Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 3716 ggr
Gyllan
0

FODERPONNY

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag inte har tid med min lilla ponny nu i sommar tänkte jag hyra ut henne och det är en tjej som ska hyra henne i början på augusti.. eftersom ja aldrig gjort något sånt här innan tänkte jag fråga er lite..asså allmänt hur har ni gjort (om ni hyrt ut en ponny)

vad står ni som ägare för och vad står fodervärden för? t.ex. skoning, veterinärkostnader, foder… m.m.

hur mycket har ni tagit i betalt (per vecka)??

något annat jag glömt och bör tänka på?!

pippa__
0

Jag är fodervärd och står för allt förutom försäkrng. Sen är det kanske annorlunda om du lånar ut henne/honom veckovis..

Gyllan
0

men hur mycket betalar du per månad då?

fridak
0

jag står för allt utom försäkring för min foderhäst. betalar inget till ägaren. men det är annorlunda med foderhäst jämfört med sommarhäst.

tezzie
0

Som fodervärd betalar man ingenting alls för själv hästen, man står för mat och stallplats + ev försäkring

*** Kärleken övervinner allt ***

Ledin
0

försäkringen är olika när jag låna ut mitt sto så ville jag att den skulle skötas så därför ståg jag för den o sen ståg fodervärden för självrisken, kontrakt ska man skriva finns bra att ta hem över nätet. Det är ett måste så man har allt på papper då kan det inte bli onödigt strul. Fodervärden betalra allså foder (bra är att man ger rätt foderstat) och så betalar den för stallplats hovslagarutgifter o sånt ta även kort på hästen före den åker. En del gör vetbes det gjorde inte jag. Jag ska själv få hem en ponny hir köra å rida henne ska bli skitkul :)

pippa__
0

#2 Det är olika, men om allt går som det ska, inga skador (vetrinär) eller hovis så ungefär 600 kr/mån vintertid. c-ponny

Den lille minisen jag hade kostade mej ungefär 400 kr/mån om allt flöt på.. =)

Gyllan
0

åh, hihi, ja blir jätte förvirrad.. :P

men om vi säger såhär:

jag står för bl.a: försäkring (finns säkert mer kostnader som jag inte kommer på just nu..)

fodervärden står för: hovslagare, foder, eventuella veterinärkostnader som uppstår under foder tiden..(finns säker mer som jag inte kommer på just nu)

bör jag ta något i betalt ändå (för att hon får låna hästen?) hur mycket i så fall?

tezzie
0

#7 Tycker jag låter bra :-) Varför ska hästen lånas ut? Är det för din skull att du inte har tid med henne så tycker inte jag att du ska ta betalt för det!

*** Kärleken övervinner allt ***

Peppe
0

vi tog inte betalt för att vi lånade ut Peppe, dom stod för alla kostnader och vi för försäkring.

se till att skriva hur det blir om hästen skadar sig så det blir lång tids konvalecens/måste T-märkas/måste avlivas. det kan ju faktiskt hända och då är det skönt att ha det utrett innan.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

L1ll4n
0

har du hittat fodervärd till henne då?

Bobby
0

Antingen så är man fodervärd. Då betalar man inget till ägaren, men står för allt som rör hästen. Undantags fall brukar vara försäkringen som ägaren står för.

Nästa alternativ är att hyra häst. Då står ägaren för alla kostnader och hyraren betalar en summa för det.

Ledin
0

jag tror inte man kan ta betalt så mycket för sin häst vid utlåning eftersom allt betalas av den som lånar den. Är man fodervärd tas inget mera än att den ska ha : hovslagare, foder, eventuella veterinärkostnader som uppstår under foder tiden (som du skrev.) Skulle jag låna en häst/ponny som foder räknar jag på att den ska kosta mig det som står ovan, om det då fanns en liknade häst/ponny men ägaren ville ha några kronor skulla jag hellre köpa en häst.

fridak
0

finns faktiskt sommarhästar också som är som foderhäst, fast bara under sommaren och där ägaren tar en avgift för att låna ut hästen.

Gyllan
0

Tack så mycket för alla svar..

ja, men ja tyckte att det lät lite mycket för fodervärden att betala en "hästavgift" också. :P

ska tänka på kontrakt, när det gäller (ska försöka få med) allt. :)

Jag ska låna/hyra ut henne i början på augusti eftersom fodervärden inte kunde i juli pga utlandsresa. fodertiden beror ju på hur det går, men vi har inte kommit fram till någon exakt tid än, hon ska provrida nu i juni (så det kanske inte ens blir nåt, om de inte alls trivs med varan. det måste ju trots allt stämma :P)

Carmenzita
0

När jag var fodervärd betaldade vi allting utom försäkringen, och ingenting till ägarna :)

JOSSE-E
0

Med de foderhästar jag har haft har jag inte behövt betala någon speciell hyra, jag har bara betalt med allt utom försäkringar.

hur länge ska hon lånas ut?

Gyllan
0

Det är inget bestämt än, vi börjar lite lugnt får vi se, allt måste ju funka. vi skriver några månader (ca 2-3) till och börja med,