte galoppombytet..

Och sen hoppar han 120 utan problem.. Han är min älskling forever!!!

Braindead
0

Min travare är 8 år.

Kan fatta båda galloperna, går super bra på tygel (måste passa så hon inte går över tygeln)

Hon känns inte alls som en travare i gångarterna.

Väldigt mjuk och böjbar.

Vet inte hur högt hon kan hoppa (då jag inte är så förtjust i att hoppa) men det högsta vi hoppat är 80 cm ;)

Braindead
0

#56 Snygg!

Ålder?

Elma_vip
0

Min travare är 11 år och blev inridien av mig när hon var 8-9 :P Hon kan skänkelvikning, öppna och sluta ganska bra. Bakdelsvändning, rygga, passa och ibland tölta :P gå i form i skritt och trav, båda galoppfattningarna, hoppa 1m med mig, löshoppa 120 ca.

//Diana

NovaRoll
0

Höger/vänster och förvänd galopp, öppna/sluta, piaff & passage, och sen spansk skritt och även hoppad/startad i 110 klubbnivå….men tuvärr raserades det av att vi vart på körda av en gammal man i bil ordentligt och rullade ut för slänten och blev av den erfarenheten trafikfarlig och går i dagsläget som sällskapshäst och unghästuppfostrare vilket hon är suverän på.

Benzie
0

jag har ett sto på 16 år tagen väldigt sent bara vart ridhäst i 7 år :) hon kan gå i form i alla gångarter hur lätt som helst.går alltid i form självmant nu.lätt för att öka och sammla.kan båda galoppfattningarna från halt. enkla byten,fram och bakdelsvändningar, skänkelvikning i skritt och trav, halva galopp piruetter, öppna, påbörjad spansk skritt. hon är höjd hoppad 1.20, aldrig löshoppad eller så. hmm tro inte att ja har provat hoppa högre heller pga ointresse. tävlat 80-90 felfritt nästan varje gång:) rivit ändast 1 gång på tävling:)

Benzie
0

gå gärna in på min pixbox och kolla på henne:) och kommentera gärna:D

http://www.pixbox.se/pic_show_id14561929.html

Colt
0

#60! Oh my!
Jag är inte den mest fördomsfulla personen i vanliga fall men det trodde jag inte att det fanns så välskolade travare!
Då dröjjer det kanske inte länge innan vi får se Jan Brink eller Tinne på en travare. ;) (A)

Mariaairam
0

Det är väl klart att det även finns välskolade travare! Det mesta beror ju på träningen de får. Om man är en duktig ryttare och köper en två/treårig travare vbl el kbl och sedan rider in den som vilken annan häst som helst så tror jag att de blir lika duktiga som en annan ras (som folk tycker är mer ridhästar) som ridits på samma sätt.

Pilan kbltravare 16 år, gått på trav sprungit in rätt bra pengar sedan blev hon skadad när hon var 8. Sen har hon några föl också. Hon har alltså inte blivit riden speciellt mycket (blir det inte nu heller så hon är dräktig) men ändå går hon både skritt och trav i form. :)

Colt
0

#64 Det är klart att en travare kan skolas till en fin ridhäst men man får inte glömma att en travare är en travare oavett om den aldrig ens har sett en sulky i hela sitt liv så är den fortfarande framavlad för trav och har exteriöeren för trav.
Halvbloden har avlats på i hundratals år för att bli mjuka och smidiga ridhästar som kan röra sig snyggt, medan travarna har avlats minst lika länge men för att kunna gå så fort som möjligt i trav på en näst intill rak sträcka. Det säger sig självt att de inte har samma förutsättningar…
Att det går att skola travarna till riktigt fina ridhästar är jag helt övertygad om men att dem har samma förutsättningar och kan bli lika bra som de mer naturliga ridhästarna kan jag inte hålla med om.
Och jag har absolut ingenting emot travare, är mer trav än ridmänniska men är så pass mycket ridmänniska jag kan se travarnas begränsningar inom ridsporten.

Mariaairam
0

#65  Jo, alltså det var väl typ så jag menade.. :P Men vissa tycks tro att travare inte kan någonting alls.

Zabbio
0

Det är ju olika på olika travhästar med. Amerikanska travare brukar (iaf de jag har sett…eller kanske inte amerikanske generallt, men många travare saknar ändå rumpor som är 20cm för höga och ryggar som är långa som godståg. Min är inte överbyggd, nästan tvärt om och har ganska kort rygg, t.ex.) ha en bra ridexteriör. Andra travare har kanske mindre fördelaktig exteriör. Men jag är fullt övertygad om att alla hästar som inte är helt vanskapta kan ridas i god dressyr, utföra de rörelserna man ber dem om och samla sig väl. Med rätt träning. Att det sedan inte ser ut som ''riktig'' dressyr och ''äkta'' rörelser är en annan sak, det spelar bara roll på tävlingsbanorna och inte på ridbarheten hemma eller i skogen.

Vad jag tycker om dagens halvblods exteriör ska jag inte nämna. ;)

Bifogar en bild på min häst. Han kan bli jätterädd för stolar och låtsas att han tänker slänga av sin ryttare. ;) Dessutom töltar han ibland. Jag gjorde ett stort misstag i att försöka rida in honom själv förra sommaren när jag köpte honom (mål=snäll skogsmullehäst), men bröt handleden när sadeln gled runt. Nu har vi nyss startat honom igen (under sadel då), han är riden 2 gånger och börjar lära sig att öka och minska volten utan att protstera genom att studsa med ett eller två bakben. x) Stannar och startar ok för sitshjälper. (Rider inte själv än, vi ska bli lite mer vana bägge två först och denna gången har jag en tränare som hjälper mig.)

Bild med sadel, utan ryttare. Tagen av Agnes igår:P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Trojaa
0

Haha jaa vad kan han? Skänkelvikningar fram bakdelsvändningar, går på tygeln, hoppar ca 110 (inte bana) han är 23 år :) ( de är min systers häst)

Mariaairam
0

Kroppens exteriör påverkar ju självklart ridnigen. De flesta kallblodstravare har fin ridexteriör tkr jag. Diamant Troll på bilden. Fin kropp tkr jag, men han kanske är lite rund om magen :P

pepsibarn
0

"min" travare vart aldrig inkörd så han är ungefär som vilken häst som helst+ han har tävlat i strömsholm. Det högsta han har hoppat är 160 cm han är 18 år

pepsibarn
0

"min" travare vart aldrig inkörd så han är ungefär som vilken häst som helst+ han har tävlat i strömsholm. Det högsta han har hoppat är 160 cm han är 18 år

Mariaairam
0

#71 Hoppas 160 cm?  Hur hög är han? Vad heter han?

Koohinoora
0

#72 Bara så att du vet är det inte så ovanligt med varmblod osm hoppar 160 cm. Min farbrors tjej hadde ett vamrblod förut osm hoppade 150 cm på träning och hon var ganska normalstor travare.

Koohinoora
0

Amoroso France eller Amor som han kallas är efter Vip Tilly och undan Baronesse Pride (för mer stam gå in på: http://www.atg.se/HastDetaljServlet?view=reguppg&hastnyckel=198811 ) Han kan göra både skänkelvikningar och fram/bakdels vändningar dock endast när han verkligen är ordentligt koncentrerad. Då går han även lätt i form. Men brukar rätt ofta gå bakom tygeln eller vad det kallas (någon som har förslag på hur man får bort det?). Och kan ställas osv, men är svårare i vänster varv.

Han har hoppat 120 cm i löshoppning och med ryttare ca 80 - 90 cm tror jag, det är dock med hans ägare. Med mig endast 40 - 50 cm pga hopprädsla.

pepsibarn
0

#72 Han är 152 cm och det låter konstigt att han kan hoppa 8 cm högre en sig själv men hans ägare sa att han har hoppat 160 cm. Han heter Kesebro Ideal

Thorsson
0

Innan alla skdor och vilor så gick han i form, han är nog lärd en gång i tiden eller så lär hans sig illa kvickt! Men han kan:

Gå i form
Framdelsvändning
skänkelvikning
Korta galoppen
Båda galopperna

Just nu så försöker vi bara träna upp musklerna, få fram ett förtroende och jobbar lite på formen då och då. Här ser vi både "dressyr" och vår hoppning

Thorsson
0

Så här ser han ut nu!

Eve
0

Min ridtravare kan flyga ^^

Eve
0

Men hon kan vara väldans vacker också (:

Thorsson
0

#78. haha, naaw. Hon är så himlans söt!

Eve
0

Thorsson - Hihi, lär din häst det om du kan ^^ Älskar den bilden :P

Thorsson
0

#81. Haha, min häst kan allt! ;D Om han bara vill och det är mycket han inte vill! XD

JoJos
0

HAHAHAHAHAHAHA Eve älskar flyg bilden :) Kan du inte komma o lära studs de ?

Eve
0

jojo - haha, jo, självklart :P

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.