Longering m. thidemantygel?
Red lektion för en Indiras ägares dotter, som är hästskötare/inridare/tränare i tyskland, hehe ;) Jag frågade om tips hur jag skulle longera och om jag skulle använda ngt hjälptygel, för att få henne sluta gå på bogarna. Hon sa att man kunde ta en thidemantygel, lägga över ryggen, in mellan frambenen och fästa i grimma i första hand, men så småningom i bettet. Och börja spänna väldigt löst, som med alla hjälptyglar. Vad tkr ni om det här, låter dt bra?
Sofia (som jag red för) ska även tävla Nellie (Indiras kompis) i SM i år :D <3
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Låter som en typisk tysk idé. Vansinne, säger jag. Låt bli allt vad inspänning heter och börja med att lära hästen ordentligt, istället för att ta genvägar med hjälptyglar. Riktiga muskler och riktig bärighet kommer genom korrekt träning, inte genom att spänna in eller spänna ner hästen.
Om hon går på bogarna så behöver hon hjälp med att hitta sina bakben, så att hon trampar under sig med dem istället. Genom att tvinga ner huvudet på det sätt som du beskriver så kan hon, om hon vill, knäppa av i nacken och gå med bakbenen ett vinterhalvår bakom sig, vilket alltså inte är rätt form på något sätt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Tycker personligen att tömlongering är överlägset. Då har du möjligheten att arbeta hästen som vanligt men ifrån marken. Med hästar som är lite svårare eller har jobbigt att ställa så brukar jag ta den inre tömmen tra igenom bettringen och sedan (beroende på hästens utbildningsnivå) sätta i någon ring längs sidan på selen (ju högre utbildad, ju högre kan man sätta tömmen) Själv brukar jag ha ungefär i mitten på mina och den yttre tömmen sittar som vanligt genom tömringen och sen i bettet. Självklart får man ju då ändra tömmarna varje gång man byter varv.
Har ingen bra bild på hur det ser ut, ska försöka ta en nästa gång ja tömlongerar.

#1 Hur gör man för att hjälpa hästen att hitta sina bakben då?
*** Kärleken övervinner allt ***
#1 Hon är svensk, inte tysk. Hon går i superbra form när jag rider, det är bogarna som är problemet nu, inte formen. Hon kör ut bogarna. Säger som tezzie?
Jag tömkör också, dt händer att jag tömlongerar, men jag fattar inte hur det gör henne att inte gå på bogarna?
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

#4 Idén låter tysk, inte hästen/personen som sa det. 
För att hitta bakbenen så måste hästen lära sig att bromsa upp framdelen och skjuta på med bakkärran. Med en orutinerad häst kan det vara krångligt att hitta de rätta knapparna, men genom t.ex. skrittövningar i öppna och sluta samt skänkelvikning och fram-/bakdelsvändningar så får hästen jobba med hela kroppen och lära sig att tänka efter före han/hon sätter ner fötterna. Lite koordinationsövning, helt enkelt. Det mesta kan göras från marken om du inte vill/kan rida hästen - ta gärna hjälp av en duktig dressyrtränare om du är osäker.
Genom att till exempel hoppa studshinder, trava över upphöjda cavalettibommar och galoppera samlat så stärker hästen sin bakdelsmuskulatur och då brukar det bli lättare för den att trampa under sig eftersom den orkar mer. Det är krävande för hästar att gå i rätt form så man måste lägga ett bra förarbete.
Du säger att formen är superbra, men om hon skjuter ut bogarna så går hon inte ärligt i form. Då försöker hon fuska. För att rätta till det måste du vara med med skänkel och små tygeltag så att hon inte ges tillfälle att skjuta ut bogen eller knipa i fram så att hon går på bogarna. När hästen går i en bra form så ska rörelserna vara elastiska och starka och ryttaren ska helst få en känsla av att framdelen på hästen "reser sig" lite uppåt, så att det känns som om man sitter i ett uppförslut. En del av problemet kan vara att hästen bara böjer på nacken och inte bjuder ärligt framåt. Genom att få med sig bakdelen med bra undertramp så kommer framdelen automatiskt att komma upp lite.
Det är über-svårt att förklara hur man ska rida över internet, det måste man göra face-to-face. Jag har ju ingen aning om var din kunskapsnivå ligger heller, så betrakta det här inlägget som en allmän pekpinne som alla ska kunna läsa och förstå.
www.stuteriprecious.se
#5 - Jag hoppar inte/rider inte dressyr, jag rider western ^^ Hon kan framdelsvändning, men inte bakdelsvändning/öppna/sluta/skänkelvikning, men jag tränar rätt mkt på serpentinbågar.. Och jag jobbar på samlingen, vilket inte är lätt på en travare med lååångt steg, för varje gång man samlar henne genom att ta lite i tygeln, sitta tungt och korta henne, så saktar hon av till skritt, oavsett om jag har skänkel.

Jag tycker att det låter fullkomligt värdelöst!
Du har inte tänkt på att om du drar ner hästens huvud på det viset så KOMMER den gå på bogarna _utan_ tvekan?

Även om du inte hoppar eller rider engelsk dressyr så kanske hästen behöver det för att öka sin bakdelsmuskulatur? Just studshoppningen och cavalettibommarna är väldigt bra för hästar som behöver stärka sina muskler.
Öppna, sluta, sidvärtesrörelser och bakdelsvändning m.m. är alla rörelser som utförs genom att flytta hästen åt sidan för skänkeln. Kan hon gå undan för skänkeln så kan hon göra oavnstående också, ska du se. Det är om inte annat bra uppvärmningsövningar, och kanske precis vad hon behöver för att "komma bakåt" i kroppen och trampa under sig? (Och komma ifrån bogarna.) Det kanske låter som "vanlig" dressyr, men det är minst lika många inom akademisk ridkonst och western som gör sånt, så inga undanflykter nu!

www.stuteriprecious.se
#8 - Vi har inga hinder, och jag vill inte hoppa henne, även om det är låga studs. Dessutom skulle jag aldrig hoppa i westernsadel.