Godkänd hingst?
Hej jag har ett sto som betäckts med godkänd hingst. Om stoet skulle få ett hingstföl, kan han någonsin bli godkänd hingst då? Stoets stam ser ut ungefär såhär: (Har ändrat namnen..) ^^'
Brunteman
Brunte Brunta
F: Bruntrick
ej kvalificerad hingst Brunterina Brunic
Bruntelisa
Okänd ---
M: Brunhilda ---
Okänd ---
---

Vad är det fär ras på hästarna det handlar om? inom shetland till exempel kommer han inte med, men vissa andra raser är lite "slappare"
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Stoet är new forest/nordsvensk tr (mamman var nordis & pappan new forest). Hingsten som hon är betäckt med är Morganhingsten Tronshagens Figure ^^'

ojdå, en sån blandning ligger aningens utanför min kunskapnivå =) nån annan kanske kan svara =)
Okaj ;)
Skulle inte tro att hingstfölet skulle kunna bli godkänd. Vad skulle den registreras som för ras då? Tror inte ens Svensk Ridponny skulle kunna ta in den i sitt avelsregister. Det är och förblir en korsning.

Han kan bli avels värderad men inte godkänd hingst med den stammen, tre led gäller nästan alla raser. Sen inom viken ras skulle du få fölet godkänd?
Jag vet inte vilken ras.. xP Mamman är Sv. Ridponny och pappan godkänd morgan ^^'
#7 Allvarligt. Det är en korsning som fölet i så fall blir och det är ingen ras. Därför kan fölet heller aldrig bli godkänd som hingst. Dessutom har ju stoet inte full stam. Är hon verkligen regad som Sv. ridponny? Många korsningsponnyer och de med icke fullständig stamtavla regas i deras register som just korsningponnyer, utan att för den delaen vara Sv. ridponny. Skulle tro att det är det som gäller för stoet.
Sen tror jag faktiskt inte att Morganhästar är godkända att blanda in i Sv. ridponny. Men jag ska kolla det så jag återkommer.
Okej, tack ^^'

Vad hade du tänkt att fölet skulle tillföra aveln i den rasen du tänkte få honom godkänd i?
Ingen aning x'D Jag flundrade bara lite på det ^^'.. Min flicka är just betäckt och då tänkte jag lite på framtiden if hon skulle få en hingst osv :'D
hmm hur funkar det nu som svenskridponny där är det ju korsningar men man ska ju veta vad som ligger bakom tyvärr har denna inte 3 rena led allså men vet ju inte vad den är efter. Men jag tänke på att jag hade en d-ponny hingst jag visa å han fick bra kritik å dom tyckte han skulle sparas men han vart så bråkig å hålla på med så pungen åkte. Men visst är det väll så att har men en korsning med papper på så kan man visa dom för en bedömning? då kan dom bli godkända hingstar med minst 3 led. sen fattar jag inte varför man ska göra en avelsvedering på en hingst dom får dålig kritik av dommare, verför ska man välja en sån hingst? Om man har en hingst som man visar å får låga 32p å sen vill ajg ändå betala avelsväderingen för att ta några föl efter han låt säga att han är duktig russtravare, då måste man väl ändå tänka på vad han har som inte andra har? ne jag fattar inte alls vinken med avelsvädera en hingst.
Okej ^^ Med registreras han som ridponny? Han kommer troligen bli stor häst "/
ja du det e ju bara ponnys där tror jag hmm jag är itne så hajj på ridponny mera än att jag hade en som var n.forest-fullblod. men jag tror ju att det bara är ponnys som reggas där. Hoppas på att andra som kan detta kan ge dig lite bra tips. Har du ett hingstföl :) men kan ju ställa ut även en utan papper för att bara få lite kritik om vad dom tycker, vissa hoppas jag förstår att man bara vill höra lite om vad dom tycker om sin avkomma ovasett vad den är efter. o även en korsning kan bli en mycket bra rid-körhäst :)
Ja ^^ Bara för det så kommer hon väll att få ett stoföl x'D Nerrå, men jag har på känn att hon kommer få ett hingstföl så jag ville vara ute i tid :D
Jag tror att du ska titta i stoets pass en gång till, för en korsning NF/nordis lär INTE vara en svensk ridponny utan en korsningsponny som har fått sitt pass utfärdat av ASRP. Det är liksom fel raser (ffa nordisen) för ridponnyernas avelsmål.
En ridponny har 43 eller möjligen 93 som de två första siffrorna i registreringsnumret. VIlka är de två första siffrorna i stoets regnummer?
OM du får ett hingstföl så finns det ingen rasförening som den senare kan bli godkänd hingst hos. Dvs fölet kan inte bli gdk hingst.
Om fölet inte är en ponny registreras den hos SH.
Okej :D
Det får INTE finnas Okänd i stamtavlan på föräldrarna om hingsten ska kunna bli godkänd. Om det finns Okänd i stamtavlan på nån av faderns eller moderns sida så räknas avkomman faktiskt som en blandras.
Har en renrasig fjordsto på 6år. Hennes pappa är ej godkänd och även om han nu blir det så kommer hon för alltid att räknas som blandras.
Och är t.ex stoet´s pappa okänd men mamman är godkänd och därför står hennes föräldrars namn med. Men om stoet´s pappa är ickegodkänd så står det i stamtavlan då Okänd ist för pappans namn. Då om det är pappan till ditt föls pappa som är icke godkänd så står farfar,farmor osv som okänd.
Tyvär kan ej avkomman bli godkänd.
#6 det är fem led det måste gå.
Men stoets pappa är inte godkänd, men endå står hans och resten av hans släktes namn med..

#19 Det där låter jättekonstigt. Nog borde pappans namn stå med även om han är ej godkänd.
det är skillnad på känd och godkänd stam
#21 på alla pass osv som jag sett så står det oftast Okänd om dom ej är godkända. Därför skrev jag så.

Ok, men det måste vara slarv då? För jag vet hästar e. ej godkända hingstar där pappans namn är känd.
Finns ju flera avkommor e. Ernst Rambo och Bandit som tävlar, och där är ju fader känd men ej godkänd

#19 de flesta raser jag läst om har 3 led som ska va kända, t ex shetlandsponnyn.
Skälet till att man skriver "okänd" på en eller båda föräldrar kan vara att man inte har lust att lägga ut de extra pengar det kostar för att DNA-typa både föräldrarna och avkomman, för att säkerställa att det är rätt härstamning som uppges.
Då kan man välja att registrera dem utan att ange föräldrarna, för att slippa kostnaden.
#17 - man vet inte innan fölet föds om den blir ponny eller inte. Är det ponnyraser som betäcks med en ponnyhingst så reggar man dem som korsningsponny hos ASRP och den kommer fortsätta vara registrerad där även om den blir 163 cm hög. Likadant som en renrasig shetlandsponny ligger kvar i Shetlandssällskapets register även om den blir 115 cm hög… (maxhöjd för shetland är 107 cm)
OM man tror från början att avkomman tänker bli stor häst så kan man registrera den som häst av halvblodstyp (grå papper) hos ASVH också. Eller hos SH om man vill.
#24 - angående shetland så måste det finnas 3 kompletta leds härstamning där samtliga individer är grundregistrerade i svenska stamboken eller någon av de övriga stamböcker som är erkända av moderlandet.
Det går alltså inte att "tillverka" en stamboksberättigad shetlandsponny genom att börja med ett sto som saknar härstamning och betäcka henne och hennes ättlingar tills det finns 3 kompletta led. Utan har man en gång tillverkats utanför stamboken så kommer avkommor och deras ättlingar för alltid hamna utanför shetlandsstamboken och anses "oäkta".
Men man kan väll visa upp en hingst som ej är godkänd? Bara för skojs skull..? ^^'

#26 du kan avels värdera honom som korsning, det är inga problem. Men godkänd hingst kan han han bara bli om han tillhör en ras (= ett avelsprogram)

Vad är meningen med att avelsvärdera en hingst som aldrig kan bli godkänd (om den nu ens får visas?)

#28 klart den får vissas, men den har ingen ras som kan godkänna den man den kan bli avelsvärderad.
Jag tänkte att det kunde vara en kul grej :P

#30 nej det är inte kul, det är dyrt det kostar flera tusen och att få en häst utan stam avelsvärderad med hyfsade poäng är svårt, du följer ju inget avelsprogram precis. Får du en hingst kastrera och låt honom bli en lycklig valack.
Mmmh, kanske är bäst det då.. Hoppas verkligen på ett sto x'D