Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: avel
Läst 3097 ggr
Zadeira
0

samma farmor som mammas mormor?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är rätt långsökt, men jag eftersom jag inte kan nåt om avel tänkte höra med er om en sak jag reagerade på när jag kollade Bulans stamtavla.

Bulans far, Stormy Charmer, har en farmor som heter Goldie (Tune's).

Denna Goldie är också Stormy Charmers mors mormor.

Alltså har Stormy Charmer Goldies blod i både sin fars och sin mors sida, inte direkt inpå, men med en eller två generationer mellan.

Jag har noll koll på avel,så förekommer detta ofta? Att samma häst är både farmor och mormors mor samtidigt? Det är ju inte så nära direkt, men det var ändå något jag hajjade till lite på.

En annan sak som slog mig som intressant är att 5 generationer bak på Bulans mors (Cols Cocoa Dot heter hon, så fint namn) sida finns det faktiskt arab-blod.

bebbe
0

Linjeavel +

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Zadeira
0

*ler* Ska det betyda något för en helt avels-okunnig?

Det låter som om det är vanligt?

Linjerat
0

Ja, det är vanligt. Tycker det är fel egentligen, för det blir ju inavel. Men det är de bra egenskaperna man vill åt…=P

Zadeira
0

Det var lite det jag reagerade på, att det borde bli inavel, men å andra sidan så tex i detta fallet är det ju ändå några generationer ifrån..

Människor får ju gifta sig och skaffa barn med sina kusiner.

Finns det någon sån gräns för sån avel? Att man inte får avla "för nära" (om ni förstår hur jag menar).

Hehe, Bulans egenskaper är då trots sin bra stam inte specielt imponerande ;) Han är en typisk häst man inte vill avla fram, och ännu mindre avla vidare på…

Alex
0

Sånt är inte alls ovanligt. I alla fall inte inom islandshästaveln. Fast det kan väl också bero på att det finns några få hingstar som finns med i nästan varenda hästs stamtavla… ;)

För att ta ett exempel, en av Sveriges bästa hingstar har samma morfar som farfar.

Och en av de mest använda hingstarna i Isländsk avel har föräldrar som är helsyskon… En rejäl chansning, men i det läget blev det lyckat :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Lina
0

min new forest farfar och gammel morfar var samma häst… så jag tror inte de e så ovanligt

bebbe
0

#5 men eg får man väl inte avla på syskon? jag har hört att man inte får avla på bror o syster men på far o dotter och mor o son.

AnnaLundin
0

#7 - får är snälla djur…

Det finns inga regleringa mot vad man "får" göra, däremot är det kanske inte lämpligt med nära inavel/linjeavel.

bebbe
0

GladDet var ju så jag menade, men det finns naturligtvis ingen lag på det.

Molla
0

Det är inte ovanligt med linjeavel inom quarter häller.

Alex
0

bebbe - Det är Islänningar vi pratar om ;) Och 1973, så det var ett tag sen. Tror knappast det är vanligt idag.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Mangis
0

Rex Z föddes upp hos Zangersheide genom att man betäckte Ratina Z (världscupvinnare bl.a.) med sin helbror Rebel Z. (Det var en liten chock att se hur länge sedan det faktiskt var eftersom jag kommer ihåg när Ratina vann WC…man är gammal!)

AnnaLundin
0

#11 - Det ÄR vanlig med linjeavel idag, mer än nånsin skulle jag tro…

Alex
0

#13 Ja linjeavel ja, men inte att betäcka ett sto med hennes helbror :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaLundin
0

#13 - vanligt är en definitionsfråga, men jo det händer….

Jag har också sett ganska många där pappan betäckt sin dotter….

Alex
0

Jasså, där ser man. Halvsyskon och så vet jag inte är alltför ovanligt, men helsyskon vet jag inte många fall av… I alla fall inte inom islandshästaveln. Så har det skett många kan de inte ha blivit värst lyckade ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

AnnaLundin
0

Man kan väl hoppas att det inte förekommer alltför ofta, men att det förekommer vet jag.

Jag hoppas också att det bara är riktigt erfarna uppfödare som gör de extrema inparningarna, de som har vett att "ta bort" en avkomma som visar sig få defekter av sin extrema härstamning… Oavsett raser.

Alex
0

Jo kan man ju verkligen hoppas.

Hingsten jag nämnde förut, men helsyskon som föräldrar hade väldigt bra gångarter, men värst snygg kan man ju inte påstå att han var… ;) Dock funktionell, och det var väl huvudsaken då :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Zadeira
0

Haha, medan jag skrev av stamtavlar gjorde jag fler såna upptäckter i hans stamtavla… Bla så är det en häst som man har parat med hästens egens son… Det tyckte jag kändes ganska konstigt… Fast, hästarna efter det är ju välkända och framför allt Bulans pappa vet jag är grymt eftertraktad att avla på från hela världen (impoterad från USA, förstaklassad och allt..)

Dock kan man inte se på Bulan att han har bra och välavlad stam, för han är långt ifrån vad man vill ha fram. Tyvärr. Därför han blev valack…

kamjo
0

En av mina hästar, henne mamma, hennes pappa och morfar är samma häst, blev det rörigt nu… hmm, kändes nästan så, men jaja, lijeavel är det iaf! =)

Zadeira
0

men, hennes mamma och hennes pappa kan ju inte vara samma häst? De är ju av olika kön….

tezzie
0

#20 Ställer samma fråga som #21   :)

*** Kärleken övervinner allt ***

kamjo
0

nä alltså, hennes mammas pappa och henns mammas morfar är samma hingst, sa ju att det blev rörigt *skratt* men en holländsk hingst är både morfar och mormors far till min häst

Zadeira
0

Hehe, nu fattade jag! (lite trög)

tezzie
0

#23 Okej, då hänger jag med :)

*** Kärleken övervinner allt ***

kamjo
0

#23 #24 Vilken tur ;-)

Men i detta fallet har de verkligen lyckats med sin avel för hennes mamma är elit och hon själv har gått guld flera ggr (utställningsponnyer…)

[MartinaPettersson]
0

Är inte lite "inavel" i shettistravaren Lufsen II?

AnnaLundin
0

#27 - Lufsen är e Titol som i sin tur är e. Kärlingehults Max. Lufsens mamma Loffa Desiree är också e. Kärlingehults Max.

Det är alltså två halvsyskon som är föräldrar till honom. Och ja, det är inavel - planerad inavel som då kallas linjeavel.

Lorita
0

Det är absolut inte ovanligt men ska man syssla med linje avel så ska man veta vad man gör och kunna hästarnas stam ordentligt, så man inte får några överraskningar.

Man använder ofta linjeavel för att få fram vissa egenskaper, tex storlek, pälstyp mm.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

#29 är det inte så man gjort när man avlat på schäfrarna? velat ha fram den där sänkta bakdelen?

Lorita
0

#30 Jo, det är vanligt på katter och hundar.

Jag har också en häst med samma far som morfar, det för att få ner storleken. Det stuteriet har väldigt sunda friska hästar so linjeaveln är ingen fara där…..men nu när jag bryter linjen, så får jag passa mig för, det blir stora fölungar.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning