*Film* Gör hon fel?
Såg denna filmen. Vill hon inte galoppera när hon hoppar tycker inte jag hon ska hoppa så högt. Trav-hoppa ett sånt hinder är nog svårt för hästen, hon drar skitmycket i tyglarna :(

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

såå höga var ju inte hindren… men jag skulle faktiskt aldrig våga hoppa en häst med så taskig teknik… ser ju livsfarligt ut

hästen klarar av att travhoppa det, men stackars mun säger jag bara, så ska man göra om man vill få hästar att börja vägra =D. sen kan man ju diskutera om man bör rida mer mark och lydnad innan man börjar hoppa en bana i alla fall.
tekniken kanske skulle vart lite bättre med en eftergift:O)

#4 tvivlar på att hästen har en normal teknik i grunden ändå. den ser ut lite som en fd travare, och sånna vågar jag inte hoppa :o)

det är en travare. ser man klart på gångne den har.
hade aldrig vågat hoppa den hästen, hon är grym som klarar det! men kanske bättre att träna på andra saker först och främst än höga hinder?
Självklart är det en travare. Många travare har inte särskilt bra teknik men ett hjärta av guld och hoppar allt! Mer markarbete behövs i detta fallet. Själv tycker jag inte hindrena är för höga för att travhoppa.
Det är fel att säga att en travare inte kan hoppa för de kan de, iaf de jag har sett o jag känner rätt många med travare som kommit långt på dem. Jag tycker att den som har de störta felet i filmen är hon ska sitter på hästen. Hon verkar inte ha någon teknik (som mig när jag hoppas ungefär) haha. stackars häst vad ont den måste ha i munnen efter det passet.
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
markarbeta säger ajg bara, få hästen o runda sig.
Den hästen mår inte bra i mun och kropp av att hoppa på det viset, o troligtvis är hästen inte inhoppad ordentligt….
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#8 alla hästar kan hoppa, men många travare har riktigt taskiga tekniker. men sen är de ju inte avlade för hoppning heller så det är ju inget konstigt med det. jag har aldrig sett en travare med ens hyffsad hoppteknik varken live eller på film, men du får gärna visa om du vet någon =)

Taskig teknik hästen har, och det görs inte bättre av att ryttaren sliter så i tyglarna. Hästen hade en hoppteknik som påminner om en kanins..:/ Eller möjligtvis känguru.
När jag var yngre tävlade jag mycket i hoppning. Då var det alltid 2 travare med. Om de inte blev placerade var det konstigt! De hoppade tom. L:A. Visst kan en travare hoppa, men kanske inte så snyggt!

Tror nog att det är fel att säga att de flesta travare har dålig teknik när det gäller hoppning. Visst finns de de som har dålig teknik oså, men dom allra flesta travare jag sett hoppat har haft ganska så ok teknik.
Tror det beror mkt på hur man tränar dom. :)

#5 Jisses vilka fördomar :(
Även fd travare kan hoppa hinder!!!!
*** Kärleken övervinner allt ***
jag kan visa en film på min travare,den är från september tror jag.. Vi tävlar 90cm med vinst.. Ska starta 1 meter till våren/sommaren.

Hon ramlade ju av också så…..:)

jag har aldrig sagt att travare inte kan hoppa, men dom hoppar inte vackert! detta är ett känsligt ämne för många, men det är väl inget konstigt med det. testa att sätta ett halvblod på travbanan så ska vi se vem som funkar bäst där.
fördomar nej, som jag skrev har jag aldrig sett en travare med bra hoppteknik men ni får gärna visa om ni vet någon.

jag har för övrigt sett fd travare tävla upp till 1 m live, men det såg rent livsfarligt ut. men sen gick hästen ut från banan med 24 fel i rivningar också… men det var inget fel på viljan iaf.
Kolla filmen i inlägg #15. En mycket trevlig häst.

http://www.youtube.com/watch?v=J39eal0Ht7g länkar åt mig själv
Hästen är ju jätteduktig som verkligen försökte att hoppa med den ryttaren.
Ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag att hon rider som en kratta. Man behöver lära sig att följa med hästens rörelser och lära sig ge eftergift först innan man hoppar :/
sen kanske öva lite balans…
#15 Vilken skillnad, där ser man vad fint man kan följa med i hästens rörelser utan en massa ryckningar.
vad duktiga ni är

Inte alls ett känsligt ämne, jag bryr mig inte huruvida andra ser på mitt val av hästras. Tycker bara att det är tråkigt att du dömer ut en hel ras… Finns "finare" hästar som är betydligt mera livsfarlig på banan!!
Finns travare som hoppar med JÄTTEFIN teknik! Fördommar är vad jag kallar vissa av åsikterna här. Denna hästen höll hon för det första jätte hårt sedan behövdes jätte mycket markarbete och lydnadsträning eventuellt NH? Innan hoppningen ens påbörjades! Ryttaren skulle dessutom träna jätte mycket balans/sits och hur hon håller händerna.
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se

#23 jag dömmer inte ut en hel ras på det sättet som du menar. men visst, jag skulle aldrig vilja ha en egen travare, men å andra sidan finns det bara ett fåtal raser som jag vill ha om man ser till mitt mål med hästar så det är inget unikt för just travaren, och inget speciellt emot rasen. farliga hästar inne på en hoppbana finns det gott om inom alla raser, men dom "finare" raserna som du så vackert kallar det har oftast inte en farlig teknik utan är mer farliga mellan hindren.
Travaren är förvisso en ras som är avlad för just trav . Men bara för att travare är avlade för det, så är det många som travar dåligt.
och en del är jättebra hopphästar.
precis som fjordingen som i grunden är en arbetshäst och användes som "färdmedel" en del kan också hoppa bra.

Jag är van dessa fördomar och tar inte åt mig som jag gjorde i början. Det finns hästraser jag inte heller skulle vilja ha för allt i världen!
Men Peppe, du borde väl vara van vid fördomar som har en sk "kamphund". Dom skrivs det ju ganska mycket och ofta om i media. Om jag gör en sån jämförelse så kanske du förstår att det enbart handlar om OKUNSKAP och ingenting annat.

i detta fallet handlar det inte om okunskap så den jämförelsen går inte riktigt hem. vore det okunskap från min sida så borde man ju se tävlande fd travare på högre nivå än klubb och lokal och inte bara lätt-klasser. travaren är inte avlad för hoppning och har därför inte optimala förutsättningar att nå några högre klasser, likväl som halvbloden inte är avlade för trav och därför inte har förutsättningar att vinna storlöpen. jag fattar inte hur du kan påstå nåt annat
nu är det så att det är INTE bara är TRVARE som har taskig teknik, för den som bryr sig..

#29 men nu var det just travaren som diskuteras. ska vi dra in alla raser som inte avlats för hoppning så kommer vi få sitta här resten av året innan vi harvat igenom alla raser

#29; Ett halvblod eller en ponny kan ju också ha taskig teknik, så jag håller med dig.

Har en gammal, dålig film på Mangis precis i igångsättningen efter förra senskadan. Hon är jättehetsig eftersom det var ett av de första tillfällena med lite "normal" hinderhöjd, och därför ganska ringrostig. Lite knackig i galoppen men inte helt kass teknik trots att jag håller i henne ganska hårt. Bifogar även det gamla vanliga kortet från en tävling några månader senare (5:a i 1.00).
Faktum är att hon har fått sådan beröm för sin teknik att jag gått mot alla "regler" och avlat på henne. Med ett halvblod.
I ridtravarföreningens regi har jag sett många hästar med helt ok teknik. Även Mangis hoppade som i trådskaparens film på sin första tävling… Men vill man dissa så finns det alltid något att klaga på. Och kanske känner man sig lite bättre själv?

Nej, jag håller med Peppe i den här frågan.
Det finns många travare som har en usel hoppteknik (har en själv) men ett hjärta av guld och som hoppar i alla lägen. Men helt frankt, till och med jag kan hoppa 1,10 utan häst. Bara för det är jag ingen hopphäst.
Självklart finns det andra hästar som också har usel teknik, men dom kan oftare också ha ett uselt humör osv osv.
Sen finns det travare som tar sig upp till 1,20 hoppning men ärligt det är mer undantagen som bekräftar regeln.

Äntligen någon som förstår poängen

#28 Det är väl ingen som påstått att de är avlade för ngt anat än trav? Jag tror att det oftare är kroppsbyggnad än teknik som sätter stopp för travarens klättring i klasserna. Eller som i mitt fall - skador. Iofs tror jag inte Mangis hade nått högre än lokal iaf, eftersom hon blev så sent utbildad. Men jag kanske svamlar… Hon hade bättre teknik fram än bak, kan jag konstatera…
#30. men det är just poängen. Att det gäller inte bara en del travare med uselt teknik. De finns ju de som är framavlade till hoppning som har rätt konstig teknin med
#31. ja. De är ju sant!
En kompis har en ridtravare som hoppar unjufär så där. Tack och lov för Lizzy :) (A)

Det kanske är just för den taskiga tekniken som ryttaren väljer att trava mot hindrena. Hästen kanske får ÄNNU sämre teknik i galopp. De kanske precis har börjat hoppa med denna häst.
Tanken med dessa ord är att ingen vet varför hon väljer att trava emot hindrena, så egentligen behöver man ju inte diskutera det.
MEN, bara för att jag skriver så här så betyder det inte att jag inte tycker hon rider fel med sina händer. Om den här hästen (i inlägg #0 pratar jag om) är t.ex. ovan vid hoppning, och att det "håller på att lära sig tekniken" så skulle jag satt upp en lite mer erfaren och lugnare ryttare.

Jag har också fördomar mot travare, MEN! Är ni medvetna om att den franska travaren Jappeloup gick världscupen i hoppning?!
Jag har faktiskt sett travare om är riktigt fina över hinder, men det hör inte till det vanliga.
Ryttaren har ingen hoppteknik, och borde kanske ta hjälp aven tränare, men de tar sig ändå över… Hästen vill ju väldigt mycket.
När det gäller travhoppning… Om hästen inte orkar hålla galoppen tycker jag absolut att man kan trava mot ett hinder. Om den drar mot, så tycker jag absolut att man bryter av och travar, framförallt igenom en sväng om man inte klarar det. Jag travhoppar mycket, framförallt för gymnastiseringens skull. Jag har också travat mot hinder på tävling. 1 m kan faktiskt de flesta hästar hoppa från stillastående. Faktiskt.. Jag travhoppar i en energisk trav, i träning 1 m - 1.10, men kniper det och jag kommer fel så tar hästen sig över 120 från trav också, utan problem. Det är i ryttarens huvud det sitter…

Ytterligare ett lysande undantag. Men tänk efter, hur många hästar har deltagit i världscupen som inte har travarblod i ådrorna?
#40 hehe en bunt.. såvida de inte är besläktade med den härlige Galoubet

som sagt det finns inga ärligare hästar än travare, på 5 år har monsun ALDRIG vägrat, aldrig bockat, aldrig skenat lr rest sej.
Det senast året har Monsun fått en mycket bättre teknik.
Förresten är de en ganska konstig diskussion som inte kommer leda nånvart eftersom det alltid finns undantag. Och varför skulle man kalla dom ´ridtravare´ om dom var gjorda för hoppning? dom är ju avlade för att springa på trav. där krävs ju nått helt annat än i hoppningen.

#42. Bara för att din travare är ärlig behöver ju inte det betyda att alla travare är det.. ;)
Min förra arab var ärligheten själv, men inte säger jag för det att "det finns inga ärligare hästar än araber". Jag går inte på raser, utan individen i sig när jag bedömer sånt.
varken Jappeloupe eller Galoubet var rena travare. och det travarblod som dom hade var franskt, det är en viss skillnad mot den amerikanska typen.
en ko på en äng kan hoppa 120 i trav… frågan är inte vad dom maximalt kan prestera utan vad dom med lätthet, självförtroende, flyt och i balans kan utföra gång på gång. det är vad som kännetecknar en hopphäst, inte undantagen som bekräftar regeln.
Oj, vilken hoppstil! Jag tycker personligen inte att det är något fel i att travhoppa, gör det själv mycket med min egen räsertös, och vi har hoppat upp till drygt 90 cm (enstaka hinder) och det funkar fint. - Vi hoppar hellre än bra, men det beror absolut MINST lika mycket på mig, som hästen! Min pålla skulle vara betydligt duktigare, med en skickligare ryttare - en självklarhet!
Så argumentet att travare generellt är dåliga hopphästar därför att de sällan kommer upp och saknas i högre hoppklasser, tycker jag känns betydelselöst då det sannolikt beror mer på att duktiga ryttare väljer andra hästar och hästraser framför ridtravare. Det är helt enkelt inte hoppfolk som väljer ridtravare, och därför syns de heller inte till i de högre hoppklasserna, eftersom de inte "får möjligheten". Därmed inte sagt att en ridtravare har stor potential till att komma dit, med rätt ryttare! De är bara väldigt få till antalet i förhållande till andra hästraser… =)
Tillbaka till travhoppningen.. Självklart borde det optimala vara att rida an hindren i galopp men i vårt fall fixar vi inte det… ännu =) Det har heller inte högsta prioritet. Däremot tycker jag väldigt synd om hästen i filmen då ryttaren har väldigt dålig kontroll och sliter den mycket i munnen, det ser verkligen inte trevligt ut! Vet inte om det dessutom verkar som hon försöker få hästen i galopp? Jag tycker att det är trist med ryttare som hoppar travare och prompt försöker få hästen i galopp "bara för att", när den hoppar i bättre balans och rytm från trav.. har själv tidigare känt "press" att hoppa i galopp men min tränare är cool och påtalar att det kommer, när vi är redo..
Hoppfilmer på min Räserfräser och mig.
Film från vår andra tävling i maj, 07. Hade aldrig "myrvlat" som vi gör här, på en hoppträning. Det gick som hejsan men jag kände ändå att jag hade kontroll på tösa och hon bjöd friskt mot hindren. - fast kontrollerad trav eller galopp är ju önskvärt även om det var förbaskat kul - men alla vet väl att man lätt glömmer allt man lärt sig, vid tävling. *tävlingsnerver* 
Så visst, jag är ett starkt och solklart bidrag till varför travare inte når "toppen", men jag tror inte att tösa min sörjer för det ;)
Tycker det är otroligt dumt av er att säga att nästan alla travare har dålig teknik då det inte alls stämmer. Det är inte bara travarna som har dålig teknik, det finns många fler. Tycker att man bör gå efter individ & dess förmåga istället för att döma en hel hästras.
haha du va mig en rolig prick #5 att ridtravare hoppar så där alla gösses du skulle ha ridit på min travare så fick du känna på en häst som vist hur man hoppade med bra teknik dessutom. ta du o sök på ridtravare opå youtube finns flera bra där inne som hoppar o dressyrtävlar så kanske dina fördomar om vissa raser går bort. Tyckte inte hindrerna var höga dok en väldit pigg häst som jag tycker hoppa slarvigt men det beror säkert på hur ryttaren var med. Kolla in denna jag hittade gösses hahaha
Min syrran har ju en fd travare som jag är medryttare åt och vi har mest hållt på med cavalietti och kanske 10-15 ca max. Iband kommer han för sig att hoppa och ibland att ja gå över dom. Har en film om det men inte världens snyggaste jag jag har ej hållt på med hoppning nu på 2-3 år. :/
#44 Lauth skrev om hur många hästar som har travarblod i sina ådror inte som var rena travhästar..
Sen har det börjat sias om utifall det inte är en myt att det bara är franskt blod som duger..:O)

jag hävdar fortfarande att travhästen inte har mycket till teknik över hindren.
welshar brukar vara små hoppkanoner, men man får leta efter oärligare häst än min welsh Peppe. MEN, han hoppar jävlar så fint när han väl gör det. travaren är tvärt om, den hoppar hellre än bra. och jag har aldrig sagt någon om att travaren inte skulle vara ärlig och bjuda, däremot hoppar dom som krattor och det ser livsfarligt ut.

Jag håller med peppe! Flera travare har rätt dålig hoppteknik, men det är väl inte så konstigt då de inte är byggda för ridning, utan för trav. Sen ska man inte dra alla över en kam men det är det väl ingen som gjort i tråden?!
Travare är jättemysiga hästar men de borde inte komma upp på värdscuper i hopp eller dressyr när de är avlade för att trava fort. Men sen kan man ju ställa sig frågan hur många människor som själv kommer upp på de nivåerna och måste ha en topphäst? Majoriteten ryttare borde vara fritidsryttare nämligen…
på tal om dressyr.. jag snublade in på en tråd ute på bukefalos med en film på en tjejs travare som arbetade på ordentligt.. Tyvärr hade hon varit tvungen att ta bort honom pga sammanväxningar i ryggen tror jag det var..
Ska se om jag hittar filmen.. hon har tävlat lA med honom.. jag blev imponerad då jag inte sen en sån trav hos en travare innan.. visst han är ingen dressyrbloding och det är missar ibland men ändå kul att se!!
Ska leta efter filmen!

#54 tjejen som äger min foderpålle har jag hört haft en travare uppe på MSV dressyr. Men majoriteten travare kommer inte så långt.

Tror att det i kommentarerna stod att tjejen som rider satt på hästen för första gången då filmen spelades in… Inte riktigt säker, men det kanske kan förklara det dåliga samarbetet… Om det sedan fungerar som en bortföklaring till ridningen vet jag inte. Kanske bör man inte hoppa första gången man sitter på en häst man inte riktigt känner?
jo visst måga har inte alls bra teknik på bakbenen lite stela så där det håller jag med om men måga lyckas träna sina travare, min tex hon travtränades å vart ridhäst redan som 4åring på heltid så hon hade inte den breddade o dom stela bakbenen alls. Så när jag fick henne vart man glad över hennes ork att jobba undersig i både dressyr o hoppning, sen har jag ridit måga travare som breddar när dom travar å håller huvudet mycket högt o mycket svåra att jobba med på ridbanan, men med träning så blir dom bättre iaf.
vad fint du jobbar o vad han ser upp till dig din lilla Mangis :) gullit att se pricis så ska det vara mellan vänner :)
#50 tänk på att du måste ge eftergift och inte hålla balansen i tyglarna.. ta ett mantag eller ha ngn form av halsring:O)
Vad gäller dålig hoppteknink eller ej. Visst en travtränad häst, det är ju nästan självklart att den i början har dålig hoppteknink, den har ju inte rätt muskler och rätt smidighet (beroende på vilken omväxling i träning den fått).
Jag tror att alla fd travare kan få otroligt fina hopptekniker med förutsättning att den är helt frisk i rygg, ben och nacke, samt att den får träna upp rätt muskler och smidighet inna man börjar hoppträna den. Jag tror många har för brottom och för dålig kunskap för att utbilda travare. Lös hoppning och gymnastik hoppning tror jag behövs mycket mer för sådana hästar, samtidigt som man först måste få hästen att bli mjuk å tbåda hållen, vilket inte alltid är helt lätt om den gått på trav.
Man bör egentligen inte börja hoppa med ryttare förens hästen kan bära upp sig i lugn galopp. Det är vad jag tycker iallafall.
Har själv ridit många travare och har inga fördomar alls, tycker dom är helt otroliga hästar att ha och göra med, bästa allroundhästen.

#58 Tack! Hon lämnar mig nu på tisdag…
#61, är det dags nu ? :(

Ja, nu är det dags. Vi fotade lite idag, lägger ut bilderna sen när Alex fått in dem i datorn. Allt är förberett för tisdag morgon, har t.o.m. en "chaufför" som kör ut och hem. 

#63# Usch, vad tråkigt! Ska ni åka till slakteriet direkt? Stackars er och mamma häst. :(

Nä, de kommer ut. Inget stressande här… Men han är tydligen snabb.
#0 Ursäkta kapning

#65# Du menar snabb på att komma? Ja, dom vet nog hur jobbigt ägaren har innan man ringer och sedan denna väntan innan det är över.
ska tänka på er på tisdag. Är det på fm?

#66 Nä, som Erland sa så är han snabb på att skjuta. "Inget daltande" sa Erland. Och ingen romantisk hagsnutt heller, det blir gödselstacken. :-( Men bra att det går fort egentligen. Blir tidigt på morgonen, ska vara ute 7 senast.
Nu är inte jag någon som helst proffs på det här med ridning! Men dom travare som har gott på banan (eller blivit travkörda), har lärt sig att öka tempot när man tar tillbaka tummarna. Så ser det ut i det fallet. Hästen är inte ordentligt omskolad och hon tar ut den alldeles för tidigt.
Hästen har ett stort hjärta tycker jag, men om det fortsätter så där så kommer hästen aldrig hoppa ett hinder igen eftersom det troligtvis får fruktansvärt ont i munnen!
Den ryttaren skulle sättas på en helt annan häst som är mer utbildad om hon inte har tålamod att vänta!
Det finns något som heter eftergift vilket hon inte använder sig av alls.
Jag tycker att det är väldigt taskigt av henne att rida den hästen , och speciellt hoppa, det första jag la märket till var att hennes händer är ALLDELES för högt upp och sen kan hästen hoppa men ryttaren kan inte driva den fram i "rätt fart" så hästen kan komma rätt på ett hinder och hoppa av rätt.
Travare kan hoppa , min hopptävlade jag idag och vann 1 meter och fick rosett i 0,90 :) och han fick jag förra äret den 3/2 2007, och han var inte inriden ? , SÅ travare KAN HOPPA, det är ryttaren det sitter i om den inte kan hoppa , okej vissa kan ha en rolig stil, men denna häst hoppar bra för att ha den ryttaren på ryggen iaf vad jag tycker..

#67# Vem är Erland? Stallägaren? Verkar inte ha mycket empati den personen. :(
#60: Personligen tycker jag själv inte att det är fel att börja hoppa hästen innan den kan bära sig i en lugn galopp. Min ridtravartös kan det inte men jag har märkt att hoppträning gäller henne i detta och stärker henne… Då främst gymnastikhoppning givetvis. finns ingen anledning i att pressa hästen i detta skede.
#61: Usch vad ledsamt, har ju "följt er" en del via nätet och Mangis verkar vara en ottroligt fin och trevlig flicka… ledamt att du måste mista henne… men du gör det absolut rätta och jag hoppas att du kan finna en del tröst i att ha hennes superfina avkomma kvar. - På så vis lever ju en del av Mangis kvar i henne - och era minnen. Många varma tröstekramar till er alla! Tänker på er i denna svåra stund.
Peppe med fler: om ni orkar kika på mina newbie-filmer så får ni gärna trycka till om hästens teknik och dyl, eftersom ni verkar insatta i hoppning och tycker till om travare =) Jag är väl medveten om att jag som ryttare har en ruskigt ful förmåga att ständigt komma i stygg framvikt och luta mig framåt, men jag jobbar på det!
54, det säger en hel del, den bästa rasrepresentanten du kan komma på är inte bättre än LA dressyr… och man får dessutom leta efter det. det säger ju sig själv.
#73: Jag säger detsamma näör det gäller dressyr: " Så argumentet att travare generellt är dåliga hopphästar därför att de sällan kommer upp och saknas i högre hoppklasser, tycker jag känns betydelselöst då det sannolikt beror mer på att duktiga ryttare väljer andra hästar och hästraser framför ridtravare. Det är helt enkelt inte hoppfolk som väljer ridtravare, och därför syns de heller inte till i de högre hoppklasserna, eftersom de inte "får möjligheten". Därmed inte sagt att en ridtravare har stor potential till att komma dit, med rätt ryttare! De är bara väldigt få till antalet i förhållande till andra hästraser… =)"
Självklart har de flesta travare ett "handikapp" då de är avlade för något annat är ridsport men jag hävdar fortfarande att det borde finnas fler ridtravare som når långt, om de bara hamnade i "rätt händer" för detta ändamål…. "Tyvärr" är travare ofta väldigt billiga och outbildade - till följd av travsportens - och resultatet faller därefter…
Sedan innebär inte det att det finns många ridtravare i vårt avlånga land som är välutbildadde och "fullgoda" ridhästar - bara att de inte syns till på tävlingar…

orka bråka om att travare inte är hopphästar….
På första filmen gjorde hon fel,ddet kan jag medje men man ser ju att han hoppa i trav och jag tror inte han har lärt sig galopp än och bara skenar för så har den travaren jag sett i live varit eller är….
I andra filmen ser ni skillnaden och jag tror att första travaren vi såg kan bli så fin om han tränar och bygger rätt muskler,min halvfödervärdsshettis var kass på att hoppa när jag börja på honom i augusti-07 men nu har jag hoppat t.o.m 70 cm och han hoppar skitbra och det är för att jag och ägaren tränat honom på rätt sätt och han går på travet och travar bättre där nu också. I tedje filmen så tyckte jag att hästen hoppa jättefint men knackit som sagt för skadan men så har dom flesta travarna hela tiden i början och det kan man se dom få gånger hästen i första fimen galoppera…
men sen vill jag också säga att jag hatar!!hatar!!!att man bedömer så om ryttarn och börjar bråka om travare hoppar bra!!lite väl fjantigt…
#73 Jag har då inte letat utan snubblade över fimeln när jag satt och läste i dressyrforumet.
Det finns hästar som är mer eller mindre lämpade för sin uppgift så enkelt är det..

#70 Då har jag fått det att låta värre än det är. Han är bonde, med bondens praktiska syn på liv och död. Det betyder inte att han inte förstår hur ledsen jag är.

känner en som trav hoppar sin häst på två 120 höjder den vill inte galoppera men traven går jävla fort :P

#77# Ok! Tyckte orden lät lite elakt. Ska han göra det själv menar du, stallägaren? Kommer en bil och hämtar henne sedan?

#79 Nä, det är nödslakten som kommer ut. Erland berättade väl bara för att varna mig, som jag tolkade det. Han är nog lite förvånad över att jag väljer att vara med. Men jag tycker att jag är skyldig henne det…
om man nu ska ta illa upp!

#80# Ok, ja jag blir nog också med om jag orkar in i det sista den dagen det är dags. Stackars dig, tur att våra djur inte känner och vet det vi vet.
Har ej läst hela trden men kan ju förstå att den stackars hästen fick nog och ryttaren dratta i backen. Den hästen har inget att göra på en hoppbana och verkligen inte i det skicket!!! Möjligen med lite träning och en ryttare som inte sliter den i munen i varje " språng"
Har ej läst hela trden men kan ju förstå att den stackars hästen fick nog och ryttaren dratta i backen. Den hästen har inget att göra på en hoppbana och verkligen inte i det skicket!!! Möjligen med lite träning och en ryttare som inte sliter den i munen i varje " språng"
det jag säger dressyr träning mkt markar bete innan hoppning, hon trycker ut bogen , och ryttaren har ingen direkt kemi med hästen över huve taget… jag hade sattsat på mark arbete först …

Hemskt dålig ryttare, stackars häst. Noll balans och följsamhet. Såna borde inte få hoppa!
Blir faktiskt lite ledsen när jag läser på den här sidan att bla inte travare hoppar bra! Jag äger Monte_alskares halvfoderponny som är super duper duktig på att hoppa. Själv Hopptävlar jag en ponnytravare som har vunnit över "ridhästar" hon tävlar i LD,LC och ska börja hoppa LB. Hon är jätte duktig! Hon hoppar över 1 m trots att hon bara är 130 i manke.
Generellt har dom inggen bra hopp teknik för att dom är faktiskt inte avlade till att hoppa, men självklart finns det undantag i alla raser …..

Rätt åt henne att hon ramlade av! Så illa som hon rider.. Jag tyckte inte att hindren var så höga, men hästen hade ju inte så bra teknik heller.. Vi har en kallblodstravare på min ridskola, och han är jättebra på att hoppa, så jag tycker inte att "alla" travare har dålig teknik.
Jag håller verkligen med. Hästen vill ju, men förstår inte hur den ska göra med en så dålig ryttare.
vet inte om jag ka riktigt hålla med om att hästen vill den ser ju helt skräckslagen ut !!!
ja, den ser skräckslagen ut. Men den verkar VILJA vara till lags. Men den vet inte hur den ska göra stackarn
#89, 90: Vi vet inget om deras bakgrund… Säg inte att det var rätt åt henne. Det kan man tänka, men inte säga!
hallå…? är det bara jag som tycker att hon gör helt rätt ? :O hästen vill ju bara springa ? o då travar hon, hade hon släppt den , kanske hästen helt o hållet skulle springa rakt igenom ?
nej jag tycker hon var duktig, som ni ser är hästen inte så lättriden.
Isa Aronsson
www.stallequino.se

94# om den springer kanske man ska börja med dressyren, vill man ändå hoppa så måste hästen ha eftergift även om den springer.
Det är tyvärr mycket slit och drag i tygeln och det ser nästen ut som att hon även försöker hålla balansen genom tyglarna?! Det ser såpass styggt ut mellan hindren, att det nog vore bättre att göra t.ex lite lydnadsövningar eller övergångar innan man fortsätter hoppa..
Det fick jag göra på vår hoppträning sist (som var katastrofal). Tösa ville bara springa, tränaren sa att jag skulle köra övergångar mellan trav och skritt (medan jag väntade på vår tur) så att hon lyssnade bättre på mig. Sedan tränade vi vidare och det gav faktiskt resultat. Hästen förstår ju inget om man bara drar i den. I synnerhet inte över hinder.
- men självklart ser hästen svårhoppad ut men jag tycker också att det ser ut som att den förväntas göra saker som den uppenbarligen inte är redo för, av olika anledningar (som vi inte vet om). = skapar lätt en osäker och istadig häst.
Jag är övertygad om att även denna häst skulle kunna bli en fin hopphäst men den övning och hindertyp som de tränar på klippet, är knappast det rätta för hästen.. eller ryttaren.
Hade varit intressant att veta mer om ekipaget, synd att man inte förstår språket.. ;)

#94 jag tycker nog hon kunde hållt sig ifrån hinderna ett tag till.
#96 sussi kan ju
ingen vet hur länge hon hållt sej till dressyren !! hon kanske har övar det hur länge som helst , o nu har börjat med hoppningen , och som ni nu ser klarar hästen hindrerna me dmkt luft emellan , även o den har litetaskig teknik, ey vafan , jag står på ryttarens sida i det här laget ^^
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Har hon tränat på dressyren så är det dags att fortsätta isf..inte bara hoppa på ngt bara för att man hållt på me dressyr länge… :/

Har hon tränat på dressyren så är det dags att fortsätta isf..inte bara hoppa på ngt bara för att man hållt på me dressyr länge… :/

#99, #100 dubblett! tävlar du fortfarande mot gejsa?;)

#101 Schhh inte avslöja mej ;) hihi
Svårhoppad ? Den kan ju inte hoppa överhuvudtaget! Spännd och stum med en ryttare som varken har balans eller känsla ! Hästen ska inte hoppa alls i det skicket och ryttaren borde skaffa sig en käpphäst, …
antingen kollar vi på olika filmer, annars tycker ni helt enkelt att det är kul att kommentera elaka saker om alla -_-'
men aja, jag ska inte säga mer då, men jag är med ryttaren
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#98 fast har man nyss börjat med hoppningen så borde man inte hoppa de höjderna o kanske itne heller vad som ser ut som en bana.
hästen har ju ingen chans att bedömma avståndet till hindret. hon ska nog träna lite mer på att hoppa små hinder och ta det LUNGT igaloppen . Hästen såg oskäker och stressad ut. Berode säkert på okunnighet från ryttarens sida , det var ju ganska självklart i filmen att varken hästen eller ryttaren var redo för den klassen ennu!

Klart travare kan hoppa men alla kanske inte har så snygg teknik. Min kusins häst har faktiskt snygg hoppteknik fast han är en travare. Dåligt att ha så mycket fördomar tycker jag.
#108 Jag har en travare som jag hoppar, han har hoppat bana på 110. så nog vet jag allt att travare KAN hoppa, och göra det snyggt å bra. Men hon på filmen var inte redo, det är helt klart. Som hon red, egentligen borde hon ta sig en funderare varför det går som det går när hon hoppade, …. blir lite orolg för hästen .. :S
på ett sätt håller jag med peppe.
Travare tycker oftats om att hppa och gör det gärna, men har inte en sådan grymt bra tekning, FÖR att dem itne är avlade till hoppning utan till trav och därför hindrar deras kropp hoppning för det går itne helt enkelt, men visst det finns flera travare som hoppar super bra o fin teknik som hoppar högt på tävlingsbnorna, men dem som är sen tutbildade hoppar mr n gärna men lyfter itne sina ben för dem är itne vana vid det ;)
jag är inte emot travare, dme är jätte härluag raser och så, så gå inte emot mig nu xD men som sakt sätter vi en hopphäst på travbanan så skulle inte dne vara super duktig från början elr hur? utan man får öva öva o öva och tillsut så kanske det börjar likna något (:
#110 - jag tror inte det beror helt och hållet på att dom är avlade för att trava, och att det är därför dom hoppar med sämmre teknink. Jag tror det också beror på hur dom är uppvuxna. Varmblod som är uppvuxna med att absolut inte galoppera har ju svårare för det när de blir äldre(om de ska användas till ridning), "det går inte att lära en gammal hund sitt". Ungefär så tror jag det är, desto äldre de blir och inte är vana att galoppera så blir deras galopp lite si så där , och lika så hoppningen. De är ju inte uppvuxna med att ridas på det sättet. Det finns jätte många framgångsrika varmblod som tävlar hoppning och dressyr på dom högre nivåerna, men då har dom enda sen små "behandlats" som ridhäst, vilket vill säga att dom är tillåtna att galoppera, osv. Och när dom börjar komma upp i åldern 3-4 när inridningen kommer så löshoppas dom även, och vid denna ålder tror jag är det viktigast för hästens framtid, vare sig det är ett varmblod, kallblod, halvblod eller fullblod.
Men sen kan även deras kroppsbyggnad sätta stopp för hur långt dom kan gå, men galoppen blir inte sämre och inte hoppteknikne heller, om dom är uppvuxna med att få hålla på med sånt.
#110- jag mear inte att kritesera det du skrivit,=)
#111 det var så jag menade ungefär ;) dem ha rju sprungit på travbanan för dem är oftast avlade för det, o den när dem ska ridas så blir det helt fel (: