Portad från Strömsholm?
Var på en väldigt intressant horsemanshipkurs idag. Instruktören Sven Forsström lär vara bannlyst från Strömsholm just pga sitt intresse och undervisande i NH. Vet någon om det stämmer och varför??
Det är nog så folk som är obekväma/kritiska/nytänkande dom stängs av….nytt eller att man tänker lite mer det ä ju jobbigt enklare att stänga av än att tänka efter. Gäller nog i många samanhang. Jag tycker du ska lyssna lära och tänka själv, det brukar vara det bästa.
Absolut! Men det skulle vara intressant att höra ifall någon vet varför.

Strömsholm har sin metod och kommer alltid att ha. Från början är det ett millitär regemente. Nu är det ett ställe med med många duktiga tränare och elever. Dom är väl inte så inne på NH- träning. Tror dom klarar sig bra där endå när det är så mycket duktigt hästfolk. Alla gillar inte hoppning, alla gillar inte dressyr och strömsholm gillar väl antagligen inte NH. Är ju ett dressyr och ett hopp gymnansium där. Jag är tränar och tävlar för strömsholm och tycker dom är jätte bra. Finns såklart både bra och dåliga tränare. Men dom dåliga blir inte så långvariga. Mer kan jag inte säga.
Jo men jag fattar inte. Alla som var med på kursen (drygt 25 personer) konstaterade att deras relation till hästar blivit mycket bättre med NH. Sen är det många på hästforum, bl.a. här, som lovordar NH. Hur kan då han, Sven Forsström, vara totalt portad därifrån? Han är en väldigt bra instruktör och det han lär ut funkar ju bevisligen.
Ifall det stämmer att han är portad så tycker jag det är extrem konstigt och fruktansvärt trångsynt av Strömsholm att inte ta åt sig av det han vill lära ut.
Alla, även dressyr- och hoppryttare (eller speciellt de om de tävlar), har ju nytta av bra kontakt med hästen. Borde man inte då ta alla chanser man får att förbättra den??

Strömsholm suger julle juver om det där stämmer. Och vad spelar för roll om det är hopp/dressyr-stall? Inriktningen har väl ingenting med relation mellan häst o människa att göra??
precis, det handlar inte om vilken ridgren man har.. men tycker man dumförklarar sig rätt rejält om man påstår att man inte bryr sig om relationen mellan sig själv o sin häst.. men alla kanske inte gillar bra relationer vad vet jag? de kanske trivs när deras hästar inte litar på dom o kämpar emot bäst de kan? sticker i skogen o kanske ger en en o annan känga. såklart, alla gillar vi olika .

Men dom kanske hittar sätt att ha kontakt md sina hästar. Många som rider har egna hästar och kanske går på NH kurser privat. Vem vet. Inte jag iaf. Vi tycker alla olika!!
japp, men det är just det som är nh. kontakt med sin häst, sen finns det olika metoder till det.. men all kommunikation med häst är nh

okej=) Då tror jag nog att många gör det utan att veta om det=)
mm ;) tror jag också.. fast så fort man nämner det så blir det en annan sak.. o gör det till nåt det egentligen är.. som det brukar vara, när det handlar om nåt man inte förstår.
men svårare än så är det faktist inte!

Varför är nästan alla dressyr o hoppryttare "rädda" för NH? För att dom inte vill upptäcka alla fel dom gör?

Är vi rädda? vaför tror du det?
kan ju tillägga där att ottino själv är en dressyrryttare. men inte så traditionell som man brukar vara ;)
Ottino Jag vet inget om det där så jag ska inte säga nåt om det. Men, och det här gäller överlag, människor är ju ofta "rädda" för det nya. Visst kan det hända att man inte vill veta vad man gör fel (vem vill inte slippa det?) men sen kanske också att det nya inte alls stämmer överens med vad man lärt sig. Samtidigt som vi är rädda för det nya så är vi också ganska så ovilliga att släppa våra gamla invanda spår.
Courage.C Vill bara förtydliga: Jag är neutral i den frågan eftersom jag faktiskt inte vet nåt alls om det.

jag vet inte mycket jag heller. Är varken för eller emot. om någon skulle erbjuda mig att lära mig skulle jag nog göra det. Jag läser mycket böker, köpte en med monty roberts och älskar den boken. använder den jätte mycket när jag jobbar med min unghäst. Bra grejer. Jag ville bara säga att ALLA hopp och dressyrare är inte rädda för det. Inte jag iaf. Hoppas ingen har missförstått nu!

#15 Jag drog aldrig alla dressyr-/hoppryttare över en kam. Jag skrev "nästan alla". Det var inget personligt angrepp mot dig. Det är bara det jag upplevt, att dom flesta h/d-ryttare är så inne i det dom gör att dom inte vill se några alternativ.
LINLIN Jag håller med dig, tycker det är jättesynd att folk är rädda för det nya, det är ju kul att prova olika saker speciellt när det gäller hästhantering. Man vill ju hela tiden förbättras, iaf jag.

oki då är allt lungt=) Ville bara berätta att jag inte är en av dom.
nu har jag ingen som helst aning om detta om strömsholm, men kan du inte ta reda på det då? säkert möjligt att ringa någon där och fråga. återkom gärna med svar!
ang hopp och dressyrryttare. jag skulle nog kunna säga såhär: de flesta som håller på med hästar har "hästvett". någon kom på ett ord och vips så fanns NH. men i princip alla som håller på med hästar (utom vissa knäppgökar, som det alltid finns) har ju vett och känsla. jag behöver inte kalla det ledarskapsövningar när jag går med min häst, men jag är ändå noga med vart den går, uppför sig och annat. jag tror inte folk är Emot NH, utan snarare ointresserade. inte pga som vissa av er säger, inte vill ha kontroll och bra relation, eller vill att hästen ska sticka, utan snarare för att vi redan hanterar våra hästar på ett sätt som är bra och fungerar, utan att gå en kurs och kalla det NH. om du förstår hur jag menar?
ems: tror du din häst nöjer sig med "bra och fungerar"? eller tror du att din häst kanske vill ha det "utmärkt"?
vem bryr sig om vad det heter , jag säger aldrig att jag "tränar NH". för det första så tränar man det inte, man har det som ett beteende. o för det andra, om nån säger : det där är inte NH. nee so what? skiter väl jag i. Jag kommunicerar på hästens villkor punkt slut. för övrigt så tror jag att många som använder ordet NH gör vissa övningar och tror att det är bra så. det handlar om hela ens förhållningssätt mot hästen!!
oj hjullan vad du märker på ord. vad ska jag säga, mitt sätt funkar är bra perfekt underbart gulligt mysigt respekterande, härligt bra och super. börjar du förstå vad jag menar?? oj vad jag börjar bli less på allt tjafsande… snark

Hjullan, jag kommer snart utfärda en varning.
Jag värnar om trevlig stämning även dagar som vi kvinnor har pms
-Har själv sådanna dagar…Hmm kan andra sajtvärdar intyga men jag ber dig tänka efter om du fortfarande har trevligt när du postar dina inlägg.
Sköt om er och knäpp av datorn och ta hand om er själva istället ett tag.
Vänligen/Linda (stämnings polisen;)
ems Jag har faktiskt inte ens tänkt på att ringa och fråga
Borde ju göra det för de är ju de enda som kan veta varför.
ja gör det LinLin! och sedan får du underätta oss så vi vet!
LinLin! har du frågat?
Nej
Jag har glömt bort det juh. Får väl se om det blir gjort imorn kanske.
Funderar bara på vem jag borde fråga efter? Finns det någon "rektor"?
fråga bara direkt så hänvisar dom nog till någon om det inte är rätt person som svarar…