Duscha hästem
När man spolar av hästen på sommaren hur gör man efter då? Kan man bara ställa i spiltan igen eller kan man gå ut & gå med hästen en runda tills den torkat och sen borsta
Fantomen är ju vit så om ni har andra tips på att få hästen renare så skriv ;)
Jag skrapar av det värsta med en svettskrapa, så det inte rinner/droppar. Sen får hon gå in. Det är ju inte direkt kallt nu så.. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
När det är varmt så dränker jag hela hästen i vatten sen får hon gå ut och själv torka ihagen ;)

Jag badade både Japp och Sschrek igår, och dem brukar vara hemska att bada ;) Men igår stod dem rakt upp och ner båda två och njööööt.. Fast jag kan förstå, nu när det är så här varmt :O
Jag drog bara av dem med skrapa och sen stod jag utanför stallet och betade dem för hand ;) Vill inte att dem ska rulla sig när dem är blöta :O Då är det ju förgäves ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Duschade av Lyrik igår. Drog av det värsta med skrapan. Sen fick han ha fleecetäcke på över natten.

Varför drar man av hästen med skrapa eg? Bara en helt allmän fråga.. =)
Jag dränker hästen och slänger sedan ut i hagen..
#5 För att det rinner och droppar om henne. ;) Skulle jag släppa ut henne i hagen efteråt så skulle jag inte bry mig, men nu ska hon in i boxen, och det kan väl vara skönt om inte den blir sjöblöt då. :P Plus att jag helst inte vill bli sjöblöt när jag pysslar med henne efteråt heller. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Äh va du är finkänslig Alex ;)

duschar av mmin häst varje dag nu för han tycker det är så skönt. Släpper ut han dirrekt efter utan att torka eller skrapa
#7 Ja men vaddå, klart man måste vara fin i stallet! Menar du att du inte brukar vara det? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

jag blöter ner pålle, ska han badas så shamponeras han också och sen sköljs av ordentligt. Är det bara ett sval-bad så är det bara att duscha med slangen. Jag skrapar alltid, pålle gillar inte att det droppar. slänger ut i hagen och skiter i att han rullar sig, han har ju åtminstone varit ren;)

Jag dushar mest bara inför tävling och när hästen är svettig. Neptun blir ordentligt svettig efter våra pass och då får han duscha för det är så äckligt när svetten torkar i pälsen. Sen får han gå ut och rulla sig. Inför tävling duchar jag kvällen dagan innan med linementschampo som inte skölja ut och sen får han torka inne.

Jag tror inte jag ska släppa ut Fantomen i hagen ;) Han går tyvärr i sandhage, så det är nog inte så smart ^^
en fråga varför sak man akta hästarnas öron? eftersom katter o hundar o vi tål vatten så varför gör inte dom det ? har aldrig hört att det e farligt nämligen

När jag ändå håller på å skriver så kan jag fråga en till sak.
Fantomen har väldigt ofta en gul fläck på baken, och jag har läst på flera ställen att man kan ha ryktsten, eller så kan man blöta fläcken & ta bort den med en handuk? Stämmer det? eller hur gör ni?

?

jag tror hästen föredrar att fläcken tas bort genom att gnugga med blöt handduk.

#14 jag har hört en gång i tiden att vanligt kol ska funka, men då måste hästen vara snustorr! sen är det bara att borsta bort kolet, och då ska hästen vara vit under =) har aldrig testat dock…
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Vår treåring inte bara älskar att duscha. Sånna här varma dagar hoppar hon i badkaret och badar dessutom.
Det har hon gjort sedan hon var föl. Ingen skrapa där inte. Det är bara att rulla sig i gräset om det så skulle önskas.
Bilden: Nyduschad efyter ett banjobb.

Hästar är extremt känsliga för vatten i öronen, eftersom de kan få öroninflammation av det.
Jag brukar ha bomull i öronen på hästen , för att minimera risken att den ska få vatten i öronen när jag duschar den.
Jag duschar min häst efter varje ridpass nu under sommaren!.. dock inte när han inte blivit svettig, men eftersom jag rider honom i alla gångarter nästan varje dag så får han sig en dusch nästan varje dag! .
Jag sätter bomull i öronen just för att han är rädd att få vatten i öronen . så han blir lugnare och mer hanterlig ^^ (om man skriver så? )
på bilden , jag på lukas näst längst till höger och loppan längst till höger :) Mina två älsklingar <3
ja alla dom jag tvättar har inte gillat att bli blöt om huvudet inte nån stans men minst där, har aldrig hört det ang vatten i öronen men bra att veta, så blir det bommul vid baddax här med tack för svaret :) Gnuggeflickan
Jag skrapar av vattnet för att han inte ska bli så smutsig ^^ Och så för att det är något jag alltid gjort utan att egentligen tänka på varför.

vattnet skrapas ju för att hästen ska torka snabbare
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#23 Ja, det skrapar jag av honom för också. Men egentligen spelar ju inte det så stor roll sålänge det är varmt och man inte ska rida efter.

jag duchar hästen ett par - tre ggr / sommar. varje gång man scampoonerar hästen, förvinner alla fetter ur pälsen som skyddar mot flugor. därför gör jag de inte för ofta. men när ja väl gör de så ställer jag mej och borstar hästen i solen där hon torkar fort. eller går ner till sommarhagen, där hon inte blir smutsig om hon rullar sig. tänk på att inte spola hästen på korstet med kallvatten efter ett hårt ridpass, då hästen kan bli korsförlamad i värsta fall !
ha de bra :)